Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort & Hartog |
Organisatie | Advies & Ondersteuning en Publiek & Communicatie |
Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort & Hartog |
Organisatie | Advies & Ondersteuning en Publiek & Communicatie |
Dienstverlening
In 2021 is de dienstverleningsvisie met daarin leidende principes en thema’s vastgesteld. Om verschillende redenen, waaronder de coronapandemie, is de visie onvoldoende in het “DNA” van de organisatie terechtgekomen. Inmiddels ligt de pandemie achter ons en zijn de tijden veranderd. De behoefte is ontstaan om de huidige dienstverleningsvisie te vernieuwen. Daarom zijn we in 2024 gestart met de herijking op de visie op dienstverlening door onder andere onderzoek onder inwoners en ondernemers uit te voeren, en workshops te houden met management, directie, het college en een klankbordgroep van de gemeenteraad. Deze herijkte visie wordt in 2025 vastgesteld.
Verschillende applicaties zijn in 2024 vernieuwd, zoals het kassasysteem en het afsprakenprogramma. Die gaan in 2025 live. Dit biedt meer mogelijkheden voor dienstverlening en is hierdoor toekomstbestendig qua wet- en regelgeving. De veranderingen zijn vooral 'achter de schermen' zichtbaar, maar essentieel voor de verdere professionalisering van onze dienstverlening.
Open Dag
Op zaterdag 25 mei openden we tijdens de Open Dag de deuren van het gemeentehuis voor alle inwoners. Van 13.00 tot 17.00 uur waren er in en voor het gemeentehuis allerlei activiteiten voor jong en oud. Van trouwen voor kinderen tot een rondleiding door het gemeentearchief. Op een informatieve en interactieve manier konden inwoners zien wat de gemeente allemaal doet. Dit zorgde voor laagdrempelig contact tussen inwoners, gemeenteambtenaren en het gemeentebestuur.
De open dag werd door ruim 2.000 inwoners en belangstellenden bezocht en was een groot succes. We hebben veel positieve reacties ontvangen en kijken terug op een zeer geslaagde dag, die we elke collegeperiode eenmaal gaan organiseren.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
In 2024 is verdere vooruitgang geboekt in het verkleinen van de afstand tussen gemeenteraad, bestuurders en inwoners. Dit heeft geleid tot:
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
De kwaliteit van de democratische besluitvorming van de gemeenteraad is verbeterd. De zichtbaarheid en bekendheid van de gemeenteraad is vergroot en de drempel voor inwoners om raadsleden te benaderen is verlaagd. Voorgaande blijkt uit de feedbackformulieren die inwoners ingevuld hebben en het aantal contactmomenten tussen de gemeenteraad en inwoners.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
In 2024 zijn we aan de slag gegaan met het herijken van de visie op dienstverlening. Dienstverlening en communicatie hangen nauw met elkaar samen. We hebben er daarom voor gekozen eerst de dienstverleningsvisie te vernieuwen, waarna we aan de slag gaan met de communicatievisie. Hierdoor worden beide visies op dezelfde principes gebaseerd en kunnen ze elkaar versterken.
Rond de zomer hebben we een grote enquête onder onze inwoners uitgezet. Deze bevatte naast dienstverleningsvragen ook gerichte vragen over communicatie en participatie. Ook hebben we workshops georganiseerd met MT, directie, college en een klankbordgroep van de raad. In 2025 werken we alle informatie uit tot een nieuwe visie op dienstverlening en daaropvolgend een nieuwe communicatievisie.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
Een visie geeft de gemeente richting en een doel. Beleid en beslissingen worden genomen in lijn met de gewenste toekomst van de gemeente. De huidige visie is onvoldoende geland in de organisatie. Vooral de coronaperiode heeft hier veel invloed op gehad. De coronaperiode leidde tot veranderingen binnen en buiten de organisatie, zoals thuiswerken en meer digitale dienstverlening. Daarom is besloten om de visie te toetsen: voldoet deze nog? Dit is gedaan door een onderzoek onder inwoners en ondernemers te houden. Daarnaast zijn er interviews gehouden en workshops georganiseerd met management, directie, het college en een klankbordgroep van de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot de herijking van de visie die in 2025 wordt vastgesteld.
Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
In 2024 hebben dorpsorganisaties en actieve inwoners van de gemeente Weststellingwerf zich opnieuw enorm ingezet om de leefbaarheid in hun dorpen te verbeteren. Vaak op eigen initiatief en zonder betrokkenheid van de gemeente. Onze inwoners pakten hun eigen verantwoordelijkheid. Daar waar nodig wisten zij ons ook te vinden voor advies en het verder brengen van hun goede ideeën door middel van een subsidie.
Het dorpenfonds werd ingezet voor werk-, proces- en projectenbudget voor lokale initiatieven. We zagen dat het onderdeel “procesbudget” tegemoet kwam aan de vraag voor extra professionele ondersteuning van vrijwilligers. Wij zijn één van de weinige gemeenten die op deze wijze vrijwilligers helpt en daardoor ontlast.
Gebiedswethouders fungeerden als aanspreekpunt voor plaatselijke belangen en waren aanwezig bij vergaderingen en activiteiten. De dorpencoördinator speelde een verbindende rol tussen de dorpsorganisaties, gemeente en andere belanghebbenden en ondersteunde dorpsorganisaties door te adviseren over de (gemeentelijke) mogelijkheden en het maken van samenwerkingsafspraken.
Vanwege de actualiteit hebben wij extra ingezet op het stimuleren van en ondersteuning bij woningbouwinitiatieven en de dorpsontwikkelingsmaatschappij De Groote Veenpolder, Samen Vooruit”.
Communicatie met de dorpen verliep via nieuwsbrieven, mail en tijdens keukentafelgesprekken. Omdat het betrekken van inwoners bij activiteiten een uitdaging blijft voor plaatselijke belangen, is het gebruik van een dorpsapp gestimuleerd. De Vereniging Kleine Dorpen Weststellingwerf (VKD) was een belangrijke samenwerkingspartner en vierde tevens haar 40-jarig jubileum. Met de VKD was er nauw contact over de sociale impact van de wolf in de dorpen en is gezamenlijk opgetrokken om dit onderwerp onder de aandacht te brengen.
Bezoekers
Aantal geregistreerde baliebezoeken in 2024: 11.913 bezoeken.
Bezoeken burgerzaken | 2022 | 2023 | 2024 |
Aantal | 10.479 | 8.089 | 11.913 |
Wat opvalt is de toename van het aantal bezoekers afgelopen jaar. Dit komt door de zogenaamde paspoortpiek die in 2024 is gestart. Het aantal aangevraagde paspoorten en identiteitskaarten is met bijna 2700 aanvragen toegenomen. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2023. Deze piek duurt tot in 2029.
De gemiddelde wachttijd in 2024 was 37 seconden per afspraak. Deze wachttijd is van de begintijd van de geplande afspraak tot aan het oproepen van de bezoeker. Meer dan 60% van de bezoekers hoeft niet te wachten en bijna 90% van de bezoekers wordt binnen 5 minuten geholpen. In sommige gevallen was er ruimte om mensen te helpen die geen afspraak hadden. Bijna driekwart van de bezoekers zonder afspraak kon binnen 5 minuten geholpen worden. Er zijn geen klachten over wachttijden geweest.
Telefonie
Er zijn 24.098 telefoongesprekken direct bij het KCC aangeboden.
Ontvangen telefoongesprekken | 2022 | 2023 | 2024 |
Aantal | 27.120 | 24.374 | 24.098 |
De daling in telefoongesprekken liep tot 2023 en is in 2024 gestopt. Het aantal telefoontjes is nu bijna gelijk aan 2023. Dit is opvallend omdat meer bezoekers in andere jaren leidde tot meer telefoontjes, bijvoorbeeld voor het maken van een afspraak. Inwoners vinden nu beter antwoorden op hun vragen via de website en digitale kanalen. Dit is ook te zien in de cijfers van de website.
Eind februari en begin maart, als de aanslagen van de gemeentelijke belastingen worden verstuurd, is het de drukste periode voor het KCC. December is traditioneel de rustigste maand.
Huwelijken en geregistreerd partnerschappen
In 2024 zijn 107 stellen gehuwd of een geregistreerd partnerschap aangegaan door een (bijzonder) ambtenaar van de burgerlijke stand.
Huwelijken en partnerschappen | 2022 | 2023 | 2024 |
Huwelijk | 64 | 51 | 50 |
Geregistreerd partnerschap | 50 | 50 | 57 |
Omzetting huwelijk/partnerschap | 3 | 4 | 4 |
Totaal | 117 | 105 | 111 |
Waarvan kosteloos | 66 | 51 | 66 |
Er zijn geen bijzonderheden ten opzichte van voorgaande jaren. Ook in dit proces zie je dat digitalisering zijn intrede heeft gedaan. Meer dan 85% van de huwelijken en partnerschappen regelt de inwoner digitaal met de gemeente.
Meldingen openbare ruimte
In 2024 zijn er in totaal 2.663 meldingen openbare ruimte geregistreerd. Dit is een lichte toename ten opzichte van 2023. Inwoners lijken meer bereid om melding te maken of weten beter hoe ze dit kunnen doen.
Meldingen openbare ruimte | 2022 | 2023 | 2024 |
Aantal | 2.512 | 2.524 | 2.663 |
De top drie soorten meldingen in 2024 zijn hetzelfde als de afgelopen jaren:
Bronnen: Bezoekers: JCC-klantgeleiding; Telefonische contacten: Mitel; Meldingen openbare ruimte: iZaakafhandeling, geraadpleegd op 11 februari 2025
De effecten van beleid worden toegelicht aan de hand van een vaste set beleidsindicatoren. | |||||
---|---|---|---|---|---|
Beleidsindicatoren vanuit het rijk | Eenheid | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 11,9 | 12,0 | 12,2 | 12,5 |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 11,2 | 11,3 | 11,7 | 12,7 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | € 994,90 | € 828,54 | € 969,66 | € 1.003,71 |
Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 26,0% | 23,8% | 21,3% | 19,5% |
Overhead | % van totale lasten | 9,2% | 10,5% | 10,6% | 13,1% |
Bron: eigen gegevens | |||||
De berekening van deze indicatoren is gebaseerd op het document van de VNG ´Definities beleidsindicatoren ‘bestuur en organisatie´. |
De toelichting op deze cijfers staat bij het onderdeel jaarrekening, overzicht van baten en lasten, programma 0.
Exploitatie | Rekening 2024 | Begroting 2024 | Primitieve begroting 2024 | Verschil begroot - werkelijk | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 4.787 | 3.907 | 3.897 | -880 | |
Baten | -833 | -625 | -454 | 208 | |
Saldo van lasten en baten | 3.954 | 3.282 | 3.444 | -672 | |
Onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 3.954 | 3.282 | 3.444 | -672 |