Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning

Exploitatie

Terug naar navigatie - Exploitatie
+ = voordeel - = nadeel Voorjaarsnota Kadernota
Programma 0 Bestuur en ondersteuning 2024 2025 2026 2027 2028
Lasten
Indexatie
Bestuurlijke samenwerking en Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering -26.000 -38.000 -38.000 -50.000 -44.000
Nieuwe ontwikkeling
Inrichting raadzaal en vergaderfaciliteiten -26.500 -26.500 -26.500 -26.500
Totaal lasten -26.000 -64.500 -64.500 -76.500 -70.500
Totaal programma 0 -26.000 -64.500 -64.500 -76.500 -70.500

Toelichting exploitatie

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie

Indexatie
Bestuurlijke samenwerking en Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering
Voor de bijdrage/contributie aan de Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU), de Friese projectenmachine, de VFG, de P10 en de VNG worden bestuurlijke afspraken gemaakt. Dit zijn bijvoorbeeld indexatiepercentages of bedragen per inwoners. Deze lopen soms fors op, de verhogingen van deze bijdragen kunnen we niet binnen de huidige begroting opvangen, daarom is budgetaanpassing nodig.  

Nieuwe ontwikkeling
Inrichting raadzaal en vergaderfaciliteiten 
Voor de licenties en software-updates van het vergadersysteem is vanaf 2025 jaarlijks een bedrag nodig van € 3.500. De kapitaallasten van de nieuwe investering bedragen € 23.000. Zie toelichting hieronder bij kopje investeringen.  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
+ = voordeel - = nadeel
Bijstelling investeringen 2024 2025 2026 2027 2028
Inrichting raadzaal en vergaderfaciliteiten 116.000
Totaal bijstellingen investeringen 116.000 0 0 0 0

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Inrichting raadzaal en vergaderfaciliteiten 
Voor de vervanging van de vergadertafels in de raadzaal heeft de gemeenteraad in 2022 een budget van € 40.000 beschikbaar gesteld. In 2022 is een traject gestart, dat geen passend ontwerp heeft opgeleverd. In het najaar van 2023 is het inrichtingstraject weer opgepakt. Het programma van eisen, dat oorspronkelijk uitging van de coronamaatregelen, is aangepast. Hierdoor is het resterende budget (€ 34.000) niet meer toereikend. 

Voor de nieuwe inrichting van de raadzaal is het nu gewenst om, naast het vervangen van de vergadertafels, ook op andere onderdelen de ”look and feel” van de raadzaal aan te passen naar een uitnodigende, toegankelijke en representatieve sfeer. Verder moet nu ook de apparatuur (beamer en scherm) vervangen worden. Tenslotte wordt ook voor aanvullende vergaderfunctionaliteiten, zoals het hybride vergaderen en binnen het vergadersysteem te kunnen stemmen, geld aangevraagd. In totaliteit hebben we € 116.000 extra nodig.

Hiermee is de verwachting dat de functionaliteit van de zaal en de vergaderfaciliteiten voor alle gebruikers up to date en toekomstbestendig worden. De raadzaal zal hiermee voor de komende jaren voldoen aan de eisen en wensen van de raad en de ambtelijke organisatie.