Jaarrekening - Overzicht van baten en lasten

Overzicht baten en lasten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
x € 1.000
Programmarekening 2023 Baten Lasten Saldo
Rekening 2023 Actuele begroting Prim. begroting Rekening 2023 Actuele begroting Prim. begroting Rekening 2023 Actuele begroting Prim. begroting
Saldo van baten en lasten
0 Bestuur en Ondersteuning 2.124 260 258 4.992 3.038 2.710 -2.869 2.778 2.452
1 Veiligheid 19 51 51 1.924 1.920 1.879 -1.905 1.869 1.828
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 355 200 100 8.203 8.786 7.002 -7.847 8.586 6.902
3 Economie 313 594 594 561 968 914 -248 375 320
4 Onderwijs 1.239 993 993 4.624 4.133 3.809 -3.384 3.140 2.816
5 Sport, Cultuur en Recreatie 1.317 1.173 582 4.185 4.512 4.017 -2.868 3.339 3.434
6 Sociaal Domein 12.278 12.185 7.987 38.505 40.697 34.033 -26.227 28.512 26.045
7 Volksgezondheid en Milieu 6.375 7.970 6.065 8.337 10.303 8.035 -1.962 2.332 1.970
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening 1.840 2.658 2.658 3.199 4.718 4.963 -1.359 2.059 2.304
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 67.133 65.269 63.153 752 975 650 66.382 64.294 62.502
Overzicht kosten overhead 8.387 8.259 7.872 20.550 21.097 19.038 -12.163 12.837 11.166
Overzicht onvoorziene uitgaven - 30 3.495 - 30 3.495
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten 101.380 99.613 90.313 95.830 101.176 90.545 5.550 -1.563 -231
Mutaties reserves
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 602 699 319 11.097 11.097 0 -10.494 10.398 319
5 Sport, Cultuur en Recreatie 1.524 1.524 44 1.353 1.353 0 171 171 45
6 Sociaal Domein 98 164 25 98 164 25
7 Volksgezondheid en Milieu 446 803 31 208 170 25 238 633 6
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening - 20 0 - 20 0
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 16.202 16.465 0 5.252 5.252 0 10.950 11.213 0
Gerealiseerd totaal saldo van mutaties reserves 18.872 19.674 419 -17.909 -17.871 -25 963 1.803 395
Resultaat 120.252 119.287 90.732 -113.739 -119.047 -90.570 6.513 240 164

Programma 0 Bestuur en Ondersteuning

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
0-1 Bestuur 3.842 1.904 1.670 -1.938
0-2 Burgerzaken 1.150 1.134 1.040 -16
Totaal Lasten 4.992 3.038 2.710 -1.954
Baten
0-1 Bestuur 1.836 54 51 -1.782
0-2 Burgerzaken 288 207 207 -81
Totaal Baten 2.124 260 258 -1.863
Saldo van lasten en baten 2.869 2.778 2.452 -91
Onttrekkingen
0-10 Mutaties reserves 0 0 0 0

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Bestuur
Doordat er voormalige wethouders met pensioen gegaan zijn, heeft er een verschuiving plaats gevonden van de voorziening Opbouw Pensioenen gewezen Wethouders naar de voorziening Uitkering Pensioenen gewezen wethouders. Dit veroorzaakt aan zowel de lasten als de batenkant een verschil van € 1.600.000. Door de actuariële berekening van deze voorzieningen is er ook een bedrag van € 130.000 vrijgevallen. En de voorziening ontslaguitkering wethouders is met € 287.000 verhoogd.

Burgerzaken
De baten zijn hoger dan begroot, dit komt met name door meer binnengekomen leges en rechten dan begroot voor rijbewijzen en reisdocumenten (voordeel € 69.000). 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
x € 1.000
Investeringen Totaal krediet krediet 2023 Realisatie 2023 Restant 31/12/2023 Overschot / tekort 2023 Naar 2024
Multifunctioneel meubilair raadzaal 40 34 0 34 0 34
Eindtotaal 40 34 0 34 0 34

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op investeringen

Multifunctioneel meubilair raadzaal
Het traject voor de vervanging van de vergadertafels in de raadzaal is in september 2023 met een nieuwe leverancier opgepakt. Het restant van het krediet meegenomen worden naar 2024.

Programma 1 Veiligheid

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 1.681 1.667 1.667 -14
1-2 Openbare orde en veiligheid 242 253 212 11
Totaal Lasten 1.924 1.920 1.879 -3
Baten
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 2 0 0 -2
1-2 Openbare orde en veiligheid 17 51 51 34
Totaal Baten 19 51 51 33
Saldo van lasten en baten 1.905 1.869 1.828 -36

Programma 2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
2-1 Verkeer en vervoer 5.871 6.487 4.891 616
2-3 Recreatieve havens 126 109 102 -17
2-4 Economische havens en waterwegen 6 2 2 -4
2-5 Openbaar vervoer 85 87 27 2
5-7 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. 2.114 2.100 1.980 -14
Totaal Lasten 8.203 8.786 7.002 583
Baten
2-1 Verkeer en vervoer 99 76 6 -23
2-3 Recreatieve havens 44 31 31 -14
2-5 Openbaar vervoer 32 36 6 4
5-7 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. 180 58 58 -122
Totaal Baten 355 200 100 -155
Saldo van lasten en baten 7.847 8.586 6.902 738
Onttrekkingen
0-10A Mutaties reserves 602 699 319 96
Stortingen
0-10A Mutaties reserves 11.097 11.097 0 0
Saldo mutatie reserves 10.494 10.398 -319 -96

Toelichting hoeveel heeft het gekost

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Verkeer en vervoer
Het budget  voor het Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) en Verkeerskundige knelpunten is niet volledig besteed (€ 533.000)
Eind 2023 hebben we een start gemaakt met de aanpak van een aantal verkeerskundige knelpunten die door middel van kleinschalige maatregelen kunnen worden opgelost. Dit zetten we door in 2024 en 2025 (zie ook incidentele middelen van 2023 naar 2024). Ook hebben we aandacht voor knelpunten die wat complexer zijn en waarvoor daarom eerst nader onderzoek nodig is. De zogenaamde knelpuntenlijst is dynamisch. Er worden knelpunten opgelost, maar er komen er ook weer nieuwe bij. Dit onder meer als gevolg van het vast te stellen GVVP.

Groot onderhoud verkeersburg Steenwijkerland
(€ 55.000)
De onderzoeken van de brug zijn inmiddels afgerond. De inkoopprocedure wordt in 2024 opgestart en de werkzaamheden zullen in 2024 plaatsvinden (zie ook incidentele middelen van 2023 naar 2024). Daarnaast is het onderhoudsbudget van de bruggen en duikers niet volledig benut. Dit komt met name door de schaarste op de arbeidsmarkt. 

Openbaar groen (openlucht)recreatie
Voor de (extra) baggerwerkzaamheden die uitgevoerd zijn in 2022 en 2023 hebben wij naast de jaarlijkse bijdrage een eenmalige extra bijdrage ontvangen van het Wetterskip (€ 94.000). 

Mutaties reserves
Voor de dekking van de overheveling incidentele budgetten uit 2022 was begroot dat we € 199.000 uit de reserve nodig hadden. In 2023 hebben we slechts € 102.000 uitgegeven. Dit bedrag is daadwerkelijk uit de algemene reserve onttrokken.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
x € 1.000
Investeringen Totaal krediet krediet 2023 Realisatie 2023 Restant 31/12/2023 Overschot / tekort 2023 Naar 2024
Vervangen Duikers 125 125 0 125 0 125
Vervangingsbudget openbare verlichting 2022 89 64 63 1 1 0
Vervangingsbudget openbare verlichting 2023 89 89 45 44 0 44
Herinrichting centrum Wolvega 6.230 5.927 391 5.536 0 5.536
Planontwikkeling Groene hart 7.950 7.950 283 7.667 0 7.667
Planontwikkeling Acht Pilarenplein 150 150 28 122 0 122
Herinrichting de Blesse 4.385 3.731 3.408 323 0 323
Reconstructie Lemsterweg 600 36 0 36 36 0
Fietspad langs de Linde Fase 2 1.417 298 209 89 89 0
Eindtotaal 21.035 18.370 4.426 13.944 126 13.818

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op investeringen

Vervangen Duikers
In 2023 zijn de voorbereidingen getroffen voor het vervangen van een aantal duikers. De uitvoering staat gepland in 2024.

Vervangingsbudget openbare verlichting
In 2023 zijn 313 armaturen vervangen door led-armaturen. Hiermee is het aantal lichtmasten met ledverlichting toegenomen tot 92%. Om de doelstelling te behalen (het volledig vervangen van oude verlichting door ledverlichting) is het nodig om het resterende krediet van 2023 mee te nemen naar 2024.

Herinrichting centrum Wolvega
In mei 2023 heeft de Raad een krediet, met bijbehorend stedenbouwkundig ontwerp vastgesteld. Vervolgens is begonnen met het maken van een bestek en tekeningen voor de realisatie.
Bereikbaarheid en verkeersroutes zijn belangrijke themas evenals het ‘veraangenamen van het verblijfsgebied winkelstraat. Hiertoe wordt de winkelstraat voorzien met meer groen , bankjes en verharding van een andere kleur.
Begin 2024 is er een proefopstelling van de winkelstraat aangelegd. Hier krijgt men een goed beeld van hoe het er straks in de toekomst uit komt te zien. 

Planontwikkeling Groene Hart
In mei 2023 heeft de Raad de stedenbouwkundige visie ‘Revitalisering Groene Hart Wolvega’ vastgesteld. Deze visie is in de loop van 2023 nader uitgewerkt in tekeningen, ramingen, onderzoeken etc.
Samen met private partijen wordt er invulling gegeven aan de plannen. Zo is er een anterieure overeenkomst opgesteld m.b.t. sloop van bestaande panden en realisatie van nieuwe panden met commerciële ruimten en appartementen.
De transitie van Huize Lindenoord van kantoor naar een hoogwaardige horeca is eveneens nader uitgewerkt met een private partij. 
Er is een 3e tranche aanvraag Subsidie Impulsaanpak Winkelgebieden (IW) gedaan. Deze aanvraag is in december afgewezen. Tegen deze afwijzing is bezwaar ingediend. Er wordt opnieuw een aanvraag ingediend bij de 4e tranche in 2024. 
Om de gebiedsontwikkeling planologisch mogelijk te maken, is in 2023 met het opstellen van een bestemmingsplan en een beeldkwaliteitsplan gestart.

Planontwikkeling Acht Pilarenplein
In mei 2023 heeft de Raad besloten tot een verkenning van de gebiedsontwikkelingsmogelijkheden in het gebied van het Acht Pilarenplein te Wolvega. 
Dit is in het najaar van 2023 uitgewerkt in een interne en concept analyse en visie. 
Daarbij zijn er diverse gesprekken met betrokken actoren gevoerd.

Herinrichting de Blesse
De herinrichting van De Blesse heeft als doel om het dorp verkeersveiliger te maken en een meer dorpse uitstraling te geven. De civieltechnische werkzaamheden zijn in 2023 afgerond. Begin 2024 staat in het teken van de nazorg en van de vergroening van het dorp.

Reconstructie Lemsterweg
De laatste afrondende werkzaamheden zijn in 2023 uitgevoerd. Het krediet kan worden afgesloten. 

Fietspad langs de Linde Fase 2
Langs de rivier de Linde is een nieuwe betonnen fietspad met stevige bermen en bruggen aangelegd. Deze werkzaamheden zijn in 2023 afgerond. Het krediet kan worden afgesloten.

Programma 3 Economie

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
3-1 Economische ontwikkeling 91 129 99 38
3-2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 214 575 572 362
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 162 170 148 8
3-4A Economische promotie 94 94 94 0
Totaal Lasten 561 968 914 407
Baten
3-1 Economische ontwikkeling 0 0 0 0
3-2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 296 572 572 276
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 16 21 21 5
Totaal Baten 313 594 594 281
Saldo van lasten en baten 248 375 320 126

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Lasten en baten
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Dit betreft de grondexploitaties van de bedrijventerreinen. In de jaarrekening treffen wij de voorzieningen of winstnemingen die volgens de regelgeving nodig zijn bij een grondexploitatie. Een nadere toelichting vindt u in de paragraaf grondbeleid en onder toelichting op de balans onder voorraad (vlottende activa).

Programma 4 Onderwijs

Hoeveel heeft het gekost

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
4-2 Onderwijshuisvesting 2.610 2.505 2.267 -105
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 2.013 1.628 1.542 -385
Totaal Lasten 4.624 4.133 3.809 -490
Baten
4-2 Onderwijshuisvesting 462 526 526 63
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 777 467 467 -310
Totaal Baten 1.239 993 993 -247
Saldo van lasten en baten 3.384 3.140 2.816 -244

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Onderwijshuisvesting
In 2023 zijn er geen huurinkomsten van Huize Lindenoord geweest, een nadeel van € 75.000. Het pand is verkocht. De koopovereenkomst is getekend. De overdracht vindt in 2024 plaats.
Aan de lastenkant wordt het nadeel veroorzaakt door meer publieke heffingen en extra onderhoudskosten.

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
 Het verschil van € 75.000 (€ 310.000 baten en € 385.000 lasten) wordt veroorzaakt door extra uitgaven voor leerlingenvervoer van € 114.000 en lagere kosten voor de peuterspeelzalen en het algemeen onderwijsbudget.
De Specifieke uitkeringen OAB ( Onderwijs Achterstanden Beleid ) en NPO (Nationaal Programma Onderwijs) hebben zowel aan de lasten- als batenkant een saldo van € 303.000. Per saldo is dit budgettair neutraal.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
x € 1.000
Investeringen Totaal krediet krediet 2023 Realisatie 2023 Restant 31/12/2023 Overschot / tekort 2023 Naar 2024
Onderwijshuisvesting St. Matthijsje lokaal bewegingsonderwijs 59 18 17 1 1 0
Uitbreiding St. Franciscusschool 1.424 1.424 0 1.424 0 1.424
Investingsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 35 35 0 35 35 0
Eindtotaal 1.518 1.477 17 1.460 36 1.424

Toelichting investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Onderwijshuisvesting St. Matthijsje
De renovatie van het dak is klaar. Het krediet kan worden afgesloten.

Uitbreiding St. Franciscusschool
Bij de najaarsnota 2023 is dit krediet beschikbaar gesteld. Er zijn in 2023 nog geen kosten voor gemaakt.

Investeringsbudget Gemeentelijke gebouwen op basis van MJOP
Vanwege de verkoop van Huize Lindenoord komt deze investering te vervallen.

Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
5-1 Sportbeleid en activering 945 1.074 832 128
5-2 Sportaccommodaties 1.594 1.605 1.326 11
5-3 Cultuurpresentatie cultuurproductie en 353 456 450 103
5-4 Musea 90 90 90 0
5-5 Cultureel erfgoed 160 163 141 2
5-6 Media 537 543 515 5
5-7A Prog 5 Openbaar groen (openlucht)recr. 504 581 662 76
Totaal Lasten 4.185 4.512 4.017 326
Baten
5-1 Sportbeleid en activering 303 235 0 -69
5-2 Sportaccommodaties 957 893 565 -64
5-5 Cultureel erfgoed 5 0 0 -5
5-6 Media 27 28 0 0
5-7A Prog 5 Openbaar groen (openlucht)recr. 24 17 17 -7
Totaal Baten 1.317 1.173 582 -144
Saldo van lasten en baten 2.868 3.339 3.434 471
Onttrekkingen
0-10B Mutaties reserves 1.524 1.524 44 0
Stortingen
0-10B Mutaties reserves 1.353 1.353 0 0
Saldo mutatie reserves -171 -171 -44 0

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Sportbeleid en activering
Voor energiecompensatie van sportverenigingen hadden we in 2023 een noodfonds ingesteld. Ook van het Rijk hebben we hier € 30.000 voor gekregen. Per saldo is hiervan nog € 160.000 over.
Voor de subsidie van het Volwassenfonds is nog € 35.000 over, dit bedrag wordt meegenomen naar 2024.

Cultureel- presentatie, productie en participatie
Er zijn minder subsidies verstrekt dan begroot.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Van het budget Promotieplan Recreatie en toerisme is dit jaar € 45.000 overgebleven en op het budget Beheer speeltuinen € 22.000.

Mutaties reserves
Omdat het project Driewegsluis nog niet is afgesloten was de onttrekking uit de Dekkingsreserve kapitaallasten Driewegsluis € 44.000 ook nog niet nodig.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
x € 1.000
Investeringen Totaal krediet krediet 2023 Realisatie 2023 Restant 31/12/2023 Overschot / tekort 2023 Naar 2024
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 2022 1.541 444 237 207 132 75
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 2023 630 630 550 80 80 0
Project Driewegsluis 1.140 1.050 187 863 0 863
Trapveldje Lindewijk 130 130 123 7 7 0
Eindtotaal 3.441 2.254 1.097 1.157 219 938

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op investeringen

Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP) 2022
In 2023 heeft renovatie fase 2 van sportcomplex De Steense plaatsgevonden. Hierbij is het gehele entreegebied gerenoveerd waarbij tevens de sanitaire voorzieningen volledig zijn vernieuwd. Bij het vernieuwen van de sanitaire voorzieningen is aandacht geweest voor het gebruik door mindervaliden. De werkzaamheden van de renovatie fase 2 zijn in 2023 niet volledig afgerond. In 2024 worden de laatste werkzaamheden afgerond. Hiervoor wordt € 40.000 meegenomen naar 2024.

De werkzaamheden aan het dak van sporthal de Duker zijn uitgesteld vanwege de slechte weersomstandingheden. Deze werkzaamheden worden in 2024 afgerond. Hiervoor wordt € 35.000 meegenomen naar 2024.

Project Driewegsluis
Het oostelijke en westelijke eiland worden opnieuw ingericht. Dit is ter bevordering van de recreatie en het opwaarderen van natuur. De eerste fase is het oostelijke eiland. De uitvoering van deze fase is in 2023 gestart. Het westelijke eiland is de tweede fase. Deze fase komt na verwachting eind 2024 in uitvoering.

Trapveldje Lindewijk
De plannen voor het trapveldje en het schoolplein in de Lindewijk zijn in samenwerking met de scholen en buurtbelang opgesteld. In 2023 is het trapveldje voorzien van kunstgras. Het trapveldje is feestelijk geopend en het krediet kan worden afgesloten. 

Programma 6 Sociaal domein

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.687 5.986 1.995 2.299
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorziening 1.631 1.569 1.579 -61
6-3 Inkomensregelingen 11.161 10.361 9.107 -800
6-4 WSW en beschut werk 4.275 4.240 4.333 -35
6-5 Arbeidsparticipatie 1.247 1.352 1.233 105
6-6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.207 1.428 1.015 221
6-71 Maatwerkdienstverlening 18+ 392 392 392 0
6-71A Hulp bij het huishouden (WMO) 2.699 2.855 2.634 156
6-71B Begeleiding (WMO) 1.423 1.501 2.568 79
6-71C Dagbesteding (WMO) 719 817 0 98
6-71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 137 110 0 -27
6-72 Maatwerkdienstverlening 18- 720 720 720 0
6-72A Jeugdhulp begeleiding 51 700 0 649
6-72B Jeugdhulp behandeling 2 350 0 348
6-72C Jeugdhulp dagbesteding 0 700 0 700
6-72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 5.326 3.870 380 -1.455
6-73A Pleegzorg 529 310 0 -219
6-73B Gezinsgericht 0 580 0 580
6-73C Jeugdhulp met verblijf overig 1.612 710 0 -902
6-74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonderverblijf 123 350 0 227
6-74B Jeugdhulp crisisLTAGGZ-verblijf 114 490 0 376
6-74C Gesloten plaatsing 862 250 0 -611
6-81 Geëscaleerde zorg 18+ 244 244 244 0
6-81A Beschermd wonen (WMO) -520 -344 6 177
6-81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) -83 59 52 142
6-82 Geëscaleerde zorg 18- 370 370 370 0
6-82A Jeugdbescherming 538 666 0 128
6-82B Jeugdreclassering 40 60 0 20
PRO Niet in gebruik 0 0 7.404 0
Totaal Lasten 38.505 40.697 34.033 2.192
Baten
6-1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.705 3.911 236 206
6-2 Toegang en eerstelijnsvoorziening 65 38 0 -28
6-3 Inkomensregelingen 8.054 7.971 7.526 -83
6-5 Arbeidsparticipatie 236 50 0 -185
6-6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 218 216 196 -3
6-71B Begeleiding (WMO) 0 0 0 0
PRO Niet in gebruik 0 0 30 0
Totaal Baten 12.278 12.185 7.987 -93
Saldo van lasten en baten 26.227 28.512 26.045 2.285
Onttrekkingen
0-10C Mutaties reserves 98 164 25 66

Gegroepeerd naar beleidsveld

Terug naar navigatie - Gegroepeerd naar beleidsveld
x € 1.000
Per beleidsveld: Rekening 2023 Begroting 2023 Verschil
Mutaties reserves 0 0 0
Samenkracht en burgerparticipatie 3.687 5.986 2.299
Toegang en eerstelijnvoorziening 1.631 1.569 -61
Participatie 16.682 15.953 -730
WMO 6.217 7.061 845
Jeugdzorg 10.288 10.127 -160
Totaal Programma 6 Lasten 38.505 40.697 2.192
Mutaties reserves -98 -164 -66
Samenkracht en burgerparticipatie -3.705 -3.911 -206
Toegang en eerstelijnvoorziening -65 -38 28
Participatie -8.290 -8.022 268
WMO -218 -216 3
Jeugdzorg 0 0 0
Totaal Programma 6 Baten - 12.376 - 12.349 27
Resultaat programma 6 26.129 28.348 2.219
Per beleidsveld Saldo lasten en baten Saldo rekening 2023 Saldo Begroting 2023 Verschil
Mutaties reserves -98 -164 -66
Samenkracht en burgerparticipatie -18 2.076 2.093
Toegang en eerstelijnvoorziening 1.565 1.532 -34
Participatie 8.393 7.931 -462
WMO 5.998 6.846 848
Jeugdzorg 10.288 10.127 -160
Resultaat programma 6 26.129 28.348 2.219

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Reserves
Voor de dekking van overheveling incidentele budgetten uit 2022 was begroot dat we € 139.000 uit de reserve nodig hadden. Hiervan bleek slechts € 73.000 nodig te zijn. Dit bedrag is daadwerkelijk uit de algemene reserve onttrokken.

Samenkracht en burgerparticipatie
Op de budgetten voor de opvang van Oekraïners hebben we € 1.600.000 over. Een deel van dit voordeel willen we storten in een 2 tal reserves. Zie hiervoor het bestemmingsvoorstel in het onderdeel Jaarrekening op hoofdlijnen.
De exploitatiekosten voor de MFC's en kinderopvang waren € 140.000 lager. Er is een voordeel op het budget voor Sociale basis van € 290.000 omdat veel kosten dit jaar ten laste van de nieuwe Brede Spuk Regeling sport en gezondheid geboekt zijn. En het incidentele budget € 60.000 voor het maken van een Strategische visie sociaal domein is niet gebruikt.

Participatie
Door uitgaven voor energietoeslag is een nadeel ontstaan van € 913.000. De energietoeslag wordt door het Rijk vergoed maar deze baten staan bij het onderdeel algemene dekkingsmiddelen.
Daarnaast waren er ook voordelen. We hebben meer bijstandsbudget ontvangen en een positieve eindafrekening REACT EU subsidie 2020-2022 ontvangen waardoor de baten € 268.000 hoger zijn dan is begroot. We hebben verschillende budgetten van Inkomensregelingen en Arbeidsparticipatie niet volledig benut waardoor de lasten € 183.000 lager zijn uitgevallen.

Wmo
In 2023 hebben we een bedrag van de balans laten vrijvallen van € 150.000. In 2017 was dat bestemd voor Startersleningen, maar er is nooit gebruik van gemaakt. Mocht dit in de toekomst alsnog nodig zijn dan melden we dit opnieuw. We hebben een incidenteel voordeel van € 318.000 op de taken Beschermd Wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang. Door goede monitoring en grip op de zorgkosten zijn de lasten € 376.000 lager dan begroot.

Jeugd
Het nadeel van € 160.000 is volledig te wijten aan toegenomen zorgkosten. Het aantal jeugdigen is vrij stabiel maar we zien wel dat de kosten per jeugdige elk jaar toenemen. We hebben moeite om de zorgkosten goed te monitoren en hier grip op te houden. Dit komt vooral door de complexe financieringssystematiek en de directe verwijzingen waar we geen invloed op hebben. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
x € 1.000
Investeringen Totaal krediet krediet 2023 Realisatie 2023 Restant 31/12/2023 Overschot / tekort 2023 Naar 2024
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 2023 28 28 29 -1 -1 0
Eindtotaal 28 28 29 -1 -1 0

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op investeringen

Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 2023
Bij multifunctioneel centrum (MFC) De Drie Turven te Munnekeburen is het schilderwerk aan zowel de binnenzijde als de buitenzijde uitgevoerd volgens de onderhoudsplanning.

Programma 7 Volksgezondheid en Milieu

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
7-1 Volksgezondheid 1.444 1.601 1.405 157
7-2 Riolering 2.097 2.016 2.093 -81
7-3 Afval 2.878 3.032 3.112 154
7-4 Milieubeheer 1.659 3.381 1.155 1.721
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 259 272 270 14
Totaal Lasten 8.337 10.303 8.035 1.966
Baten
7-1 Volksgezondheid 102 202 0 100
7-2 Riolering 2.301 2.277 2.277 -24
7-3 Afval 3.476 3.537 3.572 61
7-4 Milieubeheer 306 1.764 25 1.457
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 190 191 191 1
Totaal Baten 6.375 7.970 6.065 1.595
Saldo van lasten en baten 1.962 2.332 1.970 371
Onttrekkingen
0-10E Mutaties reserves 446 803 31 357
Stortingen
0-10E Mutaties reserves 208 170 25 -38
Saldo mutatie reserves -238 -633 -6 -395

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Volksgezondheid
Aan zowel de lasten als de batenkant is een bedrag over van € 109.000 vanwege een begroot bedrag voor de Brede Specifieke Uitkering (SPUK) onderdeel gezondheid. De overgebleven middelen mogen later worden ingezet en worden overgeheveld via de balans. Aan de lastenkant is verder nog een bedrag over van € 45.000 voor Gezond in de Stad (GIDS). Dit komt omdat GIDS onderdeel is geworden van de hiervoor genoemde SPUK regeling.

Riolering
De lasten op het taakveld riolering zijn € 81.000 hoger dan begroot. Dit komt door extra werkzaamheden die hebben plaats gevonden bij een bergbezinkbassin aan de Schipsloot (grote betonnen bergingskelder gekoppeld aan de riolering). Daarnaast is met de jaarlijkse schoonmaakronde van de ongeveer 11.700 kolken in de gemeente Weststellingwerf gebleken dat ongeveer 10% een defect heeft. Een deel (ongeveer 10%) van dit percentage is in Noordwolde hersteld. Hier zijn ongeveer 125 defecten verholpen. Deze uitgaven waren niet volledig voorzien en heeft daarom het taakveld riolering overschreden.

Afval
Aan de batenkant hebben wij €61.000 minder ontvangsten gehad vanwege een lagere vergoeding die wij als gemeente krijgen voor het scheiden van het afval. We ontvangen een vergoeding voor de ingezamelde, gerecyclede en vermarkte hoeveelheden verpakkingsafval. 
Aan de lastenkant is een bedrag over van € 154.000 vanwege lagere verwerkingstarieven (aanbestedingsvoordelen) van een aantal deelstromen die worden ingenomen op het afvalbrengstation en door een wat lager aanbod huishoudelijk restafval zijn er minder kosten. Een verdere toelichting op dit taakveld en de kostendekkendheid van de tarieven is opgenomen in de paragraaf lokale heffingen. 

Milieubeheer
Aan zowel de lasten als de batenkant is € 959.000 begroot voor SPUK Lokale aanpak isolatie. Ook is er op de lasten en batenkant een restant van SPUK CDOKE € 459.000. De overgebleven middelen mogen later worden ingezet en worden overgeheveld via de balans. In 2024 gaan we hiermee verder aan de slag. 
Daarnaast gaan we verder met de uitvoering energietransitie (€ 173.000) en het in OWO-verband uitvoeren van de transitievisie warmte (€ 154.000), zie ook incidentele middelen van 2023 naar 2024.

Mutaties reserves
Exploitatie afval
Uitgangspunt is een 100% kostendekking. De werkelijke exploitatie sluit af met een voordelig saldo van € 177.000 waar € 145.000 was begroot. Dit werkelijke saldo wordt toegevoegd aan de reserve afvalstoffenverwijdering. Zie hiervoor ook de paragraaf lokale heffingen. 

Exploitatie riolering
Uitgangspunt is een 100% kostendekking. Het werkelijke exploitatieresultaat sluit met een voordelig saldo van € 3.000 waar we een nadeel (onttrekking) van € 31.000 hadden begroot. Het werkelijke saldo op de exploitatie is toegevoegd aan de reserve vervanging/onderhoud riolering.

Reserve energietransitie 
De structurele voeding van de bestemmingsreserve energietransitie bestaat uit de jaarlijkse huuropbrengsten van de zonneparken in Wolvega en Noordwolde. In 2023 is er € 28.000 toegevoegd aan de reserve waar € 25.000 was begroot. 

Overheveling incidentele budgetten
Voor de dekking van de overheveling incidentele budgetten uit 2022 was begroot dat we € 373.000 uit de reserve nodig hadden. In 2023 hebben we slechts € 46.000 uitgegeven. Dit bedrag is daadwerkelijk uit de algemene reserve onttrokken.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
x € 1.000
Investeringen Totaal krediet krediet 2023 Realisatie 2023 Restant 31/12/2023 Overschot / tekort 2023 Naar 2024
Drinkvoorziening voor vee 2018 160 160 112 48 48 0
Vervangen riolering 2018 en 2019 848 95 95 0 0 0
Vervangen riolering 2021 200 176 178 -2 -2 0
Vervangen riolering 2022 200 200 33 167 0 167
Vervanging riolering 2023 200 200 109 91 0 91
Vervangen rioolgemalen (elektromechanisch) 2022 109 74 7 67 0 67
Vervangen rioolgemalen (elektromechanisch) 2023 50 50 0 50 0 50
Aanleg hemelwaterriool 2023 (na herziening) 1.742 1.742 25 1.717 0 1.717
Eindtotaal 3.509 2.697 559 2.138 45 2.093

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op investeringen

Drinkvoorziening voor vee 2018 
In 2023 zijn aan twee agrariërs bijdragen verstrekt voor de aanleg van een drinkwatervoorziening voor hun vee. De bijdrage is verstrekt conform het Beleidsplan ‘Watergangen waarop via een riooloverstort wordt geloosd’. Dit beleidsplan is op 18 december 2006 door raad vastgesteld. Het krediet kan worden afgesloten.

Vervanging riolering 2018 en 2019 
Uit dit krediet zijn de kosten voor het vervangen van een deel van de riolering in de Grondweg in Scherpenzeel betaald. Het krediet kan worden afgesloten.

Vervanging riolering 2021
Uit dit krediet zijn de kosten voor het vervangen van een deel van de riolering in de Grondweg in Scherpenzeel betaald. Daarnaast zijn er nog op een aantal andere plekken in de gemeente vervangingswerkzaamheden aan de riolering uitgevoerd. Het krediet kan worden afgesloten.

Vervanging riolering 2022
Uit dit krediet zijn de kosten voor het vervangen van een deel van de riolering in de Grondweg in Scherpenzeel betaald. 

Vervanging riolering 2023
In 2023 zijn er op diverse plekken in de gemeente vervangingswerkzaamheden aan de riolering uitgevoerd. Daarnaast is een deel van de riolering in de Markeweg in De Blesse vervangen. Dit is uitgevoerd gelijk met de werkzaamheden betreffende de herinrichting.

Vervanging rioolgemalen 2022
Begin 2023 wordt er naar aanleiding van een nog uit te voeren inspectie een nieuwe planning gemaakt voor het vervangen van onze rioolgemalen. Het restant van dit krediet wordt ingezet bij de het vervangen van de rioolgemalen 2024.

Vervanging rioolgemalen 2023
Begin 2023 wordt er naar aanleiding van een nog uit te voeren inspectie een nieuwe planning gemaakt voor het vervangen van onze rioolgemalen. Het restant van dit krediet wordt ingezet bij de het vervangen van de rioolgemalen 2024.

Aanleg hemelwaterriool
Hieronder vallen de klimaatmaatregelen die in het Gemeentelijk rioleringsplan worden genoemd.
Door personeelstekort heeft de uitvoering vertraging opgelopen. Eind 2023 is er gestart met de voorbereiding van één van de projecten. Dit project, de aanleg van een hemelwaterriool Houtstraat in Wolvega, wordt in 2024 uitgevoerd. Voor de overige projecten wordt er in 2024 een nieuwe planning opgesteld.

Programma 8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 207 249 762 42
8-1 Ruimtelijke ordening 881 1.299 936 419
8-2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreine 897 1.930 1.930 1.033
8-3 Wonen en bouwen 1.214 1.240 1.335 25
Totaal Lasten 3.199 4.718 4.963 1.519
Baten
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 9 7 7 -1
8-1 Ruimtelijke ordening 39 0 0 -39
8-2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreine 762 1.930 1.930 1.167
8-3 Wonen en bouwen 1.030 721 721 -308
Totaal Baten 1.840 2.658 2.658 818
Saldo van lasten en baten 1.359 2.059 2.304 701
Onttrekkingen
0-10F Mutaties reserves 0 20 0 20

Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Toelichting hoeveel heeft het gekost?

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Ruimtelijke ordening
De doorbelasting naar de taakvelden is lager dan begroot (€ 70.000). In 2024 gaan we verder met de Duurzame Inrichting Openbare Ruimte (€ 47.000) en de implementatie van de omgevingswet (€ 263.000), zie ook incidentele middelen van 2023 naar 2024. 

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Dit betreft de woningterreinen. In de jaarrekening treffen wij de voorzieningen of winstnemingen die volgens de regelgeving nodig zijn bij een grondexploitatie. Een nadere toelichting vindt u in de paragraaf grondbeleid en onder toelichting op de balans onder voorraad (vlottende activa).

Wonen en Bouwen
Bij de najaarsnota was de verwachting dat de leges en rechten omgevingsvergunningen bouw meer zouden zijn dan begroot (€ 100.000). Er zijn uiteindelijk € 401.000 meer leges en rechten ontvangen dan verwacht. Dit komt door een aantal grote vergunningen, maar ook waarschijnlijk door de ingang van de omgevingswet per 1 januari 2024. 

Mutaties reserves
Voor de dekking van de overheveling incidentele budgetten uit 2022 was begroot dat we € 20.000 uit de reserve nodig hadden. Deze onttrekking was niet nodig.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
x € 1.000
Investeringen Totaal krediet krediet 2023 Realisatie 2023 Restant 31/12/2023 Overschot / tekort 2023 Naar 2024
Alg.budget investeringskalender + ambities 2018 2.000 325 0 325 0 325
Rottige Meente 719 49 93 -44 -44 0
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed 450 431 413 18 18 0
Huisvesting Statushouders / Oekraïense ontheemden 1.359 655 130 525 0 525
Eindtotaal 4.528 1.460 636 824 -26 850

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op investeringen

Algemeen budget investeringskalender + ambities 2018
Dit investeringskrediet is niet ingezet in 2023 (€ 325.000). Het restant van het krediet (€ 325.000) nemen we mee naar 2024. Dit is onderdeel van het Dynamische investeringsprogramma. Zie ook paragraaf Dynamisch investeringsprogramma.

Rottige Meente
De Driewegsluis nabij de Rottige Meente is een populaire plek voor recreanten die willen genieten van de natuur en het water. De steigers en het op diepte brengen van de haven is in 2023 volledig afgerond. Daarnaast is de op- en afstap voor de boten bij de fietsbrug op het oostelijke eiland uitgevoerd.

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed
Solar Carports: Vanaf eind 2023 wordt er duurzaam elektriciteit opgewekt op het parkeerterrein van het gemeentehuis. De kosten voor de realisatie van dit bouwwerk zijn lager uitgevallen dan het beschikbare investeringskrediet. 

Huisvesting Statushouders / Oekraïense ontheemden
De gemeente heeft een taakstelling voor het huisvesten van statushouders en Oekraïense ontheemden. Met de aanschaf van huisvesting kan de gemeente extra woonruimte creëren en (eerder) voldoen aan deze taakstelling. Het krediet wordt meegenomen naar 2024. 

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
0-5 Treasury 178 416 92 238
0-61 OZB woningen 195 189 189 -6
0-62 OZB niet-woningen 190 189 189 -1
0-64 Belastingen overig 195 123 123 -71
0-7 Algemene uitkering en overige uitkeringe 0 0 0 0
0-8 Overige baten en lasten -6 0 0 6
3-4 Economische promotie 0 58 58 58
Totaal Lasten 752 975 650 223
Baten
0-5 Treasury 921 880 146 -41
0-61 OZB woningen 3.069 3.074 3.074 5
0-62 OZB niet-woningen 1.838 1.857 1.857 19
0-64 Belastingen overig 128 134 134 5
0-7 Algemene uitkering en overige uitkeringe 60.945 59.107 57.740 -1.838
0-8 Overige baten en lasten 0 0 0 0
3-4 Economische promotie 232 216 201 -16
Totaal Baten 67.133 65.269 63.153 -1.864
Saldo van lasten en baten -66.382 -64.294 -62.502 2.087
Onttrekkingen
0-10G Mutaties reserves 16.202 16.465 0 263
Stortingen
0-10G Mutaties reserves 5.252 5.252 0 0
Saldo mutatie reserves -10.950 -11.213 0 -263

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Jaarrekening 2023 ten opzichte van actuele begroting 2023

Treasury
Op het taakveld treasury staat de rente die we moeten betalen over de korte en langlopende geldleningen die we zijn aangegaan. De rente die we aan de grondexploitatie en overige investeringen mogen toerekenen worden hierop in mindering gebracht. Wat resteert is het renteresultaat. Ook staan op dit taakveld de ontvangen dividenduitkeringen. Onze liquiditeitspositie is positief, dat houdt in dat wij onze overtollige middelen bij de Schatkist hadden staan. Door de wet fido zijn de decentrale overheden verplicht, boven het voor dat jaar geldende drempelbedrag, hun liquide middelen aan te houden in de schatkist.
Door de jaarlijkse aflossingen op onze leningen hoeven we minder rente te betalen. Daarnaast hielden we rekening met een eventuele nieuwe financiering, maar dat was gezien onze liquiditeitspositie in 2023 niet nodig. Hierdoor hebben we in 2023 € 250.000 minder rente betaald dan begroot.

Belastingen overig en economische promotie
Er zijn meer kosten doorbelast op het taakveld 'belastingen overig' en daardoor minder op het taakveld 'economische promotie'. Uiteindelijk is het nadeel dan slechts € 13.000.

Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds
Het gemeentefonds is onze grootste inkomstenpost. In 2023 hebben we € 61,0 miljoen aan algemene uitkering ontvangen, zo'n € 1,9 miljoen meer dan we hadden begroot bij de najaarsnota. Belangrijke reden hiervoor is dat er via de septembercirculaire en de decembercirculaire van het gemeentefonds nog middelen in 2023 beschikbaar werden gesteld door het Rijk. Onder meer voor de energietoeslag en de implementatie omgevingswet ontvingen we middelen nadat we de najaarsnota vaststelden. Een deel van deze middelen nemen we mee naar 2024 omdat we de uitgaven in dat jaar doen. Dit betreft € 356.000 voor de energietoeslag en € 307.000 voor de implementatie omgevingswet. De gemeenteraad is over de financiële gevolgen van de septembercirculaire en de decembercirculaire geïnformeerd. Ook hebben we afrekeningen van voorgaande jaren ontvangen.

Reserve mutatie
Voor dekking van overheveling incidentele budgetten uit 2022 was een onttrekking uit de algemene reserve begroot van € 1.173.000. Hiervan bleek slechts € 910.000 nodig te zijn. Hierdoor ontstaat een verschil van € 263.000. Met name het incidentele budget voor de omgevingswet is niet volledig benut.
De overige reservemutaties betreffen met name de projecten centrumontwikkeling Wolvega. Deze reservemutaties zijn volgens de begroting uitgevoerd.

x € 1.000
Gemeentefonds ( - = nadelig) 2023
Raming conform Najaarsnota 2023
Algemene uitkering 59.107
Totaal raming gemeentefonds Najaarsnota 2023 59.107
Uitkering 2023 (realisatie)
Algemene uitkering 60.971
Totaal realisatie gemeentefonds 2023 60.971
Afrekening 2021 - 18
Afrekening 2022 - 8
Totaal in jaarrekening 2023 60.945

Overzicht kosten overhead

Overzicht kosten overhead

Terug naar navigatie - Overzicht kosten overhead

De definitie van overhead uit het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt nader geduid (2023) als: Het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Hiertoe behoren ook de systemen en aanverwante lasten die deze functies ondersteunen.
Alle bedrijfskosten die direct verbonden zijn aan activiteiten die gericht zijn op de externe klant vallen hier dus niet onder maar zijn in de betreffende taakvelden opgenomen.

De bedrijfskosten die wel gerekend worden tot de overhead zijn:

  • Personele kosten (alleen leidinggevenden en interne teams)
  • Huisvesting
  • ICT
  • Communicatie
  • Overige bedrijfsvoeringskosten

Toerekening aan kostendekkende activiteiten
Alle directe kosten zijn rechtstreeks toegerekend aan de taakvelden. Voor taakvelden waar kostendekkende tarieven het uitgangspunt zijn, zoals bij de exploitatie afvalinzameling en riolering, wordt een opslag voor de overheadkosten toegepast. De opslag is een percentage van de directe salariskosten. De overhead waarmee wij in 2023 hebben gerekend is 80%. 

x € 1.000
Overhead Werkelijk 2023 Actuele begroting 2023 Primaire begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Personeel 9.957 10.011 9.291 54
Huisvesting 1.789 1.857 1.677 68
ICT 1.024 1.452 871 428
Overige bedrijfsvoeringskosten 245 444 259 198
Communicatie 87 99 99 11
Totaal Overhead 13.102 13.861 12.196 759
Toerekening aan kostendekkende activiteiten -940 -1.030 -1.030 -90
Totaal Exploitatieontlastend -940 -1.030 -1.030 -90
Eindtotaal 12.163 12.831 11.166 669

Toelichting overhead kosten

Personeel
Het saldo van alle salariskosten staat bij de paragraaf bedrijfsvoering. De kosten personeel bij overhead bestaan uit salarissen van de leidinggevenden en de interne teams. Zowel voor het vaste personeel als ook voor inhuur. Ook de kosten van onder andere opleiding, werving en selectie zijn onderdeel van de overheadkosten personeel. 

Huisvesting
Het verschil wordt grotendeels veroorzaakt door niet de begrote baten voor de repro.

ICT
Vanuit een achterstandssituatie hebben we een veelheid aan ICT projecten in uitvoering genomen. Denk hierbij aan de vervanging van vijf kernapplicaties, een pilot Office 365 met de voorbereidingen voor een uitrol naar de hele organisatie, snellere en stabielere netwerken en systemen, enzovoort. Dit vraagt veel voorbereiding en inzet van projectmanagement terwijl het moment van realisatie van investeringen later in de tijd ligt. De kapitaallasten ijlen daardoor na en zorgen in 2023 voor een voordeel op het onderdeel ict. 

Overige bedrijfsvoeringskosten
We hebben meer kunnen doorbelasten naar de taakvelden van de programma's dan eerder begroot. Daardoor ontstaat een positief saldo binnen de overhead. Het eenmalig budget voor Alle Friezen is door een vertraging in de aansluiting nog niet benut. We stellen voor dit budget over te hevelen naar 2024. Tot slot hebben we minder kosten gemaakt voor verzekeringen. 

Communicatie
Geen bijzonderheden.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
x € 1.000
Investeringen Totaal krediet krediet 2023 Realisatie 2023 Restant 31/12/2023 Overschot / tekort 2023 Naar 2024
Vervanging en uitbreiding werkplekken en -voorzieningen 500 20 23 -3 -3 0
Microsoft 195 195 42 153 0 153
Vervangingsbudget automatisering 2021 1.400 999 798 201 0 201
Vervangingsbudget automatisering 2022 406 257 252 5 5 0
Roadmap 1.297 1.297 133 1.164 0 1.164
Budget informatisering 2022 84 84 13 71 58 13
Budget informatisering 2023 450 450 361 89 0 89
Tractie 2022 325 235 115 120 0 120
Tractie 2023 295 295 9 286 0 286
MJOP gemeentehuis 2022 1.069 937 515 422 0 422
MJOP gemeentehuis 2023 209 209 0 209 0 209
Eindtotaal 6.230 4.978 2.262 2.716 60 2.656

Toelichting op investeringen

Terug naar navigatie - Toelichting op investeringen

Vervanging en uitbreiding werkplekken en -voorzieningen
De vervanging van het werkplekmeubilair zijn gerealiseerd. De laatste werkzaamheden zijn afgerond in 2023. 

Microsoft
De eerste voorbereidingen zijn begonnen in 2022 en 2023, de brede uitrol van OWO365 gaat plaatsvinden in 2024. De licenties die tot nu toe zijn afgesloten worden hier uit betaald. Dit krediet blijft nodig tot de EU-aanbesteding voor M365 licenties E5 en de uitrol 365 voor OWO-breed is afgerond. 

Vervangingsbudget automatisering 2021
Dit restantkrediet is bestemd voor de deelprojecten uit de EU-aanbesteding kernapplicaties. Sociaal domein en Belastingen zullen naar verwachting in 2024/2025 worden opgeleverd.

Vervangingsbudget automatisering 2022
Alle werkzaamheden zijn afgerond, dit krediet kan worden afgesloten.

Roadmap
De Roadmap is opgesteld om een veilige en stabiele ICT-infrastructuur neer te zetten, waarmee met moderne technologie het digitaal samenwerken wordt bevorderd. Enkele grote deelrojecten die onder de Roadmap vallen zijn OWO365, de vervanging van telefonie, het beheer en de basis op orde. De Roadmap is onderdeel geworden van de iKalender waarin alle projecten met een ICT-component zijn opgenomen, om zodoende beter overzicht en sturing te houden. Het krediet van 2023 is daarom benodigd in 2024.

Budget informatisering 2022
Alle werkzaamheden, behalve Melddesk Weststellingwerf, zijn afgerond. We stellen voor dit deel (€ 13.000) bij budget informatisering 2023 te voegen zodat het krediet kan worden afgesloten. 

Budget informatisering 2023
Een groot deel van de projecten uit het Informatiseringsjaarplan zijn afgerond. De balies voor publiekszaken dienen nog opnieuw te worden ingericht (paspoortscanners), de CRM-applicatie voor bedrijvencontacten en de invoering van Melddesk voor Weststellingwerf zijn in uitvoering en worden naar verwachting komend jaar afgerond. 

Tractie 2022 en 2023
We merken op dat er lange levertijden zijn. We hebben in 2023 diverse aankopen gedaan, maar nog niet alle leveringen hebben plaats gevonden. Zo zijn in 2023 middels een Europese aanbesteding 4 grote zoutstrooiers en 3 kleine zoutstrooiers aangeschaft. Deze machines worden geleverd na het winterseizoen 2023-2024. Het restant krediet moet dus mee naar 2024.

MJOP gemeentehuis 2022
In 2022 is een deel van het geplande uitgevoerd. De omvang van het project en de belemmeringen in verkrijgbaarheid van materialen heeft er toe geleid dat de werkzaamheden en bijbehorende krediet opschuiven naar 2024.

MJOP gemeentehuis 2023
In 2023 konden verschillende werkzaamheden niet worden uitgevoerd vanwege het uitlopen van MJOP 2022. De werkzaamheden uit MJOP 2022 moeten eerst voltooid worden, voordat de werkzaamheden van MJOP 2023 van start kunnen. Het krediet van 2023 is daarom benodigd in 2024.

Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten
0-9 Vennootschapsbelasting 0 0 0 0

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De afvalinzameling en -verwerking wordt gedaan door Omrin. Omrin heeft geen vaststellingsovereenkomst (VSO) met de Belastingdienst gesloten met betrekking tot de opbrengsten uit huishoudelijke afvalstromen. Deze opbrengsten verlagen de aan de gemeente doorbelaste kosten en Omrin geeft deze opbrengsten niet zelf aan. Daarom moet de gemeente deze opbrengsten aangeven als belaste bate. In 2023 hebben we € 420 betaald. Dit betreft een beschikking over 2021 en twee voorlopige aanslagen 2022 en 2023. 

Overige baten en lasten