Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

2004 Welstandsnota
2011 Handleiding schaalvergroting agrarische sector
2013 Beheersverordening agrarische percelen bestemmingsplan buitengebied 
2014 Bestemmingsplan Buitengebied
2014 Nadere regels Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor terrassen en uitstallingen (2014)
2014 Ontwerp Antennebeleid
2016 Bestemmingsplan Buitengebied (versie VA03) aangepast naar aanleiding van uitspraak Raad van State
2016 Woonvisie gemeente Weststellingwerf 
2017 Uitvoeringsregels evenementen gemeente Weststellingwerf 2017
2017 Bestemmingsplan Buitengebied intensieve veehouderij
2017 Notitie strategisch omgaan met gemeentelijk vastgoed
2019 Omgevingsvisie Weststellingwerf 
2020 Plan van aanpak Verduurzamen gemeentelijke vastgoedportefeuille
2021 Algemeen plaatselijke verordening Weststellingwerf 2021
Bestemmingsplannen voor de dorpen

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Omgevingswet
Volgens de laatste informatie treedt de Omgevingswet per 1 januari 2023 in werking. Gelijktijdig met de Omgevingswet treedt op 1 januari 2023 ook de Wet Kwaliteitsborging in werking. Deze wet houdt onder meer in dat de verantwoordelijkheid voor de technische bouwtoets bij marktpartijen komt te liggen. Wat dit inhoudt voor de gemeentelijke werkwijze en de opbrengst bouwleges wordt in het laatste kwartaal van 2022 duidelijk. Zoals wij vorig jaar hebben geschreven wordt dit bezien in samenhang met andere ontwikkelingen zoals een toename van het aantal basistaken voor de FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing).

Met de komst van de Omgevingswet vervalt het stelsel van de Wro, waardoor nieuwe bestemmings- en wijzigingsplannen niet meer gebruikt kunnen worden. Dit heeft tot gevolg dat uitgebreide procedures voor het herzien of wijzigen van bestemmingsplannen omgezet moeten worden tot uitgebreide omgevingsvergunningen (voor zover deze al dan niet lopen). Uiteindelijk moet er met omgevingsplannen worden gewerkt. Het risico dat hierdoor ontstaat is dat procedures vertraagd worden. Daarnaast maken initiatiefnemers hogere kosten voor het omzetten van bestemmings- of wijzigingsplannen naar omgevingsplannen.

In OWO-verband is de pilot omgevingsplan Appelscha opgestart, waar naar verwachting begin 2023 een volledig omgevingsplan is opgesteld. De bevindingen die worden opgedaan binnen deze pilot worden toegepast voor de uiteindelijke doorvertaling van de huidige bestemmingsplannen en beheersverordeningen van de gemeente Weststellingwerf naar een gemeente-breed integraal omgevingsplan. In 2023 wordt voor het omgevingsplan van Weststellingwerf een plan van aanpak opgesteld.

Omgevingsvisie
De omgevingsvisie van de gemeente Weststellingwerf is vastgesteld in juni 2019. Daarmee heeft de Gemeente Weststellingwerf in een vroeg stadium ingespeeld op de naderende omgevingswet. De Omgevingsvisie en het Omgevingsplan zijn als belangrijkste planvormen aangewezen, als opvolger van het structuur- en bestemmingsplan. De omgevingsvisie is de afgelopen jaren de achterliggende visie geweest voor ruimtelijke ontwikkelingen. Inwoners hebben meegedacht over de nieuwe kaders en de Omgevingsvisie zelf biedt alle ruimte voor initiatieven uit de samenleving. Onder andere de maatschappelijke overeenkomsten met dorpen zijn een voorbeeld hier van.

Om de 4 jaar moet de omgevingsvisie worden doorgelicht. Omdat de omgevingsvisie in 2019 is vastgesteld moet deze in 2023 geëvalueerd en geactualiseerd worden. Voorafgaand aan de actualisering wordt gemonitord wat de gemeente bereikt heeft door de omgevingsvisie de afgelopen 4 jaar en welke concrete projecten hier uit voort zijn gekomen. Er moet ook onderzocht worden of het beleid waarop de omgevingsvisie gebaseerd is, inmiddels is aangepast en daarnaast of er nieuwe (beleids)opgaven voorliggen. Indien er veel beleidswijzigingen zijn geweest dan moeten deze wijzigingen ook doorgevoerd worden in de vernieuwde omgevingsvisie. 

FUMO
De inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft tot gevolg dat er een takenverschuiving tussen gemeenten en FUMO gaat plaatsvinden. De verwachting is dat de Omgevingswet op 1 januari 2023 ingaat. Met de FUMO is provinciaal afgesproken dat 2023 als een overgangsjaar wordt beschouwd. Op dit moment wordt onderzocht hoeveel/welke bedrijven en taken er overgaan naar de FUMO en er terugkomen. Daarnaast wordt onderzocht wat de financiële impact hiervan is. In de begroting 2023 van de FUMO is nog geen rekening gehouden met de impact van de Omgevingswet. Als de Omgevingswet ingaat, is er een begrotingswijziging nodig. 

Hûs en Hiem
Wanneer de Omgevingswet in werking is getreden is het mogelijk om de welstandstoets een andere invulling te geven. Hierover vindt eind 2022 besluitvorming plaats. Hoe de nieuwe situatie praktisch en juridisch vorm krijgt is nog niet bekend. Weststellingwerf is in 2021 aangesloten bij een werkgroep vanuit de Vereniging Friese Gemeenten (VFG) waar dit onderzocht wordt. Vanuit deze werkgroep wordt gewerkt aan een voorstel voor een nieuwe invulling van de welstandsadvisering. Het is uiteindelijk aan de gemeente zelf om te bepalen hoe de welstandsadvisering eruit komt te zien.

Welstandsnota
Onze welstandsnota is vastgesteld in 2004 en op sommige punten niet meer actueel. Wij hebben steeds gemeend met het opstellen van een nieuwe welstandsnota te moeten aansluiten bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet vervalt de huidige werkwijze van welstandstoetsing. Over de nieuwe structuur en werkwijze moet in 2022 duidelijkheid en besluitvorming komen. De welstandsnota zelf blijft nog van kracht, hiervoor geldt een overgangsperiode. Met name nieuwe ontwikkelingen zijn slecht toetsbaar aan de welstandsnota. Vaak resulteert dat in een negatief advies. Wij vinden dat onwenselijk en zijn in 2021 gestart met het in OWO-verband verkennen van de opties om de welstandsnota te herzien of aan te passen. 

Woonzorgvisie
De huidige Woonvisie Weststellingwerf vraagt om actualisatie, vanuit landelijke ontwikkelingen en wettelijk kader. Gelet op de actuele vraagstukken in de samenleving is bewust gekozen om een combinatie te maken van de onderwerpen wonen en zorg. Combineren met als doel te komen tot integrale denkrichtingen, zodat vakgebieden elkaar versterken. Zo moet een visiedocument ontstaan waar de komende jaren een rode draad uit gehaald kan worden om beleid op te ontwikkelen. De visie wordt eind 2022 verwacht en dient als kapstok voor het vervolgdocument "Uitvoeringsdocument Wonen Binnen Bereik". Dit document verwachten we begin 2023 op te leveren.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed

Terug naar navigatie - Verduurzamen gemeentelijk vastgoed

In 2020 is het plan van aanpak Verduurzamen gemeentelijke vastgoedportefeuille opgesteld. Hieruit vloeide de opdracht om op gebouwniveau een plan van aanpak op te stellen voor de vijf panden uit de kernportefeuille.

Wat doen wij ervoor

Implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - Implementatie Omgevingswet

De organisatie voorbereiden op de invoering van de omgevingswet.

Wat doen wij ervoor

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 210 275 762 763 765 767
8.1 Ruimtelijke ordening 897 881 936 936 936 936
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreine 1.136 1.689 1.930 2.993 1.992 2.336
8.3 Wonen en bouwen 1.364 1.087 1.335 1.335 1.335 1.334
Totaal Lasten 3.607 3.931 4.963 6.028 5.029 5.374
Baten
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 257 7 7 7 7 7
8.1 Ruimtelijke ordening 180 0 0 0 0 0
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreine 1.311 1.689 1.930 2.993 1.992 2.336
8.3 Wonen en bouwen 1.384 625 721 721 721 721
Totaal Baten 3.132 2.322 2.658 3.722 2.721 3.065
Saldo van lasten en baten 475 1.609 2.304 2.306 2.308 2.309
Onttrekkingen
0.10F Mutaties reserves -84 -242 0 0 0 0
Stortingen
0.10F Mutaties reserves 2.373 0 0 0 0 0
Mutaties reserves 2.289 -242 0 0 0 0

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Lasten
Beheer overige gebouwen en gronden
De lasten voor 2023 vallen hoger uit dan in 2022. De in 2022 beschikbaar gestelde eenmalige middelen voor de herinrichting voormalig Bornego locatie (openbare ruimte) en EPA verduurzaming gemeentelijk vastgoed zijn niet beschikbaar voor 2023. Daarnaast is er in dit taakveld vanaf 2023 een stelpost energie gemeentelijk vastgoed opgenomen (€ 550.000). Vanwege de onzekerheid op de gasmarkt hebben wij deze stelpost opgenomen. Bij de Voorjaarsnota 2023 en Kadernota 2024 beoordelen wij of deze stelpost ingezet of bijgesteld moet worden. 

Ruimtelijke ordening
In 2023 zijn de structurele lasten voor implementatie van de Omgevingswet verhoogd. 

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Een toelichting op dit taakveld vindt u in de paragraaf grondbeleid. De baten en lasten van dit taakveld hebben geen invloed op het saldo van dit programma.

Wonen en bouwen
Met de aanschaf van 20 Chalets kan de gemeente extra woonruimte voor statushouders creëren. Hierdoor kan de gemeente (eerder) voldoen aan de taakstelling voor het huisvesten voor statushouders vanuit de asielzoekerscentra van het COA. De extra kosten op dit taakveld vanaf 2023 bestaan uit onder andere de kapitaallasten en de beheerkosten.

Baten
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Een toelichting op dit taakveld vindt u in de paragraaf grondbeleid. De baten en lasten van dit taakveld hebben geen invloed op het saldo van dit programma.

Wonen en bouwen
Met de aanschaf van 20 Chalets ontvangt de gemeente vanaf 2023 huurinkomsten.