Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort en Hoen |
Organisatie | Beleid en Vastgoed, Grondzaken & Facilitair |
Samen met de ondernemers werken aan een positief ondernemingsklimaat. Wij faciliteren en verbinden.
Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort en Hoen |
Organisatie | Beleid en Vastgoed, Grondzaken & Facilitair |
2011 Ontwikkelagenda Versterking economische structuur
2015 Nota Recreatie en toerisme, perspectief Weststellingwerf
2017 Nota Grondbeleid
2019 Afspraken bedrijventerrein regio zuidoost 2019-2026
2020 Subsidieregeling Ondernemersfonds Weststellingwerf 2020
2021 Centrumvisie Wolvega
2021 Uitvoeringsprogramma Centrumvisie Wolvega
2021 Detailhandelsvisie gemeente Weststellingwerf
2022 Grondprijzenbrief
Vestigingsbeleid bedrijventerreinen
Er is beleid voor de uitgifte van bedrijfskavels vastgesteld. Op 26 november 2021 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan in het Didam-arrest. In het arrest heeft de Hoge Raad regels opgesteld voor verkopen door gemeenten. Deze regels zijn in het uitgiftebeleid voor bedrijfskavels uitgewerkt. Dit is in lijn met de huidige werkwijze van de gemeente waar we op onze website www.bedrijventerreinwolvega.nl de beschikbare, in optie zijnde en verkochte kavels publiceren.
Bedrijventerreinen
Ter stimulering van de verkoop bedrijventerreinen op Uitbreiding Schipsloot en De Plantage is in 2021 de marketingcampagne ‘Klaar voor de stap’ gestart. De acties van deze campagne worden in 2023 voortgezet. Zie ook paragraaf Grondbeleid.
Ondernemersfonds Weststellingwerf
In Wolvega wordt vanaf 2016 reclamebelasting geheven vanuit het principe 'Voor ondernemers, door ondernemers'. De opbrengst van reclamebelasting wordt volledig uitgekeerd als subsidie aan de Stichting Ondernemersfonds Weststellingwerf (SOW). De tarieven voor de aanslagen reclamebelasting zijn gebaseerd op de WOZ-waarden. Voor 2023 zijn de tarieven en WOZ-klassen met 2,4% geïndexeerd. Dit is een afgerond algemeen stijgingspercentage uit het Centraal Economisch Plan.
Extra formatie economische zaken
Bij de vaststelling van de Centrumvisie Wolvega in 2021 is het mogelijk gemaakt om de formatie uit te breiden op het gebied van economische zaken. De invulling van deze structurele uitbreiding vindt in 2022/2023 plaats.
Samen met de ondernemers werken aan een positief ondernemingsklimaat. Wij faciliteren en verbinden.
Exploitatie | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
3.1 Economische ontwikkeling | 88 | 97 | 99 | 99 | 99 | 98 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 430 | 796 | 572 | 550 | 208 | 102 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 110 | 145 | 148 | 148 | 148 | 148 | |
3.4A Economische promotie | 108 | 116 | 94 | 94 | 94 | 94 | |
Totaal Lasten | 736 | 1.154 | 914 | 892 | 549 | 442 | |
Baten | |||||||
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 365 | 796 | 572 | 550 | 208 | 102 | |
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 14 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 | |
3.4A Economische promotie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 379 | 817 | 594 | 571 | 229 | 123 | |
Saldo van lasten en baten | 357 | 337 | 320 | 320 | 320 | 320 | |
Resultaat | 357 | 337 | 320 | 320 | 320 | 320 |
Begroting 2023 ten opzichte van de begroting 2022
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Het taakveld fysieke bedrijfsinfrastructuur gaat over de grondexploitaties van de bedrijventerreinen. Een toelichting hierop vindt u in de paragraaf grondbeleid. De baten en lasten van dit taakveld hebben geen invloed op het saldo van dit programma.
Begroting 2023 en meerjarenperspectief
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Zie bovenstaande tekst bij begroting 2023 ten opzichte van begroting 2022.