Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort |
Organisatie | Advies & Ondersteuning |
Programma 1 | Veiligheid
Taakvelden
Terug naar navigatie - Taakvelden- Crisisbeheersing en brandweer
- Openbare orde en veiligheid
Exploitatie
Terug naar navigatie - Exploitatie+ = voordeel - = nadeel | Voorjaarsnota | Kadernota | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 Veiligheid | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Lasten | ||||||
Indexatie | ||||||
- Indexatie diverse budgetten | -8.000 | -11.000 | -11.000 | -11.000 | -11.000 | |
Autonome ontwikkelingen | ||||||
- Veiligheidsregio bijdrage | -102.000 | -104.000 | -103.000 | -103.000 | ||
- Friese norm en veiligheidsbeleid | -8.000 | -23.000 | -23.000 | -23.000 | -23.000 | |
Totaal lasten | -16.000 | -136.000 | -138.000 | -137.000 | -137.000 | |
Totaal programma 1 | -16.000 | -136.000 | -138.000 | -137.000 | -137.000 | |
Toelichting exploitatie
Terug naar navigatie - Toelichting exploitatieIndexatie diverse budgetten
Zie voor een toelichting het kopje 'indexatie' in het hoofdstuk Actuele ontwikkelingen op hoofdlijnen.
Veiligheidsregio bijdrage
De gemeentelijke bijdrage aan de veiligheidsregio stijgt. Voor de onderdelen crisisbeheersing en brandweer is dit structureel € 103.000. Dit is de verwerking van de ongewijzigd vastgestelde kaderbrief 2024-2027. Dit komt met name door de 8% indexatie voor materiële kosten en de 2,1% hogere ontwikkeling loonkosten dan oorspronkelijk was begroot. Het principeakkoord cao is hierin nog niet verwerkt. De effecten worden later dit jaar inzichtelijk gemaakt door de Veiligheidsregio en volgen via een begrotingswijziging. Het onderdeel gezondheid staat in programma 7.
Friese norm en veiligheidsbeleid
Onder ‘De Friese Norm’ wordt provinciaal integraal gewerkt aan onder andere de aanpak tegen ondermijning en cybercriminaliteit. Ook om het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 te realiseren hebben wij voor de komende jaren structureel meer middelen nodig. Om een gedegen en informatie gestuurde aanpak te kunnen maken zijn we onder andere onlangs aangesloten bij het platform Meld Misdaad Anoniem (MMA) en Web-IQ. Ook een belangrijk bestuurlijke instrument is de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob). Deze wet geeft ons de mogelijkheid om de integriteit van een iemand die een vergunning aanvraagt te beoordelen. Hiermee kunnen we voorkomen dat de gemeente criminele activiteiten faciliteert. Mocht uit de eerste toetsing een dusdanig risico komen, dan wordt het Landelijk Bureau Bibob (LBB) gevraagd om een uitgebreid onderzoek te verrichten. Het onderzoek van het LBB en het opstellen van een advies door een onafhankelijke advocaat zorgen voor extra uitgaven. Afgelopen jaar zijn drie van deze onderzoeken uitgevoerd en de verwachting is dat de komende jaren minimaal twee tot drie onderzoeken per jaar worden uitgevoerd. Ook wordt ons landelijk verplicht om het Mensenhandel-beleid te implementeren in de gemeente. Dit doen we samen met het Sociaal Domein Friesland en er is een projectleider aangesteld die naar ratio door alle gemeenten wordt bekostigd.