x € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activa | 31-12-2024 | 31-12-2023 | Passiva | 31-12-2024 | 31-12-2023 | |||
Vaste activa | Vaste passiva | |||||||
Immateriële Vaste Activa | 865 | 1.065 | Eigen vermogen | 57.750 | 52.540 | |||
Materiële Vaste Activa | 72.374 | 67.844 | Voorzieningen | 6.569 | 6.204 | |||
Financiële Vaste Activa | 22.393 | 22.144 | Vaste Schuld | 38.507 | 41.852 | |||
Totaal Vaste activa | 95.632 | 91.053 | 102.826 | 100.596 | ||||
Vlottende activa | Vlottende passiva | |||||||
Voorraden | 11.599 | 12.207 | Vlottende schuld | 6.445 | 5.655 | |||
Uitzettingen | 6.868 | 7.268 | Overlopende passiva | 9.693 | 7.366 | |||
Liquide middelen | 371 | 336 | ||||||
Overlopende activa | 4.494 | 2.753 | ||||||
Totaal Vlottende activa | 23.332 | 22.564 | 16.138 | 13.021 | ||||
Totaal Activa | 118.964 | 113.617 | 118.964 | 113.617 | ||||
Jaarrekening - Balans per 31 december 2024
Uitgebreide balans activa
Terug naar navigatie - Uitgebreide balans activax € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Activa | 31-12-2024 | 31-12-2023 | |||
Vaste Activa | |||||
Immateriële Vaste Activa | |||||
Kosten onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 301 | 380 | |||
Bijdrage aan activa in eigendom van derden | 564 | 685 | |||
Totaal Immateriële Vaste Activa | 865 | 1.065 | |||
Materiële Vaste Activa | |||||
Economisch nut | 43.019 | 40.666 | |||
Economisch nut, dekking door heffing | 16.699 | 16.666 | |||
Maatschappelijk nut | 12.656 | 10.512 | |||
Totaal Materiële Vaste Activa | 72.374 | 67.844 | |||
Financiële Vaste Activa | |||||
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 981 | 321 | |||
Leningen aan deelnemingen | 17 | 17 | |||
RC-verhouding met het Rijk | 20.816 | 21.110 | |||
Overige langlopende leningen | 579 | 696 | |||
Totaal Financiële Vaste Activa | 22.393 | 22.144 | |||
Totaal Vaste Activa | 95.632 | 91.053 | |||
Vlottende Activa | |||||
Voorraden | |||||
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie woningen) | 9.799 | 8.771 | |||
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie bedrijventerrein) | 1.799 | 3.436 | |||
Gereed product en handelsgoederen | 1 | 0 | |||
Totaal Voorraden | 11.599 | 12.207 | |||
Uitzettingen | |||||
Vorderingen op openbare lichamen | 6.141 | 6.103 | |||
Overige vorderingen | 727 | 1.165 | |||
Totaal Uitzettingen | 6.868 | 7.268 | |||
Liquide Middelen | |||||
Banken | 371 | 336 | |||
Totaal Liquide Middelen | 371 | 336 | |||
Overlopende Activa | |||||
Overige overlopende activa | 4.494 | 2.753 | |||
Totaal Overlopende Activa | 4.494 | 2.753 | |||
Totaal Vlottende Activa | 23.332 | 22.564 | |||
Totaal Activa | 118.964 | 113.617 | |||
Verschuldigde VPB | nihil | nihil | |||
Uitgebreide balans passiva
Terug naar navigatie - Uitgebreide balans passivax € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Passiva | 31-12-2024 | 31-12-2023 | ||
Vaste Passiva | ||||
Eigen vermogen | ||||
Algemene reserve | 14.277 | 8.342 | ||
Bestemmingsreserves | 38.750 | 37.686 | ||
Saldo van rekening | 4.723 | 6.512 | ||
Totaal Eigen vermogen | 57.750 | 52.540 | ||
Voorzieningen | ||||
Voorzieningen | 6.569 | 6.204 | ||
Totaal Voorzieningen | 6.569 | 6.204 | ||
Vaste Schuld | ||||
Onderhandse leningen van binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 38.507 | 41.852 | ||
Totaal Vaste Schuld | 38.507 | 41.852 | ||
Totaal Vaste Passiva | 102.826 | 100.596 | ||
Vlottende Passiva | ||||
Vlottende Schuld | ||||
Overige vlottende schulden | 6.445 | 5.655 | ||
Totaal Vlottende Schuld | 6.445 | 5.655 | ||
Overlopende Passiva | ||||
Overige overlopende passiva | 9.693 | 7.366 | ||
Totaal Overlopende Passiva | 9.693 | 7.366 | ||
Totaal Vlottende Passiva | 16.138 | 13.021 | ||
Totaal Passiva | 118.964 | 113.617 | ||
Niet uit de balans blijkende verplichtingen: | ||||
Gewaarborgde leningen en garantstellingen | 24.952 | 26.827 | ||
Huur en leasecontracten | 2.093 | 1.651 | ||
27.045 | 28.478 | |||
Toelichting op de balans per 31 december 2024
Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 december 2024De toelichting op de balans per 31 december 2024 is te vinden in de onderdelen toelichting op de activa en passiva.
Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
Grondslagen voor waardering en resultaat bepaling
Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaat bepalingInleiding
De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV), relevante wet- en regelgeving. Waaronder de gemeentelijke verordeningen, opgenomen bepalingen, zoals opgenomen in het normenkader dat is vastgesteld door de raad op 2 december 2024 en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad ook op 2 december 2024 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld.
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening- De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij desbetreffende post anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
- De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico's die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
- Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als bate genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar wordt gesteld.
- Eventuele schattingen en hiermee verbonden veronderstellingen zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden en verschillende andere factoren die gegeven de omstandigheden als redelijk worden beschouwd. De jaarrekening is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling. Dit betekent dat bij de waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat moet worden uitgegaan van de veronderstelling dat de activiteiten waarvoor deze dienen worden voortgezet.
- Met betrekking tot de verwerking van de algemene uitkering heeft de commissie BBV een stellige uitspraak gedaan. Deze uitspraak houdt in dat in de jaarrekening de algemene uitkering wordt opgenomen conform de in het jaar laatst gepubliceerde accresmededeling, die doorgaans is opgenomen in de septembercirculaire van het boekjaar.
- Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen dan wel schulden uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden en overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken.
- Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenbegroting, te weten 4 jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (bijvoorbeeld door reorganisaties) dient wel een verplichting opgenomen te worden.
- Voor verlofsparen is een voorziening opgenomen. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, moet hier een voorziening voor gevormd te worden.
- Voor Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) is een voorziening opgenomen. Bij de RVU nemen medewerkers ontslag en volgt er een (maandelijkse) ontslagvergoeding die de medewerker in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd. Aangezien de medewerker in die periode geen activiteiten/prestaties voor de gemeente verricht, moet een voorziening worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeente heeft tegenover de medewerker en de fiscus.
- Wij waarderen de bedrijfscontinuïteit als essentieel voor het waarborgen van de continuïteit van onze dienstverlening aan de gemeenschap en het minimaliseren van de impact van noodsituaties op de gemeenschap.
Vaste activa
Terug naar navigatie - Vaste activaImmateriële vaste activa
Algemeen
De immateriële vaste activa worden gewaardeerd tegen de verkrijgings- dan wel de vervaardigingsprijs verminderd met de afschrijvingen en waardeverminderingen die naar verwachting duurzaam zijn. Eventuele van derden verkregen specifieke investeringsbijdragen worden in mindering gebracht op het geactiveerde bedrag (artikel 62 lid 2 BBV). Hierbij wordt de verkregen bijdrage als bate verantwoord.
Kosten van onderzoek en ontwikkeling van een bepaald actief
De kosten van onderzoek en ontwikkeling worden in 5 jaar afgeschreven. De afschrijving van de geactiveerde kosten van onderzoek en ontwikkeling vangt aan bij ingebruikneming van het gerelateerde materiële vaste actief.
Bijdragen aan activa in eigendom van derden
Bijdragen aan activa van derden worden, mits dit financieel haalbaar is, in één keer ten laste van de exploitatie gebracht en kunnen worden gedekt uit de algemene reserve, dan wel een daartoe bestemde reserve. Indien dit financieel niet haalbaar is, kunnen zij worden geactiveerd met een afschrijvingstermijn van 15 jaar. Dergelijke geactiveerde bijdragen zijn gewaardeerd tegen het bedrag van de verstrekte bijdragen, verminderd met de afschrijvingen.
Materiële vaste activa
Algemeen
Activa worden gewaardeerd op basis van de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten, welke rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend. In de vervaardigingsprijs kunnen voorts worden opgenomen een redelijk deel van de indirecte kosten en de rente over het tijdvak die aan de vervaardiging van het actief worden toegerekend; in dat geval vermeldt de toelichting dat deze kosten worden geactiveerd.
Investeringen met economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijgings- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht.
Op grondbezit met economisch nut (buiten de openbare ruimte) wordt niet afgeschreven.
De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:
Gronden en terreinen | n.v.t. |
Woonruimten | 20 - 40 jaar |
Bedrijfsgebouwen | 20 - 40 jaar |
Vervoermiddelen | 8 - 10 jaar |
Machines, apparaten en installaties | 5 - 15 jaar |
Riolering | 15 - 50 jaar |
Investeringen met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Wanneer investeringen grotendeels of meer worden gedaan voor riolering, het inzamelen van huishoudelijk afval of andere alsook voor rechten die op grond van artikel 229 lid 1 a en b Gemeentewet worden geheven, dan worden deze investeringen op de balans opgenomen in deze categorie.
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
Investeringen met een maatschappelijk nut worden, evenals investeringen met een economisch nut, geactiveerd en over de verwachte toekomstige gebruiksduur afgeschreven.
De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:
Speelvoorzieningen | 15 jaar |
Reconstructie/aanleg wegen, fietspaden en voetpaden | 25 jaar |
Beschoeiing, tunnels, duikers, steigers en bushaltes | 25 jaar |
Openbare verlichting | 20/40 jaar |
Bruggen | 10 - 25 jaar |
Financiële vaste activa
Kapitaalverstrekkingen aan gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen, (overige) leningen u/g en (overige) uitzettingen zijn - tenzij hierna anders vermeld - opgenomen tegen nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid in mindering gebracht.
Participaties in het aandelenkapitaal van NV's en BV's (kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen in de zin van het BBV) zijn gewaardeerd tegen de verkrijgingsprijs van de aandelen. Indien de waarde van de aandelen onverhoopt structureel mocht dalen tot onder de verkrijgingsprijs zal afwaardering plaatsvinden.
Van een deelneming is krachtens artikel 1 lid d BBV sprake als de gemeente participeert in het aandelenkapitaal van een NV of een BV.
Vlottende activa
Terug naar navigatie - Vlottende activaVoorraden
Onderhanden werk, gronden in exploitatie
De als onderhanden werken opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingsprijs, dan wel de lagere marktwaarde. De vervaardigingsprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijpmaken) alsmede de rentekosten berekend zoals voorgeschreven in het BBV en de administratie- en beheerskosten.
Voor winstneming geldt de Percentage Of Completion (POC) methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen. Hiervoor moet het resultaat op de grondexploitatie wel op betrouwbare wijze kunnen worden ingeschat. Indien aan de voorwaarden is voldaan, bestaat er voldoende zekerheid om winst te kunnen nemen:
- Het resultaat op de grondexploitatie kan betrouwbaar worden ingeschat;
- De grond (of het deelperceel) moet zijn verkocht;
- De kosten zijn gerealiseerd (winst wordt naar rato van de realisatie gerealiseerd).
Zolang daar geen sprake van is, worden de verkregen verkoopopbrengsten ten volle op de vervaardigingskosten in mindering gebracht.
Gereed product
Gerede producten worden gewaardeerd tegen de kostprijs of tegen de marktwaarde indien de marktwaarde lager is dan de kostprijs. Dat laatste doet zich vooral voor indien voorraden incourant worden. De kostprijs bestaat uit de verrekenprijzen van grond- en hulpstoffen en de loon- en machinekosten die aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend.
Uitzettingen met een rente typische looptijd korter dan één jaar
Vorderingen
De vorderingen zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid is een voorziening in mindering gebracht. De voorziening wordt statisch bepaald op basis van de geschatte inningskansen.
Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.
Vaste passiva
Terug naar navigatie - Vaste passivaVoorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. De pensioenverplichting ten behoeve van de wethouders is echter tegen de contante waarde van de (reeds opgebouwde) toekomstige uitkeringsverplichtingen gewaardeerd. De gehanteerde rekenrente is gebaseerd op de jaarlijks door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninklijkrelaties (BZK) gepubliceerde circulaire.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde, verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente typische looptijd van één jaar of langer.
Vlottende passiva
Terug naar navigatie - Vlottende passivaVlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente gewaarborgd zijn, is buiten de balanstelling het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.
Overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lastenIn alle gepresenteerde tabellen met de cijfers van de jaarrekening versus begroting staan kolommen met de namen actuele begroting en primitieve begroting.
Met actuele begroting wordt bedoeld de begroting ná wijzigingen en met primitieve begroting wordt bedoeld de begroting zoals die oorspronkelijk is vastgesteld door de raad in november 2023.
De basis voor de hoogte van de gemeentefondsuitkering is de laatste circulaire over 2024 die we in december hebben ontvangen.
Vennootschapsbelasting (Vpb)
Met ingang van 1 januari 2016 is de Wet Vpb gewijzigd en zijn overheden belastingplichtig voor de Vpb. Deze wijziging betekent dat de gemeente vanaf 1 januari 2016 vennootschapsbelasting moet gaan betalen over de winst op bepaalde activiteiten. Deze winst moet bepaald worden op basis van fiscale waarderingsgrondslagen. Deze wijken op bepaalde punten af van de grondslagen uit het BBV. Fiscaal zullen resultaten dus afwijken van de resultaten in de jaarrekening. Dit betekent dat een afzonderlijke fiscale administratie gevoerd wordt om de waarde van de bezittingen, schulden en het resultaat te bepalen.
De koepelorganisaties en de Belastingdienst hebben zich verenigd in de Samenwerking Vennootschapsbelasting Lokale Overheden (SVLO) met als doel overeenstemming te bereiken met betrekking tot handreikingen voor de praktijk voor de fiscale waarderingsgrondslagen. Op basis van onze berekeningen hebben wij een bedrag Vpb opgenomen in de jaarrekening 2024, zie het betreffende onderdeel bij de jaarstukken.
Resultaatbestemming
Alle mutaties in reserves zijn gedekt door een vóór 31 december van het jaar genomen raadsbesluit dan wel principebesluit van de raad om bepaalde (toekomstige) baten en/of lasten te muteren in een bepaalde reserve.
Rechtmatigheidsverantwoording
Terug naar navigatie - RechtmatigheidsverantwoordingDe in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld volgens de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en de financiële- en controleverordeningen van de gemeente. Daarnaast geldt het door de raad op 2 december 2024 vastgestelde normenkader van gemeente Weststellingwerf als toetsingskader voor de rechtmatigheidsverantwoording.
De uitgangspunten zoals opgenomen in de kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV van oktober 2024 zijn uitgewerkt in de door de raad op 2 december 2024 vastgestelde financiële verordening 2024. Dit betreft onder meer de volgende:
- De verantwoordingsgrens bedraagt 3% van de lasten. Voor 2024 is dat een bedrag van € 3.336.686
- Afwijkingen zijn tijdig gerapporteerd indien sprake is van een nadere uitleg in de jaarstukken.
- Onderschrijdingen van de lasten, over- en onderschrijdingen van de baten zijn alleen onrechtmatig indien deze niet tijdig zijn gemeld.
Toelichting op de activa
Vaste activa
Terug naar navigatie - Vaste activaDe vaste activa bestaan uit immateriële vaste activa, materiële vaste activa en financiële vast activa. Per onderdeel wordt een nadere toelichting/specificatie gegeven.
x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vaste activa | Boekwaarde 31-12-2023 | Investeringen | Desinvestering | Subsidie | Afschrijving | Boekwaarde 31-12-2024 | |
Immateriële vaste activa | 1.065 | - | - | - | 200 | 865 | |
Materiële vaste activa | 67.844 | 9.025 | 99 | - | 4.396 | 72.374 | |
Financiële vaste activa | 22.144 | 691 | 325 | - | 117 | 22.393 | |
Totaal | 91.053 | 9.716 | 424 | - | 4.713 | 95.632 | |
Immateriële vaste activa
Terug naar navigatie - Immateriële vaste activax € 1.000 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Immateriële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2023 | Investeringen | Desinvestering | Herschikking | Afschrijving | Boekwaarde 31-12-2024 | |||
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 380 | 79 | 301 | ||||||
Activa in eigendom van derden | 685 | 121 | 564 | ||||||
Totaal | 1.065 | - | - | - | 200 | 865 | |||
Specificatie immateriële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2023 | Investeringen | Desinvestering | Herschikking | Afschrijving | Boekwaarde 31-12-2024 | |||
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | |||||||||
Voorbereidingskosten aanpak Lycklamaweg | 66 | 66 | |||||||
Voorbereidingskosten centrumontwikkeling Wolvega | 314 | 79 | 235 | ||||||
Activa in eigendom van derden betreffen: | |||||||||
Een bijdrage voor nieuwbouw dorpsaccommodatie De Hoeve in 2012 | 40 | 10 | 30 | ||||||
Een bijdrage voor de onderdoorgang Om den Noort | 490 | 61 | 429 | ||||||
Een bijdrage voor bouwkundige aanpassingen Griffioenpark 3 | 43 | 43 | - | ||||||
Drinkvoorziening voor vee | 112 | 7 | 105 | ||||||
1.065 | 0 | 0 | 0 | 200 | 865 | ||||
Materiële vaste activa
Terug naar navigatie - Materiële vaste activaDe materiële activa worden onderverdeeld in economisch nut, economisch nut met dekking door heffing en maatschappelijk nut.
x € 1.000 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Materiële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2023 | Investeringen | Desinvestering | Subsidie | Afschrijving | Boekwaarde 31-12-2024 |
Economisch nut | ||||||
Bedrijfsgebouwen | 28.339 | 3.044 | 57 | - | 1.705 | 29.621 |
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 3.576 | - | - | - | 153 | 3.423 |
Overige machines | 1.626 | 426 | - | - | 550 | 1.502 |
Overige materiele vaste activa | 2.947 | 777 | - | - | 689 | 3.035 |
Vervoermiddelen | 1.133 | 645 | - | - | 200 | 1.578 |
Gronden en terreinen | 1.982 | - | - | - | - | 1.982 |
Woonruimten | 1.063 | 917 | - | - | 102 | 1.878 |
Totaal Economisch nut | 40.666 | 5.809 | 57 | - | 3.399 | 43.019 |
Economisch nut, dekking door heffing | ||||||
Gronden en terreinen | 60 | - | - | - | - | 60 |
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 16.534 | 572 | - | - | 529 | 16.577 |
Vervoersmiddelen | 72 | - | - | - | 10 | 62 |
Totaal Economisch nut, dekking door heffing | 16.666 | 572 | - | - | 539 | 16.699 |
Maatschappelijk nut | ||||||
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 9.900 | 2.301 | - | - | 431 | 11.770 |
Overige materiele vaste activa | 612 | 343 | 42 | - | 27 | 886 |
Totaal Maatschappelijk nut | 10.512 | 2.644 | 42 | - | 458 | 12.656 |
Totaal | 67.844 | 9.025 | 99 | - | 4.396 | 72.374 |
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenAlle investeringen staan per programma toegelicht bij het onderdeel overzicht baten en lasten.
Financiële vaste activa
Terug naar navigatie - Financiële vaste activax € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiële vaste activa | Boekwaarde 31-12-2023 | Investeringen | Desinvesteringen | Aflossingen | Boekwaarde 31-12-2024 | ||
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 321 | 691 | 31 | - | 981 | ||
Leningen aan deelnemingen | 17 | 17 | |||||
uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd van één jaar of langer. | 21.110 | - | 294 | - | 20.816 | ||
Overige langlopende leningen | 696 | - | - | 117 | 579 | ||
Totaal | 22.144 | 691 | 325 | 117 | 22.393 | ||
Kapitaalverstrekkingen
Terug naar navigatie - Kapitaalverstrekkingenx € 1.000 | ||
---|---|---|
Kapitaalverstrekking aan deelnemingen | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Deelneming Afvalsturing Friesland BV | 54 | 55 |
Deelneming Fryslan Miljeu BV | 692 | - |
Deelneming BNG | 145 | 145 |
Kap.verstrekkingen Volkskredietbank | 90 | 121 |
Totaal | 981 | 321 |
Verstrekte leningen
Terug naar navigatie - Verstrekte leningenx € 1.000 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verstrekte leningen | Oorspr. Bedrag | Begin looptijd | Einde looptijd | Boekwaarde 31-12-2023 | Opname 2024 | Aflossing 2024 | Boekwaarde 31-12-2024 | Aflossing totaal | Rente 2024 | |
A. Leningen aan Woningbouwcorporaties | ||||||||||
Totaal leningen aan Woningbouwcorporaties | ||||||||||
B. Overige langlopende geldleningen | ||||||||||
Overgedr.hypotheken aan Comprix | 1.532 | 2009 | 116 | 116 | 1.416 | 1 | ||||
Hyp. geldleningen ambtenaren | div. | div. | 580 | 117 | 463 | 17 | ||||
Fiets-project ambtenaren | div. | div. | 1 | 1 | ||||||
Totaal overige langlopende geldleningen | 2.122 | 697 | 118 | 579 | 1.416 | 18 | ||||
C. Renteloze leningen | ||||||||||
Totaal renteloze leningen | ||||||||||
Totaal verstrekte geldleningen | 2.122 | 697 | - | 118 | 579 | 1.416 | 18 | |||
Voorzieningen | ||||||||||
Totaal getroffen voorzieningen voor verstrekte geldleningen | ||||||||||
Totaal bedrag balans | 2.122 | 697 | 118 | 579 | 1.416 | 18 |
Vlottende activa
Terug naar navigatie - Vlottende activaDe vlottende activa bestaan uit voorraden, uitzettingen, liquide middelen en overlopende activa. Per onderdeel wordt een nadere toelichting/specificatie gegeven.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Vlottende activa | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Voorraden | 11.599 | 12.207 |
Uitzettingen | 6.868 | 7.268 |
Liquide Middelen | 371 | 336 |
Overlopende Activa | 4.494 | 2.753 |
Totaal | 23.332 | 22.564 |
Voorraden
Terug naar navigatie - VoorradenDe voorraden worden nader toegelicht in de paragraaf Grondbeleid. Het verloop van de boekwaarden staat hieronder vermeld.
x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Voorraden | 31-12-2024 | 31-12-2023 | ||
Gereed product en handelsgoederen | 1 | 0 | ||
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie bedrijventerrein) | 1.799 | 3.436 | ||
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie woningen) | 9.799 | 8.771 | ||
Totaal | 11.599 | 12.207 | ||
Boekwaarden grondexploitaties
Terug naar navigatie - Boekwaarden grondexploitatiesx € 1.000 | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Grondexploitaties boekwaarden (BW) | Boekwaarde 31-12-2023 | Verliesvoorziening cumulatief | Winstuitname cumulatief | Balanswaarde 31-12-2023 | Investeringen 2024 | Opbrengsten 2024 | Boekwaarde 31-12-2024 | Verliesvoorziening 2024 | Winstuitneming 2024 | Balanswaarde 31-12-2024 | ||
Woningbouwterreinen | ||||||||||||
Wolvega Lindewijk totaal | 10.599 | 1.626 | 0 | 8.973 | 2.274 | 1.380 | 11.493 | -93 | 0 | 9.960 | ||
Noordwolde Locatie Renbaanschool | -352 | 6 | 157 | -201 | 1 | -353 | -6 | 36 | -161 | |||
Totaal | 10.246 | 1.632 | 157 | 8.771 | 2.274 | 1.381 | 11.139 | -99 | 36 | 9.799 | ||
Bedrijventerreinen | ||||||||||||
Wolvega Noord West III | 369 | 585 | 0 | -216 | 27 | 0 | 397 | -7 | 0 | -181 | ||
Wolvega Uitbreiding Schipsloot | 2.908 | 493 | 0 | 2.415 | 104 | 859 | 2.154 | -211 | 0 | 1.872 | ||
Wolvega De Plantage | 4.792 | 3.556 | 0 | 1.236 | 170 | 1.436 | 3.526 | -138 | 0 | 108 | ||
Totaal | 8.070 | 4.634 | 0 | 3.436 | 302 | 2.295 | 6.077 | -357 | 0 | 1.799 | ||
Totaal | 18.316 | 6.266 | 157 | 12.207 | 2.575 | 3.676 | 17.216 | -455 | 36 | 11.598 | ||
Grondexploitaties prognose
Terug naar navigatie - Grondexploitaties prognosex € 1.000 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Grondexploitaties per 31-12-2024 | Resterende looptijd in jaren | Boekwaarde 31-12-2024 | Nog te maken kosten | Nog te ontvangen opbrengsten | Eindwaarde nominaal (einde looptijd) | Eindwaarde NCW 2,00% | Verlies- voorziening totaal | Winst- uitname totaal |
Woningbouwterreinen | ||||||||
Wolvega Lindewijk | 6 | 11.493 | 13.074 | 22.836 | 1.731 | 1.533 | 1.533 | |
Noordwolde Renbaanschool | 1 | -353 | 171 | 86 | - 267 | - 262 | 0 | 192 |
totaal | 11.139 | 13.245 | 22.922 | 1.463 | 1.271 | 1.533 | 192 | |
Bedrijventerreinen | ||||||||
Wolvega Noord West III | 1 | 397 | 193 | - | 590 | 578 | 578 | |
Wolvega Uitbreiding Schipsloot | 6 | 2.154 | 869 | 2.706 | 317 | 282 | 282 | |
Wolvega De Plantage | 5 | 3.526 | 1.382 | 1.134 | 3.774 | 3.418 | 3.418 | |
totaal | 6.077 | 2.444 | 3.840 | 4.680 | 4.278 | 4.278 | - | |
Totaal | 17.216 | 15.689 | 26.762 | 6.144 | 5.549 | 5.810 | 192 | |
Uitzettingen < 1 jaar
Terug naar navigatie - Uitzettingen < 1 jaarx € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Uitzettingen < 1 jaar | 31-12-2024 | 31-12-2023 | |||
Vorderingen op openbare lichamen | 6.141 | 6.103 | |||
Overige vorderingen | 727 | 1.165 | |||
Totaal | 6.868 | 7.268 | |||
x € 1.000 | |||||
Specificatie overige vorderingen | 31-12-2024 | 31-12-2023 | |||
Debiteuren algemeen | 314 | 798 | |||
Debiteuren belastingen | 248 | 235 | |||
Voorziening dubieuze debiteuren | - 71 | - 115 | |||
Debiteuren administratief | 63 | 63 | |||
Debiteuren VS Bijstandszaken | - 27 | - 54 | |||
Debiteuren WWB | 638 | 691 | |||
Voorziening oninbaarheid WWB | - 447 | - 483 | |||
Kapitaalsverstrekking BBZ | 9 | 33 | |||
Overige | - | - 3 | |||
727 | 1.165 |
Liquide middelen
Terug naar navigatie - Liquide middelenDe kasgeldlimiet wordt nader toegelicht in de Paragraaf Financiering.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Liquide middelen | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Banken | 371 | 336 |
371 | 336 |
Overlopende activa
Terug naar navigatie - Overlopende activax € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Overlopende activa | 31-12-2024 | 31-12-2023 | |||
Nog te ontvangen voorschotbedragen met een specifiek bestedingsdoel | 149 | 151 | |||
Overige overlopende activa | 4.345 | 2.602 | |||
Totaal | 4.494 | 2.753 | |||
x € 1.000 | |||||
Betreft: | 31-12-2024 | 31-12-2023 | |||
Afrekening BZF Tozo (met het Rijk) | 149 | 151 | |||
Nog te ontvangen voorschotbedragen met een specifiek bestedingsdoel | 149 | 151 | |||
Vooruitbetaalde kosten/voortuitontvangen facturen | 2.643 | 1.199 | |||
Nog te ontvangen bedragen | 1.588 | 1.276 | |||
Voorschotkassen AD | 4 | 4 | |||
Overige overlopende activa | 8 | 11 | |||
Tussenrekening AV Friso /SD | 12 | 13 | |||
Nog te ontvangen doeluitkeringen | 90 | 99 | |||
Overige overlopende activa | 4.345 | 2.602 | |||
Nog te ontvangen doeluitkeringen
Terug naar navigatie - Nog te ontvangen doeluitkeringenx € 1.000 | |||
---|---|---|---|
Nog te ontvangen doeluitkeringen | Code SISA | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
SPUK VWS H4 | 90 | 90 | |
SPUK Gedupeerden toeslagen affaire | 0 | 9 | |
90 | 99 |
Toelichting op de passiva
Vaste passiva
Terug naar navigatie - Vaste passivaDe vaste passiva bestaan uit eigen vermogen, voorzieningen en vaste schuld. Per onderdeel wordt een nadere toelichting/specificatie gegeven.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Vaste passiva | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Eigen Vermogen | 57.750 | 52.540 |
Voorzieningen | 6.569 | 6.204 |
Vaste Schuld | 38.507 | 41.852 |
Totaal | 102.826 | 100.596 |
Eigen vermogen
Terug naar navigatie - Eigen vermogenHet eigen vermogen bestaat uit het saldo van de rekening en de reserves. Het saldo wordt nader toegelicht in onderdeel Jaarrekening op hoofdlijnen.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Saldo van de rekening | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Saldo van rekening | 4.723 | 6.512 |
Totaal | 4.723 | 6.512 |
Reserves
Terug naar navigatie - Reservesx € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Reserves | Saldo 31-12-2023 | Resultaat 2023 | Stortingen | Onttrekkingen | Saldo 31-12-2024 |
Algemene Reserve | 8.342 | 5.462 | 1.500 | 1.027 | 14.277 |
Totaal Algemene Reserve | 8.342 | 5.462 | 1.500 | 1.027 | 14.277 |
Bestemmingsreserves | |||||
Reserve afvalstoffenverwijdering | 633 | 45 | 588 | ||
Reserve vervanging/onderhoud riolering | 1.299 | 572 | 727 | ||
Reserve spoedzoekers | - | 550 | 516 | 34 | |
Reserve investeringsambities | 15.162 | 1.750 | 2.643 | 14.268 | |
Reserve energietransitie | 355 | 29 | 384 | ||
Reserve Noodfonds energie | 495 | 495 | - | ||
Dekkingsreserves kapitaallasten | 19.743 | 500 | 2.787 | 282 | 22.748 |
Totaal Bestemmingsreserves | 37.686 | 1.050 | 4.566 | 4.552 | 38.750 |
Totaal | 46.028 | 6.512 | 6.066 | 5.579 | 53.027 |
Omschrijving (toelichting)
+ = storting - = onttrekking | x 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Structurele reservemutaties | |||||
Stortingen | Onttrekkingen | ||||
Bestemmingsreserves | |||||
Reserve energietransitie | 29 | ||||
Dekkingsreserves kapitaallasten | -103 | ||||
Totaal structurele reservemutaties | 29 | -103 |
Omschrijving (toelichting)
Toelichting op reserves
ALGEMENE RESERVE
Algemene reserve
Van het rekeningresultaat 2023 is € 5,5 miljoen toegevoegd aan de algemene reserve. Daarnaast is er bij de voorjaarsnota 2024 een storting van € 1,5 miljoen in de Algemene Reserve gedaan. De onttrekking in 2024 is ruim € 1,0 miljoen. Deze bestaat uit de onttrekking van incidentele uitgaven van de budgetten die bij de jaarrekening 2023 zijn overgegaan naar het begrotingsjaar 2024. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de middelen voor de implementatie omgevingswet, de economische beleidsnotitie en de energietoeslag.
BESTEMMINGSRESERVES
Reserve afvalstoffenverwijdering
Het uitgangspunt is dat de kosten van afvalinzameling en -verwerking voor 100% worden opgevangen uit de opbrengst afvalstoffenheffing. De werkelijke kostendekkendheid (99%) is iets lager dan de begrootte kostendekkendheid (100%). Met name de opbrengsten waren lager dan verwacht. Het bedrag dat wordt onttrokken aan de reserve is € 45.000. De exploitatie afvalstoffenverwijdering wordt in programma 7 en de paragraaf lokale heffingen nader toegelicht.
Reserve vervanging/onderhoud riolering
Net als bij de afvalstoffenheffing geldt bij riolering het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid. De werkelijke kostendekkendheid van het taakveld riolering is echter lager dan verwacht (94%). Om die reden is er een bedrag (€ 139.000) onttrokken uit de reserve. Daarnaast is er € 433.000 onttrokken aan deze reserve vanwege het project van de herinrichting van de winkelstraat Wolvega. In de analyse op de cijfers van programma 7 en de paragraaf lokale heffingen lichten we de exploitatie riolering nader toe.
Reserve spoedzoekers
Van het rekeningresultaat 2023 is € 550.000 gestort in de nieuwe reserve spoedzoekers. Dit betreft het restant van de middelen voor opvang ontheemden uit Oekraïne. Hiermee reserveren we middelen voor het huisvesten van spoedzoekers.
Reserve investeringsambities
In 2024 is een bedrag van € 1,75 miljoen toegevoegd aan de reserve investeringsambities. Hiervan is € 1 miljoen gereserveerd voor betaalbaar wonen en € 0,75 miljoen als extra reserve voor de herinrichting Lycklamaweg. We onttrokken aan deze reserve een bedrag van in totaal € 2,6 miljoen voor de centrumontwikkeling Noordwolde, de ontmoetingslocatie Wolvega (vastgoed Wolvega), het voorbereidingskrediet Lycklamaweg en de organisatiekosten 2024 van de Regiodeal Zuidoost Friesland.
Reserve energietransitie
Bij de Voorjaarsnota 2019 is de bestemmingsreserve energietransitie ingesteld, zodat we het klimaat- en duurzaamheidsbeleid in Weststellingwerf verder invulling kunnen geven. De structurele voeding van de reserve bestaat uit de jaarlijkse huuropbrengsten van de twee zonneparken in onze gemeente, voor 2024 € 29.000.
Reserve noodfonds energie
Bij de vaststelling van de begroting 2023 is door een amendement de reserve noodfonds energie in het leven geroepen. Hier is € 1,0 miljoen in gestort voor regelingen waar maatschappelijke organisaties, culturele verenigingen en sportverengingen een beroep op konden doen. In 2023 is de eerste regeling opengesteld. In 2024 is een tweede regeling opengesteld. Hiervoor is € 495.000 onttrokken uit de reserve. Daarmee is deze bestemmingsreserve volledig benut en kan worden opgeheven.
Dekkingsreserve kapitaallasten
Deze reserves zijn ingesteld voor de dekking van de kapitaallasten van diverse projecten. Op het moment dat we een project afsluiten, gaan de kapitaallasten op de exploitatie drukken. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking aan deze bestemmingsreserve. In 2024 is er voor het eerst een onttrekking geweest aan deze reserve van € 103.000 voor kapitaallasten. Daarnaast is er € 179.250 verschoven van het project het Groene Hart naar het project aankoop vastgoed Wolvega. Er zijn ook diverse stortingen gedaan voor de dekking van de kapitaallasten van het project herinrichting winkelstraat Wolvega (€ 433.000), huisvesting Oekraïnse ontheemden (€ 516.000), project herinrichting De Blesse (€ 95.000), project centrumontwikkeling Noordwolde (€ 311.000) en project aankoop vastgoed Wolvega ( € 1,4 miljoen). Vanuit het rekeningresultaat 2023 is € 500.000 gestort voor de dekking van kapitaallasten huisvesting Oekraïnse ontheemden.
Structurele mutaties
De voorschriften vragen om een overzicht van alle structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves. Dit om beter inzicht te krijgen in het structureel en reëel evenwicht. Alle mutaties binnen onze reserves zijn van incidentele aard, met uitzondering van de toevoeging van de huuropbrengsten zonneparken aan de bestemmingsreserve energietransitie en de onttrekking uit de dekkingsreserve kapitaallasten.
Voorzieningen
Terug naar navigatie - Voorzieningenx € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Voorzieningen | Saldo 31-12-2023 | Stortingen | Aanwen- dingen | Vrijval | Saldo 31-12-2024 | ||
Voorziening Nalatenschap Dames Hofstee | 151 | 151 | |||||
Voorziening Verlofsparen | 269 | 89 | 359 | ||||
Voorziening RVU | 161 | 121 | 130 | 152 | |||
Voorziening Uitkering Pensioenen Gewezen Wethouders | 4.232 | 630 | 331 | 4.531 | |||
Voorziening Opbouw Pensioenen Gewezen Wethouders | 596 | 249 | 846 | ||||
Voorziening Ontslaguitkeringen Wethouders | 257 | 36 | 208 | 13 | |||
Voorziening afkoopsom onderhoud graven | 538 | 54 | 74 | 518 | |||
Totaal | 6.204 | 1.143 | 571 | 208 | 6.569 | ||
Omschrijving (toelichting)
Omschrijving (toelichting)
Toelichting op voorzieningen
Voorziening nalatenschap dames Hofstee
Deze voorziening is gevormd uit een legaat met als verplichting dat de rente-opbrengsten ten gunste komen van de Triade. Jaarlijks bepalen we bij het opstellen van de begroting wat de rente is en dat rentebedrag wordt op verzoek uitbetaald aan Triade. De stand van de voorziening blijft € 150.655.
Voorziening verlofsparen
In de cao 2022 was de invoering van spaarverlof opgenomen. Medewerkers kunnen bovenwettelijke verlof, overwerkvergoeding, gekochte bovenwettelijke uren, verlofuren uit onregelmatig werken en beschikbaarheidsdienst omzetten in spaarverlof. Voor dit spaarverlof, zoals dit vanaf 2022 van toepassing is, moet voor de verplichting een voorziening worden opgenomen. In 2024 is een extra bedrag van € 89.000 in deze voorziening gestort. Daarmee groeit de voorziening gestaag.
Voorziening Regeling vervroegd uittreden (RVU)
In de cao is de RVU opgenomen. Bij de RVU nemen medewerkers ontslag en volgt er een (maandelijkse) ontslagvergoeding die de medewerker in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd. Aangezien de medewerker in die periode geen activiteiten/prestaties voor de gemeente verricht, moet volgens het BBV, een voorziening worden getroffen voor de financiële verplichting die de gemeente tegenover de medewerker en de fiscus heeft op basis van deze regeling. Deze voorziening is in 2023 in het leven geroepen. In 2024 zijn de eerste uitbetalingen in het kader van de RVU hieruit onttrokken en is er op basis van de verplichtingen een bedrag van € 121.000 in deze voorziening gestort.
Algemene informatie over pensioenen wethouders
Het pensioen voor wethouders is geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Ook bewindspersonen, leden van de Tweede Kamer, gedeputeerden en leden van het dagelijks bestuur van een waterschap (behalve de dijkgraaf) bouwen op grond van die wet pensioen op. De Appa-pensioenpremie wordt op het salaris van de wethouder ingehouden. Deze wordt gestort in de kas van de gemeente in plaats van bij een pensioenfonds. Gemeenten hebben op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) de taak om hiervoor een voorziening te vormen. Daarmee is zichtbaar voor welk bedrag oud- en zittende wethouders pensioen hebben opgebouwd. De gehanteerde rekenrente is gebaseerd op een jaarlijkse circulaire van het ministerie van BZK hierover.
Voorziening Uitkering Pensioenen Gewezen Wethouders
Oud-wethouders, die intussen met pensioen zijn, ontvangen uit deze voorziening hun pensioen. De hoogte van de voorziening wordt bepaald aan de hand van actuariële berekeningen. Ten opzichte van vorig jaar is de rekenrente gedaald van 3,160% naar 2,325%. In de circulaire van BZK is bepaald dat de ABP-pensioenen met ingang van 1 januari 2025 worden verhoogd met 1,84%. Dat betekent dat ook de Appa pensioenen met ingang van 1 januari 2025 worden verhoogd met 1,84%. De indexatie is opgenomen in de waardeberekeningen.
In 2024 is uit de voorziening € 331.000 aan pensioenen uitgekeerd. Door de aanpassing van de rekenrente en de indexatie van de pensioenen verandert het benodigde saldo in deze voorziening. Op basis van de actuariële berekeningen is er in totaal € 630.000 in de voorziening gestort. De voorziening komt hiermee eind 2024 uit op € 4.531.000.
Voorziening Opbouw Pensioenen Gewezen Wethouders
Voor onze huidige wethouders en oud-wethouders die op dit moment nog niet met pensioen zijn, moeten we een voorziening vormen die op termijn toereikend moet zijn om ieders pensioen te kunnen betalen. Voor de bepaling van de hoogte van deze voorziening moeten we gebruik maken van actuariële berekeningen. Hierbij is rekening gehouden met de actuele rekenrenten en indexering van de pensioenen. Ten opzichte van vorig jaar is de rekenrente verlaagd van 3,160% naar 2,325%. In de circulaire van BZK is bepaald dat de ABP-pensioenen met ingang van 1 januari 2025 worden verhoogd met 1,84%. Dat betekent dat ook de Appa pensioenen met ingang van 1 januari 2025 worden verhoogd met 1,84%. De indexatie is opgenomen in de waardeberekeningen. Op basis van de actuariële berekeningen is er in 2024 € 249.000 in de voorziening gestort. De voorziening komt hiermee eind 2024 uit op € 846.000.
Voorziening Ontslaguitkeringen Wethouders
Wethouders, die niet hun volledige termijn afmaken, hebben recht op een ontslaguitkering. Dit wordt ook wel wachtgeld genoemd. Een voormalig wethouder heeft recht op een volledige uitkering tot het moment dat hij of zij een nieuwe baan heeft gevonden of een aanvullende uitkering als het salaris in de nieuwe baan lager is. In 2024 is er € 244.000 van deze voorziening vrijgevallen omdat een voormalig wethouder een nieuwe baan heeft geaccepteerd. De voorziening komt hiermee eind 2024 uit op € 13.000.
Voorziening afkoopsom onderhoud graven
Deze voorziening is bedoeld om het onderhoud van graven te kunnen betalen. De storting is de afkoopsom, die nabestaanden hebben betaald voor het onderhoud van graven in toekomstige jaren. De aanwending betreft de bijdrage aan de exploitatie 2024 om dit onderhoud te kunnen betalen.
Vaste schuld
Terug naar navigatie - Vaste schuldOnze vaste schuld met rentetypische looptijd groter dan 1 jaar bestaat uit drie geldleningen.
x € 1.000 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vaste schulden > 1 jaar | Oorspr. Bedrag | Rente % | Einde looptijd | Boekwaarde 31-12-2023 | Opname 2024 | Aflossing 2024 | Boekwaarde 31-12-2024 | Aflossing totaal | Rente 2024 |
Opgenomen leningen | |||||||||
201601 (BNG 347) | 56.901 | 3,440% | 2036 | 34.852 | 2.845 | 32.007 | 24.894 | 1.142 | |
201602 (BNG 348) | 4.000 | 1,940% | 2037 | 4.000 | 4.000 | - | 78 | ||
200901 (ASN 291) | 10.000 | 4,165% | 2029 | 3.000 | 500 | 2.500 | 7.500 | 122 | |
Totaal | 70.901 | 41.852 | - | 3.345 | 38.507 | 32.394 | 1.342 |
Vlottende passiva
Terug naar navigatie - Vlottende passivaDe vlottende passiva bestaan uit netto-vlottende schulden met een looptijd korten dan 1 jaar en overlopende passiva. De overlopende passiva zijn toegenomen. Dit heeft met name te maken met alle ontvangen doeluitkeringen (specifieke uitkeringen) die wij op dit moment ontvangen.
x € 1.000 | ||||
---|---|---|---|---|
Vlottende passiva | 31-12-2024 | 31-12-2023 | ||
Vlottende schuld | 6.445 | 5.655 | ||
Overlopende passiva | 9.693 | 7.366 | ||
Totaal | 16.138 | 13.021 | ||
x € 1.000 | ||||
Specificatie vlottende schuld | 31-12-2024 | 31-12-2023 | ||
Crediteuren algemeen | 3.188 | 2.962 | ||
Crediteuren belastingafdrachten | 236 | 207 | ||
Crediteuren Werk en Inkomen | 1.796 | 1.636 | ||
Crediteuren SD | 303 | 317 | ||
Overig | 922 | 533 | ||
6.445 | 5.655 | |||
Overlopende passiva
Terug naar navigatie - Overlopende passivax € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Overlopende passiva | 31-12-2024 | 31-12-2023 | |||
Verplichtingen die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen | 3.500 | 3.178 | |||
Ontvangen voorschotten voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van volgende begrotingsjaren | 6.193 | 4.188 | |||
Totaal | 9.693 | 7.366 | |||
x € 1.000 | |||||
Betreft: | 31-12-2024 | 31-12-2023 | |||
Transitorische rente | 261 | 284 | |||
Diverse afdrachten december salarissen | 2.073 | 1.702 | |||
Omzetbelasting 4e kwartaal | 243 | -12 | |||
BTW voorgaande jaren | 7 | 0 | |||
Nog te betalen kosten | 914 | 886 | |||
Vooruit ontvangen bedragen | 2 | 318 | |||
Ten onrechte betaald/ontvangen | 0 | 0 | |||
Verplichtingen die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen | 3.500 | 3.178 | |||
Vooruitontvangen doeluitkeringen | 6.193 | 4.186 | |||
Overige voorschotten | 0 | 2 | |||
Ontvangen voorschotten | 6.193 | 4.188 | |||
Vooruit ontvangen doeluitkeringen
Terug naar navigatie - Vooruit ontvangen doeluitkeringenx € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vooruit ontvangen doeluitkeringen | Code SISA | 31-12-2023 | Toevoegingen | Uitgaven | Vrijval | 31-12-2024 | |
Van het Rijk: | |||||||
Onderwijsachterstandsbeleid (OAB) | OCW D8 | 111 | 533 | 614 | 30 | ||
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) | OCW D14 | 240 | - | 95 | 145 | ||
Hulp gedupeerden toeslagenproblematiek | FIN B2 | 4 | 106 | 99 | 11 | ||
Sportakkoord | VWS H8 | 39 | 39 | - | |||
Preventieakkkoord | VWS H12 | 40 | 17 | 23 | |||
Wet Inburgering | SWZ G10 | 317 | 465 | 171 | 611 | ||
Onderwijsroute | SWZ G13 | 21 | 6 | 25 | 2 | ||
Aanpak Energie armoede | J55 | 800 | 328 | 472 | |||
Capaciteit klimaat en Energiebeleid CDOKE | K28 | 463 | 620 | 664 | 419 | ||
Brede reg.Comb.funct. buurtsp | BR 0039 (H30) | - | - | ||||
Lok. sportakkoord vanaf 2023 | BR 0039 (H30) | 23 | 23 | 19 | 27 | ||
Leefomgeving | BR 0039 (H30) | 17 | 18 | 18 | 17 | ||
Mantelzorg | BR 0039 (H30) | - | |||||
Een tegen Eenzaamheid | BR 0039 (H30) | - | 18 | 18 | |||
Versterken sociale basis | BR 0039 (H30) | 32 | 65 | 66 | 31 | ||
Welzijn op recept | BR 0039 (H30) | 9 | 24 | 26 | 7 | ||
Terugdringen gezondh.achterst | BR 0039 (H30) | 35 | 36 | 43 | 28 | ||
Kansrijke Start | BR 0039 (H30) | 14 | 36 | 26 | 24 | ||
Verst. kennis en adviesfunctie GGD | BR 0039 (H30) | - | |||||
Coörd.kosten reg. aanpak prev | BR 0039 (H30) | 17 | 13 | 16 | 15 | ||
Aanp. overgewicht en obesitas | BR 0039 (H30) | 29 | 32 | 16 | 45 | ||
OKO vroegsignal. alcoholprobl | BR 0039 (H30) | 4 | 5 | 9 | |||
Mentale gezondheid | BR 0039 (H30) | 12 | 9 | 21 | |||
Valpreventie | BR 0039 (H30) | 24 | 74 | 48 | 50 | ||
Lokale aanpak Isolatie | J94 | 1.198 | 2.373 | 15 | 3.556 | ||
Huisvesting grote gezinnen statushouders | J97 | 35 | 35 | - | |||
Oekraïne | M16 | 12 | 12 | - | |||
Terugbetaling energie compensatie | 157 | 157 | |||||
Regeling specifieke uitkering stimulering sport | H4 | - | 157 | 149 | 8 | ||
- | |||||||
Van overige Nederlandse overheidslichamen: | - | - | |||||
Natuurvriendelijk isoleren | J117B | - | 25 | 13 | 12 | ||
Regiodeal Zuidoost Friesland | J75B | 694 | - | 239 | 455 | ||
Totaal | 4.190 | 4.795 | 2.776 | 17 | 6.193 | ||
Toelichting op vooruit ontvangen doeluitkeringen
Onderwijsachterstandsbeleid (LOAB)
We krijgen een Rijksbijdrage voor de LOAB die wij voor meerdere jaren moeten inzetten. Het saldo van de baten en lasten van deze rijksbijdrage is toegevoegd aan deze post en als zodanig gereserveerd voor latere jaren omdat het geoormerkte gelden zijn.
Nationaal Programma Onderwijs (NPO)
Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) heeft als doel om leerlingen te helpen die vertraging hebben opgelopen in hun leerontwikkeling. Het restant van deze rijksbijdrage is toegevoegd aan de balans om in te kunnen zetten voor begin 2025.
Nationaal preventieakkoord
We hebben meegedaan aan het Nationaal Preventieakkoord. Dit betrof een jaarlijkse Rijksbijdrage van € 20.000 van 2021 tot en met 2023. Deze middelen zijn gebruikt door de gemeente om preventief in te zetten op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik in samenwerking met lokale partners. Het restant hiervan plaatsen we op de balans.
Wet inburgering
Per 1 januari is de nieuwe Wet inburgering van kracht. Voor de uitvoering hiervan hebben we in 2023 een SPUK uitkering van het Rijk gekregen.
Onderwijsroute
De onderwijsroute inburgering is een route vooral voor jongeren. Zij leren de Nederlandse taal op niveau B1 of hoger. Ook worden zij dan voorbereid op het volgen van een mbo-, hbo- of universitaire opleiding. Er is door het Rijk een specifieke uitkering verstrekt voor het realiseren van aanbod voor de onderwijsroute en voor voorzieningen die voor de doelgroep worden getroffen.
Aanpak energiearmoede
De gemeente heeft een specifieke uitkering ontvangen voor aanpak energiearmoede. Tot en met 31 december 2025 heeft de gemeente de tijd om deze middelen uit te geven. Met deze SPUK middelen kunnen gemeenten huishoudens ondersteunen met het nemen van kleine en grote energiebesparende maatregelen. Hierbij is het mogelijk aan te sluiten bij een bestaande aanpak. Deze aanpak kan variëren van kleine maatregelen, zoals energiedisplays en radiatorfolie, tot aan een bijdrage aan grotere isolatiemaatregelen zoals vloer- en spouwmuurisolatie. Het doel van deze maatregelen is directe verlaging van het energieverbruik of de energierekening.
Capaciteit klimaat en Energiebeleid CDOKE
Deze doeluitkering betreft personele (90%) en bijbehorende materiële kosten (10%) voor het uitvoeren van het Nationaal Klimaatakkoord (Regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid/CDOKE). Het bedrag ontvangen we eerst voor 3 jaar (2023, 2024 en 2025), de wettelijke regeling voor de jaren 2026 t/m 2030 volgt zo snel mogelijk. Omdat de aard een structurele taak is mogen we deze ontvangen middelen van het Rijk en de provincie als structureel bestempelen.
Brede Spuk regeling voor gezondheid en sport BR0039
Er is een nieuwe SPUK regeling ten behoeve van sport-beweegstimulering, het bevorderen van cultuurparticipatie, gezondheidsbevordering en het versterken van de sociale basis voor de jaren 2023 – 2026. Deze regeling is onderverdeeld in diverse projecten.
Lokale aanpak Isolatie
Voor de periode tot en met 2026 heeft het Rijk de gemeente een SPUK toegekend voor het isoleren van particuliere woningen met de slechtste energie-labels (D, E, F of G) en een WOZ-waarde die lager is dan € 308.000. In samenwerking met de andere Friese gemeenten en de provincie Fryslân wordt een regeling uitgewerkt en in uitvoering gebracht.
Huisvesting grote gezinnen statushouders
We hebben in 2023 een subsidie van het Rijk aangevraagd en ontvangen voor het huisvesten van een groot gezin vergunninghouders. Deze subsidie is bedoeld om een woning aan te passen voor een groot gezin. De werkzaamheden en de afhandeling heeft in 2024 plaatsgevonden.
Manifest verkeersveiligheid
Voor de jaren 2021-2025 is een bedrag van € 26.000 (samengevoegd met restant 2020) ontvangen om te besteden aan projecten ten gunste van de verkeersveiligheid. Het resterende bedrag verwachten we in 2025 te besteden.
Regiodeal Zuidoost Friesland
De Regiodeal omvat in totaal een bedrag van € 30 miljoen. Daarvan wordt € 15 miljoen door het Rijk geïnvesteerd en de regio staat garant voor € 15 miljoen cofinanciering. Wij hebben in 2023 gelden van de Rijksbijdrage ontvangen voor de projecten Bestemming Wolvega of de Zuidelijke Poort (Driewegsluis). In 2024 is er gewerkt aan het project Bestemming Wolvega. Dit project loopt nog door in 2025.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Terug naar navigatie - Niet uit de balans blijkende verplichtingenDe gemeente is voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende, financiële verplichtingen. Naast de vaste schulden (opgenomen geldleningen) staat de gemeente Weststellingwerf garant voor onderstaande leningen. Bij de indirect gegarandeerde leningen staat het Rijk voor 50% garant en de gemeente voor 50%.
x € 1.000 | ||
---|---|---|
Niet uit de balans blijkende verplichtingen | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Huur - en leasecontracten | 2.093 | 1.651 |
Gewaarborgde geldleningen 100% garantstelling | 2.034 | 2.327 |
Gewaarborgde geldleningen 50% garantstelling | 22.918 | 24.500 |
Totaal | 27.045 | 28.478 |
x € 1.000 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gegarandeerde geldleningen Waarborg 100% | Geldnemer | Datum laatste aflossing | Rente % | Oorspr Bedrag | Restant lening 31-12-2023 | Restant lening 31-12-2024 | |||
BNG | |||||||||
Verzelfstandiging Soolstede | Stichting Alliade | 19-06-2030 | 3,850 | 2.050 | 779 | 680 | |||
Verzelfstandiging Soolstede | Stichting Alliade | 23-10-2030 | 3,945 | 3.779 | 1.446 | 1.262 | |||
ING | |||||||||
089-004069 | W.G. Leurs | 76 | 51 | 51 | |||||
SNS | |||||||||
958.500.320 | Stakelbeek | 01-02-2024 | 5,710 | - | 5 | - | |||
Rabobank | |||||||||
F.C. Wolvega | Stichting Sportpark Molenwiek | 08-03-2033 | 6,600 | 125 | 46 | 41 | |||
Totaal | 6.030 | 2.327 | 2.034 | ||||||
x € 1.000 | |||||||||
Indirect gegarandeerde geldleningen* Waarborg 50% | Geldnemer | Datum laatste aflossing | Rente % | Oorspr Bedrag | Restant lening 31-12-2023 | Restant lening 31-12-2024 | |||
BNG | |||||||||
Indirect gegarandeerde geldleningen vorig jaar | 31.000 | ||||||||
40103017 | Stichting WoonFriesland | 3.100 | 3.100 | ||||||
40114339 | Woningst. Weststellingwerf | 3.000 | 3.000 | ||||||
FLEX.465.02 | Woningst. Weststellingwerf | 5.000 | - | ||||||
FLEX.465.02 | Woningst. Weststellingwerf | 5.000 | - | ||||||
FLEX.465.02 | Woningst. Weststellingwerf | 5.000 | 2.000 | ||||||
40112530 | Woningst. Weststellingwerf | 3.500 | 3.500 | ||||||
40114907 | Woningst. Weststellingwerf | 5.000 | 5.000 | ||||||
40113856 | Woningst. Weststellingwerf | 4.000 | 4.000 | ||||||
40113857 | Woningst. Weststellingwerf | 4.000 | 4.000 | ||||||
408027503 | Woningst. Weststellingwerf | 1.900 | 1.735 | ||||||
FLEX.701.03 | Woningst. Weststellingwerf | 3.500 | 1.500 | ||||||
FLEX.465.03 | Woningst. Weststellingwerf | 5.000 | - | ||||||
Ned. Waterschaps Bank | |||||||||
WSW 41770 | Woningst. Weststellingwerf | 29-01-2025 | 4,450 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |||
WSW 39219 | Woningst. Weststellingwerf | 21-06-2027 | 4,849 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |||
Aegon | |||||||||
WSW 49842 | Stichting WoonFriesland | 03-03-2070 | 0,260 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |||
Totaal | 66.000 | 49.000 | 45.835 | ||||||
Hiervan 50% indirect gegarandeerd | 33.000 | 24.500 | 22.918 |