Programma 4 | Onderwijs

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid

Nationaal Plan Onderwijs
In 2021 heeft het kabinet het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) opgezet. Het is bedoeld om leerlingen te ondersteunen die een onderwijsvertraging hebben opgelopen. Deze vertraging is een gevolg van schoolsluitingen door corona. Voor de uitvoering van het NPO ontvangt Weststellingwerf over een periode van 2021 tot en met 31 juli 2025 een specifieke uitkering.  Samen met het onderwijsveld is voor deze periode een uitvoeringsplan opgesteld. In 2022 zijn de onderdelen conform plan uitgevoerd.

Leerlingenvervoer
In 2022 zijn als gevolg van de oorlog Oekraïne en Rusland de brandstofprijzen behoorlijk gestegen. Dit heeft ertoe geleid dat vervoerders hogere kosten hadden. Er is dan ook sprake van een budgetoverschrijding.

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan

Terug naar navigatie - Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken? 

In 2022 hebben we gewerkt vanuit de volgende doelstellingen:

  1. We vinden het belangrijk dat iedere leerling in en rondom het onderwijs optimale kansen heeft om zijn talenten te ontwikkelen;
  2. Alle leerlingen beschikken over een startkwalificatie (naar vermogen) zodat ze zijn toegerust voor vervolgonderwijs en/of de arbeidsmarkt;
  3. Kwalitatief goed onderwijs;
  4. Alle inwoners van Weststellingwerf beheersen de Nederlandse taal, hebben een startkwalificatie en zijn goed (naar vermogen) opgeleid;
  5. Goede bereikbaarheid van onderwijsvoorzieningen buiten de gemeente als leerlingen hier door persoonlijke omstandigheden op aangewezen zijn. Onderwijs en werk vormen de basis voor alle inwoners van Weststellingwerf om zich te ontwikkelen en naar vermogen deel te nemen aan de samenleving. Dit begint thuis, op voorschoolse voorzieningen en op school. Voorschoolse voorzieningen en de scholen spelen een belangrijke rol in de verbetering van kansen voor iedereen om talenten te ontwikkelen.

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - Duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
Goede bereikbaarheid van onderwijsvoorzieningen buiten de gemeente als leerlingen hier door persoonlijke omstandigheden op aangewezen zijn (doelstelling 5).

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Openbaar onderwijs

Terug naar navigatie - Openbaar onderwijs

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

Er is voldoende aanbod openbaar onderwijs.

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

Beleidsindicatoren per doelstelling:

Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan

aantal x 1  
Omschrijving 2019 2020 2021 2022
Kindplaatsen Voor-en Vroegschoolse Educatie 42 42 42 50 
Deelnemers peuteropvang (zelfstandige locaties) 81 104    
Deelnemers kinderdagverblijven (inclusief aanbod peuteropvang) 444 489    
Leerlingen basisonderwijs 2.005 1965 1941 1948 
Leerlingen voortgezet onderwijs 1.457 1450 1413

1428 

Deelnemers leerlingenvervoer 134 127 125 134 
Kinderopvang 12 12 12 12 
Peuterspeelzalen 6 6 6
Scholen primair onderwijs 21 21 21 21 
Scholen voortgezet onderwijs 2
Brede scholen 6

 

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

De toelichting op deze cijfers staat bij het onderdeel jaarrekening, overzicht van baten en lasten, programma 4.

Exploitatie Rekening 2022 Actuele begroting 2022 Primitieve begroting 2022 Verschil begroot - werkelijk
Lasten 3.962 3.860 3.826 -102
Baten 1.179 993 993 186
Resultaat 2.783 2.867 2.833 84