Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Exploitatie

Terug naar navigatie - Exploitatie
+ = voordeel - = nadeel Voorjaarsnota Kadernota
Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten
Indexatie
- Indexatie diverse budgetten -368.000 -368.000 -368.000 -368.000 -368.000
Autonome ontwikkelingen
- Onderhoud kapitaalgoederen -184.500 -127.000 -139.500 -152.000 -164.500
- Onderhoudsbudget wegen -175.000 -175.000 -175.000 -175.000 -175.000
- Onderhoudsbudget wegen (stelpost coll.prog.) 175.000 175.000 175.000 175.000 175.000
Nieuwe ontwikkelingen
- Funderingsaanpak Veenweidegebied -11.000 -8.700 -8.700 -8.700 -8.700
- Verkeerskundige knelpunten -100.000
Totaal lasten -663.500 -503.700 -516.200 -528.700 -541.200
Baten
Autonome ontwikkelingen
- Onderhoud kapitaalgoederen 70.000 40.000 40.000 40.000 40.000
Nieuwe ontwikkelingen
- Verkeerskundige knelpunten, dekking reserve 100.000
Totaal baten 170.000 40.000 40.000 40.000 40.000
Totaal programma 2 -493.500 -463.700 -476.200 -488.700 -501.200

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Indexatie diverse budgetten
Zie voor een toelichting het kopje 'indexatie' in het hoofdstuk Actuele ontwikkelingen op hoofdlijnen.

Onderhoud kapitaalgoederen
Voor het onderhoud van onze kapitaalgoederen is ons areaal toegenomen. Dit komt mede door onze investeringen die we hebben gedaan. Daarnaast hebben wij vanuit de provincie nieuw areaal toegewezen gekregen van het beheer en onderhoud van de oevers langs de Friese vaarwegen.
Tot slot ontvangt de gemeente leges en degeneratie vergoedingen van de nutspartijen die binnen de gemeente werkzaamheden aan kabels en leidingen uitvoeren. Het ontvangen geld wordt in hetzelfde kalenderjaar ingezet voor extra onderhoud aan de openbare ruimte. Deze inkomsten worden direct bijgeboekt op het onderhoudsbudget van het elementenonderhoud van dat jaar (zie ook baten onderhoud kapitaalgoederen). 

Onderhoudsbudget wegen
Vanuit het collegeprogramma zijn er extra middelen gereserveerd voor onderhoud wegen. Deze middelen worden vanaf 2023 structureel toegevoegd aan het onderhoudsbudget wegen.

Funderingsaanpak Veenweidegebied
Het college en de raad heeft ingestemd met de Funderingsaanpak voor het Friese veenweidegebied. Deze structurele lasten worden toegevoegd.

Verkeerskundige knelpunten
In 2023 worden verschillende verkeerskundige knelpunten aangepakt door het treffen van kleinschalige maatregelen (bijvoorbeeld het aanleggen van parkeerplaatsen, het plaatsen van verkeersdrempels, verkeersborden, kleinschalige herinrichting, etcetera). Doel hiervan is om de verkeersveiligheid te vergroten en overlast voor inwoners te beperken. Eind 2022 is gestart met het opstellen van een gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP). Dit plan is in het voorjaar van 2024 gereed en wordt daarna verder uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. De werkzaamheden die in 2023 worden uitgevoerd zijn vooruitlopend op het uiteindelijke uitvoeringsprogramma, zogenoemde quick wins. 
Voor deze verkeerskundige knelpunten is via het collegeprogramma een bedrag gereserveerd in de reserve investeringsambities. Dit bedrag halen we nu uit de reserve. Dat is een baat voor de exploitatie.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
+ = voordeel - = nadeel
Bijstelling investeringen 2023 2024 2025 2026 2027
Vervangen duikers -125.000
Totaal bijstellingen investeringen -125.000 0 0 0 0

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Vervangen duikers
Er zijn drie duikers die aan vervanging toe zijn. Hiervoor is een investeringskrediet van € 125.000 nodig. Vanaf 2024 geeft dit kapitaallasten in de post onderhoud kapitaalgoederen.