Portefeuillehouder(s) | Rikkers |
Organisatie | Ruimte |
Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Taakvelden
Terug naar navigatie - Taakvelden- Openbaar vervoer
- Economische havens en waterwegen
- Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
- Verkeer en vervoer
- Recreatieve havens
- Parkeren (geen lasten en baten)
Exploitatie
Terug naar navigatie - Exploitatie+ = voordeel - = nadeel | Voorjaarsnota | Meerjarenperspectief 2023-2026 | ||||
Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Lasten | ||||||
Taakveld | ||||||
Verkeer en vervoer | ||||||
Rapportage asfaltwegen | -25.000 | |||||
Onderhoud elementen verharding (8% indexatie) | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | |
Gladheidsbestrijding | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 | |
Onderhoud asfalt verharding (15% indexatie) | -70.000 | -70.000 | -70.000 | -70.000 | -70.000 | |
Totaal Lasten | -170.000 | -145.000 | -145.000 | -145.000 | -145.000 | |
Totaal programma 2 | -170.000 | -145.000 | -145.000 | -145.000 | -145.000 |
Toelichting exploitatie
Terug naar navigatie - Toelichting exploitatieRapportage meerjarenplan onderhoudskosten asfaltwegen
Doel is door onderzoek inzichtelijk te maken welke maatregelen uitgevoerd moeten worden en deze te prioriteren om aan de zorgplicht te blijven voldoen. Er is € 25.000 (incidenteel) nodig voor het onderzoek dat door een ingenieursbureau wordt uitgevoerd. De verwachting is dat het rapport in 2022 wordt opgeleverd.
Onderhoud elementen verharding
Het budget onderhoud elementen verharding bedraagt voor dit jaar € 635.605. Eind 2021 is er een planning opgesteld, hierbij wordt gebruik gemaakt van onze eigen inspectie gegevens en die van een extern ingenieursbureau. Diverse wegen, trottoirs en fietspaden worden dit jaar weer opgeknapt. We hebben nu echter te maken met behoorlijke prijsstijgingen. De verwachting is dat de prijsstijgingen nog verder toenemen. Een indexatie van 8% is tenminste nodig om de geplande werkzaamheden uit voeren.
Gladheidsbestrijding
Het huidige budget voor gladheidsbestrijding bedraagt € 52.000. Wij vragen structureel € 25.000 om het tekort aan te vullen. In de afgelopen jaren was er ook sprake van een overschrijding, maar dit kon binnen programma 2 worden opgelost. Als het huidige budget leidend blijft kan het voor komen dat er niet voldoende kan worden gestrooid om het vastgestelde strooibeleid uit te voeren.
Onderhoud asfalt verharding
Het huidige budget voor asfaltonderhoud bedraagt € 461.000. We zien een onvoorziene sprong in de kosten door de enorm gestegen prijzen van olie en gas. Hierdoor zijn de gemiddelde kosten voor het aanbrengen van asfalt in het eerste kwartaal met 18% gestegen. Een indexatie van 15% is noodzakelijk om achteruitgang van de kwaliteit te voorkomen. Voor de rest van het jaar is de situatie onzeker. Verdere prijsstijgingen kunnen tot nieuwe indexaties en overschrijding van het budget leiden.