Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

2000 Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP 2000) inclusief de uitgevoerde evaluatie (2007)
2000 Structuurplan 2000-2015
2010 Nota Openbare verlichting
2011 Ontwikkelagenda Versterking economische structuur
2012 Beleidsplan Kwaliteitsambitie openbare ruimte 2012-2016
2017 Bomenbeleidsplan 2017-2027
2017 Investeringskalender 2017 - 2027
2018 Landschapsbeleidsvisie Zuidoost Friesland 2018- 2028
2019 Omgevingsvisie Weststellingwerf 
2021 Centrumvisie Wolvega 2021

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Veenweideprogramma 2021-2030
Het Rijk heeft in de Startnotitie voor het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) uitgesproken dat er één beleidsprogramma wordt opgesteld voor de opgaven die er zijn voor de natuur, stikstof, landbouw, water, bodem en klimaat. De provincies zijn verantwoordelijk voor de uitwerking. Het is waarschijnlijk dat het Veenweideprogramma 2021-2030 ondergebracht wordt in de Friese uitwerking van het NPLG.
Samen met de andere Veenweidegemeenten hebben wij een medewerker aangesteld en toegevoegd aan de programmaorganisatie, om de positie van de gemeenten te borgen. 

Er loopt een herijking van het Veenweideprogramma 2021-2030. De Funderingsaanpak is voorgelegd aan de dagelijkse besturen van de betrokken overheden. Andere onderdelen worden ondergebracht bij het NPLG. 

Gevolgen van Veenweideproblematiek op gemeentelijke wegen
We hebben 110 km asfaltwegen in het veenweidegebied. Deze wegen worden steeds zwaarder en zakken weg in de slappe bodem van het veenweidegebied. Een duurzame oplossing moet onderzocht worden en leidt de komende jaren tot nieuwe investeringen.

Aanleg bermverhardingen
In 2022 hebben wij het programma voor het aanleggen van bermverharding in het buitengebied afgerond. In totaal heeft het project in de periode van 2017 t/m 2022, ongeveer 100 km aan nieuwe bermverharding opgeleverd. Hiermee zijn alle wegen in het buitengebied waar vaak gevaarlijk situaties ontstonden door verzakte en slappe bermen aangepakt. Ook zijn de bermen voorzien van een strook ingezaaid gebiedseigen bloemenmengsel om de biodiversiteit te vergroten.

Baggeren vijvers en watergangen
In 2022 is gestart met het baggeren van de vijvers 'De Heide' Wolvega, in 2023 wordt dit afgerond.

Biodiversiteit 
In de bebouwde kom van de dorpen wordt bij renovatie van het openbaar groen, waar mogelijk (natuurlijk) groen ingericht. Doel is de biodiversiteit te herstellen en versterken. Het vergroten van de biodiversiteit in de dorpen is een uitgangspunt. We gaan dit jaar een plan met uitgangspunten en kansen verder uitwerken. In het plan gaan we de herinrichtings- en beheermaatregelen voor de komende jaren benoemen en op kaart zetten. Dit plan kunnen we voor de communicatie in wijken, dorpen en bewoners gebruiken. Voorbeelden zijn het omvormen van gazons naar bloemrijke weiden. We sluiten aan op het ecologisch beheer van de bermen buiten de bebouwde kom met verbindingszones.

Met de start van het nieuwe maaiseizoen starten we (deels) met een nieuwe vorm van ecologisch bermbeheer.

Eikenprocessierups
Wij zijn al jaren bezig om op verschillende manieren de eikenprocessierups te bestrijden. Bijvoorbeeld via natuurlijke bestrijding met aaltjes en het verbeteren van de leefomgeving van de natuurlijke vijanden (zoals vogels, insecten). Met het vergroten van de biodiversiteit in de bermen met meer bloemen, het planten van bloembollen en het plaatsen van nestkasten voor vogels geven wij hier verder invulling aan. De resultaten hiermee zijn positief. Een natuurlijk evenwicht vraagt om een meerjarige aanpak. Wij hebben als boomeigenaar een wettelijke zorgplicht. Om daar aan te voldoen moeten we blijven investeren om te voorkomen dat er overlast ontstaat voor zowel mensen, als huisdieren en vee. We blijven investeren in maatregelen om de overlast te beperken. Binnen de begroting is hiervoor budget beschikbaar. Wij werken met veel partijen en instanties samen aan onderzoeken naar andere wijzen van behandeling van de eikenprocessierups. Wij houden u op de hoogte van deze ontwikkeling.

Toedeling beheer oevers Friese vaarwegen
Op 1 januari 2024 verdeelt de provincie Friesland het beheer van de oevers langs de Friese vaarwegen. Het gaat om de oevers langs de vaarwegen die benoemd zijn in het Provinciaal Verkeer en Vervoersplan. In de afgelopen jaren hebben de Friese gemeenten, het Wetterskip en de provincie gewerkt aan de verdeling. In 2023 wordt duidelijk welke oevers wij in beheer krijgen. De uitkomsten (financieel) verwerken wij in de kadernota 2024.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Herinrichting De Blesse

Terug naar navigatie - Herinrichting De Blesse

Wat willen we bereiken?

Een herinrichting van de Steenwijkerweg en omstreken in De Blesse passend bij de functies van de wegen en de wensen vanuit het dorp en het landelijke en dorpse karakter.
De nieuwe inrichting heeft als doel de gereden snelheid te verlagen en daarmee de veiligheid voor gemotoriseerd-, landbouw- en vooral fietsverkeer te vergroten. Tevens zal de uitstraling van het dorp vergroten en vermindert de wateroverlast door klimaatmaatregelen op te nemen in de uitvoering.

Wat doen we ervoor

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
2.1 Verkeer en vervoer 4.623 4.707 4.891 4.861 4.901 4.873
2.3 Recreatieve havens 105 102 102 99 99 106
2.4 Economische havens en waterwegen 5 2 2 2 2 2
2.5 Openbaar vervoer 23 26 27 27 27 27
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 1.797 2.011 1.980 1.943 1.947 1.947
Totaal Lasten 6.553 6.848 7.002 6.933 6.977 6.955
Baten
2.1 Verkeer en vervoer 59 6 6 6 6 6
2.3 Recreatieve havens 38 31 31 31 31 31
2.5 Openbaar vervoer 2 6 6 6 6 6
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 98 58 58 58 58 58
Totaal Baten 197 100 100 100 100 100
Saldo van lasten en baten 6.356 6.748 6.902 6.832 6.877 6.855
Onttrekkingen
0.10A Mutaties reserves -6.960 -35 -319 -319 -319 -319
Stortingen
0.10A Mutaties reserves 6.932 0 0 0 0 0
Mutaties reserves -28 -35 -319 -319 -319 -319

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2023 ten opzichte van de begroting 2022
Lasten
Verkeer en vervoer
Het verschil in de lasten van het onderdeel Verkeer en Vervoer wordt vooral veroorzaakt door de schommeling in de kapitaallasten bij het onderdeel wegen.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie
Door het beschikbaar stellen van incidentele budgetten voor het baggeren, het bomenbeleidsplan en een digitale kaart voor de flora en fauna vallen de lasten in 2022 hoger uit dan in de jaren daaropvolgend.

Mutatie reserves 
In 2021 is uit de reserve investeringsambities het investeringsbedrag (verhoogd met de rentekosten) voor de herinrichting De Blesse gehaald. Vervolgens is dit gestort in de dekkingsreserve kapitaallasten herinrichting de Blesse. Vanaf 2023 worden de kapitaallasten voor de Herinrichting De Blesse en Centrumontwikkeling Wolvega uit de dekkingsreserves gedekt.
De overige mutaties betreffen de dekking van budgetoverhevelingen uit eerdere jaren. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Omschrijving 2023 2024 2025 2026
Vervangingsbudget openbare verlichting 89.000 89.000
Totaal bruto investeringsbedrag 89.000 89.000 0 0