De analyse is gegroepeerd in Participatie, WMO, Jeugdzorg en Overig
Begroting 2019 ten opzichte van de begroting 2018
Algemeen
De kosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden waarvoor deze kosten worden gemaakt.
Deze verdeling is voor 2019 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.
Lasten
Participatie
Arbeidsparticipatie
De lasten voor arbeidsparticipatie nemen per saldo af met bijna € 93.000 (voordeel). Belangrijkste oorzaak zit in een afname van doorbelaste loonkosten (€ 24.000 nadeel).
De kosten voor Participatie werkdeel nemen af (€ 70.000 voordeel) vanwege bijstellingen op basis van ervaringscijfers. De kosten voor Participatie inburgering nemen af (€ 47.000 voordeel) vanwege minder instroom.
Begeleide participatie
De lasten voor begeleide participatie nemen per saldo af met bijna € 54.000 (voordeel). Belangrijkste oorzaak zit in een afname van doorbelaste loonkosten van ruim € 28.000 (nadeel). De kosten voor de Sociale Werkvoorziening zijn € 82.000 lager (voordeel) vanwege eenmalige budget in 2018 voor herstructureringskosten die zich in 2019 niet voordoen.
Inkomensregelingen
De lasten voor Inkomensregelingen nemen per saldo met € 205.000 af (voordeel). Dit kent verschillende oorzaken. Ook hier is een verschuiving van de doorbelaste loonkosten. Op de IOAW nemen de lasten met € 70.000 toe (nadeel) vanwege een hoger gebruik/meer cliënten. Op de IOAZ nemen de lasten met € 51.000 toe (nadeel) vanwege toegerekende uitvoeringskosten door derden. De uitvoeringskosten op de BBZ nemen met € 30.000 af (voordeel) vanwege een verschuiving van uitvoeringskosten door derden. De lasten van de BBZ nemen met € 79.000 toe (nadeel) vanwege met name hogere inzet leenbijstand en kosten loonheffing. De lasten van de WWB nemen af met € 529.000 (voordeel) vanwege een afname van het aantal cliënten.
De lasten voor Armoede/Minimabeleid nemen met € 40.000 toe (nadeel). Dit is het budget uit het collegeakkoord voor integrale aanpas laaggeletterdheid, armoede en schulden voor 2019 en 2020.
WMO
Maatwerkdienstverlening 18+
De lasten voor Maatwerkdienstverlening 18+ nemen per saldo toe met € 492.000 (nadeel). Dit kent verschillende oorzaken: De lasten voor WMO Hulp bij huishouden (HBH) nemen toe met € 600.000 (nadeel) vanwege het aanbieden van een dienstverband aan alfahulpen, en CAO-ontwikkelingen. De lasten voor Begeleiding (AWBZ) nemen af met € 40.000 (voordeel). Vanwege het beëindigen van het project Jong en Fris nemen de lasten hiervoor af met € 15.000 (voordeel). De doorbelaste loonkosten nemen af met € 52.000 (voordeel).
Maatwerkvoorzieningen (WMO)
Het verschil wordt veroorzaakt door verschuiving van kosten voor het personeel.
Jeugdzorg
Geëscaleerde zorg 18-
De lasten voor geëscaleerde zorg 18- nemen per saldo af met bijna € 24.000 (voordeel). Dit kent verschillende oorzaken. De lasten voor hoogspecialistische zorg zijn bijgesteld met € 300.000 (voordeel). De afgelopen jaren heeft de gemeente geen cliënten gehad in zeer kostbare vormen van Jeugdzorg. Dat lijkt vanaf het najaar 2018 te gaan veranderen, en dit werkt door in de begroting 2019. Hiervoor is een bedrag van € 250.000 (nadeel) opgenomen. De doorbelaste loonkosten zijn lager voor dit taakveld.
Maatwerkdienstverlening 18-
De lasten voor Maatwerkdienstverlening 18- nemen per saldo toe met € 702.000 (nadeel). Dit kent verschillende oorzaken. De lasten voor PGB Jeugd nemen af met € 50.000 (voordeel). De lasten van resultaatgerichte inkoop van Jeugdzorg nemen toe met € 895.000 (nadeel). Sinds 2016 en vooral 2017 is een toenemende druk op dit budget zichtbaar. De lasten voor de inkoop van Landelijke Jeugdhulp nemen af met € 25.000 (voordeel). De verschuiving van personeelskosten geeft een voordeel.
Overig
Samenkracht en burgerparticipatie
De verschuiving van personeelskosten geeft op dit taakveld een nadeel.
Wijkteams
De verschuiving van personeelskosten geeft op dit taakveld een nadeel.
Baten
Participatie
Inkomensregelingen
De baten voor de inkomensregelingen nemen per saldo af met € 123.000. Belangrijkste oorzaak zit in een afname van het aantal WWB-cliënten (€ 311.000 nadeel). De baten voor IOAW (€ 105.000 voordeel), BBZ (€ 40.000) en bijzondere bijstand (€ 58.000) nemen toe. Voor de IOAW en de BBZ geldt een hoger gebruik/meer cliënten. Voor de bijzondere bijstand worden meer inkomsten verwacht vanwege aflossingen van leningen.
WMO
Maatwerkvoorzieningen WMO
Op basis van ervaringscijfers (jaarrekening 2017) is het niveau aan eigen bijdragen WMO naar beneden bijgesteld (€ 80.000 nadeel). Er is nog geen rekening gehouden met een mogelijk toekomstig abonnementstarief.
Begroting 2019 en meerjarenperspectief
Lasten
Participatie:
Arbeidsparticipatie
De lasten voor arbeidsparticipatie nemen per 2020 af met bijna € 46.000. Deze lasten zijn gerelateerd aan ESF-regelingen. Na 2019 zijn ESF-bijdragen (nog) niet zeker, en derhalve (nog) niet in de begroting opgenomen.
Inkomensregelingen
De lasten voor inkomensregelingen nemen per 2021 met € 39.000 af (voordeel) vanwege het wegvallen van een rijksvergoeding (IBP-regeerakkoord) voor armoedebeleid/schuldhulpverlening.
WMO
Maatwerkdienstverlening 18+
De lasten voor Begeleiding (AWBZ) nemen vanaf 2020 af met € 47.000 (voordeel). Deze afname is conform eerder opgestelde meerjarenplanning.
Jeugdzorg
Maatwerkdienstverlening 18-
De lasten voor resultaatgerichte inkoop Jeugdzorg nemen vanaf 2020 af met € 179.000 (Voordeel). De herkomst van deze afname is een historisch gegroeide afname van het oorspronkelijke vanaf 2015 door het rijk beschikbaar gestelde budget. Het budget voor PGB Jeugd neemt per 2020 af met € 50.000 (voordeel).
Overig
Samenkracht en burgerparticipatie
In de meerjarenbegroting worden vanaf 2021 de lasten voor het project Bestemming Noordwolde (nog) niet mee genomen. Hierdoor nemen de lasten met € 155.000 af. Het incidentele budget voor stimulering Wolvega en Kleine Dorpen (kadernota 2017) is beschikbaar tot en met 2020
Baten
Participatie
Arbeidsparticipatie:
De baten voor arbeidsparticipatie nemen per 2020 af met bijna € 46.000. Deze baten zijn gerelateerd aan ESF-regelingen. Na 2019 zijn ESF-bijdragen (nog) niet zeker, en derhalve (nog) niet in de begroting opgenomen.
Inkomensregelingen
De baten voor inkomensregelingen nemen per 2021 met € 39.000 af (nadeel) vanwege het wegvallen van een rijksvergoeding (IBP-regeerakkoord) voor armoedebeleid/schuldhulpverlening.
Overig
Samenkracht en burgerparticipatie
In de meerjarenbegroting worden vanaf 2021 de baten voor het project Bestemming Noordwolde (nog) niet mee genomen. Hierdoor nemen de baten met bijna € 78.000 af.
Mutatie reserves:
In de begroting 2018 is een onttrekking uit de algemene reserve van € 96.000 geraamd voor de dekking van budget overhevelingen uit 2017, zijnde € 30.000 voor de voorzieningen lokaal sociaal beleid; € 41.000 voor herstructureringsgelden en € 25.000 voor het impulsprogramma statushouders.