Portefeuillehouder(s) | Rikkers en Zonderland |
Organisatie | Sociaal domein |
Programma 6 | Sociaal domein
Taakvelden
Terug naar navigatie - TaakveldenProgramma 6 | Sociaal domein
- Arbeidsparticipatie
- Begeleide| participatie
- Geëscaleerde zorg 18+
- Inkomensregelingen
- Maatwerkdienstverlening 18+
- Maatwerkdienstverlening 18-
- Maatwerkvoorzieningen (Wmo)
- Wijkteams
- Geëscaleerde zorg 18-
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenBeleidsveld participatie
Per 1 januari is de nieuwe Wet inburgering van kracht. Hiervoor is eind 2021 de beleidsnota voor de nieuwe Wet inburgering OWO-gemeenten vastgesteld. In 2021 was er sprake van voorbereiding, in 2022 gaan we daadwerkelijk aan de slag met de uitvoering van deze wet en verwachten dan ook gebruik te maken van de middelen. In de najaarsnota volgt hierop een evaluatie en eventueel bijstelling van het budget.
Beleidsveld Inkomensregelingen
Voor de BUIG is op dit moment alleen het voorlopig toegekend budget voor 2022 bekend. De definitieve rijksbijdrage wordt pas begin oktober bekend gemaakt. Het aantal inwoners met een bijstandsuitkering is licht aan het dalen, deze daling zal naar verwachting verder doorzetten.
De ontwikkelingen in de Oekraïne brengen ook onzekerheden met zich mee. Gemeenten gaan leefgeld verstrekken. Het is nog onduidelijk in hoeverre daarnaast een extra beroep op ondersteuning wordt gedaan bij gemeenten, zoals bijvoorbeeld op het minimabeleid. Over de mate van compensatie hiervoor is ook nog geen duidelijkheid gegeven door het rijk.
Beleidsveld WMO
Ook in 2022 staat het budget voor Hulp bij het Huishouden onder druk. Hieraan liggen verschillende redenen ten grondslag, zoals de indexatie van de tarieven, een achterblijvend effect van de interventie Powerful Aging en een verminderd effect van het normenkader Huishoudelijke hulp. We blijven de uitgaven monitoren en informeren hierover bij de najaarsnota opnieuw.
Beschermd wonen
Het budget voor Beschermd wonen is nog onzeker. Er zal een uitname plaatsvinden voor de WLZ omdat hier meer cliënten naar uitgestroomd zijn dan verwacht. Vanaf 1 april 2022 is er een nieuw contract met alle Beschermd wonen aanbieders waarbij we voorzien in een doelgroep die nu moeilijk te plaatsen is. Het is nog onduidelijk welk effect dit zal hebben op het budget.
We blijven deze ontwikkeling volgen en informeren in de najaarsnota wanneer er afwijkingen zijn.
Exploitatie
Terug naar navigatie - Exploitatie+ = voordeel - = nadeel | Voorjaarsnota | Meerjarenperspectief 2023-2026 | ||||||
Programma 6 Sociaal domein | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |||
Lasten | ||||||||
Taakveld | ||||||||
Samenkracht en burgerparticipatie | ||||||||
Oekraïne (stelpost) | -500.000 | |||||||
Inkomensregelingen | ||||||||
Energietoeslag aan particulieren | -900.000 | |||||||
Beleidsveld WMO | ||||||||
Actualisatie stelpost Grip op | -150.500 | |||||||
Bijstelling budgetten WMO ihkv Grip op | 150.500 | |||||||
GGZ hoofdlijnen akkoord | -100.208 | |||||||
Totaal lasten | -1.500.208 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Baten | ||||||||
Taakveld | ||||||||
Samenkracht en burgerparticipatie | ||||||||
Oekraïne (stelpost) | 500.000 | |||||||
Inkomensregelingen | ||||||||
Bijdrage Rijk energietoeslag particulieren | 900.000 | |||||||
Beleidsveld WMO | ||||||||
GGZ hoofdlijnen akkoord | 100.208 | |||||||
Totaal baten | 1.500.208 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal programma 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Toelichting exploitatie
Terug naar navigatie - Toelichting exploitatieSubsidieplafonds programma 6
Het volgende subsidieplafond moet worden aangepast. Maatschappelijke dienstverlening Stichting Tûmba € 15.341 naar € 20.000. Dit is voor versterking van de gemeentelijke anti-discriminatievoorziening. Het budget staat al in de begroting maar is nog niet verwerkt in het subsidieplafond.
Beleidsveld Samenkracht en burgerparticipatie
Oekraïne (stelpost)
Het betreft hier een eerste stelpost. Het is op dit moment lastig om de kosten in te schatten. De situatie rondom de oorlog in Oekraïne en de taken van de gemeente voor vluchtelingen is aan verandering onderhevig. Vanwege de urgentie van de opvang zijn de eerste uitgaven via een versnelde procedure gedaan. Wij gaan er vanuit dat de kosten die zijn gemaakt voor de opvang van vluchtelingen wordt vergoed door het Rijk. Om die reden is deze post zowel bij de uitgaven als bij de inkomsten opgenomen.
Beleidsveld Inkomensregelingen
Energietoeslag
We verwachten de komende maanden veel ontwikkelingen. De energieprijzen zijn flink gestegen. Inwoners kunnen hierdoor in de financiële problemen komen. Extra maatregelen zijn door het rijk genomen, we gaan inwoners met een laag inkomen een energietoeslag van € 800 verstrekken. We verwachten circa € 900.000 aan middelen hiervoor. Gemeenten worden volledig voor de energietoeslag gecompenseerd heeft het kabinet aangegeven. De energietoeslag is eenmalig en alleen bedoeld voor het jaar 2022. Een wetswijziging van de Participatiewet is hiervoor nodig. De wetswijziging is in gang gezet. Gemeenten zijn in een kamerbrief door de staatssecretaris gevraagd om alvast te beginnen met de uitvoering van de energietoeslag. Om die reden heeft het college vooruitlopend op het ontvangen van de middelen de beleidsregels Energietoeslag vastgesteld. Op die manier kan de toeslag zo snel mogelijk worden uitgekeerd.
Beleidsveld Jeugd en Wmo
Grip op sociaal domein 2.0
In de verschillende Grip-op-programma’s wordt gewerkt aan de inhoudelijke doorontwikkeling van en financiële grip op het sociaal domein. Vanuit de ombuigingsvoorstellen uit de begroting 2021 is hiervoor een bezuinigingsbedrag als taakstelling ingeboekt. Grotendeels is deze taakstelling al verwerkt in de bestaande budgetten. Een klein deel staat nog als stelpost in de begroting. In het project Grip op sociaal domein (2.0) is nog een keer kritisch naar diverse budgetten in programma 6 gekeken om eventuele ruimte in beeld te krijgen. In een aantal gevallen is gebleken dat een bijstelling mogelijk of nodig is op basis van de uitnutting in de afgelopen jaren. Dit leidt in deze voorjaarsnota tot een structurele bijstelling van een aantal budgetten in programma 6 van € 150.500. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de bestaande taakstelling van de ombuigingen van de Grip-op programma’s binnen Programma 6.
Voor 2022 is dan de taakstelling gehaald. Voor de jaren 2023 tot en met 2026 blijven op dit moment nog bedragen staan van € 524.500; € 644.500; € 644.500 en € 844.500. Hier ligt een maatregelenpakket onder, dat ten uitvoering wordt gebracht. De resultaten daarvan moeten tot verdere bijstelling leiden.
De aframing van € 150.500 past ook bij de positieve uitkomsten van de jaarrekening 2021. De voorgestelde bijstellingen sluiten aan bij het positieve beeld over 2021.
Voor een deel van de budgetten is nu nog niet duidelijk welk effect uit 2021 aan bijvoorbeeld incidenteel de coronamaatregelen toe te schrijven is. En welk deel van het effect structureel te maken heeft met het verbeteren van onze processen, ontwikkelen van alternatieven, ontwikkelingen op gebied van inkoop en doorontwikkelen van ons beleid. Wij proberen hier komende maanden meer inzicht in te krijgen en komen daar waar nodig in de najaarsnota op terug. Daarin speelt ook mee dat voor een aantal budgetten al een taakstelling is opgenomen in de begroting. Deze budgetten worden daarmee al meerjarig naar beneden bijgesteld. De verschillende maatregelen moeten er toe leiden dat de ondersteuning binnen deze financiële kaders geboden kan worden.
Stijging zorgsalarissen
In november 2021 heeft de VNG een oproep gedaan om een extra indexatie aan aanbieders in jeugd en wmo te geven. Gemeenten worden daarvoor ook eenmalig extra gecompenseerd door het rijk. Met ingang van 1 mei 2022 worden de tarieven voor aanbieders Jeugd en Wmo, die via de centrumregeling SDF gecontracteerd zijn, extra tussentijds geïndexeerd met 1,13%. De financiële vertaling van deze extra indexatie doen we bij de najaarsnota en de meerjarenbegroting 2023-2026, dan hebben we meer inzicht in de financiële consequenties hiervan in relatie tot de huidige hoogte van de budgetten en de verwachte uitnutting daarvan. Voor andere lokale contracten op gebied van de Wmo geldt dat een reëel tarief voor heel 2022 is afgesproken, waardoor niet aanvullend tussentijds geïndexeerd hoeft te worden. In hoeverre de budgetten voldoende zijn om de eerdere indexatie van deze reële tarieven per 2022 op te vangen, nemen we ook mee in de najaarsnota en de meerjarenbegroting 2023-2026.
Beleidsveld WMO
GGZ hoofdlijnen akkoord
Op basis van het hoofdlijnenakkoord GGZ wordt ingezet op ambulantisering van de zorg. Dit leidt tot een groter beroep op de zorg en begeleiding in het gemeentelijk sociaal domein. Deze middelen zitten in de rijksbijdrage Beschermd wonen en voor 2022 ontvangen we €100.208. De komende periode onderzoeken we hoe we deze middelen voor deze doelgroep gaan inzetten.