Portefeuillehouder(s) | Hoen en Hartog |
Organisatie | Beleid en Gebiedsteams |
Portefeuillehouder(s) | Hoen en Hartog |
Organisatie | Beleid en Gebiedsteams |
2012 Integraal Huisvesting Plan 2012-2015 (IHP)
2013 OWO-visie op de drie decentralisaties
2014 Verordening leerlingenvervoer
2015 Verordening Voorziening huisvesting onderwijs en beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs
2018 Kadernotitie Peuteropvang Weststellingwerf
2021 Beleidsvisie Het onderwijs als schatkamer
2021 Beleidsnotitie Spelenderwijs (Onderwijsachterstandenbeleid)
2025 Beleidsregels gemeentelijke taken Toezicht en Handhaving Wet Kinderopvang Gemeente Weststellingwerf
Leerlingenvervoer
Elk kind heeft recht op onderwijs volgens de Leerplichtwet. Daarom is leerlingenvervoer geregeld in de wet. De regels staan in een verordening. Er wordt gewerkt aan een nieuwe verordening. Naar verwachting wordt deze in 2026 vastgesteld. In de gemeente Weststellingwerf geldt: als leerlingen niet zelf naar school kunnen, kunnen deze leerlingenvervoer aanvragen. Dit geldt ook voor kinderen die door hun zorgbehoefte naar een speciale school gaan. Ouders kunnen dan leerlingenvervoer aanvragen. Per leerling wordt er gekeken welke mogelijkheden en opties er zijn voor vervoer, zoals bijvoorbeeld de fiets, het openbaar vervoer en waar nodig speciaal taxivervoer. We overleggen ook met ouders om te kijken hoe zij kunnen helpen.
Handhaving en Toezicht Kinderopvang
De gemeente heeft samengewerkt met de gemeente Opsterland om het beleid wat betreft handhaving en toezicht te verbeteren. Een belangrijke stap hierin was het opstellen en vaststellen van nieuwe beleidsregels handhaving en toezicht kinderopvang. Deze beleidsregels zijn in mei 2025 vastgesteld. In 2026 zal er volgens deze werkwijze gewerkt worden. We blijven aangehaakt bij regionale ontwikkelingen.
VVE-Beleid
In 2025 zijn de eerste resultaten van een kansengelijkheidsmonitor opgeleverd. Deze monitor is gedaan voor de gemeenten Ooststellingwerf, Opsterland en Weststellingwerf. In het onderzoek is gekeken naar de manier waarop het onderwijsachterstandenbeleid wordt uitgevoerd, zowel in de voor- en vroegschoolse periode als in de basisschoolperiode en de overgang naar het voortgezet onderwijs. In 2026 worden acties die volgen uit dit onderzoek verder uitgewerkt. Sluiten de landelijke verwachtingen voor de voor- en vroegtijdige educatie (VVE) aan bij ons beleid? Hoe verloopt het verminderen van ontwikkelingsachterstanden? Sluiten de gestelde doelen nog aan op het huidige beleid? De resultaten van het onderzoek worden besproken binnen de OWO-gemeenten en verschillende LEJA's (Lokale Educatieve Jeugd Agenda's). Hiernaast wordt in 2026 gewerkt aan een evaluatie van het VVE-beleid binnen de OWO-gemeenten. Ook de resultaten uit de monitor worden hierin meegenomen.
Financiering onderwijsachterstandenbeleid
De gemeente ontvangt middelen van de Rijksoverheid om voorschoolse educatie te kunnen bieden en onderwijsachterstanden tegen te gaan. Het kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord besloten om alle specifieke uitkeringen om te zetten naar een fondsuitkering. Dit geldt dus ook voor de financiële tegemoetkoming die gemeenten ontvangen voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB) via een specifieke uitkering. De financiële gevolgen voor de OAB-uitkering voor de gemeente Weststellingwerf zijn nog niet bekend ten tijde van het opstellen van deze begroting.
Wat willen we bereiken?
In Weststellingwerf is het streven om op een zo vroeg mogelijke leeftijd een goede start te maken in het onderwijs. Daarom starten de kinderen met de Voor- en Vroegtijdige Educatie (VVE) vanaf de leeftijd van twee en een half jaar. Dit is belangrijk om tot een goede doorstroming te komen en aansluiting op het vervolgonderwijs te krijgen. In de beleidsvisie is opgenomen dat alle kinderen in Weststellingwerf:
• opgroeien in een veilige, gezonde, stimulerende omgeving, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de toekomst.
• optimale kansen hebben om zichzelf, hun talenten en de wereld om hen heen te ontdekken.
• recht hebben op passende en kwalitatief goed onderwijs.
Het is daarom van belang dat een adequate zorgstructuur wordt gecreëerd die als basis dient. Dit betekent dat er wordt gezorgd voor voldoende voorschoolse voorzieningen met als doel de band tussen kind, ouder en onderwijs te versterken. En als het nodig is samenwerking met jeugdhulp (gebiedsteam) en ketenpartners om aan te kunnen sluiten bij de hulpvraag.
Wat willen we bereiken?
Onze schoolgebouwen zijn klaar voor de toekomst. Dit betekent dat de gemeente en schoolbesturen samen zorgen voor passende schoolgebouwen met een brede functie. Hierbij speelt duurzaamheid, goede spreiding en keuzevrijheid voor ouders een rol. We borgen hiermee de kwaliteit en betaalbaarheid.
Wat willen we bereiken?
Voldoende aanbod aan openbaar onderwijs binnen de gemeente Weststellingwerf.
Goede schoolloopbaan voor iedereen: zoveel mogelijk leerlingen en cursisten hebben een doorlopende schoolloopbaan | |||||||
aantal x 1 | |||||||
Omschrijving | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |||
Kindplaatsen Voorschoolse Educatie | 45 | 51 | 54* | ||||
Leerlingen basisonderwijs | 1.912 | 1.925 | 2.004 | 2040** | |||
Leerlingen voortgezet onderwijs | 1.448 | 1.400 | 1.334 | 1250** | |||
Leerlingen speciaal onderwijs | 60** | ||||||
Locaties Kinderopvang/Peuteropvang | 19 | 19 | 20 | 20 | |||
Scholen primair onderwijs | 21 | 21 | 20 | 20 | |||
Scholen voortgezet onderwijs | 2 | 2 | 2 | 2 | |||
* Nieuwe bron: aantal beschikkingen | |||||||
** Bron: waarstaatjegemeente.nl/CBS | |||||||
Deelnemers leerlingenvervoer | |||||||
aantal x 1 | |||||||
Omschrijving | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |||
Leerlingen | 145 | 137 | 129 | 114 | |||
Exploitatie | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
4-2 Onderwijshuisvesting | 2.536 | 2.423 | 2.557 | 2.480 | 2.461 | 2.760 | |
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 1.756 | 1.711 | 1.632 | 1.631 | 1.631 | 1.631 | |
Totaal Lasten | 4.291 | 4.134 | 4.188 | 4.112 | 4.092 | 4.391 | |
Baten | |||||||
4-2 Onderwijshuisvesting | -1.578 | -445 | -445 | -445 | -445 | -445 | |
4-3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -754 | -502 | -467 | -467 | -467 | -467 | |
Totaal Baten | -2.332 | -947 | -912 | -912 | -912 | -912 | |
Saldo van lasten en baten | 1.959 | 3.187 | 3.276 | 3.200 | 3.180 | 3.479 | |
Resultaat | 1.959 | 3.187 | 3.276 | 3.200 | 3.180 | 3.479 |
Begroting 2026 ten opzichte van de begroting 2025 en meerjarenperspectief
Lasten
Onderwijshuisvesting
In 2026 wordt nog eenmalig een uitkering aan het Lindecollege in Wolvega verstrekt voor schilderwerk als gevolg van afspraken uit het verleden. Daarnaast zijn er meer kapitaallasten als gevolg van de geplande investeringen uit het MJOP en integraal strategisch onderwijshuisvestingsplan (ISHP).
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
In 2026 houden we rekening in de begroting met lagere lasten en baten vanuit de SPUK OAB (€ 35.000). Daarnaast zijn vanaf 2026 de ombuigingen 'vrijval budget onderwijsbeleid' en 'verlagen budget peuteropvang en voorschoolse educatie' verwerkt (€ 32.900).
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Investeringskrediet gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP | 922.000 | 71.500 | 367.000 | |
ISHP | 7.535.266 | |||
Totaal bruto investeringsbedrag | 8.457.266 | 71.500 | 0 | 367.000 |