Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning

Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en gerealiseerd beleid

Open dag
Eind 2023 zijn de voorbereidingen gestart voor de organisatie van de open dag. Deze vindt plaats op zaterdag 25 mei 2024.

Dienstverlening
Verschillende thema's uit het visiestuk Dienstverlening Gemeente Weststellingwerf zijn opgepakt of lopen inmiddels. Wat bijvoorbeeld in 2023 gestart is maar nog niet afgerond is een nieuwe tool voor meldingen openbare ruimte. Zodra ervaringen van Ooststellingwerf bekend zijn nemen we die mee in de implementatie.
Door het plotselinge vallen van het kabinet op 7 juli 2023 , was veel capaciteit nodig voor de organisatie van verkiezingen.

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een nieuw communicatiebeleid

Terug naar navigatie - Een nieuw communicatiebeleid

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

In 2023 was er veel aandacht voor de opvang van vluchtelingen en de huisvesting van statushouders. Een belangrijke opgave die veel extra inzet van team Communicatie vergt. Daarnaast lopen er een aantal grote projecten, waaronder de centrumontwikkeling Wolvega, Diftar+, herinrichting De Blesse en bestemming Wolvega, waar communicatie een belangrijke rol heeft. Ook armoede, energiebesparing, welzijn en de omgevingswet waren dit jaar belangrijke thema’s in onze communicatie. 

Toegankelijke website
Dit jaar hebben we hard gewerkt aan de digitale toegankelijkheid van onze website. Hierdoor heeft onze website eind 2023 de A-status gekregen. Dat betekent dat de website toegankelijk is voor alle doelgroepen, ook voor mensen met een beperking.

Communicatie rond de opvang/huisvesting van vluchtelingen en statushouders
Op 6 locaties in de gemeente is gemeentelijke opvang voor Oekraïense vluchtelingen gecreëerd. Een nieuwe locatie is in voorbereiding. Voor een groep statushouders is noodhuisvesting geregeld en er wordt nu gebouwd aan tijdelijke huisvesting voor hen en andere statushouders. 

Voor direct omwonenden heeft dit impact op hun leefomgeving. Maatwerk in de communicatie is van groot belang. Een heldere boodschap en een juiste timing is hierin cruciaal. Daarom zetten we per locatie een communicatie- en participatietraject op om inwoners, plaatselijke belangen, ondernemers en andere belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren en te betrekken. Dit doen we onder meer via bijeenkomsten, brieven, (persoonlijke) gesprekken, pers- en nieuwsberichten, webpagina’s en kijkmomenten op locatie. Ook de raad houden we regelmatig van de voortgang op de hoogte.

Inmiddels hebben we verschillende opvang/huisvestingstrajecten uitgevoerd, waardoor we steeds beter weten waar we (extra) aandacht voor moeten hebben. 

Een actief communicatiebeleid
De Communicatievisie 2017-2020 vormde ook in 2023 de basis voor de gemeentelijke communicatie. We hebben de volgende lijnen doorgezet: 
•    De communicatie van Weststellingwerf heeft een goede kwaliteit. Inwoners vinden dat wij klantgericht, open en betrouwbaar zijn. We gebruiken begrijpelijke taal en herkenbare middelen. Verder is onze informatie snel en gemakkelijk te vinden.
•    Een professionele inzet van online en offline communicatiemiddelen. De website is het belangrijkste communicatiemiddel.
•    Een zichtbaar college en een helder proces voor het nemen van besluiten.
•    Een goede relatie met de pers.
•    We helpen de organisatie om planmatig en doelgericht te communiceren. Hiervoor onderhouden wij goed en regelmatig contact met de interne organisatie. 
•    Meedenken en meepraten voor medewerkers en inwoners leuker en gemakkelijker maken.
•    Het intranet helpt medewerkers om elkaar te vinden en samen te werken.

Eind 2023 is de nieuwe senior communicatieadviseur gestart, die aan de slag gaat met het vernieuwen van de communicatievisie. 

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Faciliteren werkwijze college en raad op bestuurlijke vernieuwing

Terug naar navigatie - Faciliteren werkwijze college en raad op bestuurlijke vernieuwing

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

•    meer inspraak van inwoners door de afstand tussen gemeenteraad en haar bestuurders en inwoners te verkleinen;
•    inwoners meer betrekken en actief mee laten denken met de gemeentelijke politiek;
•    betrokkenheid van de raad(sleden) bij initiatieven van inwoners;
•    een gemeenteraad die tussen de bevolking staat en actief in de omgeving aanwezig is;
•    investeren in het deskundig vermogen van bestuurder en medewerker om in te kunnen spelen op de aangedragen voorstellen die zich in onze gemeente voordoen.

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Het faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving (wijken en kernen)

Terug naar navigatie - Het faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving (wijken en kernen)

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

Het dorpenfonds is per 2023 verhoogd naar €200.000. Met de bijbehorende nieuwe subsidieregeling gaven wij verder inhoud aan de ambities van ons collegeprogramma. We zagen dat we met het dorpenfonds nog beter konden inspelen op de behoefte van onze actieve dorpsorganisaties. Het fonds speelde daarmee een belangrijke rol in de samenwerking met onze inwoners en vooral de plaatselijke belangen (PB). 

Werkbudget
Met de subsidieregeling ondersteunden wij actieve bewoners en in het bijzonder de Plaatselijke Belangen (PB) en de werkgroepen en de commissies van die PB: Dit deden wij door een werkbudget beschikbaar te stellen aan Plaatselijke Belangen, wijkverenigingen en de vereniging Kleine Dorpen Weststellingwerf. Hiermee gaven wij eigen verantwoordelijkheid aan de PB over de besteding daarvan, maar was het ook een vertaling van onze waardering voor hun inzet.

Procesbudget
Met een procesbudget ondersteunden wij de PB bij het opstellen van een dorpsvisie of het uitwerken van een vraagstuk uit zo’n dorpsvisie:
Zo kreeg Boijl ondersteuning bij de uitwerking van haar woningbouwproject en hielpen wij de sportverenigingen in de Westhoek bij hun streven om intensiever samen te werken en elkaar te versterken.

Projectbudget
Met het projectbudget konden wij diverse verenigingen en stichting ondersteunen bij de realisatie van hun nieuwe ideeën. Een groot deel van de aanvragen hadden raakvlak met bewegen, spelen en ontmoeten. 
Als voorbeeld noemen we de vernieuwing en vergroening van de schoolpleinen in Boijl en Oldelamer. Deze schoolpleinen hebben een belangrijke openbare functie en konden wij met inzet van het projectbudget ondersteunen. Ook koersbalinitiatieven in Oldelamer en Noordwolde, een pannakooi in Boijl en de speeltuin in De Hoeve zijn andere mooie voorbeelden.

Ondersteuning woningbouwinitiatieven
Voor de ondersteuning van woningbouwinitiatieven hebben wij een tijdelijke subsidieregeling vastgesteld. We speelden hiermee in op de behoefte aan deskundige ondersteuning bij het onderzoeken van de haalbaarheid van de woningbouwplannen in onze dorpen. Met die ondersteuning kunnen we stappen versneld zetten, worden de plannen nog beter en kunnen wij samenwerkingsafspraken maken tussen dorpen en gemeente. In 2023 deden wij dat met Oldeholtpade, De Blesse en Noordwolde.

Samenwerking met gemeente stimuleren 
Bovenal stimuleerde het dorpenfonds initiatiefnemers om in een vroeg stadium de samenwerking met de gemeente te zoeken. Dit gaf ons de kans om snel duidelijkheid te geven over (financiële) mogelijkheden, de rol van de gemeente en de ideeën te verbinden aan bestaande ontwikkelingen en ons netwerk. De dorpencoördinator was hierbij een laagdrempelig aanspreekpunt (‘loket’) én adviseur, voor zowel de dorpen als onze organisatie.

Dorpsontwikkelingsmaatschappij De Groote Veenpolder
Bijzonder vonden wij de manier waarop de bewoners samenwerken in De Groote Veenpolder. Met als slogan “De Groote Veenpolder, Samen Vooruit” werkten de dorpen aan een aantal belangrijke thema’s die van grote invloed zijn op de leefbaarheid in het gebied. Het onderzoek naar de toekomst van dorpshuis en sportaccommodatie springt eruit en krijgt in 2024 een vervolg. 

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Beleidsplan dienstverlening

Terug naar navigatie - Beleidsplan dienstverlening

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

In de visie op de dienstverlening zijn vijf leidende principes bepaald. Deze vormen de basis voor de dienstverlening. Aan de hand van twaalf thema's zijn deze principes vertaald naar onderwerpen voor verbeteren van de dienstverlening. Daarin zijn diverse thema's inmiddels opgepakt. Het doel is om tot en met 2024 alle thema's in te vullen. Daarbij geldt voor dienstverlening dat verbeteren, aanpassen en nieuwe ontwikkelingen voortdurend doorgaan. Deze thema's zijn: 

  • inclusieve dienstverlening
  • omnichannel benadering 
  • zelfredzaamheid
  • betrouwbaarheid en transparantie
  • data-gedreven verbeteringen
  • fysieke bereikbaarheid
  • meldingen openbare ruimte
  • direct en duidelijke communicatie 
  • digitale agenda 2024 
  • kanaalstrategie 
  • bouwen aan vertrouwen door dialoog 
  • van buiten naar binnen werken

 

Hebben we gedaan wat we wilden doen?

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Bezoekers
Aantal geregistreerde baliebezoekers in 2023: 8.089 bezoekers.

 Bezoekers burgerzaken  2021 2022 2023
Aantal 10.391 10.479 8.089

Wat opvalt is de afname ten opzichte van voorgaande jaren. Dat komt bijvoorbeeld doordat rijbewijzen en reisdocumenten zonder afspraak bij de receptie worden opgehaald, ook buiten openingstijden van de balies. Afhalers bij de receptie worden niet geregistreerd als bezoeker. Voorheen gebeurde dat wel. Ook is 2023 een relatief rustig jaar met bezoekers voor publiekszaken. Dit komt overeen met de tienjarige golfbeweging van aanvragen reisdocumenten waarbij 2023 minder reisdocumenten waren verlopen dan gemiddeld. De vijf rustigere jaren zijn nu voorbij en het aanbod gaat weer stijgen. 
Daarnaast blijft verdere digitalisering een rol spelen waardoor minder bezoekers komen in 2023. Een voorbeeld is het invoeren van digitaal verlengen van rijbewijzen via de fotograaf in augustus. Of digitale toestemming kunnen regelen van beide ouders voor het aanvragen van een reisdocument voor een kind.

De gemiddelde wachttijd in 2023 is 21 seconden per afspraak. Deze wachttijd is van begintijd van de geplande afspraak tot aan het oproepen van de bezoeker. Meer dan 60% van de bezoekers hoeft niet te wachten en 92% van de bezoekers wordt binnen 5 minuten geholpen. Er zijn geen klachten over wachttijden geweest.

 

Telefonie 
Er zijn 24.374 telefoongesprekken direct bij het KCC aangeboden.

Ontvangen telefoongesprekken 2021 2022 2023
Aantal 29.929 27.120 24.374

Het aantal telefoongesprekken is verder gedaald ten opzichte van eerdere jaren. Inwoners weten via de website en digitale kanalen beter hun weg te vinden, dat is ook in de cijfers van de website terug te zien zijn. Daarnaast zie je bij een afname van bezoekers ook vaak dat er minder gebeld wordt. Het betekent niet dat het werk voor de KCC minder is geworden. De gespreksduur neemt de afgelopen jaren toe. Dat past in de trend dat eenvoudige vragen via de digitale kanalen vaak opgelost worden en voor meer complexe vragen inwoners liever met iemand spreken. Eind februari en begin maart als de aanslagen van de gemeentelijke belastingen worden verstuurd, is het de drukste periode voor het KCC. December was traditiegetrouw de meest rustige maand. 

Het serviceniveau in 2023 lag net als 2022 gemiddeld op 90%.

 

Huwelijken
Tijdens corona was er een piek in de huwelijken , in die periode werden namelijk vaker huwelijken en partnerschappen afgesloten. De 101 huwelijken en partnerschappen in 2023 zijn vergelijkbaar met voor corona. 

Huwelijken en partnerschappen 2021 2022 2023
Huwelijk 59 64 51
Geregistreerd partnerschap 64 50 50
Omzetting huwelijk/partnerschap 5 3 4
Totaal 128 117 105
Waarvan kosteloos 84 66 51

Het aantal kosteloze huwelijken neemt af. Meer mensen kiezen voor een huwelijk of partnerschap op locatie. Kosteloze huwelijken en partnerschappen worden door medewerkers publiekszaken uitgevoerd die ambtenaar burgerlijke stand (ABS) zijn. Huwelijken waarvoor betaald moet worden, worden voltrokken door een bijzonder ambtenaar burgerlijke stand (BABS). Als je naar totale cijfers kijkt zie je dat in Weststellingwerf 49% van de inwoners van 15 jaar en ouder gehuwd is (inclusief geregistreerd partnerschap), landelijk is dat 44,5%. Dat komt overeen met de bevolkingsopbouw, hoe groter de groep 'ouderen' hoe meer gehuwden. Gemeente Weststellingwerf heeft relatief veel 65 plus en minder inwoners in de groep van 20 tot 40 jaar ten opzichte van het landelijk gemiddelde.


Meldingen openbare ruimte

In 2023 zijn er totaal 2.524 meldingen openbare ruimte geregistreerd. In 2022 waren dat er bijna evenveel, namelijk 2.512. 

Meldingen openbare ruimte 2021 2022 2023
Aantal 2.391 2.512 2.524

Top drie soorten meldingen in 2023:
1.    Net als in voorgaande jaren worden in de categorie afval de meeste meldingen gemaakt, dit gaat om 30% van de meldingen. Meestal gaat dat over het vervangen van kapotte vuilcontainers.
2.    Openbaar groen | Sportvelden zorgt voor 18% van de meldingen, denk daarbij aan vragen of meldingen over snoeien of onkruid. 
3.    Meldingen over wegen, bijna 18% van de meldingen gaan hierover, bijvoorbeeld over gaten in wegen of voetpaden of onveilige situaties. 

 

Bronnen: Bezoekers: JCC-klantgeleiding; Telefonische contacten: Mitel; Meldingen openbare ruimte: iZaakafhandeling, geraadpleegd op 19 januari 2023

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
De effecten van beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren.
Beleidsindicatoren vanuit het rijk Eenheid 2020 2021 2022 2023
Formatie Fte per 1.000 inwoners 11,8 11,9 12,0 12,2
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 11,3 11,2 11,3 11,7
Apparaatskosten Kosten per inwoner € 786,55 € 994,90 € 828,54 € 969,66
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 15,2% 26,0% 23,8% 21,3%
Overhead % van totale lasten 10,7% 9,2% 10,5% 10,6%
Bron: eigen gegevens
De berekening van deze indicatoren is gebaseerd op het document van de VNG ´Definities beleidsindicatoren ‘bestuur en organisatie´.

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?

De toelichting op deze cijfers staat bij het onderdeel jaarrekening, overzicht van baten en lasten, programma 0.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2023 Actuele begroting 2023 Primitieve begroting 2023 Verschil begroot - werkelijk
Lasten 4.992 3.038 2.710 -1.954
Baten 2.124 260 258 -1.863
Saldo van lasten en baten 2.869 2.778 2.452 -91
Onttrekkingen 0 0 0 0