Jaarrekening - overig

Rechtmatigheidsverantwoording

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. 
Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 16 oktober 2023 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 3.412.174.

Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.

Toelichting
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid.

Overzicht incidentele budgetten

Incidentele Baten

Terug naar navigatie - Incidentele Baten

  

x € 1.000
Incidentele baten Rekening Actuele begroting Verschil begroot- werkelijk
5 Sport, Cultuur en Recreatie
Cofinanciering buurtsportcoaches 40 40 0
6 Sociaal domein
Bestemming Noordwolde fase 6 170 100 -70
Dekking proceskosten Regiodeal uit reserve 25 25 0
Bestemming Wolvega 850 850 0
ESF subsidie 0 50 50
Overhead
OWO bijdrage van Ooststellingwerf en Opsterland voor OWO-BV 557 557 0
Algemeen
Onttrekking reserves 18.872 19.674 802
Totaal incidentele baten 20.514 21.296 782

Incidentele Lasten

Terug naar navigatie - Incidentele Lasten
x € 1.000
Incidentele lasten Rekening Actuele begroting Verschil begroot-werkelijk
0 Bestuur en Ondersteuning
EU-leader programma 0 13 13
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Ecologisch bermbeheer eenmalig 55 70 15
Verkeers en vervoersplan 1 34 33
Brug Steenwijkerweg 0 55 55
Onderzoek asfaltwegen 26 25 -1
Baggeren 110 110 0
Flora/fauna digitale kaart 1 10 9
Verkeerskundige knelpunten 0 500 500
Fietspont Oldelamer-Fryske Marren 57 60 3
Onderzoeksproces Lelylijn 42 50 8
3 Economie
Economische beleidsnotitie 0 30 30
5 Sport, Cultuur en Recreatie
Pilot volwassenenfonds sport en cultuur 10 45 35
Speelveldjes eenmalig 50 50 0
Kerkenvisie 12 19 7
Cofinanciering buurtsportcoaches 40 40 0
6 Sociaal domein
Bestemming Noordwolde fase 6 380 160 -220
Bijdrage aan proceskosten Regiodeal 25 25 0
Bestemming Wolvega 156 851 695
Strategische visie sociaal domein Weststellingwerf 0 60 60
Versterking van de uitvoering, maatwerk en service 0 60 60
Dorpshuizen eenmalig 0 15 15
Coronaschade Caparis 35 35 0
Sociale infrastructuur op gang helpen na corona 25 118 93
ESF subsidie 0 50 50
Energietoeslag 1593 680 -913
7 Volksgezondheid en Milieu
Uitvoering klimaatakkoord 36 209 173
Opstellen visie energietransitie 10 164 154
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
Beeldkwaliteitsplan Openbare ruimte 3 50 47
EPA verduurzaming gemeentelijk vastgoed 0 20 20
Sloop woning Grindweg 104 Munnekeburen 0 30 30
Extra budgetten OWO VTH 127 127 0
Omgevingswet 230 493 263
Overhead
Audit DIV DPIA (1x per 3 jr) 20 20 0
E-depot (tm 2024) 65 65 0
Uitvoering verbeterplan en achterstanden DIV 300 300 0
Stelpost intensivering/optimalisatie I&A 450 450 0
Organisatieontwikkeling 0 250 250
Deelname AlleFriezen.nl 0 28 28
Algemeen
Storting reserves 17.881 17.846 -35
Totaal incidentele lasten 21.740 23.217 1.477

Incidentele middelen van 2023 naar 2024

Incidentele middelen 2023 beschikbaar te stellen in 2024

Terug naar navigatie - Incidentele middelen 2023 beschikbaar te stellen in 2024
x € 1.000
Incidentele middelen beschikbaar te stellen in latere jaren Begroot Werkelijk Restant Nodig in Nodig in
2023 2023 2023 2024 2025 Algemene reserve
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat
Verkeers- en vervoersplan 34 1 33 33 33
Brug Steenwijkerweg 55 0 55 55 55
Verkeerskundige knelpunten 500 0 500 250 250 500
3 Economie
Economische beleidsnotitie 30 0 30 30 30
5 Sport, Cultuur en Recreatie
Pilot volwassenenfonds sport en cultuur 45 10 35 35 35
Nedersaksische taal 75 75 75
6 Sociaal Domein
Energietoeslag 2e deel 0 1.594 356 356 356
Versterking van de uitvoering, maatwerk en service 60 0 60 60 60
Opstellen MJOP dorpshuizen 15 0 15 15 15
7 Volksgezondheid en Milieu
Uitvoering klimaatakkoord 209 36 173 173 173
Opstellen visie energietransitie 164 10 154 154 154
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
DIOR 50 3 47 47 47
Sloop woning Grindweg 104 Munnekeburen 30 0 30 30 30
Implementatie Omgevingswet 493 230 263 263 263
Implementatie Omgevingswet (budget dec.circulaire) 307 307 307
Overhead
Alle Friezen 28 0 28 28 28
Organisatieontwikkeling - cultuurtraject 100 0 100 100 100
Totaal incidentele lasten 1.813 1.884 2.261 2.011 250 2.261
2.261

Toelichting incidentele middelen 2023 beschikbaar te stellen in 2024

Terug naar navigatie - Toelichting incidentele middelen 2023 beschikbaar te stellen in 2024

Voor diverse projecten waren incidentele budgetten beschikbaar in 2023. Het niet gebruikte deel valt vrij ten gunste van het rekeningsaldo. Enkele projecten zijn echter nog niet volledig uitgevoerd. In de nota financiële beleid van onze gemeente is gesteld dat overheveling van budgetten naar een volgend jaar alleen kan door middel van een begrotingswijziging bij de jaarrekening van het af te sluiten boekjaar. De over te hevelen budgetten worden dan, gelijktijdig met het vaststellen van de jaarrekening, middels een begrotingswijziging in 2024 geactualiseerd en geautoriseerd.

Programma 2 Verkeer en Vervoer
Verkeers- en vervoersplan
Vanwege onvoorziene capaciteitsproblemen (extern) is er helaas vertraging ontstaan bij het opstellen van het GVVP. We verwachten een ontwerp van het GVVP in mei 2024 ter besluitvorming aan te bieden. Dit document zal vervolgens worden vrijgegeven voor inspraak. Het eindrapport zal in oktober 2024 ter besluitvorming aan u worden voorgelegd. 

Brug Steenwijkerweg
De onderzoeken van de brug zijn inmiddels afgerond. De inkoopprocedure wordt in 2024 opgestart en de werkzaamheden zullen in 2024 plaats vinden.

Verkeerskundige knelpunten
Eind 2023 is een start gemaakt met de aanpak van een aantal verkeerskundige knelpunten. De overige knelpunten worden in 2024/2025 aangepakt. We verwachten de helft van het budget in 2024 en de andere helft in 2025 te besteden.

Programma 3 Economie
Economische beleidsnotitie
Dit eenmalige budget komt voort uit het collegeprogramma 2023-2026.
Wij gaan in 2024 hier het volgende mee doen: inzetten voor het opstellen van de economische beleidsnotitie. Dit is inclusief het voorbereidingsproces om tot deze notitie te komen.

Programma 5 Sport, Cultuur en Recreatie
Pilot volwassenenfonds sport en cultuur
In Nederland leven ongeveer 1 miljoen volwassenen in armoede. Voor hen is deelname aan sport en cultuur vaak niet mogelijk, omdat ze onvoldoende geld hebben om de contributie, lesgeld en kleding of materialen te betalen. Het Volwassenenfonds Sport & Cultuur wil dat iedereen kan deelnemen aan sport en cultuur en neemt voor volwassenen met een laag inkomen de financiële drempel weg. Het fonds betaalt voor deze personen de contributie rechtstreeks aan de sportvereniging of cultuurinstelling. Wij hebben ons in mei 2022 aangesloten bij het Volwassenenfonds middels een aansluitovereenkomst die afgelopen was op 1 mei 2023. In 2023 is daarom een incidentele subsidie verstrekt. Wij willen echter graag aangesloten blijven bij het Volwassenenfonds. Voor 2024 is geen bijdrage begroot, maar we willen onder andere het restant van het budget 2023 hiervoor gebruiken. Bij de kadernota 2025-2028 nemen we de deelname aan het volwassenfonds mee in de integrale afweging.

Nedersaksische taal
Wij ontvangen via het gemeentefonds een eenmalige bijdrage van € 75.000 voor de bevordering en bescherming van het Nedersaksisch. Deze bijdrage moet in 2024 ten goede komen aan alle partners in het convenant Nedersaksisch. Wij ontvangen deze uitkering van € 75.000 omdat wij op dit moment vanuit de convenantpartners voorzitter zijn van dit convenant.

Programma 6 Sociaal Domein
Energietoeslag
Het kabinet wil mensen met een laag inkomen ondersteunen bij het voldoen van de energierekening. De daarvoor noodzakelijke wijziging in de Participatiewet is inmiddels aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer waardoor de middelen aan de gemeenten kunnen worden uitgekeerd. Eerder is een eerste deel van de middelen voor de energietoeslag al overgemaakt. In 2024 worden de overige energietoeslagen overgemaakt waarvoor overheveling van € 356.000 nodig is. 

Versterking van de uitvoering, maatwerk en service
Dit eenmalige budget komt voort uit het collegeprogramma 23-26. We zijn bezig met een opdrachtbeschrijving zodat er een opdracht aan een externe partij gegeven kan worden om de eerste stappen uit te werken. Verwachting is dat we in het 1e kwartaal van 2024 te kunnen starten.

Opstellen MJOP dorpshuizen
Dit eenmalige budget van € 15.000 komt voort uit het collegeprogramma 2023-2026 voor het opstellen MJOP dorpshuizen. 

Programma 7 Volksgezondheid en Milieu
Uitvoeren klimaatakkoord
Het resterende incidenteel geld Uitvoering Landelijk Klimaatakkoord wordt in 2024 ingezet voor het verder uitvoeren van dat Akkoord. 

Opstellen OWO-transitievisie warmte
Dit betreft de incidentele rijksbijdrage voor gemeentelijke warmtetransitie bebouwde omgeving. Het resterende geld wordt in 2024 ingezet voor het verder uitvoeren van het OWO-actieplan Warmtetransitie (conform OWO-afspraak).

Programma 8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke vernieuwing
Duurzame Inrichting Openbare Ruimte (DIOR)
Vanwege gebrek aan capaciteit is vertraging opgelopen. We verwachten hiermee in 2024 aan de slag te gaan.

Sloop woning Grindweg 104 Munnekeburen
De sloop van de woning heeft niet in 2023 kunnen plaatsvinden omdat de aanvraag van een bouwaansluiting langer op zich laat wachten.
Dit heeft te maken met de drukte bij Liander, die de aanvraag in behandeling moeten nemen. De sloopwerkzaamheden vinden in 2024 plaats.

Omgevingswet:
Wij ontvingen in 2022 en via de decembercirculaire 2023 van het Rijk een bijdrage in de transitiekosten die we maken in aanloop naar de invoering van de Omgevingswet. Hoewel de omgevingswet nu daadwerkelijk in werking is getreden per 1 januari 2024 gaan de implementatie en de transitie in 2024 nog door. Daarnaast weten we nog niet exact wat de financiële effecten van deze nieuwe wet zijn. Om de implementatie en transitie te bekostigen en eventuele financiële effecten op te kunnen vangen, stellen we voor het restant budget van € 570.000 (€ 263.000 uit 2022 en € 307.000 uit 2023) over te hevelen naar 2024.

Overhead
Allefriezen
Het budget van voor deelname Alle Friezen moet worden meegenomen naar 2024. Door vertraging in de voortgang van het project is de beoogde afronding niet gelukt in 2023. We streven naar een afronding/aansluiting eind 1e kwartaal 2024 bij Alle Friezen, met een uitloop naar eind 2e kwartaal 2024 mochten er onvoorzien zaken tegen vallen.

Organisatieontwikkeling - cultuurtraject
De ontwikkeltrajecten vanuit de ontwikkellijn 'Veranderende dienstverlening' en ontwikkellijn 'Professionaliteit en Wendbaarheid' komen dit jaar tot invulling. In 2023 is dit voor een groot deel voorbereid, invulling heeft nog niet plaatsgevonden door verschillende personele wisselingen binnen het management/directie. Dit betekent voor komend jaar in ieder geval een management development traject, externe expertise voor het begeleiden van de ontwikkellijn veranderende dienstverlening en organisatiebrede workshops en opleidingen.

 

Wet WNT

Wet WNT

Terug naar navigatie - Wet WNT

Topinkomens in de (semi) publieke sector
De Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semi publieke sector (WNT) kortweg: Wet normering topinkomens, is in 2013 in werking getreden.

Het doel van de WNT is het tegengaan van excessieve beloningen en ontslagvergoedingen bij instellingen in de (semi) publieke sector. In de WNT worden inkomens en ontslagvergoedingen van topfunctionarissen bij instellingen met een publieke taak, genormeerd en openbaar gemaakt. Jaarlijks worden de bezoldigingsnormen in een ministeriële regeling vastgesteld.

WNT-norm in 2023
Op grond van de WNT mag het inkomen van topfunctionarissen in de (semi) publieke sector in 2023 maximaal 100% van het ministersalaris zijn, wat neerkomt op € 223.000 inclusief belaste onkostenvergoedingen en pensioenbijdrage. Voor bestaande contracten geldt het overgangsrecht.

In 2023 hebben zowel bij vast als bij tijdelijk personeel geen bezoldigingen boven deze bezoldigingsnorm plaatsgevonden. 

De WNT geeft ook aan dat de gemeente verplicht is om jaarlijks in het financieel jaarverslag de bezoldiging van iedere topfunctionaris en gewezen topfunctionaris op persoonsnaam op te nemen, ongeacht een eventuele overschrijding van de bezoldigingsnorm. De gemeentesecretaris en de griffier van onze gemeente zijn aan te merken als topfunctionaris in de zin van de WNT en zijn daarom in onderstaande tabel opgenomen.

Tabel 1a

Terug naar navigatie - Tabel 1a

Leidinggevende topfunctionarissen met dienstbetrekking en leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking vanaf de 13e maand van de functievervulling.

Remco van Maurik Janneke Kampinga
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 01-01 t/m 22-05 01-01 t/m 31-12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 64.976,61 85.208,66
Beloningen betaalbaar op termijn 10.863,08 13.372,20
Subtotaal 75.839,69 98.580,86
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000,00 223.000,00
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t n.v.t
Totale bezoldiging 75.839,69 98.580,86
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
fake
Gegevens 2022 Remco van Maurik Janneke Kampinga
Functiegegevens Gemeentesecretaris Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2021 01-01 t/m 31-12 01-01 t/m 31-12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 1,0
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen 121.044,95 78.767,01
Beloningen betaalbaar op termijn 21.943,19 13.539,00
Subtotaal 142.988,14 92.306,01
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000,00 216.000,00
Totale bezoldiging 142.988,14 92.306,01

Tabel 1b

Terug naar navigatie - Tabel 1b

Leidinggevende topfunctionarissen zonder dienstbetrekking in de periode kalendermaand 1 t/m 12

Wilfred Goedmakers
Functiegegevens Gemeentesecretaris
Kalenderjaar 2023
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang – einde) 03-07 t/m 31-12
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 6,0
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar 936
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum
Maximum uurtarief in het kalenderjaar € 212
Maxima op basis van de normbedragen per maand 177.000,00
Individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 177.000,00
Bezoldiging (alle bedragen exclusief btw)
Bezoldiging in de betreffende periode 87.020,00
Bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 87.020,00
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag n.v.t
Bezoldiging 87.020,00
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t.

Schatkistbankieren

Schatkistbankieren

Terug naar navigatie - Schatkistbankieren
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar 2023
(1) Drempelbedrag 1815
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 426 387 358 343
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 1.388 1.427 1.456 1.472
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar 2023
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 90.732
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 90.732
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat -
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag 1815
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 38.369 35.257 32.977 31.566
(5b) Dagen in het kwartaal 90 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 426 387 358 343

Toelichting schatkistbankieren

Met de gewijzigde wet Fido beoogt de wetgever een bijdrage te leveren aan de vereiste daling van de EMU-schuld voor de Nederlandse overheid door de overtollige liquiditeiten van decentrale overheden voortaan zoveel mogelijk te bundelen binnen de overheidssfeer. Deze consolidatie van schuldverhoudingen tussen overheden onderling kan in de eerste plaats worden bereikt door middel van verplicht schatkistbankieren. In de tweede plaats kan consolidatie worden bereikt doordat decentrale overheden hun overtollige middelen gebruiken om onderling leningen te verstrekken. Dit heeft eenzelfde effect op de EMU-schuld als het aanhouden van overtollige middelen in de schatkist.

Voor 2023 is er een drempelbedrag vastgesteld van 2 % van het begrotingstotaal. Het drempelbedrag bedraagt € 1.815.000. 
Het gehele jaar is gebruik gemaakt van schatkistbankieren. Eind 2023 is het saldo in de schatkist € 21 miljoen.

Verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen (SISA)

Wat is SISA

Terug naar navigatie - Wat is SISA

Jaarlijks moet door een bijlage bij de jaarrekening verantwoording worden afgelegd over de besteding van een aantal specifieke uitkeringen aan de verstrekkers van deze uitkeringen. Door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt aangegeven welke gegevens moeten worden ingevuld.

SISA overzichten

SISA bijlage

Terug naar navigatie - SISA bijlage

Eerste concept d.d. 14-03-2023

SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2023 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 12-02-2024
Verstrekker Uitkeringscode Specifieke uitkering Juridische grondslag Ontvanger Indicator Indicator Indicator Indicator Indicator Indicator
JenV A16 Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne Vul in totaal cumulatief te ontvangen normbedrag per gerealiseerde gemeentelijke plek per dag (GOO) (jaar T) Vul in verschil bij hogere werkelijke bestedingen ten opzichte van de uitkomst van A16/01 (jaar T) - uitzonderingsbepaling (GOO) Vul in vrijwillige teruggave bij lagere werkelijke bestedingen ten opzichte van de uitkomst onder A16/01 (jaar T) – uitzonderingsbepaling (GOO) Besteding (jaar T) tbv de transitie - uitgezonderd uitvoeringkosten Besteding (jaar T) uitvoeringskosten tbv de transitie Besteding (jaar T) uitgekeerde verstrekkingen (POO)
Gemeenten
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: A16/01 Indicator: A16/02 Indicator: A16/03 Indicator: A16/04 Indicator: A16/05 Indicator: A16/06
€ 2.363.591 € 0 € 0 € 32.768 € 0 € 69.915
Totaal bedrag vorderingen (/ onrechtmatig uitgekeerde) verstrekkingen (jaar T) POO Vul in totaal te ontvangen normbedrag uitvoeringskosten per geregistreerde persoon waaraan in een maand een verstrekking is gedaan (POO) (jaar T) Berekening totale besteding (jaar T) Cumulatieve besteding (t/m jaar T)
Som indicatoren 01/02/04/05/06/07 en 08
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: A16/07 Indicator: A16/08 Indicator: A16/09 Indicator: A16/10
€ 2.660 € 53.200 € 2.522.134 € 4.121.967
FIN B2 Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek Aantal (potentieel) gedupeerden die in aanmerking komt voor ondersteuning (jaar T) Cumulatief aantal (potentieel) gedupeerden die in aanmerking komt voor ondersteuning (t/m jaar T) Aantal uitgewerkte plannen van aanpak in (jaar T) Cumulatief aantal uitgewerkte plannen van aanpak (t/m jaar T) Normbedragen voor a, b, d en f (ja/nee)(vanaf 2021) Normbedragen voor e (ja/nee) (vanaf 2021)
Nee: reeks 1 / Ja: reeks 2 Nee: reeks 1/ Ja: reeks 2
Gemeenten
Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle D2 Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: B2/01 Indicator: B2/02 Indicator: B2/03 Indicator: B2/04 Indicator: B2/05 Indicator: B2/06
44 46 4 6 Ja Ja
Wijziging keuze per (2023/2024) Eindverantwoording (Ja/Nee) Reeks 1 Reeks 1
Besteding (jaar T) werkelijke kosten van onderdeel a, b, d en f (artikel 3) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) werkelijke kosten van onderdelen a, b, d en f (artikel 3)
Keuze werkelijke kosten Keuze werkelijke kosten
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: B2/07 Indicator: B2/08 Indicator: B2/09 Indicator: B2/10
N.V.T. Nee
Reeks 1 Reeks 1 Reeks 1 Reeks 1 Reeks 1 Reeks 1
Besteding (jaar T) werkelijke kosten van onderdeel c (artikel 3) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) werkelijke kosten van onderdeel c (artikel 3) Besteding (jaar T) werkelijke kosten van onderdeel e (artikel 3) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) werkelijke kosten van onderdeel e (artikel 3) Besteding (jaar T) werkelijke kosten van onderdeel e met betrekking tot de kindregeling (artikel 3) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) werkelijke kosten van onderdeel e met betrekking tot de kindregeling (artikel 3)
Werkelijke kosten Werkelijke kosten Keuze werkelijke kosten Keuze werkelijke kosten Werkelijke kosten Werkelijke kosten
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: B2/11 Indicator: B2/12 Indicator: B2/13 Indicator: B2/14 Indicator: B2/15 Indicator: B2/16
€ 32.108 € 36.344 € 0 € 0
Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2
Normbedrag onderdeel a x aantal (potentieel) gedupeerden (jaar T) (artikel 3) Normbedrag onderdeel a x aantal (potentieel) gedupeerde cumulatief (t/m jaar T) (artikel 3) Normbedrag onderdeel b x aantal plannen van aanpak (jaar T) (artikel 3) Normbedrag onderdeel b x aantal plannen van aanpak cumulatief (t/m jaar T) (artikel 3) Normbedrag onderdeel d x aantal PvA's (jaar T) (artikel 3) Normbedrag onderdeel d x aantal nazorgtrajecten en/of PvA's cumulatief (t/m jaar T) (artikel 3)
Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: B2/17 Indicator: B2/18 Indicator: B2/19 Indicator: B2/20 Indicator: B2/21 Indicator: B2/22
€ 380 € 17.480 € 13.872 € 20.808 € 7.180 € 10.770
Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2 Reeks 2 Totaal
Normbedrag onderdeel e (afhankelijk van aantal (potentieel) gedupeerden), indien nog niet eerder opgegeven (jaar T) (artikel 3) Normbedrag onderdeel e (afhankelijk van aantal (potentieel) gedupeerden), indien nog niet eerder opgegeven (t/m jaar T) (artikel 3) Normbedrag onderdeel f x aantal driegesprekken (jaar T) (artikel 3) Normbedrag onderdeel f x aantal driegesprekken cumulatief (t/m jaar T) (artikel 3) Totale verantwoording (jaar T) voor de SPUK B2 regeling
Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen Keuze normbedragen
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: B2/23 Indicator: B2/24 Indicator: B2/25 Indicator: B2/26 Indicator: B2/27
€ 48.000 € 48.000 € 400 € 400 € 105.530
BZK C55 Aanpak energiearmoede Het aantal huishoudens in huurwoningen aan wie energiebesparende voorzieningen zijn verstrekt die kunnen leiden tot vermindering van energiegebruik/de energierekening Besteding (jaar T) van de onder indicator 01 gemoeide kosten Cumulatieve besteding (t/m jaar T) van de onder indicator 01 gemoeide kosten Het aantal huishoudens in koopwoningen aan wie energiebesparende voorzieningen zijn verstrekt die kunnen leiden tot vermindering van energiegebruik/de energierekening Besteding (jaar T) van de onder indicator 04 gemoeide kosten Cumulatieve besteding (t/m jaar T) van de onder indicator 04 gemoeide kosten
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: C55/01 Indicator: C55/02 Indicator: C55/03 Indicator: C55/04 Indicator: C55/05 Indicator: C55/06
190 € 131.123 € 131.123 63 € 43.477 € 43.477
Het aantal huishoudens dat ondersteuning –bijvoorbeeld via advies aan huis- heeft gekregen in de vorm van advies over vermindering van het energiegebruik voor zijn specifieke woningen waar de bewoner direct zijn/haar energieverbruik mee heeft kunnen verminderen. Besteding (jaar T) van de onder indicator 07 gemoeide kosten Cumulatieve besteding (t/m jaar T) van de onder indicator 07 gemoeide kosten
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: C55/07 Indicator: C55/08 Indicator: C55/09
275 € 44.274 € 44.274
Het aantal kleine gasbesparende maatregelen (w.o. radiatorfolie en tochtstrips) Het aantal kleine elektriciteitsbesparende maatregelen (w.o. LED-lampen) Het aantal grote(re) gasbesparende maatregelen (w.o. dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie etc.) Het aantal grote(re) elektriciteitsbesparende maatregelen (w.o. vervangen koelkasten, wasmachines etc.) Het aantal gegeven adviezen met directe verlaging energieverbruik/energierekening tot gevolg. Het aantal overige energierekening verlagende maatregelen
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: C55/10 Indicator: C55/11 Indicator: C55/12 Indicator: C55/13 Indicator: C55/14 Indicator: C55/15
0 0 0 263 0 0
BZK C62 Specifieke uitkering aan gemeenten voor de bekostiging van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen van gedupeerden door de toeslagenaffaire Gederfde opbrengsten (jaar T) die voortvloeien uit het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: C62/01 Indicator: C62/02
€ 1.590 Nee
BZK C75B Regiodeals 3e tranche Hieronder per regel één code selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die medeoverheid invullen Kenmerk/ beschikkingsnummer Betreft pijler Besteding per pijler (jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Cofinanciering per pijler (jaar T)
Een pijler per regel
SiSa tussen medeoverheden
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R
Indicator: C75B/01 Indicator: C75B/02 Indicator: C75B/03 Indicator: C75B/04 Indicator: C75B/05
1 060086 Gemeente Opsterland DGNVLG 20208478 Vitale Kernen € 156.420 € 600.137
2 060086 Gemeente Opsterland DGNVLG 20208478 Veerkrachtig Landschap € 0 € 280.079
Hieronder verschijnt de code conform de keuzes gemaakt bij indicator C75B/01 Totale cumulatieve besteding per pijler (t/m jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Totale cumulatieve cofinanciering per pijler (t/m jaar T) Toelichting
In de kolommen hiernaast de verantwoordingsinformatie voor die medeoverheid invullen
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: C75B/06 Indicator: C75B/07 Indicator: C75B/08 Indicator: C75B/09
1 060086 Gemeente Opsterland € 236.824 € 1.269.037
2 060086 Gemeente Opsterland € 260.950 € 780.030
Totale cumulatieve uitvoeringskosten (t/m jaar T) Totale compensabele BTW (t/m jaar T) Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: C75B/10 Indicator: C75B/11 Indicator: C75B/12
€ 0 € 63.751 Nee
BZK C92 Regeling specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid Besteding (jaar T) Bedrag doorgeschoven naar t+1 Aantal informatiepunten dat de gemeente financiert Aantal vragen dat in het afgelopen jaar bij de Informatiepunten in de gemeente behandeld is Aantal gebruikte leermiddelen
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: C92/01 Indicator: C92/02 Indicator: C92/03 Indicator: C92/04 Indicator: C92/05
€ 27.341 € 0 2 21 4
BZK C94 Regeling houdende regels verstrekking specifieke uitkering aan gemeenten verduurzaming [...] van eigenaars, woonverenigingen en wooncoöperaties Beschikkingsnummer Besteding (jaar T) Het aantal slecht geïsoleerde woningen [...] , eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen zijn genomen [...] Het aantal slecht geïsoleerde woningen [...] ,eventueel in samenhang [...] met een WOZ-waarde boven het gemeentelijk gemiddelde (peildatum 2022) of een WOZ-waarde van € 429.300 Het aantal woningen waarbij een hogere bijdrage dan € 4.000 is toegekend, het aantal woningen dat daarvan niet voldoet aan de betreffende uitzonderingsgevallen [...] en Het totaalbedrag van de overschrijding boven de € 4.000 van die laatstbedoelde woningen
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: C94/01 Indicator: C94/02 Indicator: C94/03 Indicator: C94/04 Indicator: C94/05 Indicator: C94/06
1 LAI23-03477129 € 0 0 0 0 € 0
Bedrag dat vanuit de specifieke uitkering besteed is aan gerichte ondersteuning en/of het bedrag waarvoor derden met de benodigde expertise zijn ingeschakeld als bedoeld in artikel 2, derde lid, onderdeel a, van de regeling Besteding van middelen ten behoeve van uitvoering als bedoeld in artikel 2, derde lid, onderdeel b Bedrag dat vanuit de specifieke uitkering besteed is aan die energiebesparende isolatiemaatregelen, eventueel in samenhang met energiezuinige ventilatiemaatregelen. Eindverantwoording (ja/nee)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: C94/07 Indicator: C94/08 Indicator: C94/09 Indicator: C94/10
1 € 0 € 0 € 0 Nee
2
100
BZK C97 Regeling huisvesting grote gezinnen vergunninghouders 2023 Beschikkingsnummer Besteding per project (jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Cumulatieve besteding per project (t/m jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Project is volgens aanvraag, artikel 2, lid 1 uitgevoerd (Ja/Nee) Indicator 05 verplicht als hier 'Nee' wordt ingevuld Eventuele toelichting op niet volgens aanvraag uitgevoerde projecten Verplicht als bij indicator 04 'Nee' is ingevuld Plaatsingeenheidsnummer van het grote gezin dat in het object is gehuisvest
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t Aard controle D1 Aard controle n.v.t. Aard controle D2
Indicator: C97/01 Indicator: C97/02 Indicator: C97/03 Indicator: C97/04 Indicator: C97/05 Indicator: C97/06
1 HGGV23-03621153 € 0 € 0 Nee Project staat op de planning begin 2024 200385822
Kopie beschikkingsnummer Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: C97/07 Indicator: C97/08
1 HGGV23-03621153 Nee
BZK C209 Meerjarige regeling voor huisvesting aandachtsgroepen Beschikkingsnummer Projectnaam Besteding (jaar T) per project Cumulatieve bestedingen (t/m jaar T) - per project Cumulatieve opbrengsten (t/m jaar T) - per project Aantal woonruimten waarvan de werkzaamheden zijn gestart in (jaar T)
Inclusief uitvoering door derde vanaf SiSa 2023
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle D2 Aard controle n.v.t.
Indicator: C209/01 Indicator: C209/02 Indicator: C209/03 Indicator: C209/04 Indicator: C209/05 Indicator: C209/06
1 RHA2022-03341354 Opvang statushouders € 69.763 € 497.475 € 140.000 0
Kopie Projectnaam Aantal volledig gerealiseerde woonruimten (t/m jaar T) De uitvoering loopt volgens de planning (ja/nee) Zelfstandige uitvoering (ja/nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R.
Indicator: C209/07 Indicator: C209/08 Indicator: C209/09 Indicator: C209/10
1 Opvang statushouders 0 Nee Ja
Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t.
Indicator: C209/11
Nee
OCW D8 Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026 (OAB) Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 159, eerste lid WPO) Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 158 WPO) Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 160 WPO) Correctie besteding (jaar T-1) Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1)
Gemeenten
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: D8/01 Indicator: D8/02 Indicator: D8/03 Indicator: D8/04 Indicator: D8/05
€ 421.097 € 46.696 € 145.749 € 0 € 187.007
Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (lasten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (baten) uit de specifieke uitkering onderwijsachterstandenbeleid
Bedrag Bedrag
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R
Indicator: D8/06 Indicator: D8/07 Indicator: D8/08 Indicator: D8/09
1
2
100
OCW D14 Regeling specifieke uitkering inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen Besteding (jaar T) maatregelen artikel 3, lid 2, a t/m e samen opgeteld Besteding (jaar T) voor tijdelijke extra huur van bestaande huisvesting indien deze extra huisvesting nodig is voor de uitvoering van maatregelen die scholen of gemeenten in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs nemen Besteding (jaar T) voor ambtelijke capaciteit van de gemeente of inkoop van expertise voor de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs Correctie besteding (jaar T-1) Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: D14/01 Indicator: D14/02 Indicator: D14/03 Indicator: D14/04 Indicator: D14/05
€ 123.362 € 0 € 0 € 0 € 239.182
Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Aan andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (lasten) uit de specifieke uitkering gemeenten t.b.v. het Nationaal Programma Onderwijs Hieronder per regel één gemeente(code) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen Van andere gemeenten (in jaar T) overgeboekte middelen (baten) uit de specifieke uitkering gemeenten t.b.v. het Nationaal Programma Onderwijs
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R
Indicator: D14/06 Indicator: D14/07 Indicator: D14/08 Indicator: D14/09
1
2
10
IenW E44B Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027 (SiSa tussen medeoverheden) Hieronder per regel één CBS(code) uit (jaar T) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die medeoverheid invullen Beschikkingsnummer Besteding (jaar T) ten laste van de verstrekker Cumulatieve besteding (t/m jaar T) ten laste van de verstrekker Besteding ten laste van cofinanciering (jaar T) Besteding cofinanciering cumulatief (t/m jaar T)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: E44B/01 Indicator: E44B/02 Indicator: E44B/03 Indicator: E44B/04 Indicator: E44B/05 Indicator: E44B/06
1 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 € 16.928 € 18.434 € 0 € 0
2 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 € 0 € 0 € 0 € 0
3 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 € 0 € 0 € 0 € 0
4 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 € 0 € 0 € 0 € 0
Kopie CBS(code) Kopie beschikkingsnummer Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: E44B/07 Indicator: E44B/08 Indicator: E44B/09
1 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 Nee
2 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 Nee
3 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 Nee
4 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 Nee
Kopie CBS(code) Kopie beschikkingsnummer Naam/nummer maatregel Maatregel afgerond in (jaar T)? (Ja/Nee) - per maatregel
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: E44B/10 Indicator: E44B/11 Indicator: E44B/12 Indicator: E44B/13
1 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 Vergroten afvoer capaciteit van regenwaterriool en oppervlakte water, Houtstraat in Wolvega, nr 22 Nee
2 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 Vergroening en afvoer capaciteit vergroten, Kolksplein in Wolvega, nr 24 Nee
3 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 Vergroening met als doel water vasthouden en afvoer capaciteit vergroten, Omgang in Wolvega, nr 25 Nee
4 030002 Provincie Friesland IENW/BSK-2021/304466 Aanleg groene berging, Reitsmastraat in Noordwolde, nr 26 Nee
EZK F28 Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid Besteding apparaatskosten (jaar T) : salarissen en sociale lasten voor ambtelijk personeel Besteding apparaatskosten (jaar T): kosten voor ingeleend personeel Besteding apparaatskosten (jaar T): overige goederen en diensten Cumulatieve bestedingen (t/m jaar T) apparaatskosten Besteding (jaar T) overige kosten gerelateerd aan apparaatskosten Cumulatieve bestedingen (t/m jaar T) overige kosten gerelateerd aan apparaatskosten
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: F28/01 Indicator: F28/02 Indicator: F28/03 Indicator: F28/04 Indicator: F28/05 Indicator: F28/06
€ 0 € 59.276 € 0 € 59.276 € 0 € 0
Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t.
Indicator: F28/07
Nee
SZW G2 Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 Participatiewet_gemeentedeel 2023 Besteding (jaar T) algemene bijstand Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) IOAW Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) IOAZ Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk)
Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr I.1 Participatiewet (PW) I.1 Participatiewet (PW) I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G2/01 Indicator: G2/02 Indicator: G2/03 Indicator: G2/04 Indicator: G2/05 Indicator: G2/06
€ 6.103.176 € 83.044 € 323.669 € 936 € 46.798 € 0
Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud (exclusief Rijk) Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet Baten (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet (exclusief Rijk) Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden gebundelde uitkering Participatiewet in (jaar T) i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire
Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud) (Bbz 2004) I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud) (Bbz 2004) I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) I.7 Participatiewet (PW) I.7 Participatiewet (PW) Participatiewet (PW)
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G2/07 Indicator: G2/08 Indicator: G2/09 Indicator: G2/10 Indicator: G2/11 Indicator: G2/12
€ 99.328 € 14.487 € 0 € 919.883 € 0 € 0
Mutaties (dotaties en vrijval) voorziening dubieuze debiteuren als gevolg van kwijt te schelden schulden gebundelde uitkering Participatiewet (jaar T) i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Gemeente
Participatiewet (PW)
Aard controle D2 Aard controle n.v.t.
Indicator: G2/13 Indicator: G2/14
€ 0 Ja
SZW G3 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (uitsluitend kapitaalverstrekking)_gemeentedeel 2023 Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking Baten (jaar T) vanwege vanaf 1 januari 2020 verstrekt kapitaal (exclusief Rijk) Baten vanwege vóór 1 januari 2020 verstrekt kapitaal (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) Bob Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) Besteding (jaar T) onderzoekskosten artikel 52, eerste lid, onderdeel b, Bbz 2004 (Bob)
Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G3/01 Indicator: G3/02 Indicator: G3/03 Indicator: G3/04 Indicator: G3/05 Indicator: G3/06
€ 0 € 9.532 € 8.888 € 0 € 0 € 0
BBZ vóór 2020 – levensonderhoud (exclusief BOB) BBZ vóór 2020 – kapitaalverstrekking (exclusief BOB) BBZ vóór 2020 – levensonderhoud en kapitaalverstrekkingen (BOB) BBZ vanaf 2020 – kapitaalverstrekking Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden levensonderhoud BBZ in (jaar T) (exclusief BOB) i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden van achterstallige betalingen kapitaalverstrekkingen BBZ in (jaar T) (exclusief BOB) i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden levensonderhoud BBZ en achterstallige betalingen kapitaalverstrekkingen BOB in (jaar T) i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden van achterstallige betalingen kapitaalverstrekkingen BBZ in (jaar T) i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire
Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: G3/07 Indicator: G3/08 Indicator: G3/09 Indicator: G3/10 Indicator: G3/11
€ 0 € 0 € 0 € 0 Ja
SZW G4 Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)_gemeentedeel 2023 Welke regeling betreft het? Besteding (jaar T) levensonderhoud Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking Baten (jaar T) levensonderhoud Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (aflossing) Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (overig)
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over Tozo (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G4/01 Indicator: G4/02 Indicator: G4/03 Indicator: G4/04 Indicator: G4/05 Indicator: G4/06
1 Tozo 1 (1 mrt tot 1 juni 2020) -€ 302 € 0 € 1 € 69.558 € 2.260
2 Tozo 2 (1 juni tot 1 oktober 2020) € 0 € 0 -€ 2.066 € 8.248 € 158
3 Tozo 3 (1 oktober 2020 tot 1 april 2021) -€ 270 € 0 -€ 3.387 € 5.340 € 178
4 Tozo 4 (geldend van 1 april 2021 tot 1 juli 2021) € 0 € 0 € 0 € 2.268 € 51
5 Tozo 5 (geldend van 1 juli tot 1 oktober 2021) € 0 € 0 € 0 € 0 € 0
6 Totaal -€ 572 € 0 -€ 5.452 € 85.414 € 2.647
Kopie regeling Aantal besluiten levensonderhoud (jaar T) Aantal besluiten kapitaalverstrekking (jaar T) Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Gemeente Gemeente Gemeente
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: G4/07 Indicator: G4/08 Indicator: G4/09 Indicator: G4/10
1 Tozo 1 (1 mrt tot 1 juni 2020) 0 0 Ja
2 Tozo 2 (1 juni tot 1 oktober 2020) 0 0 Ja
3 Tozo 3 (1 oktober 2020 tot 1 april 2021) 0 0 Ja
4 Tozo 4 (geldend van 1 april 2021 tot 1 juli 2021) 0 0 Ja
5 Tozo 5 (geldend van 1 juli tot 1 oktober 2021) 0 0 Ja
6 Totaal 0 0 N.v.t.
Kopie regeling Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking Tozo buitenland (gemeente Maastricht) Baten (jaar T) kapitaalverstrekking Tozo buitenland (gemeente Maastricht), aflossing Baten (jaar T) kapitaalverstrekking Tozo buitenland (gemeente Maastricht), overig Uitvoeringskosten (jaar T) uitvoering Tozo buitenland (gemeente Maastricht)
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R
Indicator: G4/11 Indicator: G4/12 Indicator: G4/13 Indicator: G4/14 Indicator: G4/15
1 Tozo 1 (1 mrt tot 1 juni 2020)
2 Tozo 2 (1 juni tot 1 oktober 2020)
3 Tozo 3 (1 oktober 2020 tot 1 april 2021)
4 Tozo 4 (geldend van 1 april 2021 tot 1 juli 2021)
5 Tozo 5 (geldend van 1 juli tot 1 oktober 2021)
6 Totaal € 0 € 0 € 0 € 0
Kopie regeling Levensonderhoud - Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden levensonderhoud Tozo in jaar T i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire Levensonderhoud- Mutaties (dotaties en vrijval) voorziening dubieuze debiteuren (jaar T) als gevolg van kwijt te schelden schulden levensonderhoud Tozo i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire Kapitaalverstrekkingen - Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden van achterstallige betalingen op kapitaalverstrekkingen Tozo in jaar T i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire
Gemeente Gemeente Gemeente
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle D2 Aard controle R
Indicator: G4/16 Indicator: G4/17 Indicator: G4/18 Indicator: G4/19
1 Tozo 1 (1 mrt tot 1 juni 2020) € 0 € 0 € 0
2 Tozo 2 (1 juni tot 1 oktober 2020) € 2.066 € 0 € 0
3 Tozo 3 (1 oktober 2020 tot 1 april 2021) € 3.388 € 0 € 0
4 Tozo 4 (geldend van 1 april 2021 tot 1 juli 2021) € 0 € 0 € 0
5 Tozo 5 (geldend van 1 juli tot 1 oktober 2021) € 0 € 0 € 0
6 Totaal 5.454 0 0
SZW G10 Wet inburgering 2021_ gemeentedeel 2023 Besteding (jaar T) Baten (jaar T) (exclusief Rijk) Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Gemeente Gemeente Gemeente
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over Wet inburgering 2021 (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: G10/01 Indicator: G10/02 Indicator: G10/03
€ 156.829 € 0 Ja
SZW G12 Kwijtschelden publieke schulden SZW-domein hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire_gemeentedeel 2023 Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden Bijzondere bijstand in (jaar T) i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire Gederfde baten die voortvloeien uit kwijtschelden schulden Wet Inburgering van 13 september 2012 in (jaar T) i.v.m. de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Gemeente Gemeente Gemeente
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: G12/01 Indicator: G12/02 Indicator: G12/03
€ 0 € 0 Ja
SZW G13 Onderwijsroute_ deel gemeente 2023 Bestedingen onderwijsroute (jaar T) Baten onderwijsroute (jaar T) (exclusief Rijk) Bestedingen overige voorzieningen (jaar T) Baten overige voorzieningen (jaar T) (exclusief Rijk) Volledig zelfstandige uitvoering (Ja/Nee)
Gemeente Gemeente Gemeente Gemeente
Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel (jaar T),ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr
Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: G13/01 Indicator: G13/02 Indicator: G13/03 Indicator: G13/04 Indicator: G13/05
€ 22.429 € 0 € 0 € 0 Ja
VWS H4 Regeling specifieke uitkering stimulering sport Ontvangen Rijksbijdrage (jaar T) Totale werkelijke berekende subsidie
Gemeenten
Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: H4/01 Indicator: H4/02
€ 122.814 € 212.934
Activiteiten Totale werkelijke berekende subsidie per project (jaar T) Werkelijke besteding voor de activiteiten inclusief btw x 17,5% (jaar T) Onroerende zaken Werkelijke besteding voor de activiteiten inclusief btw x 17,5% (jaar T) roerende zaken Werkelijke besteding voor de activiteiten inclusief btw x 17,5% (jaar T) overige kosten Toelichting - Verplicht als het een activiteit betreft welke NIET in de toekenning meegenomen is
Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t.
Indicator: H4/03 Indicator: H4/04 Indicator: H4/05 Indicator: H4/06 Indicator: H4/07 Indicator: H4/08
1 Programma 4 € 19.522 € 19.522 € 0 € 0
2 Programma 5 € 97.799 € 97.799 € 0 € 0
3 Investeringen € 95.613 € 95.613 € 0 € 0
VWS H8 Regeling Sportakkoord 2020-2022 Beschikkingsnummer Totaal bedrag volgens beschikking Besteding aanstellen sportformateur (jaar T) Besteding uitvoering sportakkoord (jaar T) Cumulatieve besteding aanstellen sportformateur (t/m jaar T) Cumulatieve besteding uitvoering sportakkoord (t/m jaar T)
Gerealiseerd Gerealiseerd Gerealiseerd Gerealiseerd
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H8/01 Indicator: H8/02 Indicator: H8/03 Indicator: H8/04 Indicator: H8/05 Indicator: H8/06
1 1042530 € 37.717 € 0 € 35.021 € 0 € 37.271
Kopie beschikkingsnummer Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H8/07 Indicator: H8/08
1 1042530 Ja
VWS H12 Regeling specifieke uitkering lokale preventieakkoorden of preventieaanpakken Besteding (jaar T) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) Is voldaan aan de uitvoering van het lokale preventieakkoord of aanpak? (Ja/Nee) Eindverantwoording? (Ja/Nee)
Aard controle R Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H12/01 Indicator: H12/02 Indicator: H12/03 Indicator: H12/04
€ 15.921 € 26.546 Ja Ja
VWS H30 Specifieke uitkering versterking voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 Naam onderdeel Totaalbedrag (jaar T) toegekend per onderdeel Besteding (jaar T) per onderdeel Welk bedrag per onderdeel neemt u mee van 2023 naar 2024? Cumulatieve besteding (t/m jaar T) per onderdeel Voldaan aan afspraken in akkoorden (Ja/ Nee/ n.v.t.)?
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H30/01 Indicator: H30/02 Indicator: H30/03 Indicator: H30/04 Indicator: H30/05 Indicator: H30/06
1 Lokaal Sportakkoord € 22.528 € 0 € 4.505 € 0 N.v.t.
2 Brede regeling combinatiefuncties € 155.097 € 155.097 € 0 € 155.097 Ja
3 Terugdringen Gezondheidsachterstanden € 34.658 € 0 € 6.931 € 0 N.v.t.
4 Kansrijke Start € 25.994 € 11.850 € 5.198 € 11.850 Ja
5 Mentale Gezondheid € 12.130 € 0 € 2.426 € 0 N.v.t.
6 Aanpak overgewicht en obesitas € 30.326 € 1.000 € 6.065 € 1.000 Ja
7 Valpreventie € 89.246 € 65.879 € 17.849 € 65.879 Ja
8 Leefomgeving € 17.329 € 0 € 3.465 € 0 N.v.t.
9 OKO & Vroegsignalering alcoholproblematiek € 4.332 € 0 € 866 € 0 N.v.t.
10 Versterken sociale basis € 63.252 € 26.387 € 12.650 € 26.387 Ja
11 Mantelzorg € 17.329 € 21.913 € 0 € 21.913 Ja
12 Eén tegen eenzaamheid € 17.329 € 17.000 € 329 € 17.000 Ja
13 Welzijn op recept € 9.513 € 483 € 1.906 € 483 Ja
14 Versterking kennis- en adviesfunctie GGD € 4.332 € 4.332 € 0 € 4.332 Ja
15 Coördinatiekosten regionale aanpak € 15.423 € 5.500 € 3.086 € 5.500 Ja
Kopie naam onderdeel Meegewerkt aan de monitoring (Ja/Nee/ n.v.t.)?
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H30/07 Indicator: H30/08
1 Lokaal Sportakkoord N.v.t.
2 Brede regeling combinatiefuncties N.v.t.
3 Terugdringen Gezondheidsachterstanden N.v.t.
4 Kansrijke Start Nee
5 Mentale Gezondheid N.v.t.
6 Aanpak overgewicht en obesitas N.v.t.
7 Valpreventie N.v.t.
8 Leefomgeving N.v.t.
9 OKO & Vroegsignalering alcoholproblematiek N.v.t.
10 Versterken sociale basis N.v.t.
11 Mantelzorg N.v.t.
12 Eén tegen eenzaamheid N.v.t.
13 Welzijn op recept N.v.t.
14 Versterking kennis- en adviesfunctie GGD N.v.t.
15 Coördinatiekosten regionale aanpak N.v.t.
Eindverantwoording (Ja/Nee)
Aard controle n.v.t.
Indicator: H30/09
Nee
VWS H31 Regeling Specifieke uitkering noodfonds energie amateursportverenigingen Beschikkingsnummer / kenmerk Totaal ontvangen Rijksbijdrage (jaar T) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Eindverantwoording (Ja/Nee) Toelichting
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H31/01 Indicator: H31/02 Indicator: H31/03 Indicator: H31/04 Indicator: H31/05
SpukNEAS230148 € 30.455 € 21.357 Nee
VWS H32 Regeling specifieke uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden Beschikkingsnummer / kenmerk Totaal ontvangen Rijksbijdrage (jaar T) Cumulatieve besteding (t/m jaar T) ten laste van Rijksmiddelen
Automatisch berekend Automatisch berekend
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t.
Indicator: H32/01 Indicator: H32/02 Indicator: H32/03
MEOZ23170 € 328.520 € 366.188
Naam zwembad Totale verlening per zwembad (jaar T) Cumulatieve besteding per zwembad (t/m jaar T) ten laste van Rijksmiddelen Verduurzamingsplan aanwezig (Ja/Nee) Toelichting
Aard controle n.v.t. Aard controle n.v.t. Aard controle R Aard controle D1 Aard controle n.v.t.
Indicator: H32/04 Indicator: H32/05 Indicator: H32/06 Indicator: H32/07 Indicator: H32/08
1 De Steense € 284.088 € 308.220 Ja
2 Openluchtzwembad de Dobbe € 44.432 € 57.968 Nee Staat gepland voor 2024

Taakvelden overzicht

Lasten per taakveld

Terug naar navigatie - Lasten per taakveld
x € 1.000
Lasten Taakvelden Realisatie 2023 Actuele begroting Primitieve begroting Verschil begroot - werkelijk
WES_0-1.23 Bestuur 3.842 1.904 1.670 -1.938
WES_0-2.23 Burgerzaken 1.150 1.134 1.040 -16
WES_0-3.23 Beheer overige gebouwen en gronden 207 249 762 42
WES_0-4.23 Overhead 20.550 21.097 19.038 547
WES_0-5.23 Treasury 178 416 92 238
WES_0-61.23 OZB woningen 195 189 189 -6
WES_0-62.23 OZB niet-woningen 190 189 189 -1
WES_0-64.23 Belastingen overig 195 123 123 -71
WES_0-8.23 Overige baten en lasten -6 270 3.657 276
WES_0-9.23 Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0 0
WES_0-10.23 Mutaties reserves 17.909 17.871 25 -38
WES_1-1.23 Crisisbeheersing en brandweer 1.681 1.667 1.667 -14
WES_1-2.23 Openbare orde en veiligheid 242 253 212 11
WES_2-1.23 Verkeer en vervoer 5.871 6.487 4.891 616
WES_2-3.23 Recreatieve havens 126 109 102 -17
WES_2-4.23 Economische havens en waterwegen 6 2 2 -4
WES_2-5.23 Openbaar vervoer 85 87 27 2
WES_3-1.23 Economische ontwikkeling 91 129 99 38
WES_3-2.23 Fysieke bedrijfsinfrastructuur 214 575 572 362
WES_3-3.23 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen 162 170 148 8
WES_3-4.23 Economische promotie 94 152 152 58
WES_4-2.23 Onderwijshuisvesting 2.610 2.505 2.267 -105
WES_4-3.23 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 2.013 1.628 1.542 -385
WES_5-1.23 Sportbeleid en activering 941 1.074 832 132
WES_5-2.23 Sportaccommodaties 1.594 1.605 1.326 11
WES_5-3.23 Cult.presentatie, -productie en -partic. 357 456 450 99
WES_5-4.23 Musea 90 90 90 0
WES_5-5.23 Cultureel erfgoed 160 163 141 2
WES_5-6.23 Media 537 543 515 5
WES_5-7.23 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.619 2.681 2.642 62
WES_6-1.23 Samenkracht en burgerparticipatie 3.502 5.986 1.995 2.485
WES_6-2.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.631 1.569 1.579 -61
WES_6-3.23 Inkomensregelingen 11.346 10.361 9.107 -986
WES_6-4.23 WSW en beschut werk 4.275 4.240 4.333 -35
WES_6-5.23 Arbeidsparticipatie 1.247 1.352 1.233 105
WES_6-6.23 Maatwerkvoorziening (WMO) 1.207 1.428 1.015 221
WES_6-71.23 Maatwerkdienstverlening 18+ 392 392 907 0
WES_6-71A.23 Hulp bij het huishouden (WMO) 2.699 2.855 2.634 156
WES_6-71B.23 Begeleiding (WMO) 1.423 1.501 2.568 79
WES_6-71C.23 Dagbesteding (WMO) 719 817 0 98
WES_6-71D.23 Overige maatwerkarrangementen (WMO) 137 110 0 -27
WES_6-72.23 Maatwerkdienstverlening 18- 720 720 6.008 0
WES_6-72A.23 Jeugdhulp begeleiding 51 700 0 649
WES_6-72B.23 Jeugdhulp behandeling 2 350 0 348
WES_6-72C.23 Jeugdhulp dagbesteding 0 700 0 700
WES_6-72D.23 Jeugdhulp zonder verblijf overig 5.326 3.870 380 -1.455
WES_6-73A.23 Pleegzorg 529 310 0 -219
WES_6-73B.23 Gezinsgericht 0 580 0 580
WES_6-73C.23 Jeugdhulp met verblijf overig 1.612 710 0 -902
WES_6-74A.23 Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblij 123 350 0 227
WES_6-74B.23 Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 114 490 0 376
WES_6-74C.23 Gesloten plaatsing 862 250 0 -611
WES_6-81.23 Geëscaleerde zorg 18+ 244 244 244 0
WES_6-81A.23 Beschermd wonen (WMO) -520 -344 6 177
WES_6-81B.23 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) -83 59 52 142
WES_6-82.23 Geëscaleerde zorg 18- 370 370 1.971 0
WES_6-82A.23 Jeugdbescherming 538 666 0 128
WES_6-82B.23 Jeugdreclassering 40 60 0 20
WES_7-1.23 Volksgezondheid 1.444 1.601 1.405 157
WES_7-2.23 Riolering 2.097 2.016 2.093 -81
WES_7-3.23 Afval 2.878 3.032 3.112 154
WES_7-4.23 Milieubeheer 1.659 3.381 1.155 1.721
WES_7-5.23 Begraafplaatsen en crematoria 259 272 270 14
WES_8-1.23 Ruimte en leefomgeving 881 1.299 936 419
WES_8-2.23 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine 897 1.930 1.930 1.033
WES_8-3.23 Wonen en bouwen 1.214 1.240 1.335 25
Totaal 113.740 119.287 90.732 5.547

Baten per taakveld

Terug naar navigatie - Baten per taakveld
x € 1.000
Baten Taakvelden Realisatie 2023 Actuele begroting Primitieve begroting Verschil begroot - werkelijk
WES_0-1.23 Bestuur -1.836 -54 -51 1.782
WES_0-2.23 Burgerzaken -288 -207 -207 81
WES_0-3.23 Beheer overige gebouwen en gronden -9 -7 -7 1
WES_0-4.23 Overhead -8.387 -8.259 -7.872 128
WES_0-5.23 Treasury -921 -880 -146 41
WES_0-61.23 OZB woningen -3.069 -3.074 -3.074 -5
WES_0-62.23 OZB niet-woningen -1.838 -1.857 -1.857 -19
WES_0-64.23 Belastingen overig -128 -134 -134 -5
WES_0-7.23 WES.uitkeringen en ov. uitkeringen GF -60.945 -59.107 -57.740 1.838
WES_0-10.23 Mutaties reserves -18.872 -19.674 -419 -802
WES_1-1.23 Crisisbeheersing en brandweer -2 0 0 2
WES_1-2.23 Openbare orde en veiligheid -17 -51 -51 -34
WES_2-1.23 Verkeer en vervoer -99 -76 -6 23
WES_2-3.23 Recreatieve havens -44 -31 -31 14
WES_2-5.23 Openbaar vervoer -32 -36 -6 -4
WES_3-1.23 Economische ontwikkeling 0 0 0 0
WES_3-2.23 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -296 -572 -572 -276
WES_3-3.23 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen -16 -21 -21 -5
WES_3-4.23 Economische promotie -232 -216 -201 16
WES_4-2.23 Onderwijshuisvesting -462 -526 -526 -63
WES_4-3.23 Onderwijsbeleid en leerlingzaken -777 -467 -467 310
WES_5-1.23 Sportbeleid en activering -303 -235 0 69
WES_5-2.23 Sportaccommodaties -957 -893 -565 64
WES_5-5.23 Cultureel erfgoed -5 0 0 5
WES_5-6.23 Media -27 -28 0 0
WES_5-7.23 Openbaar groen en (openlucht) recreatie -204 -75 -75 129
WES_6-1.23 Samenkracht en burgerparticipatie -3.700 -3.911 -236 -211
WES_6-2.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -65 -38 0 28
WES_6-3.23 Inkomensregelingen -8.059 -7.971 -7.526 88
WES_6-5.23 Arbeidsparticipatie -236 -50 0 185
WES_6-6.23 Maatwerkvoorziening (WMO) -218 -216 -196 3
WES_6-72.23 Maatwerkdienstverlening 18- 0 0 -30 0
WES_6-81.23 Geëscaleerde zorg 18+ 0 0 0 0
WES_7-1.23 Volksgezondheid -102 -202 0 -100
WES_7-2.23 Riolering -2.301 -2.277 -2.277 24
WES_7-3.23 Afval -3.476 -3.537 -3.572 -61
WES_7-4.23 Milieubeheer -306 -1.764 -25 -1.457
WES_7-5.23 Begraafplaatsen en crematoria -190 -191 -191 -1
WES_8-1.23 Ruimte en leefomgeving -39 0 0 39
WES_8-2.23 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreine -762 -1.930 -1.930 -1.167
WES_8-3.23 Wonen en bouwen -1.030 -721 -721 308
Totaal -120.252 -119.287 -90.732 965

Controle verklaring