We verwachten dat het aantal signalen van betaalachterstanden iets gaat oplopen. Meer inwoners hebben moeite met rondkomen en het tijdig betalen van rekeningen. Van betaalachterstanden van huur, zorgverzekering, elektra, gas en water ontvangen we een signaal als er een betaalachterstand is van meer dan een maand. Door de vroegsignalering van schulden lopen schulden minder ver op, we bieden inwoners al bij beginnende betaalachterstanden hulp.

We intensiveren onze aanpak door vaker een poging te doen om in contact te komen met inwoners met een betaalachterstand. Bij hogere achterstanden gaan we op huisbezoek als een inwoner niet reageert op een brief of telefoontje. Ook nemen we bij hogere en meerdere achterstanden nogmaals met een inwoner contact op om te informeren of het gelukt is om de betaalachterstand op te lossen en bieden we onze hulp bij verdere geldzorgen. Door deze nazorg te bieden kunnen we terugval in betaalachterstanden mogelijk voorkomen en een passend schuldhulpverleningstraject aan de inwoner aanbieden.

Ook bij de schuldregelingstrajecten gaan we contact met de inwoner onderhouden na afloop van het traject zodat terugval voorkomen kan worden. We bekijken of budgettrainingen inwoners hierbij kunnen helpen.

Voor inwoners met een problematische schuld is vanuit de rijksoverheid geregeld dat het schuldregelingstraject wordt verkort van 36 maanden naar 18 maanden. We bieden inwoners ook na 18 maanden afhankelijk van de financiële zelfredzaamheid coaching zodat ze voldoende vaardigheden hebben om weer zelfstandig hun financiën bij te houden.