Programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Actuele ontwikkelingen / knelpunten

Terug naar navigatie - Programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - Actuele ontwikkelingen / knelpunten
+ = voordeel - = nadeel Najaarsnota
Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 2025
Lasten
Verkeer en vervoer
Storting dekkingsreserve kapitaallasten De Blesse -85.000
Herberekening doorbelasting tractie -113.580
Totaal Lasten -198.580
Baten
Recreatieve havens
Driewegsluis 15.000
Totaal Baten 15.000
Totaal programma 2 -183.580
Mutaties reserves
Storting dekkingsreserve kapitaallasten de Blesse 85.000
Totaal mutatie reserves programma 2 85.000

Toelichting cijfers

Terug naar navigatie - Programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat - Toelichting cijfers

Verkeer en vervoer
Storting in dekkingsreserve kapitaallasten De Blesse
Voor de herinrichting De Blesse is bij het beschikbaar stellen van het krediet een dekkingsreserve kapitaallasten gevormd, bedoeld om de jaarlijkse kapitaallasten van de investering te betalen. Nu de investering is afgerond, zijn de kapitaallasten opnieuw berekend volgens de componentenmethode. Deze vallen hoger uit dan eerder begroot. Een groter deel van de investering wordt afgeschreven tegen een kortere looptijd. Om die reden moet de dekkingsreserve kapitaallasten met € 85.000 worden verhoogd. Op die manier zijn de jaarlijkse kapitaallasten gedekt.

Herberekening doorbelasting tractie
Na de overgang naar Omrin als afvalinzamelaar in 2025 is de doorbelasting van tractie herberekend. Per saldo is deze herberekening, net zoals alle doorbelastingen, budgetneutraal.

Recreatieve havens
Driewegsluis
Wij verwachten dit jaar aan liggelden en overige inkomsten € 15.000 meer baten te ontvangen dan begroot.