In 3 programma's en bij de overhead zijn de uitgaven hoger geweest dan het door de raad geautoriseerde bedrag.
De kadernota rechtmatigheid van het BBV zegt hier onder andere het volgende over:
Begrotingscriterium
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole decentrale overheden (BADO) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.”
Begrotings- en investeringskredietoverschrijdingen
Begrotingsafwijkingen en -overschrijdingen (beleidsmatig en/of financieel) behoeven autorisatie door de gemeenteraad. In de regel zullen begrotingswijzigingen vooraf door het college aan de raad worden voorgelegd ter autorisatie. Hiermee wordt toestemming gevraagd voor het te realiseren beleid en voor de besteding van het benodigde bedrag. Slechts indien de omstandigheden een autorisatie vooraf niet mogelijk maken, zal achteraf een begrotingswijziging moeten worden voorgelegd. Indien de raad ermee instemt wordt de besteding alsnog geautoriseerd en is deze rechtmatig. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Indien een wijziging niet meer in het jaar zelf is voorgelegd zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de gemeenteraad vallen.
Er zijn verschillende typen begrotingsoverschrijdingen die bij deze jaarrekening van toepassing zijn:
A. Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.
B. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.
Omschrijving |
Rekening 2018 |
Primitieve begroting |
Actuele begroting |
Overschrijding |
0 Bestuur en Ondersteuning |
2.719.181 |
2.057.533 |
2.590.017 |
-129.164 |
3 Economie |
1.148.915 |
601.660 |
619.063 |
-529.852 |
4 Onderwijs |
3.715.903 |
3.639.947 |
3.710.000 |
-5.903 |
6 Sociaal Domein |
31.907.573 |
28.897.551 |
30.047.316 |
-1.860.257 |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen |
5.174.088 |
3.955.209 |
5.108.686 |
-65.402 |
Overzicht kosten overhead |
12.194.855 |
12.380.799 |
11.892.933 |
-301.922 |
Programma 0
Bestuur
Voor het taakveld Bestuur is € 67.000 meer uitgegeven dan begroot was. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de extra dotatie aan de voorziening voor de ontslagvergoeding gewezen wethouders en de stijging loonkosten als gevolg van het instellen van het nieuwe college. De baten kant is echter ook hoger dan begroot. Dit komt door een vrijval uit de voorziening pensioenen wethouders die niet begroot was.
Burgerzaken
Voor de taak burgerzaken is € 63.000 meer uitgegeven dan begroot was. Dit komt doordat er extra veel rijbewijzen uitgegeven zijn. De baten zijn echter ook hoger door de zelfde oorzaak.
De totale lasten van programma 0 zijn € 129.000 hoger dan begroot. Dit wordt echter gecompenseerd door hogere baten € € 197.000. Dit betreft dus type A overschrijding.
Programma 3
Uit de herberekening van de grondexploitaties begin 2019 bleek dat er een voorziening voor de bedrijventerreinen getroffen moest worden. Dit nadeel kon dus niet tijdens 2018 aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Programma 4
De lasten van dit programma zijn overschreden met afgerond € 6.000. Deze kleine overschrijding is niet naar één post te herleiden maar is een saldo van diverse plussen en minnen. Dit nadeel wordt echter ruimschoots gedekt door hogere baten op dit programma van € 105.000.
Programma 6
De meeste taken in programma 6 hebben een open einde regeling. In 2018 is voor het eerst met een nieuwe methode gewerkt. Pas in de eerste maanden van 2019 is gebleken hoeveel kosten er daadwerkelijk ten laste van 2018 komen. Dit betreft type B overschrijding.
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
De extra lasten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door extra in rekening gebrachte kosten van de OWO afdeling B+R voor heffen en invordering. Deze gegevens waren pas in januari 2019 beschikbaar, vandaar dat de raad niet op de hoogte gebracht was.
Overhead
De lasten op overhead bestaan uit kosten die niet toegerekend kunnen worden aan de taakvelden. Dit betreft onder andere algemeen personeel, leidinggevenden, huisvesting, ICT kosten. Een van de hoofdoorzaken van de hogere lasten overhead is dat er € 378.000 minder doorberekend konden worden aan de taakvelden, hoofdzakelijk personele kosten. Strikt genomen is dit dan ook geen budgetoverschrijding. Dit nadeel geeft namelijk een voordeel op de taakvelden.
Bij het vaststellen van de jaarrekening 2018 autoriseert de raad achteraf de extra uitgaven in bovengenoemde programma's.