Cliënttevredenheidsonderzoek

In 2024 hebben wij het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) over 2023 uitgevoerd. In dit onderzoek werden inwoners gevraagd om hun ervaring te delen over de Wmo en Jeugdwet.
De resultaten van het CEO Wmo laten het volgende zien:
- Voor 80% was het duidelijk welke onderwerpen tijdens het gesprek besproken zouden worden. Ook is voor 78% in het gesprek duidelijk geworden waar zij gebruik van kan maken, heeft de consultent bij 76% duidelijke informatie gegeven en heeft de consulent bij 75% goed geluisterd. Gemiddeld wordt het gesprek beoordeeld met een 7,6.
- Het merendeel van de respondenten is het (helemaal) eens met de twee stellingen over de kwaliteit van de hulp. Zo vindt 91% dat de hulp die zij krijgt past bij de hulpvraag en is de kwaliteit van de hulp bij 86% goed.
- Over het effect van de hulp zijn respondenten over het algemeen tevreden. 88% kan zich door de hulp beter redden, 78% heeft een betere kwaliteit van leven en 74% kan beter de dingen doen die zij wil.
- 20% van de respondenten heeft het aanvragen van de hulp veel moeite gekost.
- 73% van de respondenten wist niet dat zij gebruik kon maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner, waarvan 27% hier wel behoefte aan had gehad.
- Bij 23% van de respondenten heeft het starten van de hulp (na ontvangst beschikking) langer dan drie maanden geduurd.
Helaas is de respons onder de doelgroep jeugd minimaal (2,3%), zodat er geen representatieve uitkomst was.
We gebruiken de uitkomsten van het onderzoek om onze dienstverlening te versterken.
Op basis van de ervaringen met het cliëntervaringsonderzoek over 2023 hebben we in 2024 voorbereidingen getroffen voor een continu-meting. Daarbij wordt ook vooraf om toestemming voor deelname gevraagd. De inrichting in het systeem van deze werkwijze is weerbarstig gebleken en wordt nog niet goed ondersteund. Dit heeft invloed op de uitvoering van het onderzoek over 2024.