Portefeuillehouder(s) | Van der Graaf en Hartog |
Organisatie | Publiek & Communicatie |
Portefeuillehouder(s) | Van der Graaf en Hartog |
Organisatie | Publiek & Communicatie |
Wat willen we bereiken?
- Verkorten van de afstand tussen gemeenteraad, bestuurders en inwoners.
- Inspraakmogelijkheden zichtbaar maken voor inwoners.
- Inwoners actief laten meedenken met de gemeentelijke politiek.
- Betrokkenheid van raadsleden bij initiatieven van inwoners.
- Een gemeenteraad die midden in de samenleving staat en actief aanwezig is.
Wat willen we bereiken?
De verbetering van de kwaliteit van de democratische besluitvorming van de gemeenteraad.
Daarnaast willen we de bekendheid en zichtbaarheid van de raad vergroten en daarmee hopelijk ook de eventuele drempel verlagen voor inwoners om de raadsleden te benaderen.
Wat willen we bereiken?
Professionalisering van de communicatie
In 2026 werken we verder aan de professionalisering van de communicatie van onze gemeente. We zetten in op de ontwikkeling van cluster communicatie, gaan aan de slag met participatiebeleid en het herijken de communicatievisie. We sluiten daarmee aan op de vernieuwde visie op dienstverlening. Dienstverlening en communicatie zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Daarnaast kijken we naar:
• hoe we met communicatie kunnen bijdragen aan de organisatiedoelen;
• het versterken van de interne communicatie;
• trends en ontwikkelingen in de maatschappij, waaronder de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI);
• hoe we verschillende doelgroepen kunnen bereiken en welke kanalen we daarbij inzetten;
• hoe we organisatie en omgeving met elkaar kunnen verbinden.
Wat willen we bereiken?
Onze dorpen vormen levendige, hechte en ondernemende gemeenschappen. Verenigingen en sociale netwerken zorgen voor verbinding, dragen bij aan het welzijn van inwoners en vormen het sociale hart van het dorp. Samen ‘maken zij het dorp’: mensen kijken naar elkaar om, helpen waar nodig, vieren samen het leven en brengen frisse ideeën in die het unieke dorpsleven versterken.
Dorpsleven staat onder druk
Het ondersteunen van lokaal initiatief vinden wij belangrijk, juist omdat dat dorpsleven onder druk staat. Vergrijzing, maatschappelijke veranderingen en toenemende complexiteit van vraagstukken hebben impact op de kracht van dorpen en hun verenigingen. Tegelijkertijd maakt het drukker wordende (gezins)leven het moeilijker voor mensen om zich in te zetten voor het algemene belang. Toch zijn er nog altijd veel betrokken inwoners die actief willen meedenken over de toekomst van hun dorp: over wonen, zorg, duurzaamheid, ontmoeten, gezondheid en geluk. Die inzet koesteren wij en ondersteunen wij via verschillende beleidsterreinen en ondersteunende (financiële) instrumenten. Zo blijven wij bijdragen aan de kracht van de dorpen.
Samenredzame dorpen
Dorpen worden uitgedaagd door de afnemende beschikbaarheid van vrijwilligers. Ook de gemeente heeft beperkte menskracht. Samen met beperkte beschikbare middelen, complexe regelgeving en maatschappelijke veranderingen, vragen deze ontwikkelingen om flexibiliteit en maatwerk in de samenwerking. Het college wil voortbouwen op het bestaande werkwijze zoals die is verwoord in de notitie “Samenredzame dorpen, dorpenbeleid in de praktijk”, waarmee we flexibel kunnen inspelen op veranderende behoeften. Het dorpenbeleid passen wij aan waar nodig, gevoed door de voortdurende afstemming tussen gemeente, Plaatselijke Belangen en inwoners. De wederzijde betrokkenheid en continue dialoog is daarbij onmisbaar en de Plaatselijke Belangen zijn hierin een onmisbare schakel.
Samen werken we aan leefbaarheid, lossen we knelpunten op en grijpen we kansen. Tegelijk stimuleren we eigen initiatief en verantwoordelijkheid: zelfstandige en zelfredzame dorpen, die we ondersteunen waar nodig en loslaten waar het kan. Samen bouwen we aan leefbare, veerkrachtige en samenredzame dorpen.
Wat willen we bereiken?
Wij werken aan goede en toekomstbestendige dienstverlening. Daarbij gebruiken we een duidelijk motto en vijf leidende principes.
Ons motto: Betrouwbaar, Duidelijk, Betrokken
De gemeente moet flexibel zijn en goed kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en nieuwe technologie. Dienstverlening is iets van de hele organisatie: van de balie tot het maken van beleid. Daarbij worden meedenken en meedoen van inwoners steeds belangrijker. Dienstverlening betekent: elke interactie tussen inwoners, ondernemers of organisaties en de gemeente of haar partners.
We hanteren vijf leidende principes voor onze dienstverlening:
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in onze dienstverlening. Daarbij blijven wij toegankelijk voor onze inwoners op de manier dat zij dat willen, of dat digitaal, telefonisch of fysiek aan de balie is. Wetgeving heeft hierin ook een belangrijke rol.
Beleidsindicatoren vanuit het rijk | Eenheid | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 13,41 | 13,51 | ||
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 11,66 | 12,67 | ||
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | € 955,37 | € 1.033,21 | ||
Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 20,00% | 20,00% | ||
Overhead | % van totale lasten | 10,88% | 12,36% | ||
Bron: eigen gegevens | |||||
Exploitatie | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0-1 Bestuur | 2.850 | 2.098 | 2.148 | 2.147 | 2.129 | 2.129 | |
0-2 Burgerzaken | 1.937 | 1.962 | 2.097 | 2.178 | 2.081 | 1.957 | |
Totaal Lasten | 4.787 | 4.061 | 4.245 | 4.326 | 4.210 | 4.086 | |
Baten | |||||||
0-1 Bestuur | -294 | -61 | -61 | -61 | -61 | -61 | |
0-2 Burgerzaken | -539 | -399 | -674 | -714 | -685 | -457 | |
Totaal Baten | -833 | -460 | -735 | -775 | -747 | -519 | |
Saldo van lasten en baten | 3.954 | 3.600 | 3.509 | 3.551 | 3.463 | 3.567 | |
Onttrekkingen | |||||||
0-10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 3.954 | 3.600 | 3.509 | 3.551 | 3.463 | 3.567 |
Begroting 2026 ten opzichte van de begroting 2025 en meerjarenperspectief
Lasten en baten
Bestuur
Het verschil wordt veroorzaakt door hogere loonkosten door CAO verhoging.
Burgerzaken
De verwachte lasten en baten van reisdocumenten en rijbewijzen hebben een golfbeweging in de meerjarenreeks. Ook is de verkiezingskalender in de begroting verwerkt, daardoor fluctueert deze reeks ook in de begroting.