Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort |
Organisatie | Advies & Ondersteuning |
Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort |
Organisatie | Advies & Ondersteuning |
Landelijk is er veel aandacht voor ondermijnende criminaliteit. Het Rijk heeft dit onderwerp geprioriteerd en extra middelen beschikbaar gesteld aan onder ander het Regionale Inlichtingen en Expertise Centra (RIEC) voor de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Ook politie Zuidoost Fryslân heeft het geprioriteerd en hier capaciteit voor ingericht. In samenwerking met onze ketenpartners werken we onder andere aan het actualiseren van het BIBOB beleid en worden in 2023 een aantal branchescans uitgevoerd. Daarnaast zijn ook de aanpak Cybercrime en aanpak van personen met verward gedrag en de ketensamenwerking Zorg en Veiligheid actuele thema's. De gemeentelijke rol in de keten rondom aanpak Cybercrime is in beweging.
Wat willen we bereiken?
De gemeenteraad krijgt jaarlijks via de begrotingscyclus inzicht in de activiteiten die worden gepland en uitgevoerd. De verantwoording over de uitvoering van de prioriteiten is kwantitatief van aard, namelijk welke acties zijn uitgevoerd, welke doelgroep is bereikt en wat het bereik is geweest. Criminaliteitscijfers worden waar mogelijk ondersteunend gebruikt.
Communicatie en participatie
Afhankelijk van de prioriteit wordt een passende vorm gekozen om te communiceren. Bij alle vijf prioriteiten uit het beleidsplan Integrale Veiligheid wordt nadrukkelijk ingezet op contact met de inwoners. Bijvoorbeeld door voorlichting te geven aan ondernemers in het buitengebied over de gevaren van deelnemen in hennepteelt.
Wat willen we bereiken?
Het huidig beleidsplan integrale veiligheid loopt tot en met 2023. Dit betekent dat wij de gemeenteraad in 2023 een nieuw beleidsplan integrale veiligheid 2024 - 2027 gaan voorleggen. Vooruitlopend op de inhoud van het beleidsplan integrale veiligheid 2024 - 2027 worden in ieder geval de volgende veiligheidsthema's geprioriteerd:
Andere veiligheidsthema's zijn in ontwikkeling.
Het verbinden van zorg en veiligheid voor een veilige woon- en leefomgeving | ||||
aantal x 1 | ||||
Lokale beleidsindicator | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Burenruzies voorgelegd aan mediator* | 0 | 0 | 1 | 0 |
Geregistreerde meldingen over burengerucht** | 121 | 96 | 129 | 103 |
Meldingen van overspannen/gestoorde personen** | 111 | 113 | 89 | 144 |
Nazorg ex-gedetineerden trajecten*** | 13 | 19 | 3 | 9 |
Waarvan begeleiding vanuit zorg mbt ex- gedetineerden**** | 5 | 9 | 1 | 0 |
Incidenten vernieling en. zaakbeschadiging** | 83 | 156 | 96 | 77 |
Incidenten overlast** | 269 | 397 | 475 | 522 |
VVN vrijwilligers acties op scholen in samenwerking met scholen en plaatselijke belangen / verkeerswerkgroepen politie***** | 9 | 14 | 4 | 5 |
*Bron: Interne registratie veiligheid | ||||
**Bron: 12 maand rapportage politie | ||||
***Bron: Justid | ||||
****Bron: Interne registratie procesregisseur sociaal Domein | ||||
*****Bron: Registratie verkeerskundige afdeling Ruimte | ||||
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de objectieve veiligheid en de criminaliteit | ||||
aantal x 1 | ||||
Lokale beleidsindicator | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Aangiftes woninginbraken* | 42 | 68 | 14 | 12 |
Aangiftes inbraken in schuren/bijgebouwen* | 6 | 10 | 7 | 10 |
Aangiftes mishandelingen* | 52 | 45 | 43 | 38 |
Aangiftes bedreigingen* | 25 | 32 | 45 | 26 |
Opgelegde huisverboden** | 4 | 3 | 5 | 5 |
Registraties huiselijk geweld* | 128 | 100 | 91 | 77 |
*Bron: 12 maand rapportage politie | ||||
**Bron: Online registratie huisverboden Khonrad | ||||
Brandveiligheid | ||||
aantal x 1 | ||||
Lokale beleidsindicator | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Controles op brandveiligheid bedrijven* | 123 | 59 | 37 | 45 |
Voorlichtingen op scholen** | 5 | 8 | 3 | 1 |
Oefeningen in de wijk** | 0 | 2 | 0 | 0 |
Voorlichtingen na brand** | 3 | 5 | 0 | 0 |
*Bron: Jaarrapportage VTH 2021 | ||||
**Bron: Jaarrapportage brandweer 2021 | ||||
Exploitatie | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 1.560 | 1.584 | 1.667 | 1.682 | 1.698 | 1.698 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 214 | 213 | 212 | 212 | 212 | 212 | |
Totaal Lasten | 1.774 | 1.797 | 1.879 | 1.894 | 1.910 | 1.910 | |
Baten | |||||||
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 9 | 51 | 51 | 51 | 51 | 51 | |
Totaal Baten | 14 | 51 | 51 | 51 | 51 | 51 | |
Saldo van lasten en baten | 1.760 | 1.746 | 1.828 | 1.843 | 1.859 | 1.859 | |
Resultaat | 1.760 | 1.746 | 1.828 | 1.843 | 1.859 | 1.859 |
Begroting 2023 ten opzichte van de begroting 2022 en meerjarenperspectief
Lasten
Crisisbeheersing en brandweer
Het verschil komt door een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio Fryslân. We baseren dit op de meerjarenbegroting van de veiligheidsregio.