Portefeuillehouder(s) | Rikkers, Hoen en Zonderland |
Organisatie | Beleid en Vastgoed, Grondzaken & Facilitair |
Portefeuillehouder(s) | Rikkers, Hoen en Zonderland |
Organisatie | Beleid en Vastgoed, Grondzaken & Facilitair |
2000 Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP 2000) inclusief de uitgevoerde evaluatie (2007)
2010 Nota Openbare verlichting
2012 Beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte 2012-2016
2017 Bomenbeleidsplan 2017-2027
2018 Landschapsbeleidsvisie Zuidoost Friesland 2018- 2028
2019 Omgevingsvisie Weststellingwerf
2021 Centrumvisie Wolvega 2021
Centrum Wolvega
In 2024 gaan wij vanuit de centrumvisie Wolvega aan de slag met 3 projecten. Deze projecten hebben één gemene deler namelijk een hoog ambitieniveau.
De projecten dragen bij aan een vitaal, toekomstig bestendig en onderscheidend centrum met een aantrekkelijk verblijfsklimaat, een goede bereikbaarheid en duidelijke routing.
Oevers
Op 1 januari 2024 verdeelt de provincie Friesland het beheer van de oevers langs de Friese vaarwegen. Het gaat om de oevers langs de vaarwegen die benoemd zijn in het Provinciaal Verkeer en Vervoersplan. In de afgelopen jaren hebben de Friese gemeenten, het Wetterskip en de provincie gewerkt aan de verdeling.
Baggeren vijvers en watergangen binnen de bebouwde kommen
In 2024 wordt het baggerplan geactualiseerd, samen met de kwaliteitsambitie openbare ruimte.
Biodiversiteit
We stellen als doel om de biodiversiteit te behouden en waar mogelijk te versterken. In 2023 zijn we begonnen met bermbeheer naar (80%) ecologisch, in 2024 naar 100%. In 2024 worden ook voor het openbaar groen deel binnen de kommen plannen gemaakt. Deze worden meegenomen in het op te stellen plan kwaliteitsambitie openbare ruimte. Elk jaar gaan we een deel van het groen omvormen van traditioneel naar ecologisch, onder andere van gazon naar bloemrijke weides.
Eikenprocessierups
Wij zijn al jaren bezig om op verschillende manieren de eikenprocessierups te bestrijden. Bijvoorbeeld via natuurlijke bestrijding met aaltjes en het verbeteren van de leefomgeving van de natuurlijke vijanden (zoals vogels, insecten). Met het vergroten van de biodiversiteit in de bermen met meer bloemen, het planten van bloembollen en het plaatsen van nestkasten voor vogels geven wij hier verder invulling aan. De resultaten hiermee zijn positief. Een natuurlijk evenwicht vraagt om een meerjarige aanpak. Wij hebben als boomeigenaar een wettelijke zorgplicht. Om daar aan te voldoen moeten we blijven investeren om te voorkomen dat er overlast ontstaat voor zowel mensen, als huisdieren en vee. We blijven investeren in maatregelen om de overlast te beperken. Binnen de begroting is hiervoor budget beschikbaar. Wij werken met veel partijen en instanties samen aan onderzoeken naar andere wijzen van behandeling van de eikenprocessierups. Wij houden u op de hoogte van deze ontwikkeling.
Veenweideprogramma 2021-2030
Het Rijk heeft in de Startnotitie voor het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) uitgesproken dat er één beleidsprogramma wordt opgesteld voor de opgaven die er zijn voor de natuur, stikstof, landbouw, water, bodem en klimaat. De provincies zijn verantwoordelijk voor de uitwerking. Inmiddels heeft de Provincie Fryslân het eigen ontwerp-FPLG opgeleverd. Het Veenweidegebied is hierin opgenomen als deelgebied. Het is waarschijnlijk dat het Veenweideprogramma 2021-2030 hier in ondergebracht wordt. Samen met de andere Veenweidegemeenten voegen wij een medewerker toe aan de programmaorganisatie, om de positie van de gemeenten te borgen. In 2024 zal de Funderingsaanpak uitgewerkt worden.
Het proces om te komen tot een gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan is in november 2022 gestart. Het gaat hierbij om het opstellen van een GVVP dat de volledige breedte van het (beleids-)veld verkeer- en vervoer bestrijkt. In het plan is onder meer gekeken naar de wegenstructuur/wegen-categorisering (functies van de weg). Aan alle wegen binnen de gemeente zal een categorie en functie worden toegekend volgens het landelijke beleid “Duurzaam Veilig”. Een van de uitkomsten van het beleidsproces is dat verkeerskundige knelpunten inzichtelijk worden gemaakt. In het voorjaar 2024 wordt het GVVP ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
Exploitatie | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
2-1 Verkeer en vervoer | 4.653 | 6.733 | 5.856 | 5.866 | 5.865 | 5.827 | |
2-3 Recreatieve havens | 173 | 109 | 83 | 126 | 132 | 125 | |
2-4 Economische havens en waterwegen | 3 | 2 | 45 | 45 | 44 | 44 | |
2-5 Openbaar vervoer | 29 | 27 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
5-7 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. | 1.884 | 2.100 | 2.263 | 2.267 | 2.267 | 2.267 | |
Totaal Lasten | 6.741 | 8.972 | 8.251 | 8.308 | 8.313 | 8.268 | |
Baten | |||||||
2-1 Verkeer en vervoer | 177 | 76 | 46 | 46 | 46 | 46 | |
2-3 Recreatieve havens | 42 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
2-5 Openbaar vervoer | 4 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
5-7 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. | 102 | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 | |
Totaal Baten | 325 | 170 | 140 | 140 | 140 | 140 | |
Saldo van lasten en baten | 6.416 | 8.801 | 8.110 | 8.168 | 8.172 | 8.127 | |
Onttrekkingen | |||||||
0-10A Mutaties reserves | 16 | 1.018 | 193 | 193 | 319 | 319 | |
Stortingen | |||||||
0-10A Mutaties reserves | 400 | 10.290 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 384 | 9.272 | -193 | -193 | -319 | -319 | |
Resultaat | 6.800 | 18.073 | 7.918 | 7.975 | 7.853 | 7.808 |
Begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023
De directe loonkosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden die in ieder programma staan. Om de kosten per taakveld beter in beeld te hebben is de verdeling voor 2024 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.
Lasten
Verkeer en vervoer
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor verkeerskundige knelpunten (€ 500.000), restant budget GVVP (€ 34.000) elementenverharding (€ 70.000), ecologisch bermbeheer (€ 70.000), onderzoekgelden asfaltwegen (€25.000) en groot onderhoud van de verkeersbrug Steenwijkerweg (€ 55.000) vallen de lasten in 2023 hoger uit dan in 2024. Ook zijn de geraamde energielasten voor de openbare verlichting in 2023 hoger uit dan in 2024 (€ 100.000).
Economische havens en waterwegen
Vanaf 2024 krijgen we van de provincie de overdracht van de oevers, zoals bij de Kadernota 2024 is aangegeven. Dit geeft een extra structurele last vanaf 2024 (€ 43.000).
Openbaar groen
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor een extra bijdrage aan uitvoering baggerplan vijvers (€ 75.000), extra budget voor baggerwerkzaamheden (€ 35.000) en digitale kaart flora/fauna (€ 10.000) vallen de lasten in 2023 hoger uit dan in 2024. De rest van het verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.
Baten
Verkeer en vervoer
Het verschil komt door te ontvangen leges en degeneratie vergoedingen van nutspartijen die binnen de gemeente werkzaamheden aan kabels en leidingen uitvoeren. Deze opbrengsten zijn in 2023 hoger dan in 2024 (€ 30.000).
Mutatie reserves
In 2023 zijn twee mutaties in de reserves kapitaallasten begroot. Voor dekkingsreserve Centrum Wolvega (€ 4.549.000) en dekkingsreserve Groene Hart Wolvega (€ 5.741.000) is gezamenlijk € 10.290.000 toegevoegd.
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Vervangingsbudget openbare verlichting | 89.000 | |||||
Totaal bruto investeringsbedrag | 89.000 | 0 | 0 | 0 | ||