Uiteenzetting van de financiële positie

Overzicht van baten en lasten

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Overzicht
x € 1.000
Programmarekening Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
Programma
0 Bestuur en Ondersteuning 4.787 4.061 4.245 4.326 4.210 4.086
1 Veiligheid 2.135 2.479 2.471 2.482 2.485 2.488
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 8.423 9.495 9.246 9.501 9.669 9.866
3 Economie 615 338 362 358 725 721
4 Onderwijs 4.291 4.134 4.188 4.112 4.092 4.391
5 Sport, Cultuur en Recreatie 5.066 5.127 5.026 4.741 4.781 4.783
6 Sociaal Domein 40.691 43.784 42.390 42.121 41.487 41.387
7 Volksgezondheid en Milieu 10.258 11.502 10.960 11.116 11.233 11.198
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing 4.092 4.912 3.647 3.354 2.732 2.726
Algemene dekkingsmiddelen
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 828 697 501 505 487 564
Gerealiseerde kosten Overhead
Overzicht kosten overhead 23.970 21.510 21.669 21.426 21.904 21.872
Onvoorziene uitgaven
Overzicht onvoorziene uitgaven 0 750 1.350 1.600 1.850 1.850
Totaal Lasten 105.157 108.789 106.056 105.642 105.655 105.933
Baten
Programma
0 Bestuur en Ondersteuning 833 460 735 775 747 519
1 Veiligheid 11 16 16 16 16 16
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 310 200 200 200 200 200
3 Economie 647 21 21 21 21 21
4 Onderwijs 2.332 947 912 912 912 912
5 Sport, Cultuur en Recreatie 837 812 834 667 667 667
6 Sociaal Domein 13.348 12.212 9.489 9.303 9.303 9.303
7 Volksgezondheid en Milieu 7.338 7.693 7.791 7.672 7.672 7.645
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing 2.529 1.061 741 741 645 645
Algemene dekkingsmiddelen
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 72.820 75.175 77.175 77.809 75.999 76.760
Gerealiseerde kosten Overhead
Overzicht kosten overhead 9.362 9.306 8.597 8.482 8.758 8.758
Totaal Baten 110.367 107.905 106.514 106.599 104.941 105.447
Saldo van baten en lasten 5.210 -884 458 957 -714 -486
Mutaties reserves
Lasten 6.066 4.882 30 30 30 30
Baten 5.579 6.602 628 680 1.338 1.398
Saldo reserves -487 1.720 598 650 1.308 1.368
Begrotingssaldo 4.723 836 1.056 1.607 594 882
Saldo incidenteel 813 2.135 872 331 18 -
Saldo structureel evenwicht 5.536 2.971 1.928 1.938 612 882

Overzicht van incidentele lasten en baten

incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele lasten en baten - incidentele lasten en baten
x € 1.000
Incidentele lasten en baten Begroot Begroot Begroot Begroot
2026 2027 2028 2029
Lasten
0 Bestuur en Ondersteuning
EU-leader programma 19 19
3 Economie
Grondexploitaties bedrijventerreinen 94 93 92 104
Verrekening grondexploitaties met de balans -94 -93 -92 -104
4 Onderwijs
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij baten 434 434 434 434
5 Sport, Cultuur en Recreatie
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij baten 167
Sportveld SV Olyphia 350
6 Sociaal domein
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij baten 120
Beheerder Kerk op de Hoogte 50
7 Volksgezondheid en Milieu
Opgroeien Kansrijke Omgeving (OKO) 45 45 45
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij baten 638 518 518 518
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
Grondexploitaties woningbouwlocaties 187 155 108 79
Verrekening grondexploitaties met de balans -187 -155 -108 -79
DIOR/HIOR 15
Beeldkwaliteitsprogramma Openbare Ruimte (IBOR) 15
Omgevingsplan 294 294
Uitwerken Omgevingsvisie 250
Overhead
DPIA 20
Totaal incidentele lasten 2.417 1.310 997 952
Baten
4 Onderwijs
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij lasten 434 434 434 434
5 Sport, Cultuur en Recreatie
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij lasten 167
6 Sociaal domein
ESF Samen aan de slag 66
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij lasten 120
7 Volksgezondheid en Milieu
Bijdrage Friza voor OKO (zie lasten) 27 27 27
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij lasten 638 518 518 518
Overhead
OWO bijdrage van Ooststellingwerf en Opsterland voor OWO-BV 13
Algemeen
Onttrekking reserves 80
Totaal incidentele baten 1.545 979 979 952
Totaal incidentele lasten conform BBV 2.417 1.310 997 952
Totaal incidentele baten conform BBV 1.545 979 979 952
Saldo incidenteel met invloed op het structureel begrotingssaldo 872 331 18 -

Toelichting op tabel incidenteel

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele lasten en baten - Toelichting op tabel incidenteel

Verschil tussen structurele en incidentele inkomsten en uitgaven
Om te bepalen of de begroting van een gemeente in balans is op de lange termijn, is het belangrijk om te weten of uitgaven structureel of incidenteel zijn. Omdat een gemeente meestal structurele taken uitvoert, zijn de structurele inkomsten en uitgaven normaal. Incidentele inkomsten en uitgaven komen minder vaak voor.

Deze incidentele inkomsten en uitgaven moeten volledig worden opgenomen in een verplicht overzicht van incidentele baten en lasten. Dit overzicht wordt opgenomen in zowel de begroting, de meerjarenraming als de jaarrekening.

Bij het bepalen of een uitgave of inkomstenpost incidenteel is, moeten de richtlijnen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) gevolgd en toegelicht worden. De toelichting moet minimaal de volgende informatie bevatten: Waarom deze post als incidenteel wordt beschouwd en hoelang de post duurt, met een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum.

Toelichting op de tabel

EU-Leader programma 
Het EU-Leader programma is een subsidieprogramma dat gericht is op financiering van projecten op het platteland op het gebied van sociaal-economische ontwikkeling, versterking sociale cohesie, klimaat, milieu, water, landschap en biodiversiteit. Leader is bedoeld voor nieuwe projecten die vanuit de samenleving tot stand zijn gekomen en de leefbaarheid van het landelijk gebied versterken. In totaal komt er voor de regio Zuidoost-Friesland gedurende vier jaar € 3,7 miljoen aan Leader-subsidie beschikbaar. Tegenover deze EU-Leadermiddelen moeten de gemeenten die meedoen in de regio Zuidoost-Friesland financieel bijdragen. Voor de gemeente Weststellingwerf betekent dit over een looptijd van vier jaar een bijdrage van € 74.000. Per jaar € 18.500.

Grondexploitaties (lasten programma 3 en programma 8)
Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. Het totaal van de lasten en het totaal van de baten grondexploitatie dient in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen te worden. De mutatie met de balanspost voorraden, waarmee een saldo van € 0 gerealiseerd wordt, wordt afzonderlijk opgenomen in het overzicht van incidentele baten en lasten. De mutaties grondexploitatie hebben dus geen invloed op het structureel begrotingssaldo. Overigens niet te verwarren met de (tussentijdse) winstneming grondexploitatie, die heeft namelijk wel invloed op het begrotingssaldo en is ook altijd incidenteel.

Sportveld SV Olyphia 
In het collegeprogramma 2022-2026 én het coalitieakkoord 2022-2026 benadrukken wij dat het juist nu van belang is om te investeren in maatschappelijke voorzieningen. Op die manier zorgen wij dat accommodaties geschikt blijven voor ontmoeting, beweging en onderwijs. In de Kadernota 2026 is voor sportpark SV Olyphia € 350.000 incidenteel geraamd. De investering is bedoeld voor de elementaire voorzieningen van een sportclub, zoals in de subsidieregeling groot onderhoud sport is beschreven.

Beheerder Kerk op de hoogte
Eind 2025 opende het Huis op de hoogte (voorheen de Ark) als het nieuwe ontmoetingscentrum voor Wolvega zijn deuren. Theater op de hoogte (voorheen Kerk op de hoogte), die een belangrijke rol zal spelen als theater en cultureel centrum, moet echter eerst worden verbouwd. Hierdoor is deze locatie pas eind 2026 operationeel. De exploitatiestichting zal verantwoordelijk zijn voor de exploitatie en het beheer van beide locaties. Voor de dagelijkse, praktische aansturing van de locaties wordt een beheerder gezocht. Volgens het organisatieplan komt deze beheerder in dienst bij de exploitatiestichting zodra deze is opgericht. Om de exploitatiestichting optimaal te ondersteunen om een zo goed mogelijke start te maken, wordt de gemeente tot 2027 opdrachtgever voor de beheerder. Hiervoor is in 2026 € 50.000 beschikbaar. Na 2027 wordt de beheerder overgenomen door de toekomstige exploitatiestichting.

Opgroeien Kansrijke Omgeving (OKO)
Om de doelen die gesteld zijn binnen het gezondheidsbeleid, jeugdbeleid en onderwijsbeleid te behalen is een brede integrale aanpak nodig. Een methodische aanpak waarin wordt gewerkt vanuit bewezen effectieve interventies. De OKO aanpak biedt hiervoor een goed en onderbouwd kader. De kosten gaan voor de baten in deze preventieaanpak. Het doel is dat op termijn er een kostenbesparing kan plaatsvinden op de inzet van (geïndiceerde) jeugdzorg en jeugdhulp. Daarnaast zal het niet alleen een besparing zijn op financiële middelen voor de jeugd maar zal het gezond opgroeien (fysiek en mentaal) ook op de langere termijneffect hebben op een gezonder leven voor inwoners. 

We willen inzetten op het vergroten van hun kansen op een veerkrachtig en gezond leven. Het draait om een preventief jeugdbeleid, onderwijs en talentontwikkeling en zorg en ondersteuning voor jonge inwoners die met problemen kampen. We weten dat de groep met een ongunstige sociaaleconomische positie extra kwetsbaar is voor gezondheidsproblemen. Zij leven gemiddeld zelfs 15 jaar korter in goede gezondheid dan mensen met een gunstiger sociaaleconomische positie*. Deze ongelijkheid werkt vaak generaties lang door. Vandaar dat we extra willen inzetten om dit zoveel mogelijk te doorbreken. Dit past ook bij het landelijke beleid gericht op het verkleinen van gezondheidsachterstanden.
*https://digitaal.scp.nl/ssn2020/gezondheid/

Duurzame Inrichting Openbare Ruimte (DIOR --> HIOR) 
De DIOR is een leidraad die richtlijnen geeft tijdens de planvorming en de inrichting van de openbare ruimte. Zo realiseren we een functioneel, samenhangend en goed te beheren duurzame openbare buitenruimte. Waarbij we niet alleen kijken naar de aanleg maar ook naar het onderhoud over de totale levensduur van onze kapitaalgoederen. Hierbij ontwerpen we slim en investeren we meer in de aanleg, als dit in het onderhoud geld bespaart. De DIOR is een feite een Handboek waar zowel de interne organisatie als externe partijen gebruik van maken bij de ontwikkeling en inrichting van de openbare ruimte. Om die reden wordt de naam DIOR nu HIOR: Handboek Inrichting Openbare Ruimte. De HIOR zal komende periode verder uitgewerkt worden en worden aangeboden ter vaststelling. Na vaststelling is de HIOR verplicht bij alle nieuwbouw- en herinrichtingsprojecten van de openbare ruimte. Ongeacht of het een gemeentelijk plan of een ontwikkeling van een externe initiatiefnemer is. Hiervoor is in 2026 € 15.000 beschikbaar. 

Beeldkwaliteitsprogramma Openbare Ruimte (IBOR) 
Vanuit wetgeving heeft de gemeente een belangrijke zorgplicht van de openbare ruimte. Met een integraal beheerplan kan gestuurd worden om efficiënt de afgesproken doelen (vastgesteld ambitieniveau) te halen en daarover met inwoners en ondernemers te communiceren. Hiervoor is in 2026 € 15.000 beschikbaar.

Omgevingsplan (OWO)
Onder de omgevingswet moet elke gemeente voor 2032 een gebiedsdekkend omgevingsplan opstellen. Dit omgevingsplan vervangt de bestemmingsplannen, een deel van de gemeentelijke verordeningen en de ‘bruidsschat’ (= de rijksregels die overgedragen zijn aan de gemeente). Binnen OWO werken we al meerdere jaren samen als voorbereiding op de invoering van de omgevingswet.

De ‘Begroting OWO omgevingswetkosten’ is opgesteld om inzicht te krijgen in de kosten die de komende jaren op ons af komen vanwege de werkzaamheden die moeten worden verricht vanwege de invoering van de Omgevingswet. Een belangrijk deel van de begroting is de transitiefase om te komen tot een gebiedsdekkend omgevingsplan, maar ook moeten processen verder ingericht worden en moet de kennis van de ambtenaren verder op pijl worden gebracht.

We hebben de intentie om samen te kiezen voor dezelfde structuur en opbouw van het omgevingsplan. Ook willen we een groot deel van de juridische regels hetzelfde laten zijn. De regels die in de huidige situatie te ver uit elkaar liggen blijven verschillend per gemeente. Dit geldt voor regels die op praktische of politieke bezwaren stuiten. De concept-regels worden voorgelegd aan en besproken in het gezamenlijk portefeuillehoudersoverleg omgevingswet. Het omgevingsplan wordt per gemeente uitgewerkt (inclusief kaartmateriaal en specifieke gebiedseigen regels) en voorgelegd aan de gemeenteraad.

Het is een intensieve samenwerking, waarvan periodieke evaluatie noodzakelijk is. Het omgevingsplan wordt opgesteld in delen. Na afronding van elk deel zorgt de opdrachtgever voor evaluatie van de samenwerking, de tijd (aantal uren en doorlooptijd), de kosten en de kwaliteit van het product.

Uitwerken omgevingsvisie
De omgevingsvisie van de gemeente Weststellingwerf is vastgesteld in juni 2019. Begin 2026 leggen wij de contouren van de nieuwe Omgevingsvisie voor aan de raad waarna deze verder wordt uitgewerkt. De besluitvorming over de definitieve Omgevingsvisie vindt eind 2026 plaats. Hiervoor is in 2026 € 250.000 beschikbaar. 

Audit DPIA (1x per 3 jaar)
Om aan te tonen dat onze processen voldoen aan de wetgeving (AVG en BIO) moeten we als uitvoeringsmaatregel zogenaamde DPIA's uitvoeren. DPIA staat voor Data Protection Impact Assessment. Een DPIA geeft inzicht in de privacyrisico's die de verwerking van gegevens oplevert voor de betrokkenen, en in de maatregelen die de verantwoordelijke moet nemen om de risico's te beperken en/of te beheersen. Een DPIA moet elke 3 jaar worden herhaald of tussentijds bij grote aanpassingen in de applicatie(s). We hebben 1 keer per 3 jaar een budget van € 20.000 beschikbaar voor een DPIA. In 2026 en vervolgens 2029 is dit budget beschikbaar.

ESF samen aan de slag 
In oktober 2024 hebben we besloten een overeenkomst aan te gaan met de centrumgemeente Leeuwarden voor het project ‘Samen aan de slag 2024-2025’, waardoor we subsidie gaan ontvangen uit het Europees Sociaal Fonds en uit willen geven voor de uitvoering van het participatiebeleid. Voor Weststellingwerf gaat het om een ESF-subsidie (periode 2024-2025) van € 66.300 en een cofinanciering van € 107.300. Deze cofinanciering is reeds gedekt via het taakveld inkoop re-integratietrajecten. De subsidie ESF ter hoogte van € 66.300 zit aan de lastenkant voor 2025 (dan maken we de extra kosten) en de batenkant in 2026 (dan ontvangen we deze).

OWO-bijdrage van Ooststellingwerf en Opsterland voor incidentele middelen OWO bedrijfsvoering
Voor het samenwerkingsverband Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO) is voor de audit DPIA een incidentele bedrag nodig van € 20.000 (€6.700 per gemeente) in 2026 en in 2029 (zie toelichtingen Audit DPIA hiervoor). De bijdrage vanuit Ooststellingwerf en Opsterland is 2/3 van deze kosten. 

Onttrekking reserves
In 2026 wordt er incidenteel € 50.000 onttrokken uit de reserve investeringsambities voor de beheerder Huis op de Hoogte en Theater op de Hoogte. Daarnaast is er vanuit de jaarrekening 2024 budget overgeheveld naar 2026. Dit betreft DIOR en de IBOR, in totaal € 30.000. Dit wordt onttrokken aan de algemene reserve. Onttrekkingen uit de reserve zijn baten voor de exploitatie.

Geprognosticeerde balans 2026-2029

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans 2026-2029 - Geprognosticeerde balans
Geprognosticeerde balans 2026-2029 x € 1.000
Activa per 31-12 Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2024 2025* 2026 2027 2028 2029
Vaste activa
(Im)Materiële vaste activa 73.239 74.641 85.245 88.121 85.461 81.440
Financiële vaste activa: Kapitaalverstrekkingen 981 999 999 999 999 999
Financiële vaste activa: Leningen en uitzettingen 21.412 18.580 5.580 580 10.580 9.580
Totaal vaste activa 95.632 94.220 91.824 89.700 97.040 92.019
Voorraden: Onderhanden werk & Overige grond- en hulpstoffen 11.598 8.328 5.790 3.561 1.000 1.000
Voorraden: Gereed product en handelsgoederen & vooruitbetalingen 1 2 1 1 1 1
Uitzettingen < 1 jaar 6.868 5.000 5.000 5.000 5.000 5.000
Liquide middelen 371 350 350 350 350 350
Overlopende activa/bijstelling o.b.v. geïnventariseerde risico's 4.494 4.000 4.000 4.000 4.000 4.000
Totaal vlottende activa 23.332 17.680 15.141 12.912 10.351 10.351
Totaal activa 118.964 111.900 106.964 102.613 107.391 102.370
Passiva per 31-12 Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2024 2025 2026 2027 2028 2029
Eigen vermogen 57.750 57.266 57.724 58.681 57.967 57.481
Voorzieningen 6.569 6.472 6.375 6.279 6.182 6.085
Vaste schulden 38.507 35.162 31.817 28.472 35.127 30.782
Totaal vaste passiva 102.826 98.900 95.916 93.432 99.276 94.348
Vlottende schulden 6.445 5.000 5.000 5.000 5.000 5.000
Overlopende passiva 9.693 8.000 6.048 4.181 3.115 3.022
Totaal vlottende passiva 16.138 13.000 11.048 9.181 8.115 8.022
Totaal passiva 118.964 111.900 106.964 102.613 107.391 102.370
* betreft de geactualiseerde begroting 2025

Toelichting op de geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans 2026-2029 - Toelichting op de geprognosticeerde balans

In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV, art. 20; lid 1 b) is de verplichting vastgesteld dat de gemeenten een geprognosticeerde begin- en eindbalans van de begrotingsjaren opnemen onder de uiteenzetting van de financiële positie. Het meerjarig opnemen van de geprognosticeerde balans geeft de raad meer inzicht in de ontwikkeling van de investeringen, het aanwenden van reserves en voorzieningen en de financieringsbehoefte. Voor meer inhoudelijke duiding verwijzen wij graag naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing en de paragraaf financiering.

In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de verplichte kengetallen genoemd. Deze kengetallen zijn gebaseerd op de geprognosticeerde balans. Een van de kengetallen is het solvabiliteitsratio. Het geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. De solvabiliteitsratio is een kengetal dat weergeeft welk deel van het gemeentelijk vermogen is gefinancierd met eigen vermogen. Conclusie op basis van deze geprognosticeerde balans is dat de solvabiliteitsratio de komende jaren ruimschoots boven ons streefpercentage van minimaal 20% blijft. 

Reserves en Voorzieningen

Reserves en Voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en Voorzieningen - Reserves en Voorzieningen
x 1.000
Reserves en voorzieningen
Stand per 31 december 2024 2025 2026 2027 2028 2029
Algemene reserve
Algemene reserve 14.277 16.237 17.263 18.870 19.463 20.345
Totaal Algemene reserve 14.277 16.237 17.263 18.870 19.463 20.345
Bestemmingsreserves
Reserve afvalstoffenverwijdering 588 588 588 588 588 588
Reserve vervanging/onderhoud riolering 727 727 727 727 727 727
Reserve spoedzoekers 34 423 423 423 423 423
Bestemmingsreserve investeringsambities 14.269 11.193 11.143 11.143 11.143 11.143
Bestemmingsreserve energietransitie 384 413 443 473 503 533
Dekkingsreserve kapitaallasten 22.748 27.686 27.138 26.458 25.120 23.722
Totaal bestemmingsreserves 38.750 41.029 40.461 39.812 38.504 37.136
Totaal reserves 53.027 57.266 57.724 58.681 57.967 57.481
Voorzieningen
Voorziening nalatenschap dames Hofstee 151 151 151 151 151 151
Voorziening verlofsparen 359 359 359 359 359 359
Voorziening RVU 152 152 152 152 152 152
Voorziening uitkering pensioenen gewezen wethouders 4.531 4.375 4.220 4.064 3.909 3.754
Voorziening opbouw pensioenen gewezen wethouders 846 922 999 1.075 1.152 1.228
Voorziening ontslagvergoeding voormalige wethouders 13 13 13 13 13 13
Voorziening afkoopsom onderhoud graven 518 501 483 465 447 430
Totaal voorzieningen 6.569 6.472 6.375 6.279 6.182 6.085
Totaal reserves en voorzieningen 59.596 63.738 64.099 64.960 64.149 63.566

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Reserves en Voorzieningen - Algemene reserve

Doel
Reserve ter dekking van (on)voorziene risico's die niet op een andere wijze zijn op te vangen. Onvoorziene risico's zijn risico's die niet van te voren zijn in te schatten, niet te voorkomen en niet te beïnvloeden zijn.

Mutatie
Het resultaat van 2024 is deels toegevoegd aan de algemene reserve. Daarnaast wordt in 2025 € 2,5 miljoen onttrokken aan de algemene reserve voor de budgetoverheveling van incidentele budgetten uit 2024. In 2026 volgt nog een bedrag van € 30.000 voor de budgetoverheveling.

Het geraamde exploitatiesaldo van 2025 (stand voorjaarsnota) van € 836.000 en de saldi uit deze meerjarenbegroting 2026-2029 verrekenen we ook met de algemene reserve. Eind 2029 komen we dan uit op een stand van € 20,3 miljoen.

Bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Reserves en Voorzieningen - Bestemmingsreserves

Reserve afvalstoffenverwijdering
Doel
Egalisatiereserve om eventuele fluctuaties in het tarief op te kunnen vangen.
Mutatie
Uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie. In 2026 is het dekkingspercentage van de afvalstoffenheffing 100%, zie ook paragraaf lokale heffingen. Er wordt om die reden geen beroep gedaan op deze egalisatiereserve.

Reserve vervanging/onderhoud riolering
Doel
Egalisatiereserve om eventuele fluctuaties in het tarief op te kunnen vangen.
Mutatie
Uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie. In 2026 is het dekkingspercentage van taakveld riolering 100%, zie ook paragraaf lokale heffingen. Er wordt om die reden geen beroep gedaan op deze egalisatiereserve.

Reserve spoedzoekers
Doel
Deze reserve is bij de resultaatbestemming van de jaarstukken 2023 door de raad ingesteld voor het huisvesten van spoedzoekers. De reserve is gevoed vanuit deze resultaatbestemming 2023 (€ 550.000) en 2024 (€ 1.120.000). 
Mutatie
In de 2025 is een deel (€ 732.000) van de reserve ingezet voor huisvesting van opvang Oekraïners en daarmee overgeheveld naar de dekkingsreserve kapitaallasten huisvesting Oekraïners/statushouders. Eerder is dit ook in 2024 al gedaan.

Bestemmingsreserve investeringsambities
Doel
Deze reserve is bij de behandeling van de jaarstukken 2017 door de raad ingesteld. De reserve is gevoed vanuit diverse raadsbesluiten, waaronder voordelige exploitatieresultaten, de voorziening precario, het collegeprogramma 2024-2027 en voorjaarsnota's/kadernota's.
Mutatie
De reserve wordt ingezet voor de dekking van projecten uit het dynamisch investeringsprogramma. De financiële vertaling van de projecten wordt pas in de begroting opgenomen als de projecten gereed zijn voor uitvoering. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. In de paragraaf 'Dynamisch investeringsprogramma' zijn projecten opgenomen die vanuit deze bestemmingsreserve gedekt worden. In 2026 worden de kosten (€ 50.000) voor de beheerder van Huis en Theater op de Hoogte uit deze reserve onttrokken. Deze € 50.000 was reeds toegezegd voor de voorbereidings- en projectleidingkosten van Bestemming Wolvega. Deze kosten konden echter gedekt worden uit de Regiodeal-gelden, waardoor de € 50.000 in de reserve nog beschikbaar was.

Bestemmingsreserve energietransitie
Doel
Deze reserve is in de loop van 2019 door de raad ingesteld. Het is gevoed met de eenmalige bijdrage van € 248.500 voor de realisatie van de zonneparken Wolvega en Noordwolde. Daarnaast worden jaarlijks de huuropbrengsten van de zonneparken in deze reserve gestort. 
Mutatie
De reserve wordt de komende jaren gevoed met de jaarlijkse huuropbrengst van de zonneparken. Het wordt ingezet voor de uitvoering van het gemeentelijk klimaat- en duurzaamheidsbeleid. 

Dekkingsreserve kapitaallasten
Doel
Deze reserve bestaat uit het totaal van dekkingsreserves kapitaallasten. Deze zijn door de raad ingesteld voor de dekking van de kapitaallasten van diverse projecten waaronder de projecten centrumplan Wolvega, herinrichting de Blesse, project Driewegsluis, aankoop vastgoed Wolvega en investeringen huisvesting Oekraïners. De reserve is gevoed vanuit de bestemmingsreserve investeringsambities en de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2023.
Mutatie
Zodra een investering afgerond is, gaan de kapitaallasten op de exploitatie drukken. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking aan deze bestemmingsreserve. Dit is vanaf 2025 het geval. 
Als een project klaar is, berekenen we de benodigde dekking opnieuw aan de hand van de definitieve investeringsbedragen (via de componentenbenadering).

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en Voorzieningen - Voorzieningen

Voorziening nalatenschap dames Hofstee
Doel
Deze voorziening is gevormd uit een legaat met als verplichting dat de opbrengsten ten gunste komen van de Triade.
Mutatie
Jaarlijks vindt zowel een dotatie als een onttrekking aan deze voorziening plaats ter grootte van de bespaarde rente. Dit bedrag komt ten goede aan de Triade.

Voorziening verlofsparen
Doel
Deze voorziening voorziet in de dekking van de verplichting van spaarverlof van medewerkers.
Mutatie
Jaarlijks wordt de verplichting voor het spaarverlof berekend en de voorziening hierop aangepast.

Voorziening RVU
Doel
Deze voorziening voorziet in de dekking van de verplichting van de RVU-regeling van medewerkers. Bij de RVU-regeling nemen medewerkers ontslag en volgt er een (maandelijkse) ontslagvergoeding die de medewerker in staat stelt om te overbruggen tot aan de AOW-leeftijd.
Mutatie
Jaarlijks wordt de verplichting voor de RVU-regeling berekend en de voorziening hierop aangepast.

Voorziening uitkering pensioenen gewezen wethouders
Doel
Pensioenuitkering aan (weduwen/weduwnaars van) gewezen wethouders.
Mutatie
De genoemde pensioenuitkeringen worden hieruit betaald. Jaarlijks wordt gekeken of deze voorziening nog op peil is.

Voorziening opbouw pensioenen gewezen wethouders
Doel
Reservering voor de pensioenen van wethouders.
Mutatie
Jaarlijks wordt de hoogte van deze voorziening op peil gebracht aan de hand van actuariële berekeningen.

Voorziening ontslagvergoeding voormalig wethouders
Doel
Reservering voor de betaling van wachtgeld voor voormalig wethouders.
Mutatie
Jaarlijks wordt de hoogte van deze voorziening op peil gebracht aan de hand van de laatste ontwikkelingen aangaande de wachtgeldregeling. 

Voorziening afkoopsom onderhoud graven
Doel
Deze voorziening voorziet in de dekking van toekomstige onderhoudskosten aan de graven en begraafplaats.
Mutatie

Jaarlijks wordt de afkoopsom van het onderhoud voor toekomstige jaren gedoteerd in de voorziening. De onttrekking betreft de bijdrage aan de exploitatie voor het betreffende jaar.

Structurele reservemutaties

Terug naar navigatie - Reserves en Voorzieningen - Structurele reservemutaties

In deze tabel worden de structurele reservemutaties weergegeven. Dit betreft de structurele storting van de huuropbrengsten van de zonneparken. Daarnaast is het de onttrekking vanuit de dekkingsreserve kapitaallasten. Deze onttrekking is ook structureel.

+ = storting - = onttrekking x 1.000
Structurele reservemutaties
2026 2027 2028 2029
Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserve energietransitie 30 30 30 30
Dekkingsreserve kapitaallasten -548 -680 -1.338 -1.398
Totaal structurele reservemutaties -518 -650 -1.308 -1.368

Meerjareninvesteringsplan 2026-2029

Geplande investeringen

Terug naar navigatie - Meerjareninvesteringsplan 2026-2029 - Geplande investeringen
Geplande investeringen 2026 - 2029 Bruto investering 2026 Bruto investering 2027 Bruto investering 2028 Bruto investering 2029 Toelichting dekking
Programma 2
Meerjarig investeringskrediet kwaliteit wegen 750.000 500.000 500.000 0 Algemene exploitatie
Programma 4
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 922.000 71.500 0 367.000 Algemene exploitatie
ISHP 7.535.266 0 0 0 Algemene exploitatie (vanaf 2028)
Programma 5
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 667.500 378.500 605.000 176.000 Algemene exploitatie
Programma 6
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 82.500 0 0 67.000 Algemene exploitatie
Programma 7
Budget rioleringswerkzaamheden:
Vervangen riolering 250.000 250.000 250.000 250.000 Reserve
Vervangen rioolgemalen (elektromechanisch) 153.125 62.500 153.125 62.500 Reserve
Aanleg hemelwaterriool 687.500 1.956.250 0 0 Reserve
Programma overhead
Budget informatisering 450.000 450.000 450.000 450.000 2/3 bijdragen van derden, overig alg. exploitatie
Vervangingsbudget automatisering hardware 301.645 171.140 380.863 302.727 2/3 bijdragen van derden, overig alg. exploitatie
Vervangingsbudget automatisering software 152.874 1.547.200 292.966 208.160 2/3 bijdragen van derden, overig alg. exploitatie
Laptops 90.000 90.000 90.000 90.000 2/3 bijdragen van derden, overig alg. exploitatie
Tractie 727.500 310.000 165.000 30.000 Algemene exploitatie
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 284.000 111.500 302.000 521.500 Algemene exploitatie
Totaal geplande investeringen 13.053.910 5.898.590 3.188.954 2.524.887