Autonome ontwikkeling
OWO - extra kosten VTH
De inzet van OWO-VTH wordt structureel gevraagd in de diverse projecten in de 3 gemeenten voor de opvang van Oekraïners en statushouders. Hiervoor is geen formatie in de afdeling. Om naast deze taak ook de reguliere bedrijfsvoering te garanderen wordt extra capaciteit ingezet. Daarnaast vraagt het dossier Prikkedam in Ooststellingwerf ook in 2024 extra inzet voor juridische taken, geluidmetingen en veiligheid. Last but not least is per 1 januari de lang verwachtte Omgevingswet in werking getreden. Het eerste kwartaal stond in het teken van het afwerken van de grote hoeveelheid aanvragen die nog onder het oude regiem waren ingediend. Daarnaast is er een extra front-office ingericht bij OWO-VTH om vragen van inwoners te beantwoorden die in het nieuwe jaar een Omgevingsvergunning aan willen vragen. Hiervoor is personeel vrij gemaakt. De taken van deze medewerkers moeten door externe inzet opgevangen worden. Om de geleverde informatie in het landelijke aanvraagsysteem, het digitaal stelsel omgevingswet (DSO), voor inwoners begrijpelijk te maken en tegelijkertijd ons eigen beleid daarin een plek te geven is extra capaciteit nodig. In OWO-verband wordt samen gewerkt aan een meerjarenplan om te komen tot Omgevingsplannen. Er is veel extra inzet nodig om de nieuwe systematiek eigen te maken.
Binnen Weststellingwerf hebben we budget in de huidige begroting voor de implementatie van de omgevingswet en de opvang van Oekraïners. Dit kan als dekking worden ingezet voor deze extra kosten.
Aanvullende kosten I&A
Op dit moment zien wij dat onze leveranciers forse indexaties in rekening brengen. Daardoor zijn de licenties, onderhoudskosten, huren, en dergelijk duurder. Wij kunnen dit niet geheel binnen onze budgetten opvangen. Om die reden moeten de budgetten worden verhoogd. Daarnaast betreft deze post de kapitaallasten van investeringen. Zie daarvoor de toelichting hieronder bij kopje investeringen.
Actualisatie energietarief
Op basis van de nieuwe tarieven voor energie en de inschatting van het verbruik kunnen wij het budget actualiseren. Dit levert een voordeel op.
Nieuwe ontwikkeling
OWO - uitbreiding VTH personeel en materieel
De afgelopen jaren is door OWO geïnvesteerd om de bewustwording onder de bevolking en met name bij ondernemers en agrariërs te laten groeien op het thema ondermijning. Ook de bestrijding hiervan heeft veel aandacht. Samen met ketenpartners zoals politie, Regionaal Informatie en Expertise Centrum (RIEC), belastingdienst en anderen boeken we succes en is OWO een voorbeeld voor de regio.
De veranderende maatschappij en oprukkende ondermijning door de verwevenheid van criminaliteit met de bovenwereld maakt ook dat we onze ogen niet kunnen sluiten. Het vraagt juist om een stevige inzet van menskracht en middelen. De capaciteit van het team toezicht en handhaving is voor het totale grondgebied van OWO te laag. De inzet van zogenaamde smart solutions (drone, bodycam, slimme apps en data) levert efficiencywinst op maar hiervoor genoemde schets noodzaakt tot een gestage uitbreiding van het team toezicht in capaciteit en facilitaire ondersteuning en uitvoeringskosten. De voorgestelde uitbreiding betreft – OWO-breed - 3 BOA’s, een medewerker om het Bibob-beleid in de OWO-gemeenten om te zetten in daden, een jurist omdat BOA’s meer administratief/juridisch werk genereren en een administratief/ICT medewerker die ondersteunend is om in het veld strategisch en tactisch zo efficiënt mogelijk capaciteit in te zetten.
Het onderzoek naar de benodigde formatie en middelen (bodemplaat onderzoek) van OWO-VTH is momenteel in voorbereiding. De resultaten van het daadwerkelijke onderzoek worden na de zomer verwacht. De wensen zoals hierboven beschreven lopen daarmee vooruit op de uitkomsten van de herijking van de bodemplaat.
Binnen Weststellingwerf hebben we vanuit het collegeprogramma € 80.000 dekking voor deze uitbreiding.
OWO - uitbreiding informatievoorziening
Dit voorjaar worden er stappen gezet om de afhandeling van de fysieke post in de drie huizen te optimaliseren. Dit leidt tot een uitbreidingsvraag bij team Informatievoorziening van 2,67 fte (OWO-breed). Met deze uitbreiding kunnen wij de inkomende post decentraal beter organiseren. Hiermee lopen we vooruit op het voorstel voor steunpunten in de huizen. De verwerking van de inkomende post is een acuut probleem en kan niet wachten op andere ontwikkelingen. Daarom willen we ook het project ‘Vereenvoudig zaaktypen’ naar voren halen, waardoor de registratie in de iZaak vereenvoudigd en minder foutgevoelig wordt.
OWO - projectleider salarispakket
Het huidige salarispakket moet worden aanbesteed. Wij moeten daar een aanbestedingsprocedure voor gaan opstarten. De aanbesteding staat gepland voor 2024 en de eventuele implementatie staat gepland voor het jaar 2025. Er is geen implementatie nodig als de aanbesteding wordt gegund aan onze huidige leverancier. Voor de aanbesteding hebben wij een projectleider nodig, deze expertise hebben wij niet in huis en moeten wij inhuren.
CAR verzekering
Voor de komende jaren staan er de nodige projecten op de planning. Tijdens de uitvoering van deze projecten lopen we risico’s van materiële schade aan het werk of door het werk. Door een Construction All Risk (CAR) verzekering af te sluiten kunnen we het gemeentelijk (financieel) risico van dergelijke projecten verkleinen. Anderzijds wordt door het afsluiten van een dergelijke verzekering de afhandeling van schades voor burgers vanuit dergelijke projecten geprofessionaliseerd.
Uitbreiding capaciteit
Op een aantal gebieden zien wij de noodzaak om onze capaciteit uit te breiden. Dit betreft uitbreiding van de vaste formatie van het team 'Gezond en veilig opgroeien' (3 fte). De huidige bezetting is onvoldoende om aan de toenemende complexe vragen rondom kinderen en gezinnen te voldoen. Met deze uitbreiding kunnen we de lopende casuïstiek beter organiseren en investeren in een vast team. De uitgaven aan jeugdhulp stijgen jaar op jaar. Dit team is ons instrument om deze stijging te stoppen. Met de huidige bezetting krijgt dit geen kans. Daarnaast is meer capaciteit nodig op het gebied van publiekszaken (1 fte). De ontwikkelingen op het gebied van burgerzaken zijn in een stroomversnelling geraakt de afgelopen jaren. We hebben te maken met digitalisering, steeds veranderende wet- en regelgeving en de verhouding tussen burgers en de overheid verandert. Ook het communicatielandschap is de laatste jaren veranderd. Waar we vroeger meer boodschappen verzonden in het kader van goede voorlichting, is die tendens verschoven met de komst van de digitalisering. De focus van overheidscommunicatie ligt anno 2024 op verbinden en vertrouwen. Dit betekent meer sturen op strategie, advies en contentspecialisatie. Gezien de vele ontwikkelingen, ambities en grote projecten binnen de organisatie hebben wij extra inzet nodig (1 fte). Tot slot willen we inzetten op een gestructureerde aanpak van onderzoek naar onrechtmatigheden op gebied van de participatiewet, wmo en jeugd. De formatie voor toezichthouders/sociaal rechercheur/fraudepreventie willen we uitbreiden (1 fte). We willen graag proactief onderzoek uitvoeren, met bijvoorbeeld thema-controles. Ook het proactief doornemen van de signalen van het Inlichtingenbureau vanuit toezichts-oogpunt en versnelling van de afronding van zaken is mogelijk door de uitbreiding van capaciteit. We gaan er van uit dat dit uiteindelijk leidt tot minder uitgaven binnen het sociaal domein.