Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Exploitatie

Terug naar navigatie - Exploitatie
+ = voordeel - = nadeel Voorjaarsnota Kadernota
Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten
Indexatie
Elementenonderhoud -43.000 -43.000 -43.000 -43.000 -43.000
Asfaltonderhoud -116.000 -116.000 -116.000 -116.000 -116.000
Autonome ontwikkeling
Incidenteel elementenonderhoud vanwege opbreken -30.000
Meerjarig investeringsbudget kwaliteit wegen -46.750 -88.000 -115.500
Vervangen walbeschoeiing Tjonger -4.200 -4.200 -4.200 -4.200
Onderhoud brug Steenwijkerweg -50.000
Afronding project herinrichting De Blesse -95.000
Nieuwe ontwikkeling
Herstel bermen en opnieuw profileren van bermen -100.000
Onderhoud en investering kapitaalgoederen -300.000 -300.000 -300.000
Lycklamaweg - voorbereiding -60.000
Lycklamaweg - aanvulling reserve investeringsambities -750.000
Totaal lasten -1.244.000 -163.200 -509.950 -551.200 -578.700
Baten
Autonome ontwikkeling
Inkomsten elementenonderhoud 30.000
Nieuwe ontwikkeling
Lycklamaweg - voorbereiding dekking uit reserve inv.ambities 60.000
Totaal baten 90.000 0 0 0 0
Totaal programma 2 -1.154.000 -163.200 -509.950 -551.200 -578.700

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Indexatie
Elementenonderhoud
Het onderhoudsbudget voor elementen moet worden geïndexeerd in verband met gestegen prijzen en lonen (5,8%). Zonder een indexering kunnen we dit jaar minder onderhoud aan de bestrating uitvoeren. En krijgen we achterstanden in het onderhoud van de bestrating en stoepen. 

Asfaltonderhoud
Het onderhoudsbudget voor asfalt moet worden geïndexeerd in verband met gestegen prijzen en lonen (11,2%). Zonder een indexering kunnen we dit jaar minder asfaltonderhoud uitvoeren en krijgen we achterstanden in het asfaltonderhoud.

Autonome ontwikkelingen
Incidenteel elementenonderhoud vanwege opbreken
In 2023 heeft een bedrijf de aanleg van een glasvezelproject rondom de industrieterreinen in Wolvega voltooid. Vanwege het opbreken van de bestrating om kabels in de grond te leggen, ontvangen wij een eenmalige schade vergoeding van € 30.000 voor dit project. Dit geld willen we in 2024 besteden aan onderhoud van de bestrating in de gemeente.

Meerjarig investeringsbudget kwaliteit wegen
Dit betreffen de kapitaallasten van de investering. Zie toelichting hieronder bij kopje investeringen. 

Vervangen walbeschoeiing Tjonger
Dit betreffen de kapitaallasten van de investering. Zie toelichting hieronder bij kopje investeringen. 

Onderhoud brug Steenwijkerweg
Wij hadden reeds vastgesteld dat er groot onderhoud bij de verkeersbrug in de hoofdrijbaan van de Steenwijkerweg uitgevoerd moet worden. De onderzoeken omtrent het groot onderhoud hebben inmiddels plaats gevonden. Het huidige budget voor groot onderhoud is niet toereikend. Daarom is een aanvullend onderhoudsbudget nodig.

Afronding de Blesse
Dit betreft de toevoeging aan de dekkingsreserve kapitaallasten vanwege het aanvullen van het krediet. Zie toelichting hieronder bij kopje investeringen.

Nieuwe ontwikkeling
Herstel bermen en opnieuw profileren van bermen
Als gevolg van het extreem natte najaar en de omleidingsroutes rond De Blesse en de Pieter Stuyvesantweg in 2023 zijn veel bermen beschadigd geraakt. Doordat veel meer verkeer over soms smalle wegen moest rijden is er veel spoorvorming opgetreden in de bermen. Hierdoor kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Om de bermen te herstellen moeten wij deze bermen weer in profiel brengen. Wij gaan deze werkzaamheden aanbesteden.

Onderhoud kapitaalgoederen
Wij zijn op dit moment bezig met het herzien van de onderhoudsprogramma's. Om die reden verwachten we dat we de komende periode de budgetten voor het onderhoud van de kapitaalgoederen bij moeten stellen. Daarbij moeten we ook oog hebben voor de funderingsproblematiek in relatie tot onze eigen kapitaalgoederen. Hoewel nog niet exact duidelijk is in welke omvang de budgetten bijgesteld moeten worden, willen we hier al wel vast op anticiperen. We ramen daar vooralsnog € 300.000 per jaar voor.

Lycklamaweg
De Lycklamaweg in Wolvega ondergaat een herinrichting met als doel een verkeersveiligere weg en duurzamere leefomgeving. Eind 2023 zijn wij begonnen met een eerste verkenning met onder meer een klankbordgroep. Ook zijn de eerste voorbereidingen voor een schetsontwerp gestart. Wij verwachten eind 2024 met een kredietaanvraag te komen. Het bedrag dat hiervoor gereserveerd staat in de dynamische investeringsagenda lijkt niet toereikend te zijn. Een extra storting (€ 750.000) in de reserve is daarom nodig. De voorbereidingskosten zijn € 60.000 en betreffen de verstrekte opdracht inclusief meerwerk tot en met het opleveren van het schetsontwerp en nog in te vullen kosten. De voorbereidingskosten worden vanuit de reserve dynamische investeringsagenda gedekt.

 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
+ = voordeel - = nadeel
Bijstelling investeringen 2024 2025 2026 2027 2028
Meerjarig investeringsbudget kwaliteit wegen -100.000 -750.000 -750.000 -500.000 -500.000
Vervangen walbeschoeiing Tjonger -75.000
Herinrichting De Blesse - aanvulling krediet -95.000
Totaal bijstellingen investeringen -270.000 -750.000 -750.000 -500.000 -500.000

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Meerjarig investeringsbudget kwaliteit wegen
Ons jaarlijks onderhoudsbudget voor het onderhoud van asfaltwegen en om de kwaliteit van de wegen binnen de door met de raad afgesproken kwaliteitsambitie (niveau LAAG) te houden is niet meer voldoende. Door te investeren willen wij de veiligheid van onze inwoners beter waarborgen en voldoen we aan de landelijke richtlijnen en onze eigen kaders.
Als we nu niks doen zullen de kosten van het jaarlijks wegenonderhoud fors toenemen en zal de kwaliteit van het wegenareaal blijven zakken. Door te investeren in levensverlengende maatregelen, levert toekomstig (klein)onderhoud op dezelfde wegen meer op. Daarnaast beschikken we dan over een geactualiseerde MJOP (meerjarige onderhoudsplanning) waarmee wij een gedegene beheerstrategie (assetmanagement) volgen.
Ons adviesbureau stelt voor om 10 (gedeeltelijke) wegen, welke op het einde van hun levensduur lopen, te voorzien van een levensverlengende maatregel (grootonderhoud met gedeeltelijke vervanging). De kosten hiervoor worden geschat op ongeveer € 2,5 miljoen. Wij willen daarom in 2024 starten met een verdere gedetailleerde uitwerking van deze wegen en in 2025 beginnen met de vervangingsinvesteringen. Eventuele prijsstijgingen of tegenvallers zullen jaarlijks via de P&C producten worden geactualiseerd.
2024: Voorbereidingskrediet voor de benoemde wegen en verdere advisering over de overige wegen binnen de gemeente voor lange termijnplanning en vervangingsopgave.
2025: Grootonderhoud Zeedijk Spanga
2026: Grootonderhoud Gracht Munnekeburen
2027: Grootonderhoud Hogeweg Oldelamer
2028: Grootonderhoud Kerkeweg Munnekeburen/Langelille

Vervangen walbeschoeiing Tjonger
Bij de fietspont in de Tjonger is een walbeschoeiing aangebracht. Deze walbeschoeiing is aan beide zijden van de Tjonger aan vervanging toe. We willen dit in de herfst 2024 samen met gemeente De Fryske Marren doen. We verwachten voor het vervangen van de walbeschoeiing aan onze kant ongeveer € 75.000 nodig te hebben. De Fryske Marren betaalt de kosten voor het vervangen van de walbeschoeiing aan haar kant.

Afronding de Blesse
De herinrichting van de Blesse bevindt zich in een afrondende fase. Begin 2024 staat in het teken van de nazorg en van de vergroening van het dorp. De nazorg en de afwikkeling van reeds gegeven opdrachten leiden tot een aanvullende kostenpost. Kabels en leidingen en een verlengde projectorganisatie zijn de belangrijkste oorzaken.