Overhead en Onvoorzien

Overzicht kosten overhead

Mutaties overhead

Terug naar navigatie - Mutaties overhead
+ = voordeel - = nadeel Voorjaarsnota Kadernota
Overhead 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten
Indexatie
- Indexatie diverse budgetten -670.000 -22.000 -22.000 -22.000 -22.000
- Indexatie licentiekosten I&A (OWO*) -100.000 -100.000 -100.000 -100.000 -100.000
- Indexatie personeelskosten (cao-ontwikkeling) -1.230.000 -2.550.000 -2.550.000 -2.550.000 -2.550.000
Autonome ontwikkelingen
- Project achterstanden archief (OWO*) -250.000 -200.000
Nieuwe ontwikkelingen
- Wet Open overheid (OWO*) -236.000 -259.000 -285.000 -285.000 -169.000
- Wet Open overheid Weststellingwerf -39.000 -43.000 -47.000 -47.000 -28.000
- Wet Open overheid - reeds gereserveerd 115.000 126.000 139.000 139.000 83.000
- Deelname AlleFriezen.nl -28.000
- Vinden, binden en boeien -220.000 -220.000 -220.000 -220.000
- Uitbreiding capaciteit -585.000 -530.000 -530.000 -475.000 -475.000
Totaal lasten -2.773.000 -3.848.000 -3.815.000 -3.560.000 -3.481.000
Baten
- Vergoeding dienstverlening O+O* 224.000 406.000 390.000 257.000 179.000
Totaal baten 224.000 406.000 390.000 257.000 179.000
Overhead -2.549.000 -3.442.000 -3.425.000 -3.303.000 -3.302.000
* De kosten die wij maken voor OWO onderdelen leiden ook tot een inkomst als gevolg van de vergoeding die wij van onze collega-gemeenten ontvangen.

Toelichting mutaties overhead

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties overhead

Indexatie diverse budgetten
Zie voor een toelichting het kopje 'indexatie' in het hoofdstuk Actuele ontwikkelingen op hoofdlijnen.

Indexatie licentiekosten I&A (OWO)
Gemiddeld stijgen de licentiekosten met 9,4% in de overheidsmarkt. Wij voeren gesprekken met de leveranciers om de stijgingen te beperken. Toch verwachten we dat we gemiddeld 5% hoger uit gaan komen dan geraamd.

Indexatie personeelskosten (cao-ontwikkeling)
Voor de indexatie van de salarissen van het ambtelijk personeel vormen de cao-afspraken het uitgangspunt. Er ligt een principeakkoord voor een cao tot 1 januari 2024. De afspraken zoals opgenomen in het principeakkoord zijn berekend. Daarnaast hanteren we bovenop de raming vanuit de cao 2023 een indexatie voor de salarisraming vanaf 2024. We baseren ons daarbij op het indexatiecijfer “cao-loon” uit de meest recente raming van het Centraal Economisch Plan door het CPB (5,0%).

Project achterstanden archief
Er ligt een forse achterstand in het verwerken en digitaliseren van het papieren archief. Hiervoor zijn in 2023 reeds middelen gereserveerd. Om het project af te ronden zijn in 2024 en 2025 ook nog middelen nodig. Omdat we dit project uitvoeren met eigen personeel beperken we de kosten. De bedragen worden ingezet om tijdelijk met een bezetting boven de formatie te kunnen werken. De doorlooptijd van het project is afgestemd op de pensioendata van een deel van de betrokken medewerkers.

Wet Open overheid
Een plan van aanpak voor deze nieuwe wet is in voorbereiding. Uit eerste analyse blijkt noodzaak tot inzet van tenminste alle middelen die daarvoor via de algemene uitkering binnengekomen zijn. Daarbij is een deel bedoeld voor de algemene ondersteuning zoals ict en informatiehuishouding (OWO-BV). Het andere deel is bedoeld voor de individuele gemeenten voor aanpassing processen en werkwijzen in specifieke processen binnen de drie gemeentehuizen. De middelen voor de Woo zijn binnen gemeente Weststellingwerf reeds gereserveerd. 

Deelname AlleFriezen.nl
Wij willen, als laatste gemeente in Friesland, aansluiten bij AlleFriezen.nl. Via AlleFriezen.nl worden de openbare bevolkingsgegevens gedeeld van de gemeente Weststellingwerf zoals deze zijn opgetekend in de aktes van geboorte, huwelijk en overlijden binnen de gemeente. Voor deze aansluiting is een eenmalige bijdrage nodig. De structurele lasten kunnen binnen bestaande budgetten worden opgevangen.

Vinden, binden en boeien
Het vinden, binden en boeien van medewerkers is een belangrijk HR thema om zo de capaciteitsuitdagingen het hoofd te bieden.Tot dit thema behoort bijvoorbeeld het vergoeden van reiskosten woon-/werkverkeer, waardoor de aantrekkelijkheid als werkgever toeneemt of in ieder geval niet langer leidt tot twijfel of discussie bij het aannemen van medewerkers. Daarnaast is een belangrijke gemeentelijke opgave het werken aan verduurzaming. Groene arbeidsvoorwaarden horen hier ook bij. Voorbeelden hiervan kunnen bijvoorbeeld zijn het vergoeden van ‘duurzaam’ gedrag (elektrische fiets, OV en elektrisch rijden), maar ook het verkennen van de mogelijkheden van fiscaliseringsmogelijkheden (laadpalen, zonnepanelen en warmtepompen).

Uitbreiding capaciteit
Op een aantal gebieden zien wij de noodzaak om onze capaciteit uit te breiden. Dit betreft uitbreiding van de vaste formatie van Wmo-vlechtwerkers (3 fte). Dit is nodig om de wachttijd van de meldingen acceptabel te houden, en de dienstverlening op het gewenste niveau. Daarnaast vergt handhaving van de openbare orde en veiligheid (OOV) toenemende aandacht in Nederland. Van oudsher ging OOV over handhaving van de openbare orde en rampen- en crisisbeheersing. De afgelopen jaren zijn hier steeds meer beleidsterreinen bijgekomen. Om aan deze toenemende werkzaamheden te kunnen blijven voldoen, is uitbreiding van de formatie OOV (1 fte) noodzakelijk. De borging van de resultaten uit het project Bestemming Noordwolde vraagt een uitbreiding van de formatie (1,42 fte). Tot slot voorzien wij een structurele uitbreiding van de formatie voor de Wet inburgering (1 fte) en is incidenteel ruimte (€ 300.000) nodig voor de problematiek rondom statushouders.
Zoals bij het hoofdstuk 'ontwikkelingen en risico's' al aangegeven krijgen we als gemeente extra taken die capaciteit vragen. In bovenstaande post hebben we de verruiming van de capaciteit opgenomen die we daadwerkelijke stevig kunnen onderbouwen en waarvan we dus zeker zijn. Dat houdt ook in dat we niet uitsluiten dat we op termijn meer capaciteit nodig hebben.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
+ = voordeel - = nadeel
Bijstelling investeringen 2023 2024 2025 2026 2027
I&A investeringen -838.735
Totaal bijstellingen investeringen -838.735 0 0 0 0

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

I&A investeringen
De kapitaallast die vloeit uit deze investeringen, € 180.328 voor 5 jaar, kan worden gedekt uit de reeds beschikbare middelen (voorjaarsnota 2022 en meerjarenperspectief 2023-2026). 

Onvoorziene uitgaven

Mutaties onvoorzien

Terug naar navigatie - Mutaties onvoorzien

  

+ = voordeel - = nadeel Voorjaarsnota Kadernota
Overzicht Onvoorzien 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten
- Vrijval stelpost loon- en prijsstijgingen 400.000
Totaal lasten 400.000 0 0 0 0
Totaal Overzicht Onvoorzien 400.000 0 0 0 0

Toelichting onvoorzien

Terug naar navigatie - Toelichting onvoorzien

Onvoorzien 
Vanuit de BBV bestaat de verplichting om jaarlijks in de begroting een bedrag voor onvoorzien op te nemen. Wij begroten hier jaarlijks € 30.000 voor. Om een beroep te doen op deze post moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

Het mag niet gaan om structurele zaken.
De middelen worden ingezet voor de opvang van onvoorzienbare, niet uitstelbare en onvermijdbare uitgaven.
Achteraf wordt over de onvoorziene uitgaven verantwoording afgelegd in de voorjaarsnota, de najaarsnota of op enig ander moment dat het college nodig acht.

Van de jaarlijkse stelpost van € 30.000 voor onverwachte incidentele uitgaven is dit jaar nog geen gebruik gemaakt. Er zijn dus geen mutaties te melden.

Vrijval stelpost loon- en prijsstijgingen
In de begroting is een buffer opgenomen om (deels) loon- en prijsindexatie op te kunnen vangen. In deze voorjaarsnota en kadernota zijn de loon- en prijsindexaties verwerkt waardoor de buffer van € 400.000 in 2023 vrij kan vallen.