Applicaties
In 2024 zijn er veel verbeteringen en veranderingen geweest. Inwoners merkten dit niet altijd meteen, maar het had veel invloed op de organisatie. De organisatie moest anders gaan werken. Vooral de invoering van Microsoft 365 had veel impact. Ook een nieuwe telefooncentrale en applicaties naar de cloud hadden invloed. Hierdoor kunnen we nu en in de toekomst beter en veiliger werken.

Kunstmatige intelligentie
AI werd in 2024 meer beschikbaar en toepasbaar. AI biedt kansen voor gemeentes, maar brengt ook risico's mee. Daarom hebben we richtlijnen gemaakt voor veiligheid en een werkgroep ingesteld. Dankzij ontwikkelingen in AI was het mogelijk een eerste versie van een kennisbank te maken. Hierin is informatie uit algemene bronnen makkelijker te vinden. Zo kunnen we inwoners beter helpen. 

Reisdocumenten
De paspoortpiek heeft veel impact op de dienstverlening. Die loopt van 2024 tot 2029 en zorgt voor meer aanvragen dan in eerdere jaren. Het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten is in 2024 ten opzichte van 2023 bijna verdubbeld en stijgt in 2025 verder. 

Naast de paspoortpiek zorgt de nieuwe Paspoortuitvoeringsregeling Nederland ervoor dat het uitgeven voor reisdocumenten complexer werd. Deze wetgeving vereist strikte functiescheiding. Zo wordt identiteitsfraude voorkomen. Een onderdeel hiervan is dat minimaal drie verschillende medewerkers controles uitvoeren. Dit gebeurt bij de aanvraag, het versturen naar de producent en tijdens de uitgifte. We hebben dit deels in 2024 toegepast en vanaf 1 januari 2025 volledig ingevoerd, toen het verplicht werd. 

Extra balies
Door de toename van het aantal aanvragen hebben we extra balies geopend. Dit deden we zodra er geen ruimte meer was voor nieuwe afspraken. Zo konden inwoners binnen maximaal vijf werkdagen geholpen worden. Wanneer er veel mensen een document kwamen afhalen bij de receptie, openden we de flexibele balie. Zo voorkwamen we lange wachtrijen. Door de functiescheiding is het soms niet mogelijk om inwoners direct te helpen. In die gevallen biedt de backoffice ondersteuning. Extra balies waren in 2024 vooral nodig voor de vakantieperiodes. 

Balie Team Toegang
In de publiekshal zit Team Toegang, het eerste aanspreekpunt voor inwoners die hulp nodig hebben. Inwoners kunnen nu voor hulpvragen naar de balie naast de receptie. Dit is logischer voor inwoners en geeft beter overzicht of de bezoekers geholpen worden.