Begrijpelijk en toegankelijk

Het gebruik van Heldere Taal
We willen dat onze communicatie voor iedereen begrijpelijk is. Daarom schrijven we zoveel mogelijk in heldere taal, bij voorkeur op taalniveau b1. We stimuleren de medewerkers om dit doen door middel van trainingen, een schrijfwijzer op intranet en praktische hulpmiddelen. In 2025 geven we Heldere Taal een frisse boost. Daarvoor hebben we in 2024 Hannie Helder ontwikkeld en werkten we aan een plan van aanpak.
Een begrijpelijke en toegankelijke website
Weststellingwerf.nl heeft in 2024 een A-status voor toegankelijkheid. Dat betekent dat de website toegankelijk is voor alle doelgroepen, ook voor mensen met een beperking. We werken er hard aan om deze status te behouden en uit te breiden naar de rest van de website en onze subsites.
De website is een belangrijk middel om met onze inwoners en ondernemers te communiceren. In 2024 plaatsten we 174 nieuwsberichten.
Het gebruik van de website is in 2024 gestegen ten opzichte van 2023:
• Er waren 276.929 bezoeken aan de website (in 2023: 259.808)
• Hiervan waren er 197.361 unieke bezoekers (in 2023: 183.208)
• Samen bekeken ze 1.009.808 pagina’s (in 2023: 919.567)
• 62,3% van de websitebezoeken was via de mobiele telefoon (in 2023: 59%). Het gebruik van de computer daalde naar 33,5% (in 2023: 35,4%). 4,2% bezocht de website via een ander device, waaronder de tablet.
Inwoners en ondernemers maakten dit jaar veel gebruik van de digitale mogelijkheden. In totaal zijn, naast de dienstverlening van iBurgerzaken, 6712 digitale formulieren ingevuld. Dit zijn 1080 meer ingevulde formulieren dan in 2023. Er kwamen 1001 digitale meldingen openbare ruimte binnen, waarvan 74% is gemeld met DigiD.
Naast de homepagina bezocht men vooral de volgende webpagina’s: zwembad De Steense, contact en openingstijden, afvalbrengstation, zwembad De Dobbe en vacatures.
De meest gebruikte zoekwoorden op de website waren: vacature(s), wmo, subsidie en gebiedsteam.
Digitale nieuwsbrieven
Via verschillende digitale nieuwsbrieven houden we onze inwoners, ondernemers en dorpen op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen:
- Inwonersnieuwsbrief: 950 inwoners zijn lid van deze nieuwsbrief (83 meer dan in 2023). In 2024 hebben we 25 inwonersnieuwsbrieven verstuurd.
- Ondernemersnieuwsbrief: we hebben 5 keer een ondernemersnieuwsbrief verstuurd. 182 ondernemers hebben zich aangemeld voor deze nieuwsbrief.
- Dorpennieuwsbrief: de nieuwsbrief van de dorpencoördinator is 10 keer verstuurd. Deze nieuwsbrief is bedoeld voor bestuurders en leden van dorp- en wijkverenigingen.
- Daarnaast hebben een aantal projecten een eigen digitale nieuwsbrief: herinrichting De Blesse, herinrichting Driewegsluis, centrumontwikkeling Wolvega, centrumonwikkeling Noordwolde en Bestemming Wolvega. Hiermee kunnen we de betrokkenen en geïnteresseerden snel en rechtstreeks informeren over ontwikkelingen.
Een professionele en actieve inzet van sociale media
Social media zijn een belangrijk communicatiekanaal om onze doelgroepen op een laagdrempelige manier te bereiken. Met de komst van een contentspecialist in 2025 willen we de social media meer doelgericht en planmatig in gaan zetten, om zo het bereik en de effectiviteit verder te vergroten.
Social media kanaal |
Aantal geplaatste berichten |
Aantal volgers |
Totaal bereik |
Type content |
|
243 |
3.891 |
111.380 |
Nieuws, informerende berichten en campagnes |
|
260 |
1.514 (343 meer dan 2023) |
9.549 |
Nieuws, vooral ‘positief’ |
|
63 |
4.861 |
108.675 |
Vacatures, |
X (voorheen Twitter) |
- |
|
|
|
Naast de gemeentelijke social media kanalen, zijn er aparte social media accounts voor: zwembaden Weststellingwerf, Vrijwilligerspunt, Lindewijk, JOGG Weststellingwerf en de jongerenwerkers.
Omdat het gebruik en het bereik van X (twitter) steeds verder terug liep, hebben wij hier in 2024 geen gebruik meer van gemaakt.