Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Exploitatie

Terug naar navigatie - Exploitatie
+ = voordeel - = nadeel Voorjaarsnota Kadernota
Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 2025 2026 2027 2028 2029
Lasten
Autonome ontwikkeling
Groot onderhoud verkeersbrug Steenwijkerweg -100.000
Nieuwe ontwikkeling
Stratenmaker in dienst -31.400 -65.400 -65.400 -65.400 -65.400
Stratenmaker in dienst - dekking door minder uitgaven diensten 31.400 65.400 65.400 65.400 65.400
Vervangen kasseien stroken De Blesse -49.000
Structurele lasten van project Groene Hart -60.000 -60.000 -60.000
Totaal lasten -149.000 0 -60.000 -60.000 -60.000
Totaal programma 2 -149.000 0 -60.000 -60.000 -60.000

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Autonome ontwikkelingen
Groot onderhoud verkeersbrug Steenwijkerweg
Er zijn extra middelen nodig om groot onderhoud uit te laten voeren aan de betonnen verkeersbrug over de Linde aan de Steenwijkerweg tussen Wolvega en De Blesse. 
Het onderhoud aan de brug moet uitgevoerd worden om deze in stand te houden. Het extra beschikbaar gestelde geld uit 2023 (€ 55.000) en 2024 (€ 50.000) is onvoldoende om het onderhoud goed en volledig uit te kunnen voeren. Om het onderhoud uit te kunnen voeren is er € 100.000 extra nodig. Dit kan niet uit het regulier onderhoudsbudget worden bekostigd. Het betreft noodzakelijke onderhoudskosten en deze worden gemaakt in 2025.

Nieuwe ontwikkelingen
Stratenmaker in dienst
De gemeente heeft de wettelijke plicht om de openbare ruimte zorgvuldig en verantwoord te beheren. Gemeente Weststellingwerf wil de infrastructuur zoals de straten, trottoirs, en fietspaden in goede staat houden om de bereikbaarheid en veiligheid te waarborgen voor zowel bewoners als bezoekers. Om hier invulling aan te geven is het noodzakelijk om een ervaren stratenmaker in dienst te nemen (1 fte). Met het in dienst hebben van een ‘eigen’ ervaren stratenmaker hoeft er minder ingekocht te worden bij aannemers. Daarnaast zien we de prijzen van de aannemers (fors) stijgen. 
Deze stratenmaker bekostigen we uit het budget voor elementenverharding, doordat we minder hoeven in te kopen.

Vervangen kasseienstroken De Blesse
De herinrichting van De Blesse is begin 2024 afgerond. Een aantal aanwonenden ervaart sindsdien een toename van geluid ter hoogte van de kasseienstroken. Deze aanwonenden gaven aan dat het geluid door de kasseitjes niet went en dat het ten koste van hun woongenot gaat. Dit kan worden verholpen als de kasseitjes worden vervangen door betonklinkers (in een afwijkende kleur).

Structurele lasten van project Groene Hart
De parkomgeving Groene hart van Wolvega omvat de complete groeninrichting vanaf de zuidzijde van Huize Lindenoord en het Pastorieplein tot en met het kerkebos (de tuin van Juffrouw Sickenga). Vanaf juli 2024 is de voorbereiding van de parkomgeving met Roodbaard-achtige elementen opgepakt. Samen met stedenbouwkundig bureau Wissing (opstellen parkontwerp) en bureau Noordpeil (expertise Roodbaard-architectuur) is een integraal parkontwerp opgesteld, waarvan de contouren op 25 november jl. met u zijn gedeeld. Na besluitvorming van de raad over het te realiseren parkeerscenario wordt het Definitief Ontwerp parkomgeving door Bureau Wissing opgesteld. Wij schatten de jaarlijkse kosten voor beheer en onderhoud op € 60.000.