Portefeuillehouder(s) | Den Hartigh, Hartog en Zonderland |
Organisatie | Beleid en Sport & Leefstijl |
Portefeuillehouder(s) | Den Hartigh, Hartog en Zonderland |
Organisatie | Beleid en Sport & Leefstijl |
Gezondheidsbeleid : Integraal Zorg Akkoord (IZA)
Het Integraal Zorgakkoord (IZA) heeft als doel de zorg voor de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Om dit te bereiken zijn er afspraken gemaakt tussen het miniserie van VWS en een groot aantal partijen in de zorg en ondersteuning. Eén van deze afspraken is het opstellen van het Regioplan voor elke regio. Eind 2023 is er vanuit de regio Fries Integraal Zorgakkoord (FrIZA) het regioplan ‘Friesland’ vastgesteld door de Bestuurscommissie Gezondheid.
Het regioplan heeft als centrale ambitie ‘van zorg naar gezondheid en welbevinden door het versterken van de Mienskip’. Om deze ambitie te behalen zijn er vier prioritaire opgaven gesteld:
Aan de vier gestelde opgaven wordt actief samengewerkt binnen het FrIZA. Alle achttien Friese gemeenten zijn aangesloten en ondersteunen actief de provinciale en lokale uitrol van de verschillende interventies die voortkomen uit de plannen. Elke gemeente heeft vanuit de SPUK IZA uitvoeringsbudgetten ontvangen. Voor de gemeente Weststellingwerf is dit budget ondersteunend voor de lokale implementatie van Opgroeien Kansrijke Omgeving (OKO).
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
De raad heeft op 29 januari 2024 besloten om, met het oog op toekomstbestendigheid van de afvalinzameling en de invoering van het nieuwe beleid van diftar+ per 1-1-2026, de inzameling van het huishoudelijk restafval en GFT onder te brengen bij Omrin.
In het afgelopen jaar is daartoe een implementatieplan opgesteld met verschillende interne projectgroepen om deze overgang goed te borgen, te begeleiden en de communicatie hierover richting inwoners in te regelen. Hiervoor is onder andere een uitgebreid communicatieplan opgesteld en zijn inwoners op verscheidene manieren geïnformeerd over de ontwikkelingen.
Specifiek kijkend naar de verdere voorbereidingen voor de invoering van diftar+, startend op 1-1-2026, is gewerkt aan het flankerend beleid en compensatiemaatregelen. Hiervoor zijn meerdere bijeenkomsten met de klankbordgroep (bestaande uit raadsleden) gearrangeerd om te komen tot een passend pakket van maatregelen.
Uiteindelijk resulteerde dit in het voorstel dat in de raad van december 2024 vastgesteld is en waar in 2025 verdere invulling aan wordt gegeven. Met beide trajecten geeft de gemeente verdere invulling in de overgang naar diftar+ en een robuuste afvalinzameling voor de komende jaren.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
In 2024 hebben we verder uitvoering gegeven aan het gemeentelijk klimaat- en duurzaamheidsbeleid. We hielpen inwoners met het verduurzamen van hun woning. Via energieverkenners, energiecoaches en de Lokale Aanpak Isolatie. Wij hebben aanzienlijke stappen gezet om onze eigen CO2-uitstoot te verminderen. We hebben hiervoor een CO2-prestatieladdercertificaat ontvangen.
In 2024 is verdere uitvoering gegeven aan het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
In 2024 is er blijvend ingezet op de drie gestelde ambities binnen het lokaal Gezondheidsbeleid 2022-2025. Door actief uitvoering te geven aan het vastgestelde beleid zetten we in op het verkleinen van sociaal economische gezondheidsverschillen, het verbeteren van een gezonde leefomgeving en het bieden van gezondheidsbevorende en beschermende programma’s. Dit is gebeurd vanuit de verschillende programma’s die zich inzetten op een gezonde leefstijl en een gezonde fysieke sociale leefomgeving. Er wordt binnen deze programma’s domein overstijgend en integraal gewerkt. Er zijn vanuit het GALA/Brede SPUK 2023 - 2026 actieve ketenaanpakken ontstaan waardoor in gezamenlijkheid met samenwerkingspartijen aan de gestelde doelstellingen wordt gewerkt.
De toelichting op deze cijfers staat bij het onderdeel jaarrekening, overzicht van baten en lasten, programma 7.
Exploitatie | Rekening 2024 | Begroting 2024 | Primitieve begroting 2024 | Verschil begroot - werkelijk | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 10.258 | 12.864 | 9.607 | 2.606 | |
Baten | -7.338 | -9.514 | -6.872 | -2.176 | |
Saldo van lasten en baten | 2.920 | 3.351 | 2.735 | 431 | |
Onttrekkingen | -720 | -835 | 0 | -115 | |
Stortingen | 462 | 508 | 25 | 46 | |
Saldo mutatie reserves | -258 | -327 | 25 | -68 | |
Resultaat | 2.662 | 3.024 | 2.760 | 362 |