Uiteenzetting van de financiële positie

Overzicht van baten en lasten

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht
x € 1.000
Programmarekening Rekening 2021 Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
Programma
0 Bestuur en Ondersteuning -2.803 -2.672 -2.710 -2.694 -2.709 -2.709
1 Veiligheid -1.774 -1.797 -1.879 -1.894 -1.910 -1.910
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat -6.553 -6.848 -7.002 -6.977 -7.021 -6.999
3 Economie -737 -1.154 -914 -892 -549 -442
4 Onderwijs -3.743 -3.860 -3.809 -3.780 -3.795 -3.837
5 Sport, Cultuur en Recreatie -3.900 -3.937 -4.017 -3.873 -3.992 -3.980
6 Sociaal Domein -33.311 -36.399 -34.033 -33.788 -33.787 -33.605
7 Volksgezondheid en Milieu -7.892 -8.556 -8.035 -8.042 -8.098 -8.149
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing -3.607 -3.931 -4.963 -6.028 -5.029 -5.374
Algemene dekkingsmiddelen
Overzicht algemene dekkingsmiddelen -704 -1.768 -650 -687 -668 -742
Gerealiseerde kosten Overhead
Overzicht kosten overhead -14.724 -17.525 -19.038 -18.323 -17.888 -17.906
Onvoorziene uitgaven
Overzicht onvoorziene uitgaven - -1.280 -3.495 -4.890 -5.090 -2.290
Totaal Lasten -79.748 -89.728 -90.545 -91.867 -90.537 -87.943
Baten
Programma
0 Bestuur en Ondersteuning 724 287 258 240 240 240
1 Veiligheid 14 51 51 51 51 51
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 197 100 100 100 100 100
3 Economie 379 817 594 571 229 123
4 Onderwijs 983 993 993 993 993 993
5 Sport, Cultuur en Recreatie 591 664 582 582 582 582
6 Sociaal Domein 9.138 10.469 7.987 7.637 7.637 7.637
7 Volksgezondheid en Milieu 5.863 6.129 6.065 6.156 6.248 6.248
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing 3.133 2.322 2.658 3.722 2.721 3.065
Algemene dekkingsmiddelen
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 58.767 58.943 63.153 65.224 67.029 62.050
Gerealiseerde kosten Overhead
Overzicht kosten overhead 6.484 6.910 7.872 7.688 7.476 7.538
Totaal Baten 86.272 87.684 90.313 92.965 93.307 88.628
Saldo van baten en lasten 6.524 -2.044 -231 1.098 2.770 684
Mutaties reserves
Lasten -9.483 -981 -25 -25 -25 -25
Baten 7.977 3.234 420 379 364 364
Saldo reserves -1.506 2.253 395 354 339 339
Begrotingssaldo 5.018 209 164 1.452 3.109 1.023
Saldo incidenteel 368 622 2.047 2.606 2.500 459
Saldo structureel evenwicht 5.386 831 2.211 4.058 5.609 1.482

Overzicht van incidentele lasten en baten

incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - incidentele lasten en baten
x € 1.000
Incidentele lasten en baten Begroot MJB MJB MJB
2023 2024 2025 2026
Lasten
3 Economie
Grondexploitaties bedrijventerreinen 1.934 1.277 395 327
Verrekening grondexploitaties met de balans -1.362 -727 -187 226
4 Onderwijs
*Schilderskosten kozijnen Linde college 71
5 Sport, Cultuur en Recreatie
Pilot volwassenenfonds sport en cultuur 45
6 Sociaal domein
Bestemming Noordwolde fase 6 160
*Bijdrage aan proceskosten Regiodeal 25 15
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
Grondexploitaties woningbouwlocaties 1.930 2.993 1.992 2.336
Overhead
Audit DIV DPIA (1x per 3 jr) 20 20
E-depot (tm 2024) 65 65
Uitvoering verbeterplan en achterstanden DIV 300
Stelpost intensivering/optimalisatie I&A 450 300
Organisatieontwikkeling 250
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
Stelpost incidentele middelen uit het collegeakkoord 1.470 2.500 2.500
Totaal incidentele lasten 5.287 6.423 4.700 2.981
Baten
3 Economie
Grondexploitaties bedrijventerreinen 572 550 208 102
6 Sociaal domein
Bestemming Noordwolde fase 6 100
Dekking proceskosten Regiodeal uit reserve 25 15
7 Volksgezondheid en Milieu
Dekking exploitatietekort riolering uit egalisatiereserve 31
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
Grondexploitaties woningbouwlocaties 2.898 775 2.514 2.557
Verrekening grondexploitaties met de balans -969 2.218 -521 -221
Overhead
OWO bijdrage van Ooststellingwerf en Opsterland voor OWO-BV 557 244 - 13
Totaal incidentele baten 3.215 3.802 2.200 2.451
Saldo incidenteel 2.072 2.621 2.500 530
Totaal incidentele lasten conform BBV (zonder *) 5.262 6.408 4.700 2.910
Totaal incidentele baten conform BBV (zonder *) 3.215 3.802 2.200 2.451
Saldo incidenteel met invloed op het structureel begrotingssaldo 2.047 2.606 2.500 459
* Dit zijn incidentele middelen die niet vallen onder de definitie zoals in het Besluit Begroten en verantwoorden (BBV) is opgenomen. Daardoor zijn deze bedragen ook niet van belang voor het bepalen van het structurele evenwicht van de begroting.

Toelichting op tabel incidenteel

Terug naar navigatie - Toelichting op tabel incidenteel

Verschil structurele en incidentele baten en lasten

Voor het bepalen van het structureel evenwicht van de begroting is het van belang om te weten wanneer uitgaven als structureel of als incidenteel worden beschouwd. Omdat de gemeente structurele taken uitvoert, zijn structurele baten en lasten de regel. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
Deze uitzonderingen van incidentele baten en lasten worden volledig opgenomen in het verplichte overzicht van incidentele baten en lasten. Zowel in de begroting en de meerjarenraming als in de jaarrekening.

Bij het bepalen of een post als incidenteel aangemerkt kan worden, dienen de uitgangspunten van het BBV gehanteerd en toegelicht te worden. In de toelichting moet daarom tenminste het volgende zijn opgenomen:
- Waarom deze begrotingspost naar de aard van de raming als incidenteel aangemerkt is;
- De duur waarvoor de begrotingspost geraamd is, waarbij er sprake moet zijn van een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum.

Toelichting op de tabel

Grondexploitaties (programma 3 en programma 8, baten en lasten)
Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. Het totaal van de lasten en het totaal van de baten grondexploitatie dient in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen te worden. De mutatie met de balanspost voorraden, waarmee een saldo van € 0 gerealiseerd wordt, wordt afzonderlijk opgenomen in het overzicht van incidentele baten en lasten. De mutaties grondexploitatie hebben dus geen invloed op het structureel begrotingssaldo. Overigens niet te verwarren met de (tussentijdse) winstneming grondexploitatie, die heeft namelijk wel invloed op het begrotingssaldo en is ook altijd incidenteel.

Vergoeding constructiefout kozijnen Lindecollege
Het Lindecollege heeft extra kosten voor het onderhoud aan de kozijnen als gevolg van een constructiefout in het verleden. Hiervoor is in 2011 een bedrag van € 447.722 door de raad beschikbaar gesteld. Dit bedrag is gebaseerd op de technische levensduur van de kozijnen, de normale cyclus voor buitenschilderwerk, de gemiddelde prijs per m2 buitenschilderwerk en de noodzakelijke extra schilderbeurten om de normale levensduur van de kozijnen (30 jaar) te realiseren. De aanvullende vergoeding is toen in overleg met het Lindecollege berekend op gemiddeld € 71.374 (incl. btw en begeleiding) per extra schilderbeurt. Op grond hiervan is voor de eerste periode tot en met 2011 door ons in 2012 een bedrag betaald van € 233.600. En in 2020 een aanvullende uitkering van € 71.374. In 2026 volgt nog de laatste aanvullende uitkering van € 71.374.  

Pilot volwassenenfonds sport en cultuur
We doen in 2022 en 2023 mee aan de pilot Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Het Volwassenenfonds Sport & Cultuur zorgt ervoor dat er lesgeld (deelname in verenigingsverband) en/of materialen wordt betaald voor volwassenen (18 jaar en ouder) die leven rond het bestaansminimum. Door samen te werken met het Volwassenenfonds zorgen we voor steun en verlichting specifiek voor groepen die extra geraakt werden door de coronacrisis en de daaraan verbonden maatregelen. We dragen actief bij aan een gezond en gelukkig leven voor deze inwoners van onze gemeente. Het betreft een pilot met de duur van minstens één jaar. We breiden deze pilot uit tot 2 jaar. Na een pilotperiode met goede resultaten wordt al dan niet voor een definitieve vorm gekozen. 

Bestemming Noordwolde fase 6
Fase 6 van het programma Bestemming Noordwolde startte in 2021 en loopt tot en met 2023. De provincie subsidieert over de gehele periode 50% van de kosten. Dit is de laatste fase van het gehele programma. In deze fase blijft de focus liggen op ontwikkelingen in het sociaal domein (deze passen ook binnen de transformatie sociaal domein) en het versterken van het ondernemersklimaat. De thema’s voor fase 6 zijn:
- maak werk van Noordwolde
- opgroeien en ouder worden
- je straat en je buurt
- samen met anderen
Binnen de thema’s zetten we projecten voort en zetten we nieuwe projecten op. Dit doen we samen met inwoners, verschillende organisaties en ketenpartners. Voor de zomerperiode hebben we inwoners gevraagd mee te denken over de projecten voor de laatste fase. Dit konden zij doen door het invullen van een vragenlijst. Hier is goed gehoor aan gegeven en mede op basis van deze input zijn de nieuwe projecten opgezet. 

Regiodeal, proceskosten
In juli 2020 is de Regiodeal Zuidoost Friesland gesloten met het Rijk. Een samenwerking tussen 7 partners in Zuidoost Friesland (Opsterland, Weststellingwerf, Ooststellingwerf, Heerenveen, Smallingerland, Wetterskip en Provincie Friesland) en het Rijk. De proceskosten zijn noodzakelijke kosten die we gaan maken om de Regiodeal verder te begeleiden en uit te werken. Personele kosten zijn volgens de BBV in principe structureel en er is geen harde einddatum voor deze functie, dus dit bedrag telt niet mee voor het bepalen van het structurele begrotingssaldo.

Organisatieontwikkeling
In de paragraaf bedrijfsvoering wordt ingegaan op de noodzaak van de organisatieontwikkeling. Voor 2022 en 2023 is hiervoor extra budget nodig voor inhuur personeel. Er is onderscheid tussen benodigd personeel als gevolg van de organisatieontwikkeling en benodigd personeel om de organisatieontwikkeling voor te bereiden. De kosten voor het voorbereiden zijn incidentele lasten.

Audit DIV DPIA (1x per 3 jr)
De strengere en aangescherpte wettelijke eisen uit de AVG en BIO leiden tot onderzoeks- en auditkosten om aan te tonen dat processen voldoen aan deze wetgeving. Als uitvoeringsmaatregel moeten we zogenaamde DPIA’s uitvoeren. DPIA staat voor Data Protection Impact Assessment. Onder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is het uitvoeren van een DPIA bij bepaalde verwerkingen van gegevens verplicht. Dit geeft inzicht in de privacyrisico’s die de verwerking oplevert voor de betrokkenen, en in de maatregelen die de verantwoordelijke moet nemen om de risico’s te beperken en/of te beheersen. In 2020 is de eerste DPIA bij DIV uitgevoerd in de zaakgericht werken informatie keten. Herhaling moet elke 3 jaar of tussentijds bij grote aanpassingen in de applicatie(s). 

E-depot
Een e-depot is een voorziening waarmee digitale informatie duurzaam wordt beheerd. Belangrijk is dat documenten/zaken gemakkelijk teruggevonden kunnen worden en gepreserveerd. Bij preserveren gaat het erom dat informatie wat betreft vorm, inhoud, structuur, samenhang en gedrag in de toekomst duurzaam toegankelijk blijft. In 2023 en 2024 is er € 65.000 beschikbaar om de invoering van een E-depot te onderzoeken.

Uitvoering verbeterplan en achterstanden DIV
Op het gebied van Documentaire Informatievoorziening (DIV) ligt een opgave. Het laatste archiefjaarverslag beoordeeld onze DIV als ‘matig’. Er is sprake van achterstanden op het gebied van archivering, die door overdracht van papieren archieven uit de drie gemeenten verder zijn opgelopen. Verder speelt de invoering van het e-depot. We hebben een verbeterplan voorliggen. Om dit uit te voeren investeren we in een inhaalslag in 2023.

Intensivering en optimalisatie I&A
In OWO verband streven we naar het verminderen van kwetsbaarheid, het verhogen van de kwaliteit en het beperken van de kosten. We hebben daarbij op het gebied van ICT en informatievoorziening sterk gestuurd op de kostenbeheersing, waarbij we de grenzen hebben opgezocht en mogelijk overschreden. In de komende jaren is daarom een koerscorrectie nodig, waarin we de investeringen op het vlak van ICT meer in lijn brengen met de toegenomen eisen, maar ook aansluiten op de sterke stijging van de kosten die op dit vlak die nog te voorzien zijn. Naast structurele middelen zijn hiervoor in 2023 en 2024 incidentele middelen beschikbaar gesteld.

Stelpost incidentele middelen uit het coalitieakkoord
Voor de uitvoering van het coalitieakkoord zijn middelen nodig. In deze begroting zijn vooralsnog de bedragen verwerkt zoals deze in het coalitieakkoord zijn opgenomen. Dit is echter een stelpost. Daarmee worden de middelen nog niet beschikbaar gesteld en het zegt ook niets over de realisatie van het coalitieakkoord. De concrete financiële uitwerking van het coalitieakkoord en het beschikbaar stellen van de middelen volgt bij het vaststellen van het collegeprogramma inclusief bijbehorende begrotingswijziging door de gemeenteraad. De incidentele middelen uit het coalitieakkoord van € 6,47 miljoen zijn verdeeld over drie jaren. In 2023 betreft dit € 1,47 miljoen, in 2024 € 2,5 miljoen en in 2025 € 2,5 miljoen. De concrete definitieve financiële verdeling volgt zoals genoemd bij de vaststelling van het collegeprogramma.

Dekking exploitatietekort riolering uit egalisatiereserve
In 2023 is het dekkingspercentage van taakveld riolering 99%. In de exploitatie zijn de financiële gevolgen van het vastgestelde GRP 2021-2025 meegenomen. Voor het exploitatietekort wordt een beroep gedaan op deze egalisatiereserve. We verwachten vanaf 2024 100% kostendekkendheid.

OWO-bijdrage van Ooststellingwerf en Opsterland voor incidentele middelen OWO bedrijfsvoering
Voor het samenwerkingsverband Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO) zijn incidentele bedragen nodig van € 835.000 (€ 278.000 per gemeente) in 2023 en € 365.000 (€ 121.000 per gemeente) in 2024. Dit is nodig voor de Audit DIV DPIA, E-depot, uitvoering verbeterplan en achterstanden DIV en de intensivering en optimalisatie van I&A (zie toelichtingen hiervoor).

Geprognosticeerde balans 2023-2026

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans
Geprognosticeerde balans 2023-2026 x € 1.000
Activa per 31-12 Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2021 2022* 2023 2024 2025 2026
Vaste activa
(Im)Materiële vaste activa 63.260 67.164 68.822 68.650 64.624 60.375
Financiële vaste activa: Kapitaalverstrekkingen 321 321 321 321 321 321
Financiële vaste activa: Leningen en uitzettingen 10.055 3.925 2.520 1.836 3.283 4.935
Totaal vaste activa 73.636 71.410 71.663 70.807 68.228 65.631
Voorraden: Onderhanden werk & Overige grond- en hulpstoffen 17.455 20.520 17.299 15.795 15.284 14.855
Voorraden: Gereed product en handelsgoederen & vooruitbetalingen 2 2 2 2 2 2
Uitzettingen < 1 jaar 8.622 5.122 2.500 2.500 4.203 4.455
Liquide middelen 467 470 470 470 470 470
Overlopende activa/bijstelling o.b.v. geïnventariseerde risico's 1.523
Totaal vlottende activa 28.069 26.114 20.271 18.767 19.959 19.782
Totaal activa 101.705 97.524 91.934 89.574 88.187 85.413
Passiva per 31-12 Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2021 2022* 2023 2024 2025 2026
Eigen vermogen 39.854 37.810 37.578 38.676 41.447 42.131
Voorzieningen 6.230 6.217 6.204 6.191 6.178 6.165
Vaste schulden 48.542 45.197 41.852 38.507 35.162 31.817
Totaal vaste passiva 94.626 89.224 85.634 83.374 82.787 80.113
Vlottende schulden 4.285 5.500 4.500 4.500 3.800 3.800
Overlopende passiva 2.794 2.800 1.800 1.700 1.600 1.500
Totaal vlottende passiva 7.079 8.300 6.300 6.200 5.400 5.300
Totaal passiva 101.705 97.524 91.934 89.574 88.187 85.413
* betreft de geactualiseerde begroting 2022

Toelichting op de geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Toelichting op de geprognosticeerde balans

In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV, art. 20; lid 1 b) is de verplichting vastgesteld dat de gemeenten een geprognosticeerde begin- en eindbalans van de begrotingsjaren opnemen onder de uiteenzetting van de financiële positie. Het meerjarig opnemen van de geprognosticeerde balans geeft de raad meer inzicht in de ontwikkeling van de investeringen, het aanwenden van reserves en voorzieningen en de financieringsbehoefte. Voor meer inhoudelijke duiding verwijzen wij graag naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing en de paragraaf financiering.

In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de verplichte kengetallen genoemd. Een van de kengetallen is het solvabiliteitsratio. Het geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. De solvabiliteitsratio is een kengetal dat weergeeft welk deel van het gemeentelijk vermogen is gefinancierd met eigen vermogen. Conclusie op basis van deze geprognosticeerde balans is dat de solvabiliteitsratio de komende jaren ruimschoots boven ons streefpercentage van minimaal 20% blijft. 

Reserves en Voorzieningen

Reserves en Voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en Voorzieningen
x 1.000
Reserves en voorzieningen
Stand per 31 december 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Algemene reserve
Algemene reserve 24.258 22.677 22.840 24.291 27.399 28.421
Totaal Algemene reserve 24.258 22.677 22.840 24.291 27.399 28.421
Bestemmingsreserves
Reserve afvalstoffenverwijdering 311 185 185 185 185 185
Reserve vervanging/onderhoud riolering 1.572 1.360 1.329 1.329 1.329 1.329
Bestemmingsreserve investeringsambities 6.461 5.430 5.405 5.390 5.390 5.390
Bestemmingsreserve energietransitie 320 270 295 320 345 370
Dekkingsreserve kaplasten Centrum Wolvega 2.749 2.749 2.622 2.496 2.369 2.243
Dekkingsreserve kaplasten herinrichting de Blesse 4.183 4.183 3.991 3.798 3.606 3.413
Dekkingsreserve kaplasten project Driewegs. 956 912 868 824 780
Totaal bestemmingsreserves 15.595 15.132 14.739 14.386 14.048 13.710
Totaal reserves 39.854 37.810 37.578 38.676 41.447 42.131
Voorzieningen
Voorziening nalatenschap dames Hofstee 151 151 151 151 151 151
Voorziening uitkering pensioenen gewezen wethouders 2.485 2.399 2.312 2.225 2.138 2.051
Voorziening opbouw pensioenen gewezen wethouders 2.967 3.044 3.120 3.197 3.273 3.350
Voorziening ontslagvergoeding voormalige wethouders 33 33 33 33 33 33
Voorziening afkoopsom onderhoud graven 594 591 589 586 583 581
Totaal voorzieningen 6.230 6.217 6.204 6.191 6.178 6.165
Totaal reserves en voorzieningen 46.084 44.027 43.782 44.867 47.625 48.296

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

Doel
Reserve ter dekking van (on)voorziene risico's die niet op een andere wijze zijn op te vangen. Onvoorziene risico's zijn risico's die niet van te voren zijn in te schatten, niet te voorkomen en niet te beïnvloeden zijn.

Mutatie
Op de reserve ligt nog een beslag van € 1.790.000 in 2022 voor incidentele budgetten. Dit betreft budgetoverheveling uit eerdere jaren.

Het geraamde exploitatiesaldo van 2022 (stand voorjaarsnota) van € 209.000 en de saldi uit deze meerjarenbegroting 2023-2026 verrekenen we met de algemene reserve. Eind 2026 komen we dan uit op een stand van € 28,4 miljoen.

Bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserves

Reserve afvalstoffenverwijdering
Doel
Egalisatiereserve om eventuele fluctuaties in het tarief op te kunnen vangen.
Mutatie
Uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie. In 2023 is het dekkingspercentage van de afvalstoffenheffing 100%. Er wordt om die reden geen beroep gedaan op deze egalisatiereserve. 

Reserve vervanging/onderhoud riolering
Doel
Egalisatiereserve om eventuele fluctuaties in het tarief op te kunnen vangen.
Mutatie
Uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie. In 2023 is het dekkingspercentage van taakveld riolering 99%. In de exploitatie zijn de financiële gevolgen van het vastgestelde GRP 2021-2025 meegenomen. Voor het exploitatietekort wordt een beroep gedaan op deze egalisatiereserve. We verwachten vanaf 2024 100% kostendekkendheid.

Bestemmingsreserve investeringsambities
Doel
Deze reserve is bij de behandeling van de jaarstukken 2017 door de raad ingesteld. Het is gevoed met het voordelig exploitatieresultaat van 2017, de voorziening precario en de opbrengst precariobelasting in 2021. Vanaf 2022 mogen wij geen precariobelasting meer heffen.
Mutatie
De reserve wordt ingezet voor de dekking van projecten uit het dynamisch investeringsprogramma. De financiële vertaling van de projecten wordt pas in de begroting opgenomen als de projecten gereed zijn voor uitvoering. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Zo zijn in 2021 de investeringskredieten voor de herinrichting De Blesse en centrum Wolvega uit de bestemmingsreserve investeringsambities gehaald. Daarnaast is in 2022 een investeringskrediet voor het project Driewegsluis beschikbaar gesteld uit deze reserve. 
Verder wordt (tot 1 oktober 2024) bijgedragen aan de proceskosten van de regionale samenwerking en de uitvoering van de Regiodeal. Hiervoor zal een beroep worden gedaan op deze bestemmingsreserve. 

Bestemmingsreserve energietransitie
Doel
Deze reserve is in de loop van 2019 door de raad ingesteld. Het is gevoed met de eenmalige bijdrage van € 248.500 voor de realisatie van de zonneparken Wolvega en Noordwolde. Daarnaast worden de huuropbrengsten van de zonneparken in deze reserve gestort. 
Mutatie
De reserve wordt de komende jaren gevoed met de jaarlijkse huuropbrengst van de zonneparken. Het wordt ingezet voor de uitvoering van het gemeentelijk klimaat- en duurzaamheidsbeleid. In 2022 is er € 75.000 onttrokken aan deze bestemmingsreserve voor de Energietransitie Weststellingwerf.

Dekkingsreserve kapitaallasten Centrum Wolvega
Doel
Deze reserve is in de loop van 2021 door de raad ingesteld voor de dekking van de kapitaallasten van het project Centrum Wolvega. De reserve is gevoed vanuit de bestemmingsreserve investeringsambities.
Mutatie
Vanaf 2023 gaan de kapitaallasten op de exploitatie drukken. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking aan deze bestemmingsreserve. 
Als het project klaar is, berekenen we de benodigde dekking opnieuw aan de hand van de definitieve investeringsbedragen (via de componentenbenadering).

Dekkingsreserve kapitaallasten herinrichting de Blesse
Doel
Deze reserve is in de loop van 2021 door de raad ingesteld voor de dekking van de kapitaallasten van de herinrichting de Blesse. De reserve is gevoed vanuit de bestemmingsreserve investeringsambities.
Mutatie
Vanaf 2023 gaan de kapitaallasten op de exploitatie drukken. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking aan deze bestemmingsreserve. 
Als het project klaar is, berekenen we de benodigde dekking opnieuw aan de hand van de definitieve investeringsbedragen (via de componentenbenadering). 

Dekkingsreserve kapitaallasten project Driewegsluis
Doel
Deze reserve is in de loop van 2022 door de raad ingesteld voor de dekking van de kapitaallasten van het project Driewegsluis. De reserve is gevoed vanuit de bestemmingsreserve investeringsambities.
Mutatie
Vanaf 2023 gaan de kapitaallasten op de exploitatie drukken. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking aan deze bestemmingsreserve. 
Als het project klaar is, berekenen we de benodigde dekking opnieuw aan de hand van de definitieve investeringsbedragen (via de componentenbenadering). 

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorziening nalatenschap dames Hofstee
Doel
Deze voorziening is gevormd uit een legaat met als verplichting dat de opbrengsten ten gunste komen van de Triade.
Mutatie
Jaarlijks vindt zowel een dotatie als een onttrekking aan deze voorziening plaats ter grootte van de bespaarde rente. Dit bedrag komt ten goede aan de Triade.

Voorziening uitkering pensioenen gewezen wethouders
Doel
Pensioenuitkering aan (weduwen/weduwnaars van) gewezen wethouders.
Mutatie
De genoemde pensioenuitkeringen worden hieruit betaald. Jaarlijks wordt gekeken of deze voorziening nog op peil is.

Voorziening opbouw pensioenen gewezen wethouders
Doel
Reservering voor de pensioenen van wethouders.
Mutatie
Jaarlijks wordt de hoogte van deze voorziening op peil gebracht aan de hand van actuariële berekeningen.

Voorziening ontslagvergoeding voormalig wethouders
Doel
Reservering voor de betaling van wachtgeld voor voormalig wethouders.
Mutatie
Jaarlijks wordt de hoogte van deze voorziening op peil gebracht aan de hand van de laatste ontwikkelingen aangaande de wachtgeldregeling.  

Voorziening afkoopsom onderhoud graven
Doel
Deze voorziening voorziet in de dekking van toekomstige onderhoudskosten aan de graven en begraafplaats.
Mutatie

Jaarlijks wordt de afkoopsom van het onderhoud voor toekomstige jaren gedoteerd in de voorziening. De onttrekking betreft de bijdrage aan de exploitatie voor het betreffende jaar.

Structurele reservemutaties

Terug naar navigatie - Structurele reservemutaties

In deze tabel worden de structurele reservemutaties weergegeven.

+ = storting - = onttrekking x 1.000
Structurele reservemutaties
2023 2024 2025 2026
Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserve energietransitie 25 25 25 25
Dekkingsreserve kaplasten Centrum Wolvega -127 -127 -127 -127
Dekkingsreserve kaplasten herinrichting de Blesse -193 -193 -193 -193
Dekkingsreserve kaplasten project Driewegs. -44 -44 -44 -44
Totaal structurele reservemutaties -338 -338 -338 -338

Meerjareninvesteringsplan 2023-2026

Meerjareninvesteringsplan 2023-2026

Terug naar navigatie - Meerjareninvesteringsplan 2023-2026

Hierbij bieden wij u het investeringsplan voor de begrotingsperiode 2023 -2026 aan. Wij vragen u om de geplande investeringskredieten voor 2023 beschikbaar te stellen. De bijbehorende lasten zijn meerjarig meegenomen in deze programmabegroting.

Geplande investeringen

Terug naar navigatie - Geplande investeringen
Geplande investeringen 2023 - 2026 Bruto investering 2023 Bruto investering 2024 Bruto investering 2025 Bruto investering 2026 Toelichting dekking
Programma 2
Vervangingsbudget openbare verlichting 89.000 89.000 0 0 Algemene exploitatie
Programma 4
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 35.000 1.154.000 488.000 667.293 Algemene exploitatie
Programma 5
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 630.000 1.226.000 464.000 764.000 Algemene exploitatie
Programma 6
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 28.000 149.000 126.000 339.000 Algemene exploitatie
Project bestemming Noordwolde fase 6 200.000 0 0 50% cofinanciering, 50% alg. exploitatie
Programma 7
Budget rioleringswerkzaamheden:
Vervangen riolering 200.000 200.000 200.000 200.000 Reserve
Vervangen rioolgemalen (elektromechanisch) 50.000 129.500 50.000 122.500 Reserve
Aanleg hemelwaterriool 1.095.000 775.000 1.425.000 0 Reserve
Programma 8
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed 50.000 0 0 0 Budgettair neutraal door kostenbesparing
Programma overhead
Budget informatisering 450.000 450.000 450.000 450.000 2/3 bijdragen van derden, overig alg. exploitatie
Vervangingsbudget:
Automatisering 458.000 1.201.000 549.000 599.000 2/3 bijdragen van derden, overig alg. exploitatie
Tractie 295.000 485.000 617.500 67.500 Algemene exploitatie
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 209.000 162.000 0 517.000 Algemene exploitatie
Totaal geplande investeringen 3.789.000 6.020.500 4.369.500 3.209.293