Programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Actuele ontwikkelingen / knelpunten

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen / knelpunten

Op 5 juni 2023 zijn er op strategisch gelegen percelen in het centrumgebied voorkeursrechten gevestigd op grond van artikel 5 Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). Door het vestigen van deze voorkeursrechten voorkomt de gemeente dat er buiten de gemeente om transacties voor deze percelen worden gedaan die van invloed zijn voor de centrumontwikkeling. Wanneer eigenaren hun pand/perceel wensen te verkopen, moeten ze dit eerst aan de gemeente te koop aanbieden. De voorkeursrechten zijn voor drie jaar gevestigd. Indien nodig is tegen het einde van de looptijd een verlenging mogelijk. 

+ = voordeel - = nadeel Najaarsnota
Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 2023
Lasten
Verkeer en vervoer
Lelylijn onderzoeksproces -50.000
Economische havens en waterwegen
Fietspont in de Tjonger -60.000
Totaal Lasten -110.000
Baten
Economische havens en waterwegen
Fietspont in de Tjonger 30.000
Totaal Baten 30.000
Saldo baten en lasten -80.000
Mutaties reserves
Toevoeging aan dekkingsreserve de Blesse -657.000
Geen baten uit dekkingsreserve kapitaallasten -319.000
Totaal programma 2 -1.056.000
Mutaties/beschikbaar stellen Investeringen
Aanvullend krediet Herinrichting de Blesse 550.000
Totaal investeringen programma 2 550.000

Toelichting cijfers

Terug naar navigatie - Toelichting cijfers

Lasten
Verkeer en vervoer
Onderzoeksproces Lelylijn
De samenwerkende overheden financieren een onderzoek dat moet leiden tot een startbeslissing voor de Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport verkenning. Zes Friese gemeenten hebben de krachten gebundeld. Het college heeft besloten aan te sluiten bij deze gemeenten. Er wordt een eenmalige bijdrage gevraagd.

Economische havens en waterwegen
Fietspont De Tjonger

De fietspont in de Tjonger heeft in 2023 groot onderhoud gehad zodat de fietspont weer meerdere jaren meekan. Zo er is een nieuwe coating aangebracht en zijn er enkele verbeteringen voor de veiligheid doorgevoerd. De kosten van dit grote onderhoud zijn ongeveer € 60.000 en worden gedeeld met gemeente De Fryske Marren. Deze incidentele kosten bedragen voor ons dus € 30.000. Dit budget is bij de jaarrekening 2022 vervallen en ten gunste gekomen op het begrotingssaldo. In 2023 komen deze kosten ten laste van het begrotingssaldo. 

Mutaties reserves
Dekkingsreserve kapitaallasten
De projecten Herinrichting de Blesse en Centrum Wolvega waren eind 2022 nog niet klaar. Daarom schrijven we daar ook nog niet op af. De onttrekking uit de dekkingsreserve kapitaallasten is dit jaar daardoor ook nog niet nodig. De lagere afschrijvingslasten staan als voordeel op de lasten bij het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

Toevoeging aan dekkingsreserve de Blesse
Zie kopje: investeringen - Herinrichting de Blesse. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Herinrichting de Blesse
De herinrichting van de Steenwijkerweg is eind januari 2023 van start gegaan met 1 augustus 2023 als streefdatum voor de oplevering van het werk. 
Inmiddels zit de realisatie in de afrondende fase. De herinrichting kost extra tijd en geld, waarbij de niet-herbruikbare grond/zand de grootste impact heeft. 
Er is een aanvulling van het krediet nodig van € 550.000 exclusief de rentecomponent.

De totale toevoeging aan de dekkingsreserve kapitaallasten wordt verhoogt met € 657.000 (inclusief rente) dit is om de toekomstige kapitaallasten te dekken.