Programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Actuele ontwikkelingen / knelpunten

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen / knelpunten
+ = voordeel - = nadeel Najaarsnota
Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 2022
Lasten
Taakveld
Openbaar vervoer
Groot onderhoud Fietspont Tjonger -80.000
Verkeer en vervoer
Toevoeging aan dekkingsreserve de Blesse -400.000
Groot onderhoud verkeersbrug Steenwijkerweg -55.000
Totaal Lasten -535.000
Baten
Taakveld
Openbaar vervoer
Groot onderhoud Fietspont Oldelamer-Skasterlan 25.000
Totaal Baten 25.000
Totaal programma 2 -510.000
Bijstelling investeringen Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 2022
Stelpost indexatie toevoegen aan krediet Herinrichting de Blesse -335.000
Subsidie Fietspad lang de Linde Fase 2 200.000
Aanvulling krediet fietspad lang de Linde Fase 2 -200.000
Totaal programma 2 -335.000

Toelichting op actuele ontwikkelingen / knelpunten

Terug naar navigatie - Toelichting op actuele ontwikkelingen / knelpunten

Fietspont Tjonger
De fietspont in de Tjonger wordt onderhouden door de gemeente Weststellingwerf, de beheerkosten delen wij met de gemeente De Fryske Marren. De veerpont heeft een aantal mankementen die deels door ouderdom en gebruik en deels door vandalisme zijn ontstaan. Om de kosten van het benodigde groot onderhoud te kunnen bepalen is het nodig om de veerpont uit het water te halen. Als de bestaande pont kan worden gereviseerd bedragen de kosten ca. € 50.000. Deze kosten worden na overleg gedeeld met De Fryske Marren (zie baten € 25.000). 
Daarnaast is ook de walbeschoeiing van het landhoofd (de inham waar de pont aanlegt) aan onze zijde aan vervanging toe de kosten hiervan bedragen € 30.000. Binnen het onderhoudsbudget is geen ruimte voor de kosten van groot onderhoud. Voor revisie van de fietspont en vervanging van de walbeschoeiing vragen wij daarom om per saldo € 55.000 op te nemen in de najaarsnota 2022.

Herinrichting de Blesse

De gemeenteraad heeft in maart 2021 ingestemd met het plan voor de herinrichting van De Blesse. Tevens is het benodigde krediet van € 3.500.000 beschikbaar gesteld via de 4e raadswijziging 2021.
Afgelopen jaar is het plan technisch uitgewerkt, het realisatiecontract opgesteld en zijn er afspraken gemaakt met de nutspartijen voor het verleggen van kabels en leidingen.
De aanbestedingsprocedure voor de civiele werkzaamheden is onlangs afgerond. Naast de inschrijfsommen zijn op basis van ingediende plannen kwalitatieve beoordelingen uitgevoerd met betrekking tot milieukosten, toe te passen materialen, inzet duurzaam materieel, circulaire economie (hergebruik), faseringsplan en beperking van overlast voor de omgeving. In de afgelopen jaren zijn de grondstofprijzen gestegen en is indexering van het budget noodzakelijk. Het tekort bedraagt € 335.000, dit wordt toegevoegd aan het investeringskrediet. De extra rentelasten bedragen € 65.000. Beide bedragen worden toegevoegd aan de dekkingsreserve kapitaallasten de Blesse (€ 400.000). De dekking van deze meerkosten komt uit de stelpost indexatie die bij de voorjaarsnota 2022 is opgenomen bij de overige baten en lasten. Bij de overige baten en lasten komt deze post deels te vervallen (zie ook overige baten en lasten).

Brug Steenwijkerweg
Wij hebben vastgesteld dat er groot onderhoud bij de brug in de hoofdrijbaan van de Steenwijkerweg uitgevoerd moet worden. Binnen het reguliere onderhoudsbudget is dit jaar nog € 70.000 beschikbaar. Dit is onvoldoende voor de kosten van groot onderhoud (mede door de kostenstijgingen). Wij vragen daarom om € 55.000 op te nemen in de najaarsnota.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Herinrichting de Blesse
Zie toelichting op actuele ontwikkelingen / knelpunten.

Fietspad langs de Linde fase 2
Voor het fietspad langs de Linde fase 2 ontvangen wij een subsidie van € 200.000. Dit in het kader van Subsidieregeling Fyts!mpuls 2020-2022. De subsidie wordt aan het krediet van het fietspad fase 2 toegevoegd en het investeringskrediet wordt verhoogd met hetzelfde bedrag. Momenteel wordt het project afgerond. Bij de jaarrekening 2022 zal het project afgesloten worden.