Jaarrekening op hoofdlijnen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit onderdeel treft u in het kort het financiële beeld over 2022 aan. De leidraad voor de af te leggen verantwoording is de door de raad vastgestelde programmabegroting 2022. In het jaarverslag leggen wij de inhoudelijke verantwoording af. In de jaarrekening geven we inzicht in de financiële positie en de besteding van de middelen over 2022.

Resultaat jaarrekening

Terug naar navigatie - Resultaat jaarrekening

De jaarrekening 2022 sluit met een positief saldo van € 8 miljoen. Bij de najaarsnota gingen we nog uit van een voordeel van € 2,5 miljoen. Het verschil wordt verderop in dit hoofdstuk op onderdelen verklaard. In de tabel overzicht baten en lasten staat het totaalbeeld van 2022 en de afwijkingen ten opzichte van de actuele begroting.

Schuldpositie

Terug naar navigatie - Schuldpositie

Een kengetal om de schuldpositie te bepalen, is de schuldratio. De schuldratio geeft aan welk deel van het gemeentelijk vermogen is gefinancierd door derden. De solvabiliteitsratio is een kengetal dat weergeeft welk deel van het gemeentelijk vermogen is gefinancierd met eigen vermogen. Beide ratio’s zijn met elkaar verbonden doordat ze samen altijd 100% zijn. In tegenstelling tot de schuldratio is de solvabiliteitsratio één van de verplichte kengetallen die wordt toegelicht in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Het college streeft naar een minimale solvabiliteitsratio van 20%. Eind 2022 hebben we een solvabiliteit gerealiseerd van 43,0%. Daarmee voldoen we ruim aan de norm.

Weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen

In onze nota financieel beleid, die de raad in 2021 heeft vastgesteld, hebben we een norm opgenomen ten aanzien van de minimale en maximale omvang van de financiële kengetallen, die met ingang van dat jaar verplicht worden opgenomen. We sluiten daarbij aan bij de signaleringswaarden uit de stresstest voor gemeenten. De kengetallen hebben een signalerende functie, geven inzicht in de financiële positie en in de weerbaarheid en wendbaarheid van een gemeente. Alle kengetallen voldoen eind 2022 aan onze streefnorm.

Woonlasten

Terug naar navigatie - Woonlasten

In 2022 is de gemiddelde woonlastendruk hoger geworden dan in 2021, maar als we kijken naar de andere Friese gemeenten dan behoren wij tot de 4 gemeenten met de laagste woonlasten. 

Zowel voor eenpersoons- als meerpersoonshuishoudens is de totale woonlastendruk ten opzichte van 2021 gestegen. Zo ging de totale woonlast voor meerpersoonshuishoudens in onze gemeente van € 749 in 2021 naar € 796 in 2022. De gemeentelijke woonlasten in Weststellingwerf liggen echter nog wel ruim onder het landelijk gemiddelde van € 904 over 2022. 

Corona virus

Terug naar navigatie - Corona virus

Gelukkig lijkt aan de coronapandemie een einde gekomen. In 2022 waren er nog wel financiële gevolgen. Deze staan toegelicht in de paragraaf corona. Ná deze jaarrekening vervalt de paragraaf weer.

Bestemmingsvoorstel

Terug naar navigatie - Bestemmingsvoorstel

Het resultaat van de jaarrekening 2022 is € 8 miljoen positief. 

Het college stelt voor om van het resultaat van de jaarrekening € 6 ton te storten in de reserve investeringsambities. Dit betreft het restant van de stelpost uit 2022 om incidentele tegenvallers binnen de investeringen als gevolg van indexaties op te vangen.
Het overige deel van het resultaat, te weten € 7,4 miljoen, willen we toevoegen aan de Algemene reserve.

Een deel van het saldo betreft incidentele middelen die in 2023 opnieuw beschikbaar moeten worden gesteld. Gelijktijdig met de vaststelling van de jaarrekening krijgt u dan ook een begrotingswijziging 2023 om ter dekking van deze incidentele uitgaven in 2023 € 1,9 miljoen uit de algemene reserve te onttrekken.

Overzicht Baten en Lasten

Terug naar navigatie - Overzicht Baten en Lasten
x €1.000
Overzicht van baten en lasten Rekening 2021 Rekening 2022 Actuele begroting Primitieve begroting Verschil begroot - werkelijk
Baten
0 Bestuur en Ondersteuning 724 1.863 287 287 1.576 V
1 Veiligheid 14 30 51 51 -21 N
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 197 325 125 100 200 V
3 Economie 379 548 817 817 -269 N
4 Onderwijs 983 1.179 993 993 186 V
5 Sport, Cultuur en Recreatie 591 705 682 602 23 V
6 Sociaal Domein 9.138 9.198 9.921 8.037 -723 N
7 Volksgezondheid en Milieu 5.863 6.140 6.621 5.808 -481 N
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening 3.133 2.269 2.322 2.297 -53 N
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 58.767 64.868 62.405 56.975 2.464 V
Overzicht kosten overhead 6.484 7.137 6.910 6.318 227 V
Totaal Baten 86.272 94.261 91.134 82.286 3.127 V
Lasten
0 Bestuur en Ondersteuning -2.803 -3.469 -2.980 -2.626 -489 N
1 Veiligheid -1.774 -1.818 -1.802 -1.809 -16 N
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat -6.553 -6.741 -7.006 -6.424 265 V
3 Economie -737 -1.532 -1.154 -1.154 -378 N
4 Onderwijs -3.743 -3.962 -3.860 -3.826 -102 N
5 Sport, Cultuur en Recreatie -3.900 -3.607 -3.929 -3.768 321 V
6 Sociaal Domein -33.311 -36.707 -36.974 -33.664 267 V
7 Volksgezondheid en Milieu -7.892 -7.653 -9.215 -8.152 1.562 V
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening -3.607 -3.954 -3.941 -3.738 -13 N
Overzicht algemene dekkingsmiddelen -704 -762 -1.497 -648 736 V
Overzicht kosten overhead -14.724 -16.918 -17.243 -16.520 325 V
Overige baten en lasten 0 0 -824 -280 824 V
Totaal Lasten -79.748 -87.124 -90.426 -82.610 3.302 V
Saldo van baten en lasten 6.524 7.137 707 -324 6.430 V
Mutaties reserves
Onttrekkingen 7.977 9.650 10.340 448 -691 N
Toevoegingen -9.483 -8.757 -8.547 -25 -210 N
Mutaties reserves -1.506 892 1.793 423 -901 N
Resultaat 5.018 8.029 2.501 99 5.528 V

Structureel en incidenteel saldo

Terug naar navigatie - Structureel en incidenteel saldo

Onderstaande tabel laat het resultaat zien in relatie tot de incidentele baten en lasten. We gebruiken daarbij de definitie van incidentele baten en lasten volgens de BBV. Dat betekent bijvoorbeeld dat alle personeelslasten als structureel worden gezien, maar ook de middelen van de algemene uitkering. De reservemutaties zijn bijna allemaal incidenteel. Deze definitie van incidentele baten en lasten is geen beoordeling of het resultaat éénmalig afwijkt of dat er sprake is van een structurele afwijking. Het structureel resultaat in deze tabel wil dus niet zeggen dat we dit rekeningsaldo de komende jaren ook mogen verwachten. Voor die beoordeling verwijzen we naar het kopje 'toelichting op het resultaat'. 

x €1.000
Saldo jaarrekening Rekening 2021 Rekening 2022 Actuele begroting Primitieve begroting Verschil begroot - werkelijk
Saldo van baten en lasten
Lasten -79.748 -87.124 -90.426 -82.610 3.302 V
Baten 86.272 94.261 91.134 82.286 3.127 V
Saldo van baten en lasten 6.524 7.137 708 -324 6.429 V
Mutaties reserves
Onttrekkingen 7.977 9.650 10.340 448 -691 N
Toevoegingen -9.483 -8.757 -8.547 -25 -210 N
Mutaties reserves -1.506 892 1.793 423 -901 N
Resultaat 5.018 8.029 2.501 99 5.528 V
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) -368 798 3.080 350 2.282 V
Structureel resultaat 4.650 8.827 5.581 449 7.810 V

Toelichting resultaat

Terug naar navigatie - Toelichting resultaat

Resultaat jaarrekening vergeleken met de actuele begroting

De programmabegroting 2022 is in november 2021 door de raad vastgesteld met een positief saldo € 99.000.  Gedurende het jaar 2022 zijn er vijf begrotingswijzigingen geweest die invloed hadden op dit saldo. Dit waren de verwerking van de september- en decembercirculaires 2021 van het gemeentefonds, de voor- en najaarsnota 2022 en een deel van het collegeprogramma. Hierdoor komt het actuele saldo van de begroting nu uit op € 2.,5 miljoen. De uitkomst van de jaarrekening 2022 is € 8 miljoen. 

Het verschil tussen de actuele begroting en de jaarrekening van € 5,5 miljoen wordt hieronder op hoofdlijnen toegelicht. Meer details staan in de financiële toelichtingen per programma.

Ook organisatiebreed zien we dat de nieuwe, extra taken zorgen voor capaciteitsvraagstukken die we niet binnen bestaande formatieruimte kunnen opvangen. Deze capaciteitsvraag in combinatie met krapte op de arbeidsmarkt heeft ons voor extra uitdagingen en keuzes gesteld.

x € 1.000
Grootste afwijkingen - = nadelig Verschil met actuele begroting Inc/struct Waarvan over te hevelen naar 2023
0 Bestuur en ondersteuning
Vrijval van de voorziening ontslaguitkeringen wethouders 146 inc
Diverse mutaties in de voorzieningen voor pensioenen van (voormalige) wethouders 900 inc
2 Verkeer, vervoer en Waterstaat
Groot onderhoud aan de brug Steenwijkerweg 55 inc 55
Onderhoud fietspont de Tjonger 80 inc
Degeneratievergoedingen 170 struct.
Baggeren 75 inc 75
3 Economie
Voorziening Exploitatietekort Gronden bedrijventerreinen -588 inc
4 Onderwijs
Lagere exploitatiekosten voor onderwijshuisvesting 100 inc
Hogere kosten voor leerlingenvervoer -79 struct.
Lagere kosten voor peuterspeelzalen 75 inc
5 Sport, Cultuur en recreatie
Promotieplan Recreatie en toerisme, maar deels gebruikt 75 inc
6 Sociaal Domein
Coronacompensatie jeugdzorg en ouderenzorg 216 inc 118
Noordwolde fase 6, is een project voor 3 jaren 97 inc
Voordeel op begroot bedrag medegebruik MFC's 67 inc
WMO 424 inc
Jeugd -1.272 struct.
7 Volksgezondheid en Milieu
Minder uitgeven voor GIDS/JOGG 100 inc
Opstellen Transitievisie Warmte 164 inc 164
Uitvoering energietransitie 209 inc 209
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
Grex voorziening woningbouw -190 inc
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Gemeentefonds, algemene dekkingsmiddelen 1.227 inc
Gemeentefonds, extra middelen voor energietoeslag 2023 680 inc 680
Gemeentefonds, extra middelen voor Omgevingswet 2023 493 inc 493
Lagere OZB opbrengst -60 inc
Onvoorzien
Stelpost indexatie investeringen 600 inc
Er is geen beroep gedaan op de stelpost risicobeheersing 250 inc
Algemeen
Restant Coronabijdrage, zie coronaparagraaf 1.107 inc
Salarissen en inhuur 250 inc
Diverse overige afwijkingen 130 inc 129
Totaal afwijkingen ten opzichte van het saldo najaarsnota 2022 5.501 1.923

Investeringskredieten (exclusief grondexploitatie)

Terug naar navigatie - Investeringskredieten (exclusief grondexploitatie)

In 2022 was er € 20,6 miljoen beschikbaar voor investeringen. Dit is inclusief de restant kredieten uit 2021. Er is in 2022 € 5,8 miljoen uitgegeven. De uitgaven betreffen voornamelijk ICT kosten, investeringen in de openbare ruimte, fietspad langs de Linde, Centrumontwikkeling Wolvega en riolering. Het restant van de investeringsbudgetten 2022 van € 14,5 miljoen wordt voor € 14,3 miljoen doorgeschoven naar 2023 zodat uitvoering van de geplande investeringen dan kan plaatsvinden.

Gemeentefondsuitkering

Terug naar navigatie - Gemeentefondsuitkering

We ontvangen geld van het Rijk uit het gemeentefonds. Het gemeentefonds is onze grootste inkomstenpost. In 2022 hebben we € 59,3 miljoen aan algemene uitkering ontvangen, zo'n € 2,4 miljoen meer dan we hadden begroot bij de najaarsnota. Belangrijke reden hiervoor is dat er via de septembercirculaire en de decembercirculaire van het gemeentefonds nog middelen in 2022 beschikbaar werden gesteld door het Rijk. Onder meer voor de energietoeslag, de implementatie omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouw ontvingen we middelen nadat we de najaarsnota vaststelden. Een deel van deze middelen nemen we mee naar 2023 omdat we de uitgaven in dat jaar doen. Dit betreft € 680.000 voor de energietoeslag 2023 en € 493.000 voor de implementatie omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouw. Tevens hebben we afrekeningen van voorgaande jaren ontvangen.

Tot slot ontvingen nog een aantal kleine bedragen als corona compensatie. Voor deze compensatie en de financiële uitgaven in het kader van corona verwijzen we u naar de paragraaf Gevolgen corona. 

x € 1.000
Gemeentefondsuitkering Werkelijk Begroot Verschil begroot - werkelijk
Algemene uitkering
2022 59.342 56.974 2.368
2021 39 0 39
2020 -48 0 -48
Totaal Gemeentefondsuitkering 59.333 56.974 2.359

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen

De lokale heffingen (totaal € 11,6 miljoen) worden onderverdeeld in belastingen en rechten.

Belastingen (€ 5,2 miljoen)
De opbrengsten van belastingen vallen onder de algemene middelen en kunnen vrij besteed worden. In onze gemeente geldt dit voor de onroerende-zaakbelastingen (OZB), forensenbelasting, (water-)toeristenbelasting en reclamebelasting. De totale opbrengst van deze belastingen over 2022 bedraagt € 5,2 miljoen. De OZB (afgerond € 4,9 miljoen) is hierin veruit de omvangrijkste belastingopbrengst. 

Rechten (€ 6,4 miljoen)
Dit zijn vergoedingen voor concrete prestaties die door de gemeente worden geleverd. Deze opbrengsten zijn niet vrij besteedbaar. In onze gemeente geldt dit voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing en de leges voor burgerzaken en omgevingsvergunningen. De totale opbrengst van de heffingen en leges bedraagt € 6,4 miljoen. Hiervan heeft € 3,0 miljoen betrekking op de afvalstoffenheffing, € 2,2 miljoen op de rioolheffing en € 1,2 miljoen op de overige leges.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves

We zijn het jaar begonnen met een algemene reserve van € 24,3 miljoen en de eindstand over 2022 is € 15,6 miljoen. Dit is exclusief het resultaat van deze jaarrekening. Het jaarrekeningresultaat van vorig jaar ( € 5,0 miljoen) is in de algemene reserve gestort. De algemene reserve is aangesproken doordat enkele incidentele budgetten (€ 1,5 miljoen) uit voorgaande jaren zijn meegenomen en daarnaast voor het collegeprogramma (€ 7,1 miljoen).

Naast onze algemene reserve hebben we acht bestemmingsreserves. In de toelichting op de passiva wordt het verloop van deze reserves nader toegelicht.