Programma 0 | Bestuur en Ondersteuning

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

De gemeenteraad
De raad heeft zijn ambities, focus en rolneming besproken en vastgelegd in het document ‘De raad in Stelling '. Het vormt de bestuursafspraak van de raad voor de gehele raadsperiode.

De gemeenteraad van Weststellingwerf werkt ook in de raadsperiode 2022-2026 aan het versterken van de drie rollen die de raad heeft: 
1.    Het staan voor hun inwoners als volksvertegenwoordigers. 
2.    Het op hoofdlijnen vaststellen van het beleid en aangeven van de grenzen waarbinnen bestuurlijke bevoegdheden mogen worden uitgevoerd. 
3.    De kaderstellende en controlerende rol.
De raad werkt zijn ambities verder uit onder begeleiding van de griffie. De werkgroep Bestuurlijke vernieuwing biedt ondersteuning bij het verbeteren van het contact met de samenleving en hiermee de relatie tussen overheid en inwoner.

Dienstverlening
Reisdocumentenpiek
Van 2024 tot 2029 wordt er landelijk een piek verwacht in de aanvragen van reisdocumenten, paspoorten en identiteitskaarten. Waarbij het aantal aanvragen voor reisdocumenten verdubbelt ten opzichte van voorgaande jaren. Deze piek is ontstaan in 2014. Toen werd de geldigheid van reisdocumenten gewijzigd van 5 naar 10 jaar. Dit is een golfbeweging die elke 10 jaar terugkomt, daar passen we in deze begroting de meerjarenraming op aan. 

Verkiezingen
Het organiseren van verkiezingen en het vaststellen van de uitslag is complexer geworden. Dit komt onder andere door de invoering van de wet "Nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen" in 2023. Ook passen we een andere telmethode toe voor hogere betrouwbaarheid en verbeteren we onze toegankelijkheid. Deze ontwikkelingen brengen de komende jaren structurele lasten met zich mee. Inmiddels is er ook het wetsvoorstel "Wet vervroegd stemmen in het stemlokaal", waarmee vervroegd stemmen mogelijk wordt gemaakt. Als dit wetvoorstel definitief wordt, biedt dit stemgerechtigden meer ruimte voor het uitbrengen van een stem. Het zorgt wel voor een grotere impact op medewerkers van de gemeente en haar vrijwilligers bij het organiseren van de verkiezingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De bevordering van de participatie van burgers binnen de besluitvorming van de gemeenteraad

Terug naar navigatie - De bevordering van de participatie van burgers binnen de besluitvorming van de gemeenteraad

Wat willen we bereiken?

•    Het verkleinen van de afstand tussen gemeenteraad, bestuurders en inwoners.
•    Inspraakmogelijkheden zichtbaar maken voor inwoners. 
•    Inwoners actief mee laten denken met de gemeentelijke politiek. 
•    Betrokkenheid van de raad(sleden) bij initiatieven van inwoners. 
•    Een gemeenteraad die tussen de bevolking staat en actief in de omgeving aanwezig is. 

Wat doen wij ervoor

De verbetering van de kwaliteit van de democratische besluitvorming van de gemeenteraad

Terug naar navigatie - De verbetering van de kwaliteit van de democratische besluitvorming van de gemeenteraad

Wat willen we bereiken?

Digitale toegankelijkheid van de gemeenteraadswebsite verbeteren
De gemeenteraad wil toegankelijk en benaderbaar zijn. De website van de gemeenteraad van Weststellingwerf heeft daarin een belangrijke functie. Hierin vinden inwoners contactgegevens van raads- en commissieleden, vergaderstukken en andere (raads)informatie. Deze website geeft inwoners toegang tot het digitaal bijwonen van vergaderingen van de algemene commissie en de raad. Het komende jaar willen we de raadswebsite verder ontwikkelen. 

Implementeren en tot uitvoering brengen van regels die voortvloeien uit de Woo (Wet Open Overheid)
De Woo omvat onder andere regels die betrekking hebben op het publiceren van ‘raadsstukken’. Onder deze raadstukken vallen alle ingebrachte stukken die aan de raad ter behandeling worden gestuurd en alle besluiten van de raad. De raad werkt voorafgaand aan de implementatiedeadline conform de Woo. 

Opleidingsmogelijkheden voor raadsleden en duo-commissieleden
De kwaliteit van de lokale democratie en het lokaal bestuur wordt voor een belangrijk deel bepaald door de kwaliteit van individuele volksvertegenwoordigers, bestuurders en ambtenaren. Daarom is het belangrijk dat raadsleden en duo-commissieleden beschikken over voldoende ondersteuning en opleidingsmogelijkheden. 

Wat doen wij ervoor

Professionalisering communicatie

Terug naar navigatie - Professionalisering communicatie

Wat willen we bereiken? 

In 2024 gaan we aan de slag met de verdere professionalisering van de communicatie. Hiervoor zetten we in op de ontwikkeling van het team communicatie en vernieuwen we de communicatievisie.

We kijken hierbij naar:
•    trends en ontwikkelingen in de maatschappij;
•    hoe we met communicatie kunnen bijdragen aan de organisatiedoelen; 
•    hoe we met de omgeving (willen) communiceren;
•    hoe we de organisatie en omgeving met elkaar kunnen verbinden;
•    wat de rol is en de kernactiviteiten zijn van de communicatiefuncties.
Hierbij is het collegeprogramma 2022-2026 richtinggevend. 
De nieuwe communicatievisie leggen we, zoals opgenomen in de lange termijn agenda, in 2024 ter instemming voor aan de raad.  

Wat doen wij ervoor

Het faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving (wijken en kernen)

Terug naar navigatie - Het faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving (wijken en kernen)

Wat willen we bereiken?

Onze inwoners vinden een goede, gezonde, veilige en uitdagende leefomgeving belangrijk, voelen zich betrokken en hebben daar ideeën over. Verenigingen op het gebied van sport, natuur en cultuur, diverse werkgroepen, commissies werken op hun eigen manier aan de leefbaarheid in eigen dorp en wijk. In het bijzonder zijn de dorps-, wijk- en buurtverenigingen (de PB) belangrijke aanjagers van die goede ideeën en zij vormen de voelsprieten voor de gemeente. Daarnaast zijn zij een waardevol aanspreekpunt voor onze organisatie. Om hun werk te ondersteunen en eventuele financiële drempels weg te halen, stellen wij jaarlijks het werkbudget beschikbaar en hebben wij met de dorpencoördinator een laagdrempelig aanspreekpunt. 

De manier waarop we samenwerken is vaak maatwerk. We stimuleren het eigen initiatief en de daarbij horende eigen verantwoordelijkheid en ondersteunen als dat nodig is. Maar, onze bewoners hebben het druk: er wordt op diverse manieren getrokken aan de pioniers, trekkers, denkers en doeners die zo belangrijk zijn voor zowel dorp als gemeente om goede ideeën verder te brengen. Bijzondere ontwikkelingen in de samenleving, privébeslommeringen, andere prioriteiten en daardoor beschikbare tijd zijn bepalend voor de beschikbaarheid van vrijwilligers en de slagkracht van de besturen. Daarnaast zorgt de complexiteit van onderwerpen soms voor terughoudendheid om hiermee aan de slag te gaan. 
Hierin voorzien wij door het beschikbaar stellen van procesgeld die het mogelijk maakt om professionele ondersteuning in te huren voor de uitwerking van goede, haalbare plannen. De ondersteuning van woningbouwinitiatieven is daar een mooi voorbeeld van. Door goede afstemming in een vroeg stadium kunnen we met het dorpenfonds en andere subsidies snel goed ideeën belonen. 

De aandacht voor knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, duurzaamheid en woningbouw vraagt een specifiek aanpak maar doet ook een extra beroep op onze actieve bewoners. De aandacht die dat vraagt, betekent ook dat op een andere terrein minder initiatief wordt genomen, wat wij weer terugzien in de pieken en dalen in het aantal aanvragen voor het dorpenfonds.

De beschikbaarheid van menskracht is ook een bepalende en soms beperkende factor voor inzet van de gemeentelijke organisatie bij de uitvoering van een dorpsplan. De opgestelde dorpennotitie geeft richting aan die samenwerking, de rol van gemeente en dorp, de precieze inzet van het dorpenfonds en verwachtingen over en weer. 

Met de ervaringen van de afgelopen jaren in ons achterhoofd, onverwachte en nieuwe ontwikkelingen in de samenleving en meeliftend op de kansen die zich aandienen, is dit niet een keurslijf, maar een kapstok waarop we verder borduren. 

Wat doen wij ervoor

Verbeteren dienstverlening

Terug naar navigatie - Verbeteren dienstverlening

Wat willen we bereiken? 

In de visie op de dienstverlening zijn vijf leidende principes bepaald:

1. Wij zijn er voor iedereen en hebben oog voor de verschillen in wensen en behoeften van onze inwoners, ondernemers en organisaties.
2. Wij zijn een bereikbare gemeente die snel reageert en acteert.
3. Wij zijn een vriendelijke en betrouwbare organisatie die begrijpelijk communiceert.
4. Wij zijn digitaal waar het kan en persoonlijk waar het moet.
5. Wij staan met twee benen in de samenleving. 

Vanuit deze visie willen we komen tot een plan met heldere doelen voor de dienstverlening. 

Wat doen wij ervoor

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren vanuit het rijk Eenheid Begroting 2023 Begroting 2024
Formatie Fte per 1.000 inwoners 12,17 12,52
Bezetting Fte per 1.000 inwoners 11,05 11,24
Apparaatskosten Kosten per inwoner 889,36 946,04
Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 5,00% 20,00%
Overhead % van totale lasten 11,96% 12,15%
Bron: eigen gegevens

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
0-1 Bestuur 2.385 1.904 2.059 2.059 2.059 2.046
0-2 Burgerzaken 1.083 1.054 1.839 1.783 1.872 1.942
Totaal Lasten 3.469 2.958 3.897 3.841 3.931 3.988
Baten
0-1 Bestuur 1.538 54 54 54 54 54
0-2 Burgerzaken 325 207 400 412 472 461
Totaal Baten 1.863 260 454 466 526 515
Saldo van lasten en baten 1.606 2.698 3.444 3.375 3.405 3.473
Onttrekkingen
0-10 Mutaties reserves 0 0 0 0 0 0

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023 en het meerjarensperpectief
De directe loonkosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden die in ieder programma staan. Om de kosten per taakveld beter in beeld te hebben is de verdeling voor 2024 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.

Lasten
Bestuur
Het verschil komt door de indexatie van de lonen (€ 92.000) en de vierjaarlijkse bijdrage aan het Leader programma. De rest van het verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Burgerzaken
De verwachte lasten reisdocumenten en rijbewijzen is een golfbeweging (door de geldigheid van 10 jaar), daar passen we in deze begroting de meerjarenraming op aan. Daarnaast is het organiseren van verkiezingen en het vaststellen van de uitslag complexer geworden. Ook is de raming aangepast aan de verkiezingskalender. De rest van het verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Baten
Burgerzaken
De verwachte leges reisdocumenten en rijbewijzen is een golfbeweging (door de geldigheid van 10 jaar), daar passen we in deze begroting de meerjarenraming op aan.