Programma 6 | Sociaal domein

Taakvelden

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Taakvelden
  • Samenkracht en burgerparticipatie
  • Toegang en eerstelijnsvoorziening Wmo
  • Toegang en eerstelijnsvoorziening Jeugd
  • Toegang en eerstelijnsvoorziening Integraal
  • Inkomensregelingen
  • WSW en beschut werk
  • Arbeidsparticipatie 
  • Hulpmiddelen en diensten (Wmo)
  • Huishoudelijke hulp (Wmo)
  • Begeleiding (Wmo)
  • Dagbesteding (Wmo)
  • Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
  • Jeugdhulp ambulant lokaal
  • Jeugdhulp ambulant regionaal
  • Jeugdhulp ambulant landelijk
  • Jeugdhulp met verblijf lokaal
  • Jeugdhulp met verblijf regionaal
  • Jeugdhulp met verblijf landelijk
  • PGB Wmo
  • PGB Jeugd
  • Beschermd wonen (Wmo)
  • Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
  • Jeugdbescherming 
  • Jeugdreclassering
  • Coördinatie en beleid Wmo
  • Coördinatie en beleid Jeugd

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Beleidsnota's

2014 Handhavingsverordening Participatiewet
2014 Beleidsplan Nieuwe Wmo
2017 Maatregelverordening Weststellingwerf
2018 Kadernota Armoedebeleid en Schuldhulpverlening 2018 - 2021
2021 Beleidsnota nieuwe Wet inburgering OWO 2022-2025
2023 Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Weststellingwerf 2023
2024 Verordening Maatschappelijke ondersteuning Weststellingwerf
2024 Verordening Individuele inkomenstoeslag
2024 Beleidsplan arbeidsdeelname en participatie 'Iedereen kan meedoen in Weststellingwerf' 2024-2028
2025 Verordening Hart voor de Jeugd Weststellingwerf 2025
2025 Kader lokaal preventief jeugdbeleid Weststellingwerf 2025-2028

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Integrale visie Sociale Basis
In 2026 gaan we vorm geven aan de integrale visie op de Sociale Basis. De sociale basis levert een belangrijke bijdrage aan welzijn, gezondheid, participatie en aan de opgave om de professionele zorg en ondersteuning van goede kwaliteit, betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen. Zonder integrale benadering blijft dit vaak versnipperd en minder effectief.

Het belang van een sterke sociale basis wordt onderstreept vanuit verschillende hervormings- en beleidsagenda's. Zo benadrukt de Hervormingsagenda Jeugd het belang van preventie en normalisatie. Binnen de Wmo wordt steeds meer de nadruk gelegd op de beweging van zorg naar welzijn. Tenslotte wordt een stevige sociale basis in de landelijke gezondheidsakkoorden (zoals Friese Integraal Zorgakkoord/Gezond en Actief Leven Akkoord) gezien als fundament om gezondheidsachterstanden te verkleinen en mentale veerkracht te vergroten. Een sterke sociale basis is een belangrijke oplossingsrichting in de houdbaarheid van de zorg.

Programmaplan Participatiewet in Balans
De overheid wil concrete stappen zetten om niet de regels, maar de mens centraal te zetten en daarmee ervaren hardheden in de Participatiewet weg te nemen. Met als doel de rechtszekerheid voor bijstandsgerechtigden te vergroten en de professional voldoende ruimte te geven hen daarbij te helpen. De overheid werkt hiervoor aan een drietal sporen:

Spoor 1: het wetsvoorstel Participatiewet in balans, met daarin een twintigtal maatregelen om de regels en procedures eenvoudiger te maken;
Spoor 2: een herziening van de Participatiewet op de langere termijn;
Spoor 3: versterken van de vakkundigheid in de uitvoering van de Participatiewet. Gemeenten moeten hiervoor waar dat nodig is een cultuuromslag gaan maken. Waarbij gewerkt gaat worden vanuit vertrouwen en de menselijke maat voorop komt te staan. 

Spoor 1 gaat om een pakket aan maatregelen dat beter moet aansluiten op inwoners met een bijstandsuitkering. De verwachting is dat het wetsvoorstel met de wijzigingen van de Participatiewet in 2026 in fases in werking treedt. Halverwege 2026 passen we hiervoor onder andere de re-integratieverordening aan. We verwachten spoor 1 grotendeels met onze eigen inzet op te kunnen pakken. 

Naast de maatregelen in spoor 1 gaan we ook aan de slag met het versterken van de vakkundigheid (spoor 3). Het gaat hier om een cultuuromslag waarbij eenvoud, maatwerk en vertrouwen centraal staan. Dit vraagt een organisatieverandering van gemeenten. Er moet aandacht, tijd en ruimte zijn om te leren en om deze omslag eigen te maken. De transformatie in de organisatie vraagt dan ook om een gezamenlijke aanpak met en tussen alle lagen in de organisatie. Van de gebiedsteams tot aan teamleiders en de gemeenteraad. Gemeenten krijgen in de septembercirculaire middelen om uitvoering te geven aan het Programmaplan. Bij de voorjaarsnota 2026 hebben we een compleet beeld. We verwachten deze middelen onder andere in te zetten om dit proces te begeleiden en te implementeren in de organisatie.

Basisdienstverlening schuldhulpverlening
Om in iedere gemeente het hulpaanbod voor schuldhulpverlening uit dezelfde elementen te laten bestaan hebben het kabinet, de VNG, de NVVK en Divosa een gezamenlijk plan gemaakt om de schuldhulpverlening in Nederland nog verder te versterken. In het plan staan 15 elementen voor de korte termijn. De meeste elementen uit het plan zijn in onze gemeente al bestaande praktijk. De nog missende elementen worden vanaf 2026 geïmplementeerd, zoals deelname aan het Schuldenknooppunt en het Convenant lokale overheid. 

Inkoop OWO re-integratie en participatie-instrumenten Participatiewet 
Per 1 januari 2026 starten we met de nieuwe inkoop van re-integratie en participatie-instrumenten voor de Participatiewet (in OWO-verband). We maken gebruik van drie nieuwe klantprofielen (1. Naar Werk, 2. Maatschappelijke participatie en 3. Activering) en van modulaire producten zoals een belastbaarheidsonderzoek of een intake en diagnose. De medewerkers die de Participatiewet uitvoeren kunnen (naast hun eigen inzet) hiermee externe partijen inzetten voor de begeleiding en ondersteuning aan onze inwoners. 

Toekomstbestendige sociale infrastructuur
De VNG, Cedris, Divosa, sociale partners en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) werken samen aan een toekomstbestendige sociale infrastructuur. Gemeenten ontvangen vanaf 2025 een impulsbudget dat bestemd is voor de duurzame inrichting van de infrastructuur. Daarnaast wordt er de komende jaren een structurele Rijksbijdrage voor de sociale infrastructuur beschikbaar gesteld. Deze bijdrage biedt meer financiële stabiliteit, continuïteit en voorspelbaarheid, waardoor gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven beter in staat zijn om mensen voor wie werk niet vanzelfsprekend is, toch aan het werk te helpen. Het eerder vastgestelde beleidsplan Arbeidsdeelname en Participatie geeft voldoende strategische houvast voor de doorontwikkeling van een toekomstbestendige sociale infrastructuur. Met de uitvoering (en versnelling) van een aantal activiteiten wordt deze ontwikkeling geconcretiseerd en draagt dit ook bij aan de subdoelen in het beleidsplan. We denken hierbij aan de samenwerking met onder andere de sociaal ontwikkelbedrijven, de uitvoering van Beschut werk en de participatie van statushouders. De realisatie hiervan wordt geborgd vanuit de inzet van het impulsbudget en de rijksbijdrage voor de sociale infrastructuur. 

Werkcentrum Fryslân 
Binnen de arbeidsmarktregio Fryslân werken we onder de naam Fryslân Werkt al 10 jaar samen aan inclusieve arbeidsmarkt waarin elk talent telt. Per 9 oktober 2025 start het Werkcentrum Fryslân.
De invoering van het Werkcentrum Fryslân is onderdeel van een landelijke hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur en wetswijziging per 1 januari 2026 (wet SUWI: Structuur Uitvoeringsorganisatie Werk en Inkomen). Werkcentrum Fryslân is er voor iedereen met vragen over werk. Met dit centrale loket maken we het voor inwoners en werkgevers eenvoudiger om de juiste ondersteuning en hulp te vinden bij vragen over werk. Waar het voorheen voor inwoners en werkgevers soms onoverzichtelijk was en lastig om het juiste loket te vinden, brengen we met Werkcentrum Fryslân via één centraal punt toegang tot relevante kennis en dienstverlening van alle partners in ons netwerk. 

Wet Van school naar duurzaam werk
Met de wet 'Van school naar duurzaam werk' krijgen scholen, Doorstroompunten en gemeenten (verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet) meer mogelijkheden om jongeren tot 27 jaar te ondersteunen bij de overgang van school naar werk en het behoud van werk. De wet treedt naar verwachting 1 januari 2026 in. Voor de gemeente gaat het om het bieden van meer preventieve en passende ondersteuning aan jongeren tot 27 jaar. Het gaat hier om ondersteuning terug naar school, naar werk of een combinatie van beiden. Gemeenten ontvangen hiervoor in 2026 middelen. Ter uitvoering van deze taak wordt de re-integratieverordening in 2026 aangepast. Zie ook programma 4 Onderwijs. 

Lokale Inclusie Agenda
Voortkomend vanuit het VN-verdrag Handicap, heeft de lokale inclusieagenda als doel dat iedereen volwaardig kan meedoen in de samenleving. In 2026 en 2027 gaan we concreet vorm en uitvoering geven aan deze agenda.
In een inclusieve samenleving kan iedereen meedoen en wordt niemand gediscrimineerd of uitgesloten. Voor mensen met een beperking betekent een inclusieve samenleving dat ze meedoen op basis van gelijkheid, dat ze regie hebben over hun eigen leven en dat ze toegang hebben tot dezelfde voorzieningen en diensten als mensen zonder beperking.
Wanneer het gaat over ‘inclusie’ wordt een bredere groep bedoeld. Niet alleen de groep mensen met een beperking, maar ook andere groepen die om verschillende redenen worden uitgesloten van volwaardige deelname aan de samenleving, denk aan leeftijd, etnische herkomst, seksuele oriëntatie of genderidentiteit. 

Aanbestedingen Wmo
Per 1 juli 2026 sluiten we nieuwe contracten met zorgaanbieders voor huishoudelijke ondersteuning, dagbesteding, begeleiding en kortdurend verblijf. Dit doen we samen met gemeente Ooststellingwerf en Opsterland. Om te komen tot reële tarieven voor de Wmo-ondersteuning hebben we een extern kostprijsonderzoek laten uitvoeren. De uitkomst van het kostprijsonderzoek leidt tot hogere tarieven vanaf 1 juli 2026. Met de nieuwe inkoop gaan we voor een verschuiving van zorg naar welbevinden. Hierbij is de verbinding met sociale basis belangrijk.
In 2026 lopen ook de contracten voor Wmo-hulpmiddelen af. We gaan in 2026 samen met gemeente Heerenveen, Ooststellingwerf en Opsterland verder met de aanbesteding daarvan.

Eigen bijdrage Wmo/ Abonnementstarief
Het wetsvoorstel voor de Wet vervanging abonnementstarief Wmo 2015 is op dit moment controversieel verklaard. Hierdoor is het niet duidelijk wanneer de wet inwerking treedt. De wetswijziging zorgt ervoor dat de inkomensafhankelijke eigen bijdrage voor de maatwerkvoorzieningen weer ingevoerd wordt. De verwachting is dat dit zorgt voor een minder grote instroom van nieuwe cliënten dan in de afgelopen jaren het geval was.

Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams)
Het is nog niet zeker wanneer de Wams ingaat. Het doel van de Wams is om de aanpak van meerdere problemen in het sociaal domein beter te regelen. De wet zorgt er ook voor dat de nodige persoonsgegevens gedeeld, verzameld en verwerkt kunnen worden. De GGD Fryslân heeft van de Friese gemeenten de opdracht gekregen om te onderzoeken wat de gevolgen van de Wams zijn. Ook moet zij de gemeenten helpen bij de invoering van de wet.

Onzekerheid toekomstige baten Brede SPUK
We maken gebruik van de baten vanuit de Brede SPUK regeling bij de onderwerpen: terugdringen gezondheidsachterstanden, versterken sociale basis, mantelzorg, één tegen eenzaamheid en welzijn op recept. De uitkomst van toegepaste korting, de ontschotting en geschrapte indexatie van de Brede SPUK 2026 is nog onduidelijk. Ook zijn de middelen die we mogelijk vanaf 2027 ontvangen nog onzeker. De uitwerking hiervan nemen we mee in de voorjaarsnota 2026. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Doelstellingen

Aan de slag met de Sociale Basis

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Doelstellingen - Aan de slag met de Sociale Basis

Wat willen we bereiken? 

Vanuit de sociale basis werken we aan:

  • Zichtbaar zijn en horen wat er speelt in de samenleving.
  • Versterken van buurten en gemeenschappen.
  • Ondersteunen van inwoners- en vrijwilligersinitiatieven.
  • Werken aan toegankelijke en laagdrempelige voorzieningen.
  • Opbouwen van netwerken met en tussen formele en informele organisaties.
  • Sleutelfiguur zijn tussen de samenleving en de gemeente.

We werken verder aan de ontwikkeling van een integrale visie op de Sociale Basis.

 

Wat doen we ervoor

Aan de slag met Inburgering

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Doelstellingen - Aan de slag met Inburgering

Wat willen we bereiken? 

Inburgeraars doen snel en volwaardig mee in de Nederlandse maatschappij, het liefst via betaald werk. Meedoen vraagt kennis van de Nederlandse taal en (lokale)cultuur. Het vraagt om te participeren in het onderwijs of door (vrijwilligers)werk en mee te doen aan sport- en/of culturele activiteiten. Integratie is niet alleen taal en werk maar ook breder, zoals meedoen in de buurt en schoolactiviteiten van de kinderen. 

Wat doen we ervoor

Aan de slag met Participatie

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Doelstellingen - Aan de slag met Participatie

Wat willen we bereiken? 

In Weststellingwerf willen wij dat iedereen mee kan doen en dat niemand aan de zijlijn staat. We zetten actief in op het verlagen van drempels en zorgen dat inwoners optimaal mee kunnen doen in de samenleving. We zetten ons in om inwoners naar werk te begeleiden eventueel met inzet van loonkostensubsidie. Of via een beschutte werkplek. Een grote groep inwoners in de bijstand kan niet op korte termijn aan het werk door diverse of multiproblematiek. We zetten hier actief in op meedoen en maatschappelijke participatie. 

Inkomensregelingen
De verwachting is dat het aantal inwoners met een bijstandsuitkering iets toeneemt. Meer inwoners zijn langdurig aangewezen op het vangnet van de bijstand. Voor statushouders duurt het langer voordat ze uitgestroomd zijn. De verwachting is dat deze groep in de bijstand toeneemt. In 2026 zetten we dan ook extra in op participatie van deze doelgroep. Zie hiervoor de toelichting onder 'Aan de slag met Inburgering'.

Wat doen we ervoor

Aan de slag met aanpak armoede en schulden

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Doelstellingen - Aan de slag met aanpak armoede en schulden

Wat willen we bereiken?
Aanpak armoede
Vanuit de aanpak armoede zetten we in op bekendheid en het vergroten van het bereik van de regelingen voor inwoners met een laag inkomen. Hierdoor kunnen inwoners meedoen in de samenleving en vergroten we de financiële armslag van inwoners. De bestaande voorzieningen vanuit het armoedebeleid worden voortgezet. Zoals de individuele inkomenstoeslag, bijzondere bijstand, Stichting Leergeld, het Volwassenenfonds Sport en Cultuur en de gemeentepolis (collectieve zorgverzekering). Binnen de regelingen zoeken we de mogelijkheden om zoveel mogelijk inwoners mee te laten doen en het bereik te vergroten. Met samenwerkingspartners zetten we ons in om waar dat kan nog meer te doen voor de doelgroep. 

Voor het vergroten van het bereik van de regelingen maken we gebruik van De VoorzieningenWijzer (www.datgeldtvoormij.nl).

Door de samenwerking met partijen die zich in de gemeente inzetten voor inwoners met een laag inkomen kunnen we meer inwoners ondersteunen. Bijvoorbeeld met hulp bij geldzaken vanuit Humanitas Thuisadministratie of met het toevoegen van gezonde voeding aan de voedselpakketten die de Voedselbank onder de doelgroep verstrekt. 

Aanpak schulden
Door onze inzet vanuit de vroegsignalering bereiken we inwoners met beginnende betaalachterstanden en geldzorgen eerder. We bieden inwoners vanuit de schuldhulpverlening passende trajecten aan zodat er zo snel mogelijk een oplossing voor hun schuld of betaalproblemen wordt gevonden. Met de inzet van budgetcoaching voorkomen we dat inwoners opnieuw in de problemen komen.

Wat doen we ervoor

Aan de slag met jeugdhulp

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Doelstellingen - Aan de slag met jeugdhulp

Wat willen we bereiken? 

Gemeenten zijn wettelijk verplicht een aantal taken op gebied van jeugdhulp uit te voeren, namelijk: 
•    jeugdhulp van goede kwaliteit aanbieden;
•    voorzieningen op het gebied van jeugdhulp (jeugdhulpplicht) treffen;
•    jeugdbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering organiseren;
•    maatregelen voor de aanpak van kindermishandeling nemen;
•    de samenwerking met andere sectoren zoals zorg, onderwijs, politie en justitie zoeken.

We streven ernaar om zoveel mogelijk lokale oplossingen te bieden voor de ondersteuning van kinderen en hun ouders. Voor deze preventieve taak is samenwerking met lokale partners, zoals GGD, sportverenigingen en het onderwijs, essentieel.

Vanuit de wettelijke taken én het lokale preventieve beleid zijn het normaliseren van hulp en het bieden van ondersteuning dichtbij belangrijke pijlers. Daarbij zoeken we nadrukkelijk de verbinding met de integrale visie op de sociale basis. Deze aanpak kan bijdragen aan het verminderen van de inzet van specialistische jeugdhulp en biedt kinderen en gezinnen passende ondersteuning in hun directe omgeving. Bovendien verwachten we hiermee een kostenbesparing te realiseren.

Wat doen we ervoor

Aan de slag met de Wmo

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Doelstellingen - Aan de slag met de Wmo

Wat willen we bereiken? 

Onze doelstelling is dat mensen zelfredzaam zijn zo lang het kan en met ondersteuning van het netwerk waar mogelijk. Een maatwerkvoorziening wordt ingezet als een algemene of voorliggende voorziening niet passend is. Dit alles met de insteek dat het Wmo vangnet beschikbaar blijft voor degene die dat daadwerkelijk nodig hebben.

Wat doen we ervoor

Opvang bieden aan Oekraïense ontheemden

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Doelstellingen - Opvang bieden aan Oekraïense ontheemden

Wat willen we bereiken?
Sinds 2022 is de gemeente verantwoordelijk voor het bieden van opvang voor ontheemden uit Oekraïne. De tijdelijke bescherming van Oekraïense ontheemden is verlengd tot maart 2027. Dit betekent dat Weststellingwerf ook in 2026 opvang biedt voor ontheemden uit Oekraïne. In 2026 opent een nieuwe opvanglocatie voor ontheemden uit Oekraïne. 

Wat doen we ervoor

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Wat mag het kosten
x € 1.000
Exploitatie Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten 40.691 43.784 42.390 42.121 41.487 41.387
Baten -13.348 -12.212 -9.489 -9.303 -9.303 -9.303
Saldo van lasten en baten 27.343 31.572 32.901 32.818 32.185 32.085
Onttrekkingen -517 -31 -300 -247 -243 -151
Stortingen 732
Mutaties reserves -517 701 -300 -247 -243 -151
Resultaat 26.826 32.273 32.601 32.571 31.942 31.934

Lasten, gegroepeerd naar beleidsveld

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Lasten, gegroepeerd naar beleidsveld
x € 1.000
Toelichting per beleidsveld: Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Samenkracht en burgerparticipatie 4.816 5.502 2.849 2.641 2.608 2.507
Toegang en eerstelijnsvoorziening 2.971 3.758 3.987 3.987 3.987 3.987
Participatie 16.269 16.861 16.762 16.701 16.701 16.701
WMO 7.000 7.718 8.349 8.349 8.349 8.349
Jeugdzorg 9.634 9.945 10.442 10.442 9.842 9.842
Mutaties reserves 732
Totaal lasten programma 6 40.690 44.516 42.390 42.121 41.487 41.387

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2026 ten opzichte van 2025

Samenkracht en burgerparticipatie 
Er zijn in 2025 lasten geraamd voor de opvang Oekraïners (€ 2.125.000), voor de uitvoering van de SPUK wet inburgering (€ 509.000) en er zijn incidentele middelen beschikbaar voor dorpshuis Oosterstreek (€ 200.000). Daarnaast stijgen de kapitaallasten vanaf 2026 door opvang Tjongerpad en zijn er extra lasten voor dit beleidsveld door een hogere doorbelasting van de directe loonkosten. 

Toegang en eerstelijnsvoorziening
Vanaf 2026 is de ombuiging 'gehandicapten parkeerkaart - medisch onderzoek door aanvrager laten betalen' verwerkt (€ 15.000). Daarnaast zijn er hogere lasten voor dit beleidsveld door een hogere doorbelasting van de directe loonkosten. 

Participatie
In 2025 (€ 127.000) en in 2026 (€ 66.300) zijn er incidentele middelen beschikbaar vanuit ESF samen aan de slag. Daarnaast zijn er hogere lasten voor dit beleidsveld door een hogere doorbelasting van de directe loonkosten. 

Wmo en Jeugdzorg
Bij de voorjaarsnota 2025 en Kadernota 2026 zijn de budgetten voor Wmo maatwerkvoorzieningen en Jeugdhulp geïndexeerd. Voor de Wmo is dit in 2025 € 490.000 en vanaf 2026 € 860.000. Voor de Jeugdhulp is dit vanaf 2026 € 565.000. Daarnaast zijn er hogere lasten voor dit beleidsveld door een hogere doorbelasting van de directe loonkosten. 

Begroting 2026 en meerjarenperspectief

Samenkracht en burgerparticipatie
Vanaf 2027 is de ombuiging 'verlagen budget sociale basis' (€ 58.000) verwerkt. Daarnaast is de uitkomst van toegepaste korting, ontschotting en geschrapte indexatie van de Brede SPUK nog onduidelijk, we houden daarom nog geen rekening met lasten, en daartegenover baten, vanaf 2026. 

Mutaties reserves
De storting in de reserve in 2025 betreft de storting in de dekkingsreserve kapitaallasten voor de opvang Tjongerpad.

Baten, gegroepeerd naar beleidsveld

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Baten, gegroepeerd naar beleidsveld
x € 1.000
Toelichting per beleidsveld: Rekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Samenkracht en burgerparticipatie -4.330 -3.107 -287 -167 -167 -167
Toegang en eerstelijnsvoorziening -121 -38 -38 -38 -38 -38
Participatie -8.662 -8.873 -8.939 -8.873 -8.873 -8.873
WMO -235 -196 -226 -226 -226 -226
Mutaties reserves -517 -31 -300 -247 -243 -151
Totaal baten programma 6 -13.865 -12.243 -9.790 -9.549 -9.546 -9.453

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal domein - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2026 ten opzichte van 2025

Baten
Samenkracht en burgerparticipatie
Er zijn in 2025 baten geraamd die er in 2026 niet zijn: voor de opvang Oekraïners (€ 2.125.000), de SPUK wet inburgering (€ 509.000), hoofdlijnenakkoord GGZ (€ 85.500) en deelname MDT divers (€ 75.000). 

Participatie
In 2026 ontvangen we middelen vanuit ESF samen aan de slag (€ 66.300). 

Begroting 2026 en meerjarenperspectief
Samenkracht en burgerparticipatie
Vanaf 2026 is de uitkomst van toegepaste korting, ontschotting en geschrapte indexatie van de Brede SPUK nog onduidelijk, we houden daarom nog geen rekening met lasten, en daartegenover baten.

Mutaties reserves
De onttrekking in 2025 betreft de dekking vanuit de algemene reserve voor de incidentele budgetten die doorgeschoven zijn vanuit 2024 naar 2025. Vanaf 2026 hebben we een aantal reservemutaties vanuit de dekkingsreserve kapitaallasten begroot. Daarnaast wordt er in 2026 € 50.000 onttrokken uit de reserve investeringsambities voor de beheerder van Huis op de Hoogte en Theater op de Hoogte.