Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Oevers
Op 1 januari 2024 heeft de provincie Friesland het beheer van de oevers langs de Friese vaarwegen toebedeeld. In 2024 hebben wij de oevers die wij toebedeeld hebben gekregen geïnspecteerd. 

Baggeren vijvers en watergangen binnen de bebouwde kommen
In 2024 hebben wij een start gemaakt met het opstellen van een baggerplan. 

Kwaliteitsniveau Openbare Ruimte
In 2024 zijn wij gestart met van het in beeld brengen van het kwaliteitsniveau openbare ruimte (IBOR). 

Veenweideprogramma 2021-2030
Het Veenweideprogramma 2021-2030 is in 2024 voor het eerst herijkt. Belangrijke ontwikkeling is het stopzetten van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Daarmee ontbreekt één integraal kader voor de opgaven die er zijn voor de natuur, stikstof, landbouw, water, bodem en klimaat. Ook het provinciale programma (FPLG) is stopgezet.

Het Veenweideprogramma valt dus niet onder het FPLG, maar vindt wellicht een plek onder de Provinciale Omgevingsvisie (POVI). De Friese gemeenten hebben in 2024 herhaaldelijk bij de provincie het belang benadrukt van een integrale visie op het landelijk gebied. Het Fries Klimaatplan (FK2050+) kan zorgen voor een integrale visie. Waarbij maatschappelijke kosten en baten en het effect op de Brede Welvaart nadrukkelijker meegewogen worden.

Het transitiefonds landelijk gebied is ingetrokken door de minister. Voor het Veenweideprogramma is nog wel reeds geoormerkt geld beschikbaar.

De Friese overheden blijven achter de veenweidedoelen en de gebiedsprocessen in het Veenweideprogramma staan. De door het Rijk beschikbaar gestelde gelden zijn onvoldoende voor alle doelen en gebiedsprocessen. Dat heeft effect op het vervolg van de nu lopende gebiedsprocessen. Dit kan leiden tot prioritering en versobering van projecten, een stimulans om naar andere bronnen te zoeken. 

In Weststellingwerf loopt in de Groote Veenpolder één van de gebiedsprocessen van het Veenweideprogramma. Rond het gebiedsplan is onrust ontstaan. Dit heeft geleid tot vertraging. In het Veenweideprogramma is de Groote Veenpolder nu (nog) geen ontwikkelingsgebied met toegang tot geld. De Groote Veenpolder heeft de titel kansrijk gebied.

In 2025 wordt toegewerkt naar een vervolgaanpak. De lokale gebiedscommissie heeft aan het Bestuurlijk Overleg Feangreide gepresenteerd wat gedaan wordt om daar te komen. De inzet betreft:

  • Voortzetten proeftuin bodemmaatregelen, zoals bijvoorbeeld profielkeren en klei in veen inbrengen.
  • Het inzichtelijk maken van de complexe hydrologische situatie.
  • Het voorbereiden van een integrale gebiedsanalyse.
  • Dialoog gericht op creëren van draagvlak.

In 2024 is er landelijke erkenning gekomen waarop we in Fryslân samen de funderingsproblematiek aan pakken. De Friese partners hebben samenwerkingsafspraken geaccordeerd, het funderingsloket is geopend en de regeling Funderingsonderzoek is opengesteld. De Funderingsaanpak wordt nu stap voor stap verder uitgewerkt.  Er wordt gewerkt op drie sporen:

  • Bewustwording: de betrokken Friese overheden informeren inwoners via een gezamenlijk funderingsloket. Dit loket houdt zitting in de gebieden waar funderingsschade speelt. Het thema funderingsschade leeft nog onvoldoende onder huizenbezitters. Weststellingwerf springt hier positief uit. In de Westhoek is wel brede interesse gebleken tijdens twee inloopavonden van het loket. Op die avonden zijn verscheidene vervolgafspraken gemaakt voor aanvullend onderzoek naar funderingsschade.
  • Lobby: de Veenweidegemeenten hebben zich collectief aangesloten bij het Platform Slappe Bodem (PSB). Fryslân is daarin voorloper met de reeds ingezette aanpak. Het Rijk werkt aan een nationale aanpak funderingsschade.
  • Data: een database waarin bestaande en nieuwe gegevens van de fundering van woningen geregistreerd worden om een gerichte en effectieve aanpak van de funderingsproblematiek te faciliteren. Met betrokken stakeholders is gekeken hoe de database te vullen en de data te ontsluiten.

Code Rood
In 2024 hebben Provincie en Wetterskip de subsidieregeling voor de Code Rood-gevallen verder uitgewerkt en, eind 2024, opengesteld. De gemeente heeft gezorgd voor het zo vlot mogelijk doorlopen van de ruimtelijke procedures voor het funderingsherstel en, waar nodig, sloop en nieuwbouw. Om het geheel in goede banen te leiden was er regelmatig bestuurlijk en ambtelijk overleg tussen Provincie, Wetterskip en de gemeente.

Plaatsingsbeleid infrastructuur elektrische voertuigen
Er is beleid ontwikkeld om beter te kunnen inspelen op de veranderende laadbehoefte van inwoners en andere gebruikers. Hierdoor komt meer regie op het aanleggen van laadpalen en op het meegroeien in de toenemende vraag naar laadpalen. De vaststelling van dit beleid door de gemeenteraad is voorzien in het eerste kwartaal 2025.

Biodiversiteit
In 2024 voeren wij 100% ecologisch bermbeheer buiten de bebouwde kom uit.

Eikenprocessierups
We hebben onder andere circa 8.000 bomen preventief behandeld tegen de eikenprocessierups. Hierdoor is de overlast beperkt.

Centrumontwikkeling Wolvega 
Het doel van de centrumontwikkeling Wolvega is een vitaal, toekomstbestendig en onderscheidend centrum met een aantrekkelijk verblijfsklimaat, een goede bereikbaarheid en duidelijke routing. Voor meer toelichting zie programma 3. 

Centrumontwikkeling Noordwolde
In 2024 hebben wij in samenspraak met inwoners en ondernemers het definitief ontwerp opgesteld. Daarnaast hebben wij de contractvoorbereiding en het inkoopproces gedaan om een geschikte aannemer vast te leggen. Voor meer toelichting zie programma 3. 

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Van beleid naar uitvoering

Terug naar navigatie - Van beleid naar uitvoering

Hebben we bereikt wat we wilden bereiken?

Het opstellen van een Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP)
In 2024 is verder gewerkt aan het opstellen van gemeentelijk beleid op het gebied van verkeer en vervoer. Het betreft het opstellen van een Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP) dat de volledige breedte van het (beleids-)veld verkeer- en vervoer bestrijkt. Een ontwerp van het GVVP is in oktober 2024 voor inspraak vrijgegeven door de gemeenteraad. Vervolgens heeft het plan gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegen. Het GVVP wordt in april 2025 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.

Het oplossen van verkeerskundige knelpunten
De aanpak van verkeerskundige knelpunten die door middel van kleinschalige maatregelen (zoals het aanleggen van parkeerplaatsen, het plaatsen van verkeersdrempels, verkeersborden, kleinschalige herinrichting, etcetera) kunnen worden opgelost heeft onverminderd de aandacht. Doel hiervan is om de verkeersveiligheid te vergroten en overlast voor inwoners te beperken. Ook was er aandacht voor knelpunten die wat complexer zijn en waarvoor daarom eerst nader onderzoek nodig is. De zogenaamde knelpuntenlijst is dynamisch, er worden knelpunten opgelost maar er komen ook nieuwe knelpunten bij.

Hoeveel heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Hoeveel heeft het gekost?

De toelichting op deze cijfers staat bij het onderdeel jaarrekening, overzicht van baten en lasten, programma 2.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2024 Begroting 2024 Primitieve begroting 2024 Verschil begroot - werkelijk
Lasten 8.423 8.686 8.251 263
Baten -310 -260 -140 50
Saldo van lasten en baten 8.113 8.426 8.110 313
Onttrekkingen -371 -577 -193 -207
Stortingen 1.054 1.054 0 0
Saldo mutatie reserves 683 476 -193 -207