Jaarrekening op hoofdlijnen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit onderdeel treft u in het kort het financiële beeld over 2023 aan. De leidraad voor de af te leggen verantwoording is de door de raad vastgestelde programmabegroting 2023. In het jaarverslag leggen wij de inhoudelijke verantwoording af. In de jaarrekening geven we inzicht in de financiële positie en de besteding van de middelen over 2023.

Resultaat jaarrekening

Terug naar navigatie - Resultaat jaarrekening

De jaarrekening 2023 sluit met een positief saldo van € 6,5 miljoen. Bij de najaarsnota gingen we nog uit van een voordeel van € 0,2 miljoen. Het verschil wordt verderop in dit hoofdstuk op onderdelen verklaard. In de tabel overzicht baten en lasten staat het totaalbeeld van 2023 en de afwijkingen ten opzichte van de actuele begroting.

Schuldpositie

Terug naar navigatie - Schuldpositie

Een kengetal om de schuldpositie te bepalen, is de schuldratio. De schuldratio geeft aan welk deel van het gemeentelijk vermogen is gefinancierd door derden. De solvabiliteitsratio is een kengetal dat weergeeft welk deel van het gemeentelijk vermogen is gefinancierd met eigen vermogen. Beide ratio’s zijn met elkaar verbonden doordat ze samen altijd 100% zijn. In tegenstelling tot de schuldratio is de solvabiliteitsratio één van de verplichte kengetallen die wordt toegelicht in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. Het college streeft naar een minimale solvabiliteitsratio van 20%. Eind 2023 hebben we een solvabiliteit gerealiseerd van 46,24%. Daarmee voldoen we ruim aan de norm.

Weerstandsvermogen en financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Weerstandsvermogen en financiële kengetallen

In onze nota financieel beleid, die de raad in 2023 heeft vastgesteld, hebben we een norm opgenomen ten aanzien van de minimale en maximale omvang van de financiële kengetallen. We sluiten daarbij aan bij de signaleringswaarden uit de stresstest voor gemeenten. De kengetallen hebben een signalerende functie, geven inzicht in de financiële positie en in de weerbaarheid en wendbaarheid van een gemeente. Alle kengetallen voldoen eind 2023 aan onze streefnorm.

In het financieel beleid staat dat we een minimale weerstandsratio van 1,0 nastreven. Dat houdt in dat onze beschikbare weerstandscapaciteit minimaal gelijk moet zijn aan de benodigde weerstandscapaciteit. In ons collegeprogramma gaven we aan dat we een weerstandsratio van 2,0 hanteren. Op dit moment is onze weerstandsratio 1,07. Daarmee voldoen we aan ons financieel beleid. Het uitgangspunt van ons collegeprogramma halen we niet. We blijven dit uiteraard monitoren en nastreven.

Woonlasten

Terug naar navigatie - Woonlasten

In 2023 is de gemiddelde woonlastendruk hoger geworden dan in 2022, maar als we kijken naar de andere Friese gemeenten dan behoren wij tot de 4 gemeenten met de laagste woonlasten. 

Zowel voor eenpersoons- als meerpersoonshuishoudens is de totale woonlastendruk ten opzichte van 2022 gestegen. Zo ging de totale woonlast voor meerpersoonshuishoudens in onze gemeente van € 796 in 2022 naar € 807 in 2023. De gemeentelijke woonlasten in Weststellingwerf liggen echter nog wel ruim onder het landelijk gemiddelde van € 960 over 2023. 

Bestemmingsvoorstel

Terug naar navigatie - Bestemmingsvoorstel

Het resultaat van de jaarrekening 2023 is € 6,5 miljoen positief. 

Het college stelt voor om hiervan € 5 ton te storten in een nieuw in te stellen dekkingsreserve kapitaallasten huisvesting Oekraïners en daarnaast € 5,5 ton te storten in een nieuwe reserve voor spoedzoekers. Dit betreft het restant van de middelen voor opvang ontheemden uit Oekraïne. Hiermee reserveren we middelen voor het huisvesten van spoedzoekers. 
Het overige deel van het resultaat, te weten € 5,45 miljoen, willen we toevoegen aan de Algemene reserve.

Een deel van het saldo betreft incidentele middelen die in 2024 opnieuw beschikbaar moeten worden gesteld. Gelijktijdig met de vaststelling van de jaarrekening krijgt u dan ook een begrotingswijziging 2024 om ter dekking van deze incidentele uitgaven in 2024 € 2,2 miljoen uit de algemene reserve te onttrekken.

Overzicht Baten en Lasten

Terug naar navigatie - Overzicht Baten en Lasten
x €1.000
Overzicht van baten en lasten Rekening 2022 Rekening 2023 Actuele begroting Primitieve begroting Verschil begroot - werkelijk
Baten
0 Bestuur en Ondersteuning 1.863 2.124 260 258 1.863 V
1 Veiligheid 30 19 51 51 -33 N
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 325 355 200 100 155 V
3 Economie 548 313 594 594 -281 N
4 Onderwijs 1.179 1.239 993 993 247 V
5 Sport, Cultuur en Recreatie 705 1.317 1.173 582 144 V
6 Sociaal Domein 9.198 12.278 12.185 7.987 93 V
7 Volksgezondheid en Milieu 6.140 6.375 7.970 6.065 -1.595 N
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening 2.269 1.840 2.658 2.658 -818 N
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 64.868 67.133 65.269 63.153 1.864 V
Overzicht kosten overhead 7.137 8.387 8.259 7.872 128 V
Totaal Baten 94.261 101.380 99.613 90.313 1.767 V
Lasten
0 Bestuur en Ondersteuning -3.469 -4.992 -3.038 -2.710 -1.954 N
1 Veiligheid -1.818 -1.924 -1.920 -1.879 -3 N
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat -6.741 -8.203 -8.786 -7.002 583 V
3 Economie -1.532 -561 -968 -914 407 V
4 Onderwijs -3.962 -4.624 -4.133 -3.809 -490 N
5 Sport, Cultuur en Recreatie -3.607 -4.185 -4.512 -4.017 326 V
6 Sociaal Domein -36.707 -38.505 -40.697 -34.033 2.192 V
7 Volksgezondheid en Milieu -7.653 -8.337 -10.303 -8.035 1.966 V
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening -3.954 -3.199 -4.718 -4.963 1.519 V
Overzicht algemene dekkingsmiddelen -762 -752 -975 -650 223 V
Overzicht kosten overhead -16.918 -20.550 -21.097 -19.038 547 V
Overzicht onvoorziene uitgaven 0 0 -30 -3.495 30 V
Totaal Lasten -87.124 -95.830 -101.176 -90.545 5.346 V
Saldo van baten en lasten 7.137 5.550 -1.563 -231 7.113 V
Onttrekkingen 9.650 18.872 19.674 419 -802 N
Toevoegingen -8.757 -17.909 -17.871 -25 -38 N
Mutaties reserves 892 963 1.803 394 -840 N
Resultaat 8.029 6.513 240 162 6.273 V

Structureel en incidenteel saldo

Terug naar navigatie - Structureel en incidenteel saldo

Onderstaande tabel laat het resultaat zien in relatie tot de incidentele baten en lasten. We gebruiken daarbij de definitie van incidentele baten en lasten volgens het BBV. Dat betekent bijvoorbeeld dat alle personeelslasten als structureel worden gezien, maar ook de middelen van de algemene uitkering. De reservemutaties zijn bijna allemaal incidenteel. Deze definitie van incidentele baten en lasten is geen beoordeling of het resultaat éénmalig afwijkt of dat er sprake is van een structurele afwijking. Het structureel resultaat in deze tabel wil dus niet zeggen dat we dit rekeningsaldo de komende jaren ook mogen verwachten. Voor die beoordeling verwijzen we naar het kopje 'toelichting op het resultaat'. 

x €1.000
Saldo jaarrekening Rekening 2022 Rekening 2023 Actuele begroting Primitieve begroting Verschil begroot - werkelijk
Saldo van baten en lasten
Lasten -87.124 -95.830 -101.176 -90.545 5.346 V
Baten 94.261 101.380 99.613 90.313 1.767 V
Saldo van baten en lasten 7.137 5.550 -1.563 -231 7.113 V
Mutaties reserves
Onttrekkingen 9.650 18.872 19.674 419 -691 N
Toevoegingen -8.757 -17.909 -17.871 -25 -210 N
Mutaties reserves 892 963 1.803 394 -901 N
Resultaat 8.029 6.513 240 162 6.212 V
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 798 1.226 1.921 2.047 695 V
Structureel resultaat 8.827 7.739 2.161 2.209 6.907 V

Toelichting resultaat

Terug naar navigatie - Toelichting resultaat

Resultaat jaarrekening vergeleken met de actuele begroting

De programmabegroting 2023 is in november 2022 door de raad vastgesteld met een positief saldo € 162.000. Gedurende het jaar 2023 zijn er begrotingswijzigingen geweest die invloed hadden op dit saldo. Hierdoor komt het actuele saldo van de begroting nu uit op € 0,2 miljoen. De uitkomst van de jaarrekening 2023 is € 6,5 miljoen. 

Het verschil tussen de actuele begroting en de jaarrekening van € 6,3 miljoen wordt hieronder op hoofdlijnen toegelicht. Meer details staan in de financiële toelichtingen per programma.

x € 1.000
Grootste afwijkingen - = nadelig Verschil met actuele begroting Inc/struct Waarvan over te hevelen
Eindstand najaarsnota 2023 240
2 Verkeer, vervoer en Waterstaat
Verkeerskundige knelpunten 500 inc. 500
5 Sport, Cultuur en recreatie
Energiecompensatie 160 inc.
6 Sociaal Domein
Oekraïne 1.600 inc.
WMO, afboeken balanspost blijvers leningen uit 2017 150 inc.
WMO, Beschermd Wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang. 318 inc.
WMO, zorgkosten 357 struct
Jeugdzorg -160 inc.
7 Volksgezondheid en Milieu
Uitvoering klimaatakkoord 173 inc. 173
Opstellen visie energietransitie 154 inc. 154
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing
Extra inkomsten omgevingsvergunningen bouwen 400 inc.
Implementatie Omgevingswet 263 inc. 263
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Gemeentefonds, algemene dekkingsmiddelen 290 inc.
Gemeentefonds, extra middelen voor energietoeslag 2024 1.267 inc. 356
Gemeentefonds, extra middelen voor Omgevingswet 2024 307 inc. 307
Algemeen
Salarissen en inhuur 426 inc.
Diverse kleine afwijkingen -633 inc.
Overige overhevelingen inc. 508
Totaal afwijkingen ten opzichte van het saldo najaarsnota 2023 6.272 2.261
Eindstand Jaarrekening 2023 6.512

Investeringskredieten (exclusief grondexploitatie)

Terug naar navigatie - Investeringskredieten (exclusief grondexploitatie)

In 2023 was er € 31,3 miljoen beschikbaar voor investeringen. Dit is inclusief de restant kredieten uit 2022. Er is in 2023 € 9 miljoen uitgegeven. De uitgaven betreffen voornamelijk ICT kosten, investeringen in de openbare ruimte, Centrumontwikkeling Wolvega en riolering. Het restant van de investeringsbudgetten 2023 van € 22,3 miljoen wordt voor € 21,9 miljoen doorgeschoven naar 2023 zodat uitvoering van de geplande investeringen dan kan plaatsvinden.

Gemeentefondsuitkering

Terug naar navigatie - Gemeentefondsuitkering

Het gemeentefonds is onze grootste inkomstenpost. In 2023 hebben we € 61,0 miljoen aan algemene uitkering ontvangen, zo'n € 1,9 miljoen meer dan we hadden begroot bij de najaarsnota. Belangrijke reden hiervoor is dat er via de septembercirculaire en de decembercirculaire van het gemeentefonds nog middelen in 2023 beschikbaar werden gesteld door het Rijk. Onder meer voor de energietoeslag en de implementatie omgevingswet ontvingen we middelen nadat we de najaarsnota vaststelden. Een deel van deze middelen nemen we mee naar 2024 omdat we de uitgaven in dat jaar doen. Dit betreft € 356.000 voor de energietoeslag en € 307.000 voor de implementatie omgevingswet. De gemeenteraad is over de financiële gevolgen van de septembercirculaire en de decembercirculaire geïnformeerd. Ook hebben we afrekeningen van voorgaande jaren ontvangen.

x € 1.000
Gemeentefonds - Algemene uitkering Werkelijk Begroot Verschil begroot - werkelijk
Algemene uitkering
2023 60.971 59.107 1.864
2022 -8 0 -8
2021 -18 0 -18
Totaal Algemene uitkering 60.945 59.107 1.838

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen

De lokale heffingen (totaal € 12 miljoen) worden onderverdeeld in belastingen en rechten. 

Belastingen (€ 5,2 miljoen) 
De opbrengsten van belastingen vallen onder de algemene middelen en kunnen vrij besteed worden. In onze gemeente geldt dit voor de onroerendezaakbelastingen (OZB), forensenbelasting, (water-)toeristenbelasting en reclamebelasting. De totale opbrengst van deze belastingen over 2023 bedraagt € 5,2 miljoen. De OZB (afgerond € 4,9 miljoen) is hierin veruit de omvangrijkste belastingopbrengst. 

Rechten (€ 6,8 miljoen)
Dit zijn vergoedingen voor concrete prestaties die door de gemeente worden geleverd. Deze opbrengsten zijn niet vrij besteedbaar. In onze gemeente geldt dit voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing en de leges voor burgerzaken en omgevingsvergunningen. De totale opbrengst van de heffingen en leges bedraagt € 6,8 miljoen. Hiervan heeft € 3 miljoen betrekking op de afvalstoffenheffing, € 2,3 miljoen op de rioolheffing en € 1,5 miljoen op de overige leges.

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves

We zijn het jaar begonnen met een algemene reserve van € 23,0 miljoen (incl. resultaatbestemming 2022) en de eindstand over 2023 is € 8,3 miljoen. Dit is exclusief het resultaat van deze jaarrekening. De algemene reserve is in 2023 aangesproken doordat enkele incidentele budgetten (€ 1,2 miljoen) uit voorgaande jaren zijn meegenomen en daarnaast voor het noodfonds energie (€ 1,0 miljoen). Tot slot zijn er middelen voor de herinrichting winkelstraat Wolvega, de planontwikkeling Groene Hart Wolvega en de gebiedsontwikkeling Acht-Pilarenplein uit de algemene reserve gehaald (€ 12,9 miljoen). Bij de najaarsnota 2023 is € 353.000 van de resterende middelen 'regeling noodfonds energie' terug in de algemene reserve gestort.

Naast onze algemene reserve hebben we zes bestemmingsreserves. In de toelichting op de passiva wordt het verloop van deze reserves nader toegelicht.