Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Ecologisch berm- en slootonderhoud
In 2022 is onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor de uitvoering van ecologisch berm- en slootonderhoud. De raad is geïnformeerd over scenario's zoals: zelf doen/aanbesteden of in totaal/in percelen aanbieden. Komend jaar wordt onderzocht op welke manier we nog een groter deel (dan 80%) van de bermen ecologisch kunnen gaan beheren. 

Eikenprocessierups
Door 9.200 eiken te behandelen door natuurlijke bestrijding met aaltjes is de plaag (en zijn de kosten) beheersbaar. Door deze aanpak zijn ook minder meldingen van overlast geweest.

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Kwaliteit (onderhoudsniveau) openbare ruimte

Terug naar navigatie - Kwaliteit (onderhoudsniveau) openbare ruimte

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

De klimaatinvloeden en langdurige droogteperioden veroorzaken binnen de gemeente schade aan wegen, bomen, beplantingen en (speel-)gazons. Dit beïnvloedt de kwaliteit op korte en lange termijn.
Zie voor meer informatie paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Project herinrichting De Blesse

Terug naar navigatie - Project herinrichting De Blesse

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

De civiel technisch aannemer is medio 2022 gecontracteerd. De kabels en leidingen zijn in de tweede helft van 2022 aangepast. De werkzaamheden met betrekking tot de herinrichting zijn eind januari 2023 van start gegaan.
 

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Autoluwe Lycklamaweg met veilige spoorwegovergang langzaam verkeer

Terug naar navigatie - Autoluwe Lycklamaweg met veilige spoorwegovergang langzaam verkeer

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

Eind 2021 hebben we besloten om te onderzoeken of er een alternatief plan voor de Lycklamaweg kan worden opgesteld dat resulteert in het gewenste verkeerskundige effect (verkeersluwer en veiliger) en waarvoor voldoende draagvlak gevonden kan worden. In het kader hiervan hebben we opnieuw verkeerstellingen uitgevoerd op de Lycklamaweg. De resultaten van de tellingen hebben geleid tot het inzicht dat de voorgenomen keuze voor een herinrichting niet zal leiden tot de gewenste verkeersluwe Lycklamaweg en dat het mede daarom noodzakelijk is om de problematiek in breder perspectief te beschouwen. We hebben daarom besloten eerst een gemeentelijk beleidsplan verkeer- en vervoer op te stellen en binnen dit kader te bezien op welke wijze de herinrichting van de Lycklamaweg weer kan worden opgepakt.

In de eerste helft 2022 hebben we, mede op verzoek van de klankbordgroep Lycklamaweg, onderzocht welke mogelijkheden er zijn om, vooruitlopend op het tot stand komen van een beleidsplan Verkeer en Vervoer (GVVP), op de Lycklamaweg een aantal maatregelen te treffen ter verbetering van de verkeersveiligheid. Op basis hiervan hebben we geconstateerd dat dergelijke oplossingen wellicht mogelijk zijn. 

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Hoofdverkeersstructuur Wolvega en Noordwolde

Terug naar navigatie - Hoofdverkeersstructuur Wolvega en Noordwolde

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

Het proces om te komen tot een gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan is in november 2022 gestart.  In dit plan zal onder meer ook gekeken worden naar de wegenstructuur/wegencategorisering (functies van de weg). Aan alle wegen binnen de gemeente zal een categorie en functie worden toegekend volgens het landelijke beleid “Duurzaam Veilig”.  Bij het opstellen van de categorisering worden knelpunten inzichtelijk gemaakt. Begin 2024 zal het GVVP ter besluitvorming aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Fietspad langs de Linde

Terug naar navigatie - Fietspad langs de Linde

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

In 2021-2022 is een nieuw twee meter breed betonnen fietspad met een duurzame brug aangelegd. De feestelijke opening (fase 2) heeft plaatsgevonden in september 2022. 

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost Friesland

Terug naar navigatie - Het herstellen en versterken van groenstructuren ter behoud van de herkenbaarheid van de identiteit van het huidige kleinschalige landschap in Zuidoost Friesland

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

In 2022 is het laatste deel van het project Dorp, landschap en biodiversiteit Oldeholtpade afgerond.

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

De toelichting op deze cijfers staat bij het onderdeel jaarrekening, overzicht van baten en lasten, programma 2.

Exploitatie Rekening 2022 Actuele begroting 2022 Primitieve begroting 2022 Verschil begroot - werkelijk
Lasten 6.741 7.006 6.424 265
Baten 325 125 100 200
Saldo van lasten en baten 6.416 6.881 6.324 465
Storting reserves 400 400
Onttrekking reserves 16 35 19 19
Saldo van mutatie reserves 384 365 -19 19
Resultaat 6.032 6.516 6.343 446