Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

GVVP
Het proces om te komen tot een Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) is in november 2022 gestart. Het opstellen van het GVVP is uitbesteed aan een verkeerskundig bureau.

De opdracht betreft het opstellen van een GVVP dat de volledige breedte van het (beleids-)veld verkeer- en vervoer bestrijkt. In het plan wordt onder meer gekeken naar de wegenstructuur/wegencategorisering (functies van de weg). Aan alle wegen binnen de gemeente zal een categorie en functie worden toegekend volgens het landelijke beleid “Duurzaam Veilig”. Bij het opstellen van de categorisering worden knelpunten inzichtelijk gemaakt.

In het proces om te komen tot een GVVP worden de volgende stappen doorlopen:
1          Verkenning en inventarisatie
2          Doelen en kaders (opstellen kadernotitie)
3          Uitwerking (opstellen ontwerp GVVP)
4          Inspraakperiode ontwerp GVVP
5          Eindrapport GVVP

Oorspronkelijk zou het GVVP na de zomer 2023 gereed zijn maar door onvoorziene capaciteitsproblemen bij het verkeerskundige bureau is er vertraging ontstaan. De stappen 1 en 2 zijn afgerond. Naar verwachting zal een ontwerp van het GVVP (stap 3) medio 2024 gereed zijn voor besluitvorming en inspraak (stap 4). Het eindrapport (stap 5) is naar verwachting eind 2024 gereed voor besluitvorming door de gemeenteraad.

Verkeerskundige knelpunten
Eind 2023 is een start gemaakt met de aanpak van een aantal verkeerskundige knelpunten die door middel van kleinschalige maatregelen kunnen worden opgelost. Dit wordt in 2024 doorgezet. Ook is er aandacht voor knelpunten die wat complexer zijn en waarvoor daarom eerst nader onderzoek nodig is. De zogenaamde knelpuntenlijst is dynamisch, er worden knelpunten opgelost maar er komen ook nieuwe knelpunten bij. Dit onder meer als gevolg van het in 2024 vast te stellen beleidsplan verkeer en vervoer (GVVP).

De herinrichting van de Lycklamaweg 
De Lycklamaweg in Wolvega ondergaat een herinrichting met als doel een verkeersveiligere weg en duurzamere leefomgeving. Eind 2023 zijn wij begonnen met een eerste verkenning met onder meer een klankbordgroep. Ook zijn de eerste voorbereidingen voor een schetsontwerp gestart.

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Kwaliteit (onderhoudsniveau) openbare ruimte

Terug naar navigatie - Kwaliteit (onderhoudsniveau) openbare ruimte

De klimaatveranderingen (droogte en wateroverlast) veroorzaken binnen de gemeente schade aan wegen, bomen, beplantingen bermen en (speel)-gazons. Dit beïnvloed de kwaliteit op korte en lange termijn.

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Project herinrichting De Blesse

Terug naar navigatie - Project herinrichting De Blesse

De herinrichting van De Blesse heeft als doel om het dorp verkeersveiliger te maken en een meer dorpse uitstraling te geven. De civieltechnische werkzaamheden zijn in 2023 afgerond. Begin 2024 staat in het teken van de nazorg en van de vergroening van het dorp.

 
 

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?

De toelichting op deze cijfers staat bij het onderdeel jaarrekening, overzicht van baten en lasten, programma 2.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten 8.203 8.786 7.002 583
Baten 355 200 100 -155
Saldo van lasten en baten 7.847 8.586 6.902 738
Onttrekkingen 602 699 319 96
Stortingen 11.097 11.097 0 0
Saldo mutatie reserves 10.494 10.398 -319 -96