Gemeenschappelijke Regelingen
Veiligheidsregio Fryslân
De Veiligheidsregio Fryslân (VRF) levert samen met inwoners en organisaties een bijdrage aan een veilig en gezond Fryslân. De VRF richt zich op brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, jeugdgezondheidszorg en crisisbeheersing. Het beleid van de VRF richt zich op het bevorderen van samenwerking en beter gebruik maken van informatie en technologie. De begroting is opgebouwd uit 4 onderdelen:
1. GGD;
2. Crisisbeheersing;
3. Brandweer;
4. Organisatie
1. GGD
GGD Fryslân werkt elke dag aan de gezondheid en veiligheid van alle inwoners van Fryslân. Dit doet ze voor jong en oud (lyts, jong, grut en wiis), in samenwerking met gemeenten, zorgpartners, scholen en inwoners zelf. In 2026 gaat GGD Fryslân met de volgende punten aan de slag:
- Preventie:
- Er wordt ook in 2026 ingezet op het voorkomen van gezondheidsproblemen. Dit past bij de landelijke afspraken, zoals het Integraal Zorgakkoord en het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord.
- Lyts & jong: Een gezonde kansrijke start voor ieder kind
- Jeugdgezondheidszorg (JGZ): Verdere digitalisering, meer ouderbetrokkenheid, flexibeler contactmomenten (implementatie taakherschikking)
- Spraak- en taalontwikkeling: Er komt een Friesland brede interventie om taalachterstanden bij jonge kinderen te verkleinen.
- Centrale Zorgverlener Kind naar gezonder gewicht: De Centrale Zorgverlener ondersteunt de ketenaanpak ‘kind naar gezonder gewicht’. Door de landelijke ontwikkelingen is het nog onbekend of de Centrale Zorgverlener in 2026 een structurele borging krijgt.
- Versterken mentale gezondheid: In 2026 wordt er actief ingezet op het versterken van de mentale gezondheid van onze jongeren.
- Vaccinaties: In 2026 wordt het RS-virusvaccin toegevoegd aan het Rijksvaccinatieprogramma. Door wijzigingen in het vaccinatieschema is er meer werk en zijn er hogere kosten. De vaccinatiegraad blijft dalen. Daarom bereidt GGD Fryslân maatregelen voor om dit tegen te gaan.
- Grut: Gezondheidspotentieel versterken
- Om het gezondheidspotentieel te versterken, zet GGD Fryslân zich samen met gemeenten en partners in voor een sterkere sociale basis en meer betrokkenheid van inwoners bij gezondheid.
- Door de grote vraag naar anticonceptie kan het programma ‘Nu Niet Zwanger’ meer kosten dan het budget toelaat. Er wordt gekeken naar oplossingen om het programma betaalbaar te houden.
- Wiis: Gezond en vitaal ouder worden
- De GGD zal in 2026 inzetten op gezond en vitaal ouder worden. Er is aandacht voor het voorkomen van kwetsbaarheid. De positieve kijk op ouderen staat hierin centraal. De ontwikkelingen vanuit het Aanvullend Zorg en Welzijnsakkoord worden hiervoor gevolgd.
- Elkenien:
- Beleidsadvisering health for all policies: Gemeenten adviseren over integraal beleid om gezondheidsverschillen te verkleinen.
- Gezonde leefomgeving: GGD Fryslân adviseert gemeenten bij de uitvoering van de Omgevingswet.
- Monitoring Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO): In 2025 is de jeugd- en schoolmonitor uitgebreid met de module OKO. Vanaf 2026 wordt dit opgenomen in het basispakket voor gemeenten. Hiermee verkrijgen gemeenten inzichten die gebruikt kunnen worden voor het beleid gericht op kinderen en jongeren. Gemeenten die een OKO -gemeente zijn kunnen gebruik maken van extra monitoring en dataverzameling.
- Infectieziekten en pandemische paraatheid: Onzekerheid over landelijke financiering maakt het lastig om investeringen in pandemische paraatheid vast te houden. Er wordt in 2026 ingezet op de samenwerking met de provincies Groningen en Drenthe.
- Vaccinatielandschap: In 2025 voert de GGD een inventarisatie uit voor de noordelijke samenwerking binnen de najaar campagne COVID-19. Dit kan leiden tot verdere samenwerking in relatie tot de vaccinatievoorziening voor volwassenen in Noord-Nederland. De visie die ze hiervoor in 2025 opstellen, zal in 2026 worden uitgevoerd als er middelen beschikbaar zijn.
- Asielzoekers en kwetsbare groepen: In 2026 start een landelijke aanbesteding voor de Publieke Gezondheidszorg Asielzoekers (PGA) en JGZ. Het is nog onzeker wat dit voor Fryslân betekent.
- Wet op de lijkbezorging: In de septembercirculaire 2024 is aangekondigd dat de nieuwe Wet op de lijkbezorging (Wlb) op 1 januari 2026 in werking treedt. Deze wet brengt extra taken met zich mee voor de gemeentelijke lijkschouwer. Hiervoor komt ieder jaar (van 2026 tot 2031) landelijk € 3,2 miljoen beschikbaar via het gemeentefonds. Binnen de Forensische Geneeskunde werken Fryslân, Drenthe en Groningen sinds 2025 samen onder de naam Forensische Geneeskunde 3Noord.
- Suïcidepreventie (Wet integrale suïcidepreventie): Vanaf 2026 zal deze nieuwe wet van kracht zijn. Gemeenten krijgen de taak om dit lokaal vorm te geven. Afhankelijk van de middelen die aan de gemeente worden toegekend, zal de GGD-ondersteuning bieden.
2. Crisisbeheersing
Met het programma Crisisbeheersing levert de Veiligheidsregio Fryslân een bijdrage aan de fysieke veiligheid van de inwoners van Fryslân. Alles wordt in het werk gesteld om risico’s te verkleinen en crises en incidenten te beheersen of te bestrijden.
In 2026 gaat Crisisbeheersing met de volgende speerpunten aan de slag:
- Crisisorganisatie 24/7: de crisisorganisatie beschikt over een robuuste crisis- en brandweerorganisatie, met passend en voldoende personeel;
- De crisisorganisatie draagt bij het voorkomen van crisis: door middel van adviseren en informeren van inwoners, gemeenten, instellingen en andere partijen, met als doel: meer veiligheid en bewustzijn;
- De crisisorganisatie werkt duurzaam en omgevingsbewust: de organisatie is alert op landelijke/maatschappelijke ontwikkelingen, nieuwe risico’s/trends en past deze toe in de praktijk en de bedrijfsvoering;
- De crisisorganisatie zet de netwerksamenleving centraal: het verbinden van inwoners, gemeenten, bedrijven en instellingen, met hen samenwerken en het benutten van elkaars kennis en expertise voor, tijdens en na een incident of crisis;
- De crisisorganisatie werkt informatiegestuurd met betrouwbare data: zij ontwikkelt zich tot informatieknooppunt en werkt zoveel mogelijk met betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige informatie en data.
3. Brandweer
Het doel van het programma Brandweer Fryslân is om een bijdrage te leveren aan de veiligheid van de inwoners van Fryslân. Zij richten zich op het voorkomen en beheersen van risico’s, het bestrijden van brand, en hulp bij ongevallen.
In 2026 zal de Brandweer Fryslân zich, naast de basistaken incidentbestrijding en advies- en controletaken, focussen op onder andere de volgende speerpunten:
- Wij zijn 24/7 alert en paraat: op basis van een betrouwbaar en actueel beeld van de repressieve slagkracht (mens en materieel) anticipeert VRF adequaat op paraatheidsproblemen. In 2026 wordt het dekkingsplan geïmplementeerd en loopt de bouwagenda tot en met 2026. Tevens wil de brandweer de weerbaarheid van de brandweer verhogen. De uitvoering hiervan ligt in 2025 en 2026. Voor alle officieren wordt een vakbekwaamheidsnorm opgesteld en opgenomen in de oefencyclus. De brandweer bevordert de mentale veerkracht van zijn medewerkers door het implementeren van de adviezen die de aanjager mentale gezondheid in 2025 heeft opgesteld;
- Wij dragen bij aan het voorkomen van crises en branden: Door het implementeren van de systematiek ‘Risicogericht werken’ in alle werkzaamheden, wordt er nauwer samengewerkt met het bevoegd gezag en bedrijven in het kader van controles op brandveiligheid. De brandweer zorgt voor een vakbekwame organisatie op het onderwerp van natuurbrandbestrijding en -beheersing;
- Wij werken duurzaam en omgevingsbewust: De brandweer gaat in 2026 de energietransitie breder integreren in hun vakbekwaamheids- en voorlichtingsactiviteiten. Tevens stemmen zij de materialen af die horen bij het bestrijden van een energietransitie-gerelateerd incident. De brandweer gaat het brandweermaterieel verduurzamen en beperkt hiermee de CO2-uitstoot conform de daarvoor geldende wettelijke verplichtingen.
- Wij zetten de netwerksamenleving centraal: op het gebied van bluswater is de brandweer stevig verbonden met partners zoals Vitens, gemeenten en het Wetterskip.
- Wij werken informatiegestuurd met betrouwbare data: Door focus op bedrijfsprocessen zorgt de brandweer ervoor dat de betrouwbaarheid van onder andere de data omhooggaat. Ook zijn de evaluatiemomenten en de aanwezigheid van medewerkers op vakbekwaamheidsmomenten inzichtelijk. De brandweer is onderdeel van het veiligheidsinformatie-knooppunt en heeft daardoor een verbeterde informatiepositie bij een grootschalig optreden. Door middel van het stelsel van pagers, beschikbaarheidssystemen en de backoffice, speelt de brandweer in op de paraatheid (24/7) van de brandweerposten. Het onderzoek naar de pagers wordt in 2026 afgerond.
4. Bedrijfsvoering
Voor de VRF als organisatie staan de volgende speerpunten in 2026 centraal:
- Personeel: de VRF wil een energieke overheidsorganisatie met bevlogen medewerkers die zich dagelijks inzet voor een veilig en gezond Fryslân. Zij wil een aantrekkelijke werkgever zijn door volop mogelijkheden te bieden voor persoonlijke ontwikkeling en het investeren in de professionalisering van haar medewerkers.
- Integriteitsbeleid en gedragscode: de VRF wil een integere organisatie zijn en dit komt terug in haar kernwaarden: betrokken, betrouwbaar en professioneel. Op basis van deze waarden is het integriteitsbeleid en de gedragscode opgesteld.
- Privacy & security: de VRF heeft organisatorische en technische maatregelen getroffen om de privacy bij verwerking van persoonsgegevens verder te waarborgen. Ook in 2026 zien de functionaris gegevensbescherming en de privacy-officer toe op de toepassing van de privacywetgeving met het doel om incidenten te voorkomen en in aantal te beperken. De VRF is genoodzaakt om in de komende jaren passende, nieuwe informatiebeveiligingsmaatregelen te blijven nemen om digitale weerbaarheid te waarborgen. Daarnaast wil de VRF in 2026 voldoen aan de gestelde normen zoals de BIO, NEN7510 en de Cyberbeveiligingswet om de meetbaarheid en verifieerbaarheid te garanderen.
- Organisatiethema's: In de meerjarenkoers 2023-2026 van de VRF staan de volgende organisatiethema's:
- Passend personeel bij onze adaptieve opgave. Voor de verschillende opgaven, zoals het voortdurend moeten kunnen aanpassen aan wat de buitenwereld van het personeel vraagt, heeft de VRF passend personeel nodig. Gezien de huidige arbeidsmarkt vraagt dit om creativiteit, anders denken en maatwerk.
- Duurzaamheid. Vanuit het visiedocument 2025-2028 richt de VRF zich op het creëren van een nieuwe basis voor duurzaamheid. Met deze nieuwe aanpak is de VRF beter voorbereid op het behalen van de duurzaamheidsdoelen en het maken van een positieve impact op de organisatie en het milieu.
- Procesgericht werken. Binnen dit thema staat de dienstverlening aan de Friese inwoner centraal. De VRF ziet procesgericht werken als één van de hulpmiddelen om nog klantgerichter te werken en om het werk op alle niveaus continu te verbeteren. In 2026 voert VRF, onder het motto 'Leren door te Doen!', vijftien tot twintig verbetertrajecten per jaar uit.
Welstandszorg Hûs en Hiem
Hûs en Hiem verzorgt de welstandsadvisering en monumentenzorg voor gemeenten in Fryslân. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is de advisering sterker gericht op een integrale benadering van het begrip Omgevingskwaliteit. Omgevingskwaliteit duidt op het belang van aspecten als cultureel erfgoed, architectonische kwaliteit van bouwwerken, stedenbouwkundige kwaliteit en kwaliteit van natuur en landschap.
Onder regie van De Friese Aanpak wordt op dit moment verkend welke instrumenten ingezet kunnen worden om beter en concreter aan omgevingskwaliteit te kunnen werken. De provincie, gemeenten en Hûs en Hiem doen mee aan deze verkenning. De bevindingen van de verkenners worden besproken in de Algemene Bestuursvergadering van Hûs en Hiem en met de stuurgroep De Friese Aanpak, waarin provincie en alle gemeenten vertegenwoordigd zijn. De volgende stap is om duidelijk te maken wat Fryslân nodig heeft, mede geïnspireerd door andere provincies. We verwachten dat dit proces in 2026 steviger gestalte zal krijgen.
FUMO
Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) is opgericht als regionale uitvoeringsdienst voor milieu. Gemeenten en provincie zijn wettelijk verplicht de basismilieutaken onder te brengen bij de Omgevingsdienst. De FUMO is een gemeenschappelijke regeling waarin Friese overheden samenwerken. In 2026 richt de FUMO zich op robuustheidscriteria om haar uitvoeringskracht en toekomstbestendigheid te versterken. Deze criteria zijn gerelateerd aan het Interbestuurlijk programma versterking van het VTH-stelsel (IBP-VTH).
Gemeenschappelijke Regeling (GR) Sociale werkvoorziening Fryslân
Als uitkomst van de herstructurering SW bedrijf in 2019 is de GR SW Fryslân omgevormd tot een bedrijfsvoeringsorganisatie. Inhoudelijk wordt er niet meer gestuurd vanuit de GR. Deze sturing is verplaatst naar de dienstverleningsovereenkomsten die de individuele gemeenten hebben afgesloten met Caparis NV. Hierover is meer te lezen in Programma 6, Sociaal Domein. De GR heeft jaarlijks minimale kosten voor bijvoorbeeld het opstellen van de jaarrekening en het faciliteren van de SW raad en de bestuursvergaderingen.
Recreatieschap De Marrekrite
Voor aanleg en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de provincie Fryslân is in 1957 de gemeenschappelijke regeling De Marrekrite ingesteld. De belangrijkste taak is het beheer en onderhoud van meer dan 3.800 gratis aanlegplaatsen en het fiets- en wandelknooppuntennetwerk. Ook het aanleggen, aanpassen en uitbreiden van het fiets- en wandelknooppuntennetwerk is onderdeel van het werk van De Marrekrite. Het gebruikelijke onderhoud van fiets- en wandelpaden blijft een taak van de provincie en de gemeenten.
In de regio Zuidoost Friesland wordt samengewerkt aan het ontwikkelen en verbeteren van specifieke routenetwerken, zoals ruiterroutes en ATB-routes. De expertise van 'De Marrekrite' op het gebied van landrecreatie is hierbij ingeschakeld. Verder wordt samen met De Marrekrite gewerkt aan de realisatie van drie TOP’s (Toeristische Overstappunten) in de gemeente.
‘Recreatieschap De Marrekrite’ heeft er eind 2024 met het Routebureau Fryslân een extra taak bijgekregen. Het routebureau komt voort uit de opgave ‘Dagrecreatieve Netwerken’, als onderdeel van het beleidsprogramma Gastvrij Fryslân van de Provincie Fryslân. Vanuit deze nieuwe taak zal De Marrekrite zich erop richten om het dagrecreatief aanbod in Fryslân goed vindbaar en beleefbaar te maken voor inwoners, toeristen, ondernemers en organisaties.
Naamloze Vennootschappen
Afvalsturing Friesland N.V.
Afvalsturing Friesland N.V., handelend onder de naam Omrin, houdt zich bezig met de verwerking van huishoudelijk afval. De bedrijfsvoering van Afvalsturing Friesland N.V. is gericht op bewerking en verwerking van huishoudelijk afval, het terugwinnen van grondstoffen en de productie van duurzame energie. Op Ecopark de Wierde (gemeente Heerenveen) bevindt zich de scheidings- en bewerkingsinstallatie, waar machines zoveel mogelijk herbruikbare materialen uit het afval halen. Hiermee levert Omrin een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie, in lijn met de VANG-doelstellingen (Van Afval Naar Grondstof). De afvalverwerking vindt plaats op basis van nascheiding. In 2026 richt de strategie zich o.a. op maximaal terugwinnen van grondstoffen, duurzame energie en het verlagen van de CO2eq voetafdruk.
N.V. Fryslân Miljeu
N.V. Fryslân Miljeu, eveneens handelend onder de naam Omrin, is verantwoordelijk voor de inzameling van huishoudelijk afval. Sinds januari 2025 is de gemeente aandeelhouder van N.V. Fryslân Miljeu.
BNG
De BNG is de belangrijkste financier voor Gemeenten, Woningcorporaties, Zorg- en Onderwijsinstellingen. Ook in 2026 zet de BNG in op het terugdringen van de CO2-uitstoot, door bij het verstrekken van nieuwe geldleningen nadrukkelijk te kijken naar de duurzaamheidsambities van haar klanten. Daarnaast investeert de BNG in digitale innovatie om haar dienstverlening verder te verbeteren.
Stichtingen
Stichting Kredietbank
De Kredietbank wordt door ons ingezet voor schuldregelingstrajecten voor inwoners van onze gemeente. Vanuit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening bieden we inwoners een oplossing voor hun schuld.
Stichting Comprix
Stichting Comprix is verantwoordelijk voor het openbaar basisonderwijs in de gemeenten Weststellingwerf, Ooststellingwerf en Opsterland. In Weststellingwerf gaat het om 15 basisscholen. Uit de meerjarenbegroting van 2025 tot en met 2029 blijkt dat het bestuur rekening houdt met lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen, waaronder regionale demografische ontwikkelingen. De focus in de komende jaren ligt op het gebied van basisvaardigheden en het verkleinen van kansenongelijkheid. Door nauwgezet te monitoren verwacht Comprix flexibel en proactief in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden.
Coöperaties
Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A.
Weststellingwerf is lid van de Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A. (OVEF). Vanuit de wens om zoveel mogelijk lokaal opgewekte energie zelf te benutten en meer grip te krijgen op de herkomst en prijsvorming van energie is per 1 januari 2024 het zelflevermodel opgericht. OVEF is daarmee niet langer meer een inkoopcollectief dat periodiek voor haar leden energie inkoopt via aanbestedingen, maar een volwaardig energiebedrijf in brede zin voor Friese overheden en maatschappelijk georiënteerde organisaties.
Centrumregelingen
Centrumregeling Sociaal Domein Friese Gemeenten (uitvoeringsorganisatie Sociaal Domein Friesland (SDF))
De Friese gemeenten streven naar maximale efficiëntie en effectiviteit in de uitvoering van de aan hen opgelegde wettelijke taken in het sociaal domein. Het algemene doel van SDF is specialistische zorg en ondersteuning leveren aan inwoners van alle Friese gemeenten. Alle 18 Friese gemeenten nemen deel in deze GR. De inzet van SDF is opgebouwd uit een aantal onderdelen, waarin de gemeenten naar rato bijdragen. Naast de wettelijk verplichte samenwerking wordt op onderdelen ook vrijwillig samengewerkt.
De kosten komen voort uit de onderdelen:
• Bedrijfsvoering / instandhouding
• Zorg voor Jeugd Friesland
• Friese aanpak mensenhandel
• Inkoop Jeugd
• Rapid Responder GGZ / Crisis Beoordelings Locatie (CBL)
• Maatschappelijk opvang verslavingszorg
• Regeling heroïnebehandeling
• Brede aanpak dakloosheid
• Vrouwenopvang
• Beschermd Wonen
• Uitstapprogramma prostitutie
• Hoofdlijnenakkoord GGZ
• Regionaal Expertiseteam (REX)
De inhoudelijke ontwikkelingen zijn verwerkt in programma 6, sociaal domein.