Portefeuillehouder(s) | Jongebloed |
Organisatie | Dienstverlening, Bedrijfsvoering en Organisatie |
De begroting onderscheidt specifieke dekkingsmiddelen en algemene dekkingsmiddelen. Specifieke dekkingsmiddelen zijn bijvoorbeeld de opbrengst afvalstoffenheffing, de opbrengst rioolheffing, de leges voor burgerzaken etcetera. Ze hangen altijd samen met een concreet beleidsveld. Ze staan opgenomen in de betreffende programma’s. Deze dekkingsmiddelen verlagen het saldo van lasten en baten op de betreffende programma’s in de begroting.
De algemene dekkingsmiddelen onderscheiden zich van specifieke dekkingsmiddelen doordat ze vrij besteedbaar zijn. De besteding van deze inkomsten is vooraf door de verstrekker niet aan een bepaald programma (doel) gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen in de programma’s 0 tot en met 8.
Het overzicht bestaat uit de volgende taakvelden:
Taakvelden |
OZB woningen |
OZB niet-woningen |
Belastingen overig |
Economische promotie |
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds |
Treasury |
Gemeentelijke belastingen
Naast de twee taakvelden OZB voor woningen en OZB voor niet-woningen wordt hier ook het taakveld Belastingen-overig opgenomen. Dat zijn de precariobelasting en de reclamebelasting. De reclamebelasting is per 1 januari 2016 ingegaan en eindigt vooralsnog per 31 december 2020. De raad kan dan opnieuw besluiten over het al dan opleggen van deze belasting. De precariobelasting is per 1 juli 2017 afgeschaft. Voor onze gemeente geldt een overgangsregeling tot 1 januari 2022. Onder het taakveld Economische promotie vallen de toeristenbelasting en de forensenbelasting.
In de paragraaf Lokale heffingen wordt een en ander uitgebreid toegelicht.
Gemeentefonds
Het gemeentefonds kent de volgende soorten uitkeringen: de algemene uitkering, de integratie-uitkering Sociaal domein en de decentralisatie- en (overige) integratie-uitkeringen.
Algemene uitkering
Jaarlijks ontvangt elke gemeente volgens een bepaalde verdeelstelsel een uitkering uit het Gemeentefonds. De uitkering is bestemd voor de bekostiging van autonome taken van de gemeente. Het verdeelstelsel is opgenomen in de Financiële-verhoudingswet. In de verdeling wordt rekening gehouden met onderlinge verschillen in de kosten waar de gemeenten voor staan en met de draagkracht van de gemeenten (de belastingcapaciteit).
De mutaties uit de meicirculaire 2017 zijn in deze programmabegroting meerjarig verwerkt.
Trap op en trap af
De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Ten opzichte van de laatste circulaire is er sprake van een stijging van het gemeentefonds als gevolg van hogere loon- en prijzen op de rijksbegroting alsmede een compensatie voor gestegen pensioenpremie. Vanwege de demissionaire status van het kabinet was er verder sprake van een beleidsarme meicirculaire.
Integratie-uitkering Sociaal domein
De voorgenomen overheveling per 2018 van de integratie-uitkering Sociaal domein naar de algemene uitkering is uitgesteld. De overheveling kan op zijn vroegst in 2019 plaatsvinden. De geluiden gaan ook al dat de overheveling pas 2020 wordt of zelfs helemaal niet. De financiële effecten in de integratie-uitkering zijn in deze begroting budgettair neutraal verwerkt, conform de afspraak die met de raad hierover is gemaakt.
Treasury
Alle rentelasten en rentebaten worden geraamd op het taakveld Treasury. Dit geldt ook voor de rentebaten uit verstrekte (hypothecaire) leningen. Op grond van de Wet FIDO verstrekt de gemeente al enkele jaren geen nieuwe leningen (onder verband van hypotheek). Maar de exploitatieresultaten van de bestaande leningen worden hier geraamd. De geldt ook voor de ontvangen dividendbaten.