Jaarrekening - Balans per 31 december 2024

Balans per 31 december 2024

Terug naar navigatie - Balans per 31 december 2024
x € 1.000
Activa 31-12-2024 31-12-2023 Passiva 31-12-2024 31-12-2023
Vaste activa Vaste passiva
Immateriële Vaste Activa 865 1.065 Eigen vermogen 57.750 52.540
Materiële Vaste Activa 72.374 67.844 Voorzieningen 6.569 6.204
Financiële Vaste Activa 22.393 22.144 Vaste Schuld 38.507 41.852
Totaal Vaste activa 95.632 91.053 102.826 100.596
Vlottende activa Vlottende passiva
Voorraden 11.599 12.207 Vlottende schuld 6.445 5.655
Uitzettingen 6.868 7.268 Overlopende passiva 9.693 7.366
Liquide middelen 371 336
Overlopende activa 4.494 2.753
Totaal Vlottende activa 23.332 22.564 16.138 13.021
Totaal Activa 118.964 113.617 118.964 113.617

Uitgebreide balans activa

Terug naar navigatie - Uitgebreide balans activa
x € 1.000
Activa 31-12-2024 31-12-2023
Vaste Activa
Immateriële Vaste Activa
Kosten onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief 301 380
Bijdrage aan activa in eigendom van derden 564 685
Totaal Immateriële Vaste Activa 865 1.065
Materiële Vaste Activa
Economisch nut 43.019 40.666
Economisch nut, dekking door heffing 16.699 16.666
Maatschappelijk nut 12.656 10.512
Totaal Materiële Vaste Activa 72.374 67.844
Financiële Vaste Activa
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 981 321
Leningen aan deelnemingen 17 17
RC-verhouding met het Rijk 20.816 21.110
Overige langlopende leningen 579 696
Totaal Financiële Vaste Activa 22.393 22.144
Totaal Vaste Activa 95.632 91.053
Vlottende Activa
Voorraden
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie woningen) 9.799 8.771
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie bedrijventerrein) 1.799 3.436
Gereed product en handelsgoederen 1 0
Totaal Voorraden 11.599 12.207
Uitzettingen
Vorderingen op openbare lichamen 6.141 6.103
Overige vorderingen 727 1.165
Totaal Uitzettingen 6.868 7.268
Liquide Middelen
Banken 371 336
Totaal Liquide Middelen 371 336
Overlopende Activa
Overige overlopende activa 4.494 2.753
Totaal Overlopende Activa 4.494 2.753
Totaal Vlottende Activa 23.332 22.564
Totaal Activa 118.964 113.617
Verschuldigde VPB nihil nihil

Uitgebreide balans passiva

Terug naar navigatie - Uitgebreide balans passiva
x € 1.000
Passiva 31-12-2024 31-12-2023
Vaste Passiva
Eigen vermogen
Algemene reserve 14.277 8.342
Bestemmingsreserves 38.750 37.686
Saldo van rekening 4.723 6.512
Totaal Eigen vermogen 57.750 52.540
Voorzieningen
Voorzieningen 6.569 6.204
Totaal Voorzieningen 6.569 6.204
Vaste Schuld
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen 38.507 41.852
Totaal Vaste Schuld 38.507 41.852
Totaal Vaste Passiva 102.826 100.596
Vlottende Passiva
Vlottende Schuld
Overige vlottende schulden 6.445 5.655
Totaal Vlottende Schuld 6.445 5.655
Overlopende Passiva
Overige overlopende passiva 9.693 7.366
Totaal Overlopende Passiva 9.693 7.366
Totaal Vlottende Passiva 16.138 13.021
Totaal Passiva 118.964 113.617
Niet uit de balans blijkende verplichtingen:
Gewaarborgde leningen en garantstellingen 24.952 26.827
Huur en leasecontracten 2.093 1.651
27.045 28.478

Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling

Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling

Inleiding
De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV), relevante wet- en regelgeving. Waaronder de gemeentelijke verordeningen, opgenomen bepalingen, zoals opgenomen in het normenkader dat is vastgesteld door de raad op 2 december 2024 en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad ook op 2 december 2024 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
  • De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij desbetreffende post anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
  • De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
  • Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
  • Eventuele schattingen en hiermee verbonden veronderstellingen zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden en verschillende andere factoren die gegeven de omstandigheden als redelijk worden beschouwd. De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling. Dit betekent dat bij de waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat moet worden uitgegaan van de veronderstelling dat de activiteiten waarvoor deze dienen worden voortgezet.
  • Met betrekking tot de verwerking van de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Deze uitspraak houdt in dat in de jaarrekening de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling, die doorgaans is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar.
  • Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen dan wel schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken.
  • Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenbegroting, te weten 4 jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld door reorganisaties) dient wel een verplichting opgenomen te worden.
  • Voor verlofsparen is een voorziening opgenomen. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, moet hier een voorziening voor gevormd te worden.
  • Voor Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) is een voorziening opgenomen. Bij de RVU nemen medewerkers ontslag en volgt er een (maandelijkse) ontslagvergoeding die de medewerker in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd. Aangezien de medewerker in die periode geen activiteiten/prestaties voor de gemeente verricht, moet een voorziening worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeente heeft tegenover de medewerker en de fiscus.
  • Wij waarderen de bedrijfscontinuïteit als essentieel voor het waarborgen van de continuïteit van onze dienstverlening aan de gemeenschap en het minimaliseren van de impact van noodsituaties op de gemeenschap. 

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

Immateriële vaste activa
Algemeen
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- dan wel de vervaardigingsprijs verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Eventuele van derden verkregen specifieke investeringsbijdragen worden in mindering gebracht op het geactiveerde bedrag (artikel 62 lid 2 BBV). Hierbij wordt de verkregen bijdrage als bate verantwoord.

Kosten van onderzoek en ontwikkeling van een bepaald actief
De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in 5 jaar afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling vangt aan bij ingebruikneming van het gerelateerde materiële vaste actief.

Bijdragen aan activa in eigendom van derden
Bijdragen aan activa van derden worden, mits dit financieel haalbaar is, in één keer ten laste van de exploitatie gebracht en kunnen worden gedekt uit de algemene reserve, dan wel een daartoe bestemde reserve. Indien dit financieel niet haalbaar is, kunnen zij worden geactiveerd met een afschrijvingstermijn van 15 jaar. Dergelijke geactiveerde bijdragen zijn gewaardeerd tegen het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met de afschrijvingen.

Materiële vaste activa
Algemeen
Activa worden gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten, welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs kunnen voorts worden opgenomen een redelijk deel van de indirecte kosten en de rente over het tijdvak die aan de vervaardiging van het actief worden toegerekend; in dat geval vermeldt de toelichting dat deze kosten worden geactiveerd.

Investeringen met economisch nut 
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht.

Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven.

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Gronden en terreinen n.v.t.
Woonruimten 20 - 40 jaar
Bedrijfsgebouwen 20 - 40 jaar
Vervoermiddelen 8 - 10 jaar
Machines, apparaten en installaties 5 - 15 jaar
Riolering 15 - 50 jaar

Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Wanneer investeringen grotendeels of meer worden gedaan voor riolering, het inzamelen van huishoudelijk afval of andere alsook voor rechten die op grond van artikel 229 lid 1 a en b Gemeentewet worden geheven, dan worden deze investeringen op de balans opgenomen in deze categorie.

Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
Investeringen met een maatschappelijk nut worden, evenals investeringen met een economisch nut, geactiveerd en over de verwachte toekomstige gebruiksduur afgeschreven.

De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Speelvoorzieningen 15 jaar
Reconstructie/aanleg wegen, fietspaden en voetpaden 25 jaar
Beschoeiing, tunnels, duikers, steigers en bushaltes 25 jaar
Openbare verlichting 20/40 jaar
Bruggen 10 - 25 jaar

Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen, (overige) leningen u/g en (overige) uitzettingen zijn - tenzij hierna anders vermeld - opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.

Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden.

Van een deelneming is krachtens artikel 1 lid d BBV sprake als de gemeente participeert in het aandelenkapitaal van een NV of een BV.

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

Voorraden
Onderhanden werk, gronden in exploitatie
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken) alsmede de rentekosten berekend zoals voorgeschreven in het BBV en de administratie- en beheerskosten.

Voor winstneming geldt de Percentage Of Completion (POC) methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Hiervoor moet het resultaat op de grondexploitatie wel op betrouwbare wijze kunnen worden ingeschat. Indien aan de voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:

  1. Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat;
  2. De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht;
  3. De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).

Zolang daar geen sprake van is, worden de verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.

Gereed product
Gerede producten worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich vooral voor indien voorraden incourant worden. De kostprijs bestaat uit de verrekenprijzen van grond- en hulpstoffen en de loon- en machinekosten die aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. 

Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
Vorderingen
De vorderingen zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.

Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De gehanteerde rekenrente is gebaseerd op de jaarlijks door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninklijkrelaties (BZK) gepubliceerde circulaire. 

Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente typische looptijd van één jaar of langer.

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - Vlottende passiva

Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten

In alle gepresenteerde tabellen met de cijfers van de jaarrekening versus begroting staan kolommen met de namen actuele begroting en primitieve begroting. 
Met actuele begroting wordt bedoeld de begroting ná wijzigingen en met primitieve begroting wordt bedoeld de begroting zoals die oorspronkelijk is vastgesteld door de raad in november 2023.

Gemeentefonds
De basis voor de hoogte van de gemeentefondsuitkering is de laatste circulaire over 2024 die we in december hebben ontvangen.
 

Vennootschapsbelasting (Vpb)
Met ingang van 1 januari 2016 is de Wet Vpb gewijzigd en zijn overheden belastingplichtig voor de Vpb. Deze wijziging betekent dat de gemeente vanaf 1 januari 2016 vennootschapsbelasting moet gaan betalen over de winst op bepaalde activiteiten. Deze winst moet bepaald worden op basis van fiscale waarderingsgrondslagen. Deze wijken op bepaalde punten af van de grondslagen uit het BBV. Fiscaal zullen resultaten dus afwijken van de resultaten in de jaarrekening. Dit betekent dat een afzonderlijke fiscale administratie gevoerd wordt om de waarde van de bezittingen, schulden en het resultaat te bepalen.

De koepelorganisaties en de Belastingdienst hebben zich verenigd in de Samenwerking Vennootschapsbelasting Lokale Overheden (SVLO) met als doel overeenstemming te bereiken met betrekking tot handreikingen voor de praktijk voor de fiscale waarderingsgrondslagen. Op basis van onze berekeningen hebben wij een bedrag Vpb opgenomen in de jaarrekening 2024, zie het betreffende onderdeel bij de jaarstukken.

Resultaatbestemming
Alle mutaties in reserves zijn gedekt door een vóór 31 december van het jaar genomen raadsbesluit dan wel principebesluit van de raad om bepaalde (toekomstige) baten en/of lasten te muteren in een bepaalde reserve.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld volgens de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en de financiële- en controleverordeningen van de gemeente. Daarnaast geldt het door de raad op 2 december 2024 vastgestelde normenkader van gemeente Weststellingwerf als toetsingskader voor de rechtmatigheidsverantwoording.

De uitgangspunten zoals opgenomen in de kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV van oktober 2024 zijn uitgewerkt in de door de raad op 2 december 2024 vastgestelde financiële verordening 2024. Dit betreft onder meer de volgende:

  1. De verantwoordingsgrens bedraagt 3% van de lasten. Voor 2024 is dat een bedrag van € 3.336.686
  2. Afwijkingen zijn tijdig gerapporteerd indien sprake is van een nadere uitleg in de jaarstukken.
  3. Onderschrijdingen van de lasten, over- en onderschrijdingen van de baten zijn alleen onrechtmatig indien deze niet tijdig zijn gemeld. 

Toelichting op de activa

Vaste activa

Terug naar navigatie - Vaste activa

De vaste activa bestaan uit immateriële vaste activa, materiële vaste activa en financiële vast activa. Per onderdeel wordt een nadere toelichting/specificatie gegeven.

x € 1.000
Vaste activa Boekwaarde 31-12-2023 Investeringen Desinvestering Subsidie Afschrijving Boekwaarde 31-12-2024
Immateriële vaste activa 1.065 - - - 200 865
Materiële vaste activa 67.844 9.025 99 - 4.396 72.374
Financiële vaste activa 22.144 691 325 - 117 22.393
Totaal 91.053 9.716 424 - 4.713 95.632

Immateriële vaste activa

Terug naar navigatie - Immateriële vaste activa
x € 1.000
Immateriële vaste activa Boekwaarde 31-12-2023 Investeringen Desinvestering Herschikking Afschrijving Boekwaarde 31-12-2024
Kosten van onderzoek en ontwikkeling 380 79 301
Activa in eigendom van derden 685 121 564
Totaal 1.065 - - - 200 865
Specificatie immateriële vaste activa Boekwaarde 31-12-2023 Investeringen Desinvestering Herschikking Afschrijving Boekwaarde 31-12-2024
Kosten van onderzoek en ontwikkeling
Voorbereidingskosten aanpak Lycklamaweg 66 66
Voorbereidingskosten centrumontwikkeling Wolvega 314 79 235
Activa in eigendom van derden betreffen:
Een bijdrage voor nieuwbouw dorpsaccommodatie De Hoeve in 2012 40 10 30
Een bijdrage voor de onderdoorgang Om den Noort 490 61 429
Een bijdrage voor bouwkundige aanpassingen Griffioenpark 3 43 43 -
Drinkvoorziening voor vee 112 7 105
1.065 0 0 0 200 865

Materiële vaste activa

Terug naar navigatie - Materiële vaste activa

De materiële activa worden onderverdeeld in economisch nut, economisch nut met dekking door heffing en maatschappelijk nut.

x € 1.000
Materiële vaste activa Boekwaarde 31-12-2023 Investeringen Desinvestering Subsidie Afschrijving Boekwaarde 31-12-2024
Economisch nut
Bedrijfsgebouwen 28.339 3.044 57 - 1.705 29.621
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 3.576 - - - 153 3.423
Overige machines 1.626 426 - - 550 1.502
Overige materiele vaste activa 2.947 777 - - 689 3.035
Vervoermiddelen 1.133 645 - - 200 1.578
Gronden en terreinen 1.982 - - - - 1.982
Woonruimten 1.063 917 - - 102 1.878
Totaal Economisch nut 40.666 5.809 57 - 3.399 43.019
Economisch nut, dekking door heffing
Gronden en terreinen 60 - - - - 60
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 16.534 572 - - 529 16.577
Vervoersmiddelen 72 - - - 10 62
Totaal Economisch nut, dekking door heffing 16.666 572 - - 539 16.699
Maatschappelijk nut
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken 9.900 2.301 - - 431 11.770
Overige materiele vaste activa 612 343 42 - 27 886
Totaal Maatschappelijk nut 10.512 2.644 42 - 458 12.656
Totaal 67.844 9.025 99 - 4.396 72.374

Financiële vaste activa

Terug naar navigatie - Financiële vaste activa
x € 1.000
Financiële vaste activa Boekwaarde 31-12-2023 Investeringen Desinvesteringen Aflossingen Boekwaarde 31-12-2024
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 321 691 31 - 981
Leningen aan deelnemingen 17 17
uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd van één jaar of langer. 21.110 - 294 - 20.816
Overige langlopende leningen 696 - - 117 579
Totaal 22.144 691 325 117 22.393

Kapitaalverstrekkingen

Terug naar navigatie - Kapitaalverstrekkingen
x € 1.000
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen 31-12-2024 31-12-2023
Deelneming Afvalsturing Friesland BV 54 55
Deelneming Fryslan Miljeu BV 692 -
Deelneming BNG 145 145
Kap.verstrekkingen Volkskredietbank 90 121
Totaal 981 321

Verstrekte leningen

Terug naar navigatie - Verstrekte leningen
x € 1.000
Verstrekte leningen Oorspr. Bedrag Begin looptijd Einde looptijd Boekwaarde 31-12-2023 Opname 2024 Aflossing 2024 Boekwaarde 31-12-2024 Aflossing totaal Rente 2024
A. Leningen aan Woningbouwcorporaties
Totaal leningen aan Woningbouwcorporaties
B. Overige langlopende geldleningen
Overgedr.hypotheken aan Comprix 1.532 2009 116 116 1.416 1
Hyp. geldleningen ambtenaren div. div. 580 117 463 17
Fiets-project ambtenaren div. div. 1 1
Totaal overige langlopende geldleningen 2.122 697 118 579 1.416 18
C. Renteloze leningen
Totaal renteloze leningen
Totaal verstrekte geldleningen 2.122 697 - 118 579 1.416 18
Voorzieningen
Totaal getroffen voorzieningen voor verstrekte geldleningen
Totaal bedrag balans 2.122 697 118 579 1.416 18

Vlottende activa

Terug naar navigatie - Vlottende activa

De vlottende activa bestaan uit voorraden, uitzettingen, liquide middelen en overlopende activa. Per onderdeel wordt een nadere toelichting/specificatie gegeven.

x € 1.000
Vlottende activa 31-12-2024 31-12-2023
Voorraden 11.599 12.207
Uitzettingen 6.868 7.268
Liquide Middelen 371 336
Overlopende Activa 4.494 2.753
Totaal 23.332 22.564

Voorraden

Terug naar navigatie - Voorraden

De voorraden worden nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid. Het verloop van de boekwaarden staat hieronder vermeld.

x € 1.000
Voorraden 31-12-2024 31-12-2023
Gereed product en handelsgoederen 1 0
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie bedrijventerrein) 1.799 3.436
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie woningen) 9.799 8.771
Totaal 11.599 12.207

Boekwaarden grondexploitaties

Terug naar navigatie - Boekwaarden grondexploitaties
x € 1.000
Grondexploitaties boekwaarden (BW) Boekwaarde 31-12-2023 Verliesvoorziening cumulatief Winstuitname cumulatief Balanswaarde 31-12-2023 Investeringen 2024 Opbrengsten 2024 Boekwaarde 31-12-2024 Verliesvoorziening 2024 Winstuitneming 2024 Balanswaarde 31-12-2024
Woningbouwterreinen
Wolvega Lindewijk totaal 10.599 1.626 0 8.973 2.274 1.380 11.493 -93 0 9.960
Noordwolde Locatie Renbaanschool -352 6 157 -201 1 -353 -6 36 -161
Totaal 10.246 1.632 157 8.771 2.274 1.381 11.139 -99 36 9.799
Bedrijventerreinen
Wolvega Noord West III 369 585 0 -216 27 0 397 -7 0 -181
Wolvega Uitbreiding Schipsloot 2.908 493 0 2.415 104 859 2.154 -211 0 1.872
Wolvega De Plantage 4.792 3.556 0 1.236 170 1.436 3.526 -138 0 108
Totaal 8.070 4.634 0 3.436 302 2.295 6.077 -357 0 1.799
Totaal 18.316 6.266 157 12.207 2.575 3.676 17.216 -455 36 11.598

Grondexploitaties prognose

Terug naar navigatie - Grondexploitaties prognose
x € 1.000
Grondexploitaties per 31-12-2024 Resterende looptijd in jaren Boekwaarde 31-12-2024 Nog te maken kosten Nog te ontvangen opbrengsten Eindwaarde nominaal (einde looptijd) Eindwaarde NCW 2,00% Verlies- voorziening totaal Winst- uitname totaal
Woningbouwterreinen
Wolvega Lindewijk 6 11.493 13.074 22.836 1.731 1.533 1.533
Noordwolde Renbaanschool 1 -353 171 86 - 267 - 262 0 192
totaal 11.139 13.245 22.922 1.463 1.271 1.533 192
Bedrijventerreinen
Wolvega Noord West III 1 397 193 - 590 578 578
Wolvega Uitbreiding Schipsloot 6 2.154 869 2.706 317 282 282
Wolvega De Plantage 5 3.526 1.382 1.134 3.774 3.418 3.418
totaal 6.077 2.444 3.840 4.680 4.278 4.278 -
Totaal 17.216 15.689 26.762 6.144 5.549 5.810 192

Uitzettingen < 1 jaar

Terug naar navigatie - Uitzettingen < 1 jaar
x € 1.000
Uitzettingen < 1 jaar 31-12-2024 31-12-2023
Vorderingen op openbare lichamen 6.141 6.103
Overige vorderingen 727 1.165
Totaal 6.868 7.268
x € 1.000
Specificatie overige vorderingen 31-12-2024 31-12-2023
Debiteuren algemeen 314 798
Debiteuren belastingen 248 235
Voorziening dubieuze debiteuren - 71 - 115
Debiteuren administratief 63 63
Debiteuren VS Bijstandszaken - 27 - 54
Debiteuren WWB 638 691
Voorziening oninbaarheid WWB - 447 - 483
Kapitaalsverstrekking BBZ 9 33
Overige - - 3
727 1.165

Overlopende activa

Terug naar navigatie - Overlopende activa
x € 1.000
Overlopende activa 31-12-2024 31-12-2023
Nog te ontvangen voorschotbedragen met een specifiek bestedingsdoel 149 151
Overige overlopende activa 4.345 2.602
Totaal 4.494 2.753
x € 1.000
Betreft: 31-12-2024 31-12-2023
Afrekening BZF Tozo (met het Rijk) 149 151
Nog te ontvangen voorschotbedragen met een specifiek bestedingsdoel 149 151
Vooruitbetaalde kosten/voortuitontvangen facturen 2.643 1.199
Nog te ontvangen bedragen 1.588 1.276
Voorschotkassen AD 4 4
Overige overlopende activa 8 11
Tussenrekening AV Friso /SD 12 13
Nog te ontvangen doeluitkeringen 90 99
Overige overlopende activa 4.345 2.602

Toelichting op de passiva

Vaste passiva

Terug naar navigatie - Vaste passiva

De vaste passiva bestaan uit eigen vermogen, voorzieningen en vaste schuld. Per onderdeel wordt een nadere toelichting/specificatie gegeven.

x € 1.000
Vaste passiva 31-12-2024 31-12-2023
Eigen Vermogen 57.750 52.540
Voorzieningen 6.569 6.204
Vaste Schuld 38.507 41.852
Totaal 102.826 100.596

Eigen vermogen

Terug naar navigatie - Eigen vermogen

Het eigen vermogen bestaat uit het saldo van de rekening en de reserves. Het saldo wordt nader toegelicht in onderdeel Jaarrekening op hoofdlijnen. 

x € 1.000
Saldo van de rekening 31-12-2024 31-12-2023
Saldo van rekening 4.723 6.512
Totaal 4.723 6.512

Reserves

Terug naar navigatie - Reserves
x € 1.000
Reserves Saldo 31-12-2023 Resultaat 2023 Stortingen Onttrekkingen Saldo 31-12-2024
Algemene Reserve 8.342 5.462 1.500 1.027 14.277
Totaal Algemene Reserve 8.342 5.462 1.500 1.027 14.277
Bestemmingsreserves
Reserve afvalstoffenverwijdering 633 45 588
Reserve vervanging/onderhoud riolering 1.299 572 727
Reserve spoedzoekers - 550 516 34
Reserve investeringsambities 15.162 1.750 2.643 14.268
Reserve energietransitie 355 29 384
Reserve Noodfonds energie 495 495 -
Dekkingsreserves kapitaallasten 19.743 500 2.787 282 22.748
Totaal Bestemmingsreserves 37.686 1.050 4.566 4.552 38.750
Totaal 46.028 6.512 6.066 5.579 53.027

Omschrijving (toelichting)

+ = storting - = onttrekking x 1.000
Structurele reservemutaties
Stortingen Onttrekkingen
Bestemmingsreserves
Reserve energietransitie 29
Dekkingsreserves kapitaallasten -103
Totaal structurele reservemutaties 29 -103

Omschrijving (toelichting)

Toelichting op reserves

ALGEMENE RESERVE

Algemene reserve
Van het rekeningresultaat 2023 is € 5,5 miljoen toegevoegd aan de algemene reserve. Daarnaast is er bij de voorjaarsnota 2024 een storting van € 1,5 miljoen in de Algemene Reserve gedaan. De onttrekking in 2024 is ruim € 1,0 miljoen. Deze bestaat uit de onttrekking van incidentele uitgaven van de budgetten die bij de jaarrekening 2023 zijn overgegaan naar het begrotingsjaar 2024. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de middelen voor de implementatie omgevingswet, de economische beleidsnotitie en de energietoeslag.

BESTEMMINGSRESERVES

Reserve afvalstoffenverwijdering
Het uitgangspunt is dat de kosten van afvalinzameling en -verwerking voor 100% worden opgevangen uit de opbrengst afvalstoffenheffing. De werkelijke kostendekkendheid (99%) is iets lager dan de begrootte kostendekkendheid (100%). Met name de opbrengsten waren lager dan verwacht. Het bedrag dat wordt onttrokken aan de reserve is € 45.000. De exploitatie afvalstoffenverwijdering wordt in programma 7 en de paragraaf lokale heffingen nader toegelicht.

Reserve vervanging/onderhoud riolering
Net als bij de afvalstoffenheffing geldt bij riolering het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid. De werkelijke kostendekkendheid van het taakveld riolering is echter lager dan verwacht (94%). Om die reden is er een bedrag (€ 139.000) onttrokken uit de reserve. Daarnaast is er € 433.000 onttrokken aan deze reserve vanwege het project van de herinrichting van de winkelstraat Wolvega. In de analyse op de cijfers van programma 7 en de paragraaf lokale heffingen lichten we de exploitatie riolering nader toe.

Reserve spoedzoekers
Van het rekeningresultaat 2023 is € 550.000 gestort in de nieuwe reserve spoedzoekers. Dit betreft het restant van de middelen voor opvang ontheemden uit Oekraïne. Hiermee reserveren we middelen voor het huisvesten van spoedzoekers.

Reserve investeringsambities
In 2024 is een bedrag van € 1,75 miljoen toegevoegd aan de reserve investeringsambities. Hiervan is € 1 miljoen gereserveerd voor betaalbaar wonen en € 0,75 miljoen als extra reserve voor de herinrichting Lycklamaweg. We onttrokken aan deze reserve een bedrag van  in totaal € 2,6 miljoen voor de centrumontwikkeling Noordwolde, de ontmoetingslocatie Wolvega (vastgoed Wolvega), het voorbereidingskrediet Lycklamaweg en de organisatiekosten 2024 van de Regiodeal Zuidoost Friesland.

Reserve energietransitie
Bij de Voorjaarsnota 2019 is de bestemmingsreserve energietransitie ingesteld, zodat we het klimaat- en duurzaamheidsbeleid in Weststellingwerf verder invulling kunnen geven. De structurele voeding van de reserve bestaat uit de jaarlijkse huuropbrengsten van de twee zonneparken in onze gemeente, voor 2024 € 29.000.

Reserve noodfonds energie
Bij de vaststelling van de begroting 2023 is door een amendement de reserve noodfonds energie in het leven geroepen. Hier is € 1,0 miljoen in gestort voor regelingen waar maatschappelijke organisaties, culturele verenigingen en sportverengingen een beroep op konden doen. In 2023 is de eerste regeling opengesteld. In 2024 is een tweede regeling opengesteld. Hiervoor is € 495.000 onttrokken uit de reserve. Daarmee is deze bestemmingsreserve volledig benut en kan worden opgeheven.

Dekkingsreserve kapitaallasten
Deze reserves zijn ingesteld voor de dekking van de kapitaallasten van diverse projecten. Op het moment dat we een project afsluiten, gaan de kapitaallasten op de exploitatie drukken. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking aan deze bestemmingsreserve. In 2024 is er voor het eerst een onttrekking geweest aan deze reserve van € 103.000 voor kapitaallasten. Daarnaast is er € 179.250 verschoven van het project het Groene Hart naar het project aankoop vastgoed Wolvega. Er zijn ook diverse stortingen gedaan voor de dekking van de kapitaallasten van het project herinrichting winkelstraat Wolvega (€ 433.000), huisvesting Oekraïnse ontheemden (€ 516.000), project herinrichting De Blesse (€ 95.000), project centrumontwikkeling Noordwolde (€ 311.000) en project aankoop vastgoed Wolvega ( € 1,4 miljoen). Vanuit het rekeningresultaat 2023 is € 500.000 gestort voor de dekking van kapitaallasten huisvesting Oekraïnse ontheemden.

Structurele mutaties
De voorschriften vragen om een overzicht van alle structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves. Dit om beter inzicht te krijgen in het structureel en reëel evenwicht. Alle mutaties binnen onze reserves zijn van incidentele aard, met uitzondering van de toevoeging van de huuropbrengsten zonneparken aan de bestemmingsreserve energietransitie en de onttrekking uit de dekkingsreserve kapitaallasten.

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen
x € 1.000
Voorzieningen Saldo 31-12-2023 Stortingen Aanwen- dingen Vrijval Saldo 31-12-2024
Voorziening Nalatenschap Dames Hofstee 151 151
Voorziening Verlofsparen 269 89 359
Voorziening RVU 161 121 130 152
Voorziening Uitkering Pensioenen Gewezen Wethouders 4.232 630 331 4.531
Voorziening Opbouw Pensioenen Gewezen Wethouders 596 249 846
Voorziening Ontslaguitkeringen Wethouders 257 36 208 13
Voorziening afkoopsom onderhoud graven 538 54 74 518
Totaal 6.204 1.143 571 208 6.569

Omschrijving (toelichting)

Omschrijving (toelichting)

Toelichting op voorzieningen

Voorziening nalatenschap dames Hofstee
Deze voorziening is gevormd uit een legaat met als verplichting dat de rente-opbrengsten ten gunste komen van de Triade. Jaarlijks bepalen we bij het opstellen van de begroting wat de rente is en dat rentebedrag wordt op verzoek uitbetaald aan Triade. De stand van de voorziening blijft € 150.655.

Voorziening verlofsparen
In de cao 2022 was de invoering van spaarverlof opgenomen. Medewerkers kunnen bovenwettelijke verlof, overwerkvergoeding, gekochte bovenwettelijke uren, verlofuren uit onregelmatig werken en beschikbaarheidsdienst omzetten in spaarverlof. Voor dit spaarverlof, zoals dit vanaf 2022 van toepassing is, moet voor de verplichting een voorziening worden opgenomen. In 2024 is een extra bedrag van € 89.000 in deze voorziening gestort. Daarmee groeit de voorziening gestaag.

Voorziening Regeling vervroegd uittreden (RVU)
In de cao is de RVU opgenomen. Bij de RVU nemen medewerkers ontslag en volgt er een (maandelijkse) ontslagvergoeding die de medewerker in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd. Aangezien de medewerker in die periode geen activiteiten/prestaties voor de gemeente verricht, moet volgens het BBV, een voorziening worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeente tegenover de medewerker en de fiscus heeft op basis van deze regeling. Deze voorziening is in 2023 in het leven geroepen. In 2024 zijn de eerste uitbetalingen in het kader van de RVU hieruit onttrokken en is er op basis van de verplichtingen een bedrag van € 121.000 in deze voorziening gestort.

Algemene informatie over pensioenen wethouders
Het pensioen voor wethouders is geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Ook bewindspersonen, leden van de Tweede Kamer, gedeputeerden en leden van het dagelijks bestuur van een waterschap (behalve de dijkgraaf) bouwen op grond van die wet pensioen op. De Appa-pensioenpremie wordt op het salaris van de wethouder ingehouden. Deze wordt gestort in de kas van de gemeente in plaats van bij een pensioenfonds. Gemeenten hebben op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) de taak om hiervoor een voorziening te vormen. Daarmee is zichtbaar voor welk bedrag oud- en zittende wethouders pensioen hebben opgebouwd. De gehanteerde rekenrente is gebaseerd op een jaarlijkse circulaire van het ministerie van BZK hierover.

Voorziening Uitkering Pensioenen Gewezen Wethouders
Oud-wethouders, die intussen met pensioen zijn, ontvangen uit deze voorziening hun pensioen. De hoogte van de voorziening wordt bepaald aan de hand van actuariële berekeningen. Ten opzichte van vorig jaar is de rekenrente gedaald van 3,160% naar 2,325%. In de circulaire van BZK is bepaald dat de ABP-pensioenen met ingang van 1 januari 2025 worden verhoogd met 1,84%. Dat betekent dat ook de Appa pensioenen met ingang van 1 januari 2025 worden verhoogd met 1,84%. De indexatie is opgenomen in de waardeberekeningen.

In 2024 is uit de voorziening € 331.000 aan pensioenen uitgekeerd. Door de aanpassing van de rekenrente en de indexatie van de pensioenen verandert het benodigde saldo in deze voorziening. Op basis van de actuariële berekeningen is er in totaal € 630.000 in de voorziening gestort. De voorziening komt hiermee eind 2024 uit op € 4.531.000.

Voorziening Opbouw Pensioenen Gewezen Wethouders
Voor onze huidige wethouders en oud-wethouders die op dit moment nog niet met pensioen zijn, moeten we een voorziening vormen die op termijn toereikend moet zijn om ieders pensioen te kunnen betalen. Voor de bepaling van de hoogte van deze voorziening moeten we gebruik maken van actuariële berekeningen. Hierbij is rekening gehouden met de actuele rekenrenten en indexering van de pensioenen. Ten opzichte van vorig jaar is de rekenrente verlaagd van 3,160% naar 2,325%. In de circulaire van BZK is bepaald dat de ABP-pensioenen met ingang van 1 januari 2025 worden verhoogd met 1,84%. Dat betekent dat ook de Appa pensioenen met ingang van 1 januari 2025 worden verhoogd met 1,84%. De indexatie is opgenomen in de waardeberekeningen. Op basis van de actuariële berekeningen is er in 2024 € 249.000 in de voorziening gestort. De voorziening komt hiermee eind 2024 uit op € 846.000.

Voorziening Ontslaguitkeringen Wethouders
Wethouders, die niet hun volledige termijn afmaken, hebben recht op een ontslaguitkering. Dit wordt ook wel wachtgeld genoemd. Een voormalig wethouder heeft recht op een volledige uitkering tot het moment dat hij of zij een nieuwe baan heeft gevonden of een aanvullende uitkering als het salaris in de nieuwe baan lager is. In 2024 is er € 244.000 van deze voorziening vrijgevallen omdat een voormalig wethouder een nieuwe baan heeft geaccepteerd. De voorziening komt hiermee eind 2024 uit op € 13.000.

Voorziening afkoopsom onderhoud graven
Deze voorziening is bedoeld om het onderhoud van graven te kunnen betalen. De storting is de afkoopsom, die nabestaanden hebben betaald voor het onderhoud van graven in toekomstige jaren. De aanwending betreft de bijdrage aan de exploitatie 2024 om dit onderhoud te kunnen betalen.

Vaste schuld

Terug naar navigatie - Vaste schuld

Onze vaste schuld met rentetypische looptijd groter dan 1 jaar bestaat uit drie geldleningen.

x € 1.000
Vaste schulden > 1 jaar Oorspr. Bedrag Rente % Einde looptijd Boekwaarde 31-12-2023 Opname 2024 Aflossing 2024 Boekwaarde 31-12-2024 Aflossing totaal Rente 2024
Opgenomen leningen
201601 (BNG 347) 56.901 3,440% 2036 34.852 2.845 32.007 24.894 1.142
201602 (BNG 348) 4.000 1,940% 2037 4.000 4.000 - 78
200901 (ASN 291) 10.000 4,165% 2029 3.000 500 2.500 7.500 122
Totaal 70.901 41.852 - 3.345 38.507 32.394 1.342

Vlottende passiva

Terug naar navigatie - Vlottende passiva

De vlottende passiva bestaan uit netto-vlottende schulden met een looptijd korten dan 1 jaar en overlopende passiva. De overlopende passiva zijn toegenomen. Dit heeft met name te maken met alle ontvangen doeluitkeringen (specifieke uitkeringen) die wij op dit moment ontvangen.

x € 1.000
Vlottende passiva 31-12-2024 31-12-2023
Vlottende schuld 6.445 5.655
Overlopende passiva 9.693 7.366
Totaal 16.138 13.021
x € 1.000
Specificatie vlottende schuld 31-12-2024 31-12-2023
Crediteuren algemeen 3.188 2.962
Crediteuren belastingafdrachten 236 207
Crediteuren Werk en Inkomen 1.796 1.636
Crediteuren SD 303 317
Overig 922 533
6.445 5.655

Overlopende passiva

Terug naar navigatie - Overlopende passiva
x € 1.000
Overlopende passiva 31-12-2024 31-12-2023
Verplichtingen die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen 3.500 3.178
Ontvangen voorschotten voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van volgende begrotingsjaren 6.193 4.188
Totaal 9.693 7.366
x € 1.000
Betreft: 31-12-2024 31-12-2023
Transitorische rente 261 284
Diverse afdrachten december salarissen 2.073 1.702
Omzetbelasting 4e kwartaal 243 -12
BTW voorgaande jaren 7 0
Nog te betalen kosten 914 886
Vooruit ontvangen bedragen 2 318
Ten onrechte betaald/ontvangen 0 0
Verplichtingen die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen 3.500 3.178
Vooruitontvangen doeluitkeringen 6.193 4.186
Overige voorschotten 0 2
Ontvangen voorschotten 6.193 4.188

Vooruit ontvangen doeluitkeringen

Terug naar navigatie - Vooruit ontvangen doeluitkeringen
x € 1.000
Vooruit ontvangen doeluitkeringen Code SISA 31-12-2023 Toevoegingen Uitgaven Vrijval 31-12-2024
Van het Rijk:
Onderwijsachterstandsbeleid (OAB) OCW D8 111 533 614 30
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) OCW D14 240 - 95 145
Hulp gedupeerden toeslagenproblematiek FIN B2 4 106 99 11
Sportakkoord VWS H8 39 39 -
Preventieakkkoord VWS H12 40 17 23
Wet Inburgering SWZ G10 317 465 171 611
Onderwijsroute SWZ G13 21 6 25 2
Aanpak Energie armoede J55 800 328 472
Capaciteit klimaat en Energiebeleid CDOKE K28 463 620 664 419
Brede reg.Comb.funct. buurtsp BR 0039 (H30) - -
Lok. sportakkoord vanaf 2023 BR 0039 (H30) 23 23 19 27
Leefomgeving BR 0039 (H30) 17 18 18 17
Mantelzorg BR 0039 (H30) -
Een tegen Eenzaamheid BR 0039 (H30) - 18 18
Versterken sociale basis BR 0039 (H30) 32 65 66 31
Welzijn op recept BR 0039 (H30) 9 24 26 7
Terugdringen gezondh.achterst BR 0039 (H30) 35 36 43 28
Kansrijke Start BR 0039 (H30) 14 36 26 24
Verst. kennis en adviesfunctie GGD BR 0039 (H30) -
Coörd.kosten reg. aanpak prev BR 0039 (H30) 17 13 16 15
Aanp. overgewicht en obesitas BR 0039 (H30) 29 32 16 45
OKO vroegsignal. alcoholprobl BR 0039 (H30) 4 5 9
Mentale gezondheid BR 0039 (H30) 12 9 21
Valpreventie BR 0039 (H30) 24 74 48 50
Lokale aanpak Isolatie J94 1.198 2.373 15 3.556
Huisvesting grote gezinnen statushouders J97 35 35 -
Oekraïne M16 12 12 -
Terugbetaling energie compensatie 157 157
Regeling specifieke uitkering stimulering sport H4 - 157 149 8
-
Van overige Nederlandse overheidslichamen: - -
Natuurvriendelijk isoleren J117B - 25 13 12
Regiodeal Zuidoost Friesland J75B 694 - 239 455
Totaal 4.190 4.795 2.776 17 6.193

Toelichting op vooruit ontvangen doeluitkeringen

Onderwijsachterstandsbeleid (LOAB)
We krijgen een Rijksbijdrage voor de LOAB die wij voor meerdere jaren moeten inzetten. Het saldo van de baten en lasten van deze rijksbijdrage is toegevoegd aan deze post en als zodanig gereserveerd voor latere jaren omdat het geoormerkte gelden zijn. 

Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) heeft als doel om leerlingen te helpen die vertraging hebben opgelopen in hun leerontwikkeling. Het restant van deze rijksbijdrage is toegevoegd aan de balans om in te kunnen zetten voor begin 2025.  

Nationaal preventieakkoord
We hebben meegedaan aan het Nationaal Preventieakkoord. Dit betrof een jaarlijkse Rijksbijdrage van € 20.000 van 2021 tot en met 2023. Deze middelen zijn gebruikt door de gemeente om preventief in te zetten op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik in samenwerking met lokale partners. Het restant hiervan plaatsen we op de balans. 

Wet inburgering 
Per 1 januari is de nieuwe Wet inburgering van kracht. Voor de uitvoering hiervan hebben we in 2023 een SPUK uitkering van het Rijk gekregen. 

Onderwijsroute
De onderwijsroute inburgering is een route vooral voor jongeren. Zij leren de Nederlandse taal op niveau B1 of hoger. Ook worden zij dan voorbereid op het volgen van een mbo-, hbo- of universitaire opleiding. Er is door het Rijk een specifieke uitkering verstrekt voor het realiseren van aanbod voor de onderwijsroute en voor voorzieningen die voor de doelgroep worden getroffen.

Aanpak energiearmoede
De gemeente heeft een specifieke uitkering ontvangen voor aanpak energiearmoede. Tot en met 31 december 2025 heeft de gemeente de tijd om deze middelen uit te geven. Met deze SPUK middelen kunnen gemeenten huishoudens ondersteunen met het nemen van kleine en grote energiebesparende maatregelen. Hierbij is het mogelijk aan te sluiten bij een bestaande aanpak. Deze aanpak kan variëren van kleine maatregelen, zoals energiedisplays en radiatorfolie, tot aan een bijdrage aan grotere isolatiemaatregelen zoals vloer- en spouwmuurisolatie. Het doel van deze maatregelen is directe verlaging van het energieverbruik of de energierekening.

Capaciteit klimaat en Energiebeleid CDOKE
Deze doeluitkering betreft personele (90%) en bijbehorende materiële kosten (10%) voor het uitvoeren van het Nationaal Klimaatakkoord (Regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid/CDOKE). Het bedrag ontvangen we eerst voor 3 jaar (2023, 2024 en 2025), de wettelijke regeling voor de jaren 2026 t/m 2030 volgt zo snel mogelijk. Omdat de aard een structurele taak is mogen we deze ontvangen middelen van het Rijk en de provincie als structureel bestempelen. 

Brede Spuk regeling voor gezondheid en sport BR0039
Er is een nieuwe SPUK regeling ten behoeve van sport-beweegstimulering, het bevorderen van cultuurparticipatie, gezondheidsbevordering en het versterken van de sociale basis voor de jaren 2023 – 2026. Deze regeling is onderverdeeld in diverse projecten.

Lokale aanpak Isolatie
Voor de periode tot en met 2026 heeft het Rijk de gemeente een SPUK toegekend voor het isoleren van particuliere woningen met de slechtste energie-labels (D, E, F of G) en een WOZ-waarde die lager is dan € 308.000. In samenwerking met de andere Friese gemeenten en de provincie Fryslân wordt een regeling uitgewerkt en in uitvoering gebracht. 

Huisvesting grote gezinnen statushouders
We hebben in 2023 een subsidie van het Rijk aangevraagd en ontvangen voor het huisvesten van een groot gezin vergunninghouders. Deze subsidie is bedoeld om een woning aan te passen voor een groot gezin. De werkzaamheden en de afhandeling heeft in 2024 plaatsgevonden.

Manifest verkeersveiligheid
Voor de jaren 2021-2025 is een bedrag van € 26.000 (samengevoegd met restant 2020) ontvangen om te besteden aan projecten ten gunste van de verkeersveiligheid. Het resterende bedrag verwachten we in 2025 te besteden. 

Regiodeal Zuidoost Friesland
De Regiodeal omvat in totaal een bedrag van € 30 miljoen. Daarvan wordt € 15 miljoen door het Rijk geïnvesteerd en de regio staat garant voor € 15 miljoen cofinanciering. Wij hebben in 2023 gelden van de Rijksbijdrage ontvangen voor de projecten Bestemming Wolvega of de Zuidelijke Poort (Driewegsluis). In 2024 is er gewerkt aan het project Bestemming Wolvega. Dit project loopt nog door in 2025.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende verplichtingen

De gemeente is voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende, financiële verplichtingen. Naast de vaste schulden (opgenomen geldleningen) staat de gemeente Weststellingwerf garant voor onderstaande leningen. Bij de indirect gegarandeerde leningen staat het Rijk voor 50% garant en de gemeente voor 50%. 

x € 1.000
Niet uit de balans blijkende verplichtingen 31-12-2024 31-12-2023
Huur - en leasecontracten 2.093 1.651
Gewaarborgde geldleningen 100% garantstelling 2.034 2.327
Gewaarborgde geldleningen 50% garantstelling 22.918 24.500
Totaal 27.045 28.478

 

x € 1.000
Gegarandeerde geldleningen Waarborg 100% Geldnemer Datum laatste aflossing Rente % Oorspr Bedrag Restant lening 31-12-2023 Restant lening 31-12-2024
BNG
Verzelfstandiging Soolstede Stichting Alliade 19-06-2030 3,850 2.050 779 680
Verzelfstandiging Soolstede Stichting Alliade 23-10-2030 3,945 3.779 1.446 1.262
ING
089-004069 W.G. Leurs 76 51 51
SNS
958.500.320 Stakelbeek 01-02-2024 5,710 - 5 -
Rabobank
F.C. Wolvega Stichting Sportpark Molenwiek 08-03-2033 6,600 125 46 41
Totaal 6.030 2.327 2.034
x € 1.000
Indirect gegarandeerde geldleningen* Waarborg 50% Geldnemer Datum laatste aflossing Rente % Oorspr Bedrag Restant lening 31-12-2023 Restant lening 31-12-2024
BNG
Indirect gegarandeerde geldleningen vorig jaar 31.000
40103017 Stichting WoonFriesland 3.100 3.100
40114339 Woningst. Weststellingwerf 3.000 3.000
FLEX.465.02 Woningst. Weststellingwerf 5.000 -
FLEX.465.02 Woningst. Weststellingwerf 5.000 -
FLEX.465.02 Woningst. Weststellingwerf 5.000 2.000
40112530 Woningst. Weststellingwerf 3.500 3.500
40114907 Woningst. Weststellingwerf 5.000 5.000
40113856 Woningst. Weststellingwerf 4.000 4.000
40113857 Woningst. Weststellingwerf 4.000 4.000
408027503 Woningst. Weststellingwerf 1.900 1.735
FLEX.701.03 Woningst. Weststellingwerf 3.500 1.500
FLEX.465.03 Woningst. Weststellingwerf 5.000 -
Ned. Waterschaps Bank
WSW 41770 Woningst. Weststellingwerf 29-01-2025 4,450 3.000 3.000 3.000
WSW 39219 Woningst. Weststellingwerf 21-06-2027 4,849 5.000 5.000 5.000
Aegon
WSW 49842 Stichting WoonFriesland 03-03-2070 0,260 10.000 10.000 10.000
Totaal 66.000 49.000 45.835
Hiervan 50% indirect gegarandeerd 33.000 24.500 22.918