Brandstoffen tractie
Door de stijgende brandstofprijzen zijn wij genoodzaakt het budget brandstof tractiemiddelen bij te stellen met € 40.000.
Kapitaallasten gladheidsbestrijding
De kapitaallasten die voortvloeien uit de aanschaf van de tractiemiddelen gladheidsbestrijding zijn opgenomen in de exploitatie (zie ook investeringen)
Stelpost cao verhoging
Voor de ramingen van de salarissen van het ambtelijk personeel vormen de cao-afspraken het uitgangspunt. Het huidige cao-akkoord loopt tot 1 januari 2023. Vanaf september 2022 starten de overleggen tussen de VNG en vakbonden over de nieuwe cao. Het resultaat is waarschijnlijk nog niet bekend als we de begroting 2023 opstellen. Vandaar dat we nu een stelpost opnemen. Deze stelpost baseren we op de meest recente indexatiecijfers uit de raming van het Centraal Economisch Plan door het CPB. De raming uit maart 2022 geeft een verwachte indexatie weer van 3,4% voor 2023.
I&A
In OWO verband streven we naar het verminderen van kwetsbaarheid, het verhogen van de kwaliteit en het beperken van de kosten. We hebben daarbij op het gebied van ICT en informatievoorziening sterk gestuurd op de kostenbeheersing, waarbij we de grenzen hebben opgezocht en mogelijk overschreden. In de komende jaren is daarom een koerscorrectie nodig, waarin we de investeringen op het vlak van ICT meer in lijn brengen met de toegenomen eisen, maar ook aansluiten op de sterke stijging van de kosten die op dit vlak die nog te voorzien zijn. Wij hebben u hierover reeds geïnformeerd via het overdrachtsdocument en verwijzen naar dit document voor een nadere toelichting.
Hieronder volgt een overzicht van de gevraagde uitzetting per hoofdthema:
Programma en projectsturing
De kosten voor versterking van programma en projectsturing behelzen personele kosten. Dit gaat om het inrichten van een team dat in staat is om de ontwikkeling van het applicatielandschap gestructureerd en beheerst te realiseren. Naast de kwaliteitsslag, maakt dit ons ook minder afhankelijk van leveranciers en inhuur.
Software en licenties
De kosten van software stijgen. Dit is grotendeels het gevolg van de overgang van kooplicenties naar abonnementsvormen. De grootste kostenpost zijn de licenties voor Microsoft 365. We maken de transitie van software in eigen beheer die ‘on premise’ op onze eigen servers draaien naar SAAS oplossingen die ‘in the cloud’ draaien.
Basis en systemen
Een investering is nodig in het vergroten van de betrouwbaarheid en de ‘performance’ van ons netwerk en een deel van de hardware. Er worden steeds zwaardere eisen aan het functioneren gesteld. Het dataverkeer neemt sterk toe. Deels is dit het gevolg van het hybride werken, deels doordat applicaties steeds omvangrijker datasets verwerken.
Beveiliging
Het behoeft geen herhaling van de diverse bedreigingen om aan te geven dat op verschillende terreinen inzet nodig is, van ‘security analyse’ en logging van verdachte activiteiten tot het tijdig updaten van systemen, tot het aanleggen van digitale ‘verdedigingslinies’, zowel op systeemniveau als in de toegang tot data, bijvoorbeeld in de vorm van multifactor authentificatie.
Datagedreven werken
De ondersteuning van het datagedreven werken vraagt een bescheiden versterking vanuit ICT.
DIV
Ook op het gebied van Documentaire Informatievoorziening (DIV) ligt een opgave. Het laatste archiefjaarverslag beoordeeld onze DIV als ‘matig’. Er is sprake van achterstanden op het gebied van archivering, die door overdracht van papieren archieven uit de drie gemeenten verder zijn opgelopen. Verder speelt de invoering van het e-depot. We hebben een verbeterplan voorliggen. Om dit uit te voeren moeten we in een inhaalslag investeren. De kosten van het plan zijn erg hoog, reden waarom we hier nog een nadere risicoanalyse op los willen laten, waarbij we in overleg met de archiefinspectie zullen bezien wat minimaal nodig is om aan de wetgeving te voldoen.
Wet WOO en Wmebv
De wetten Woo en Wmebv zorgen ervoor dat overheden actiever en transparanter informatie openbaar moeten maken en hun dienstverlening vergaand dienen te digitaliseren. Voor de projectleiding zijn in 2022 aanvullende middelen nodig. Hiervan komt 1/3 voor rekening van gemeente Weststellingwerf. Wij hebben hiervoor middelen gereserveerd. Het overige deel (2/3) komt voor rekening van de twee collega-gemeenten en wordt via de baten verrekend.
VTH
De uitgestelde implementatie van de Omgevingswet heeft een kostenverhogend effect. Het gehele jaar 2022 wordt een noodzakelijk beroep gedaan op een externe programmamanager Omgevingswet. Daarnaast is er een extern projectleider voor de implementatie van de benodigde software. Van deze extra kosten komt € 51.600 ten laste van Weststellingwerf. Dit brengen we ten laste van het implementatiebudget omgevingswet en is om die reden budgettair neutraal verwerkt.
Er zijn meer werkzaamheden rond vergunningen dan gemiddeld, voor wat betreft bouw. De evenementenbranche is in volle hevigheid losgebarsten met het verdwijnen van de Corona-beperkingen, wat zorgt voor een bovengemiddelde werkdruk. Daarnaast vraagt met name het dossier MSV Prikkedam veel extra inzet. Tot slot zorgt een aantal complexe dossiers voor bovengemiddelde kosten voor externe inhuur. Er wordt daardoor een overschrijding op de materiele kosten verwacht. Geheel volgens de samenwerkingsovereenkomst worden deze kosten gelijk verdeeld over de drie gemeenten.
De politie richt zich meer op haar kerntaken: het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Gevolg is dat leefbaarheidstaken veel of geen aandacht meer krijgen. Bestuurlijk is de wens uitgesproken juist meer capaciteit in te zetten op leefbaarheid, verkeersveiligheid, natuur, openbare ruimte en groen. Deze wens is vastgelegd in een OWO-breed vastgesteld beleidsplan VTH. Ondermijning, de beweging waarbij criminele activiteiten steeds meer verweven raken met onze maatschappij vraagt nadrukkelijk aandacht van onze organisaties. Er moet geïnvesteerd worden in bewustwording, een scherpe blik bij vergunningverlening (BIBOB toets) en toezicht en handhaving.
B&R
Bij Beheer & Registratie wordt om de efficiency en kwaliteit te verhogen inhuur omgezet naar vaste medewerkers. Dit verloopt budgettair neutraal. Het in dienst nemen van een landmeter is nodig in verband met de toename van het aantal metingen in het kader van de basisregistraties en de Omgevingswet. De middelen voor deze landmeter zijn opgenomen in het meerjarenperspectief.