Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort en Hoen |
Organisatie | Beleid en Vastgoed, Grondzaken & Facilitair |
Wat willen we bereiken?
Samen met de ondernemers werken aan een positief ondernemingsklimaat. Wij faciliteren, investeren en verbinden.
Portefeuillehouder(s) | Van de Nadort en Hoen |
Organisatie | Beleid en Vastgoed, Grondzaken & Facilitair |
2011 Ontwikkelagenda Versterking economische structuur
2017 Nota Grondbeleid
2019 Afspraken bedrijventerrein regio zuidoost 2019-2026
2020 Subsidieregeling Ondernemersfonds Weststellingwerf 2020
2021 Centrumvisie Wolvega
2021 Uitvoeringsprogramma Centrumvisie Wolvega
2021 Detailhandelsvisie gemeente Weststellingwerf
2022 Beleid Uitgifte bedrijfskavels
2023 Grondprijzenbrief
Lelylijn
Per 2023 is Weststellingwerf bestuurlijk en ambtelijk aangehaakt bij de F6-gemeenten met betrekking tot de Lelylijn. In 2024 wordt hier een vervolg aan gegeven.
Stiekm Trots
Een aantal ondernemersverenigingen in onze gemeente werkt al bijna vijf jaar onderling samen. Het doel is om deze samenwerking verder te intensiveren en over te gaan naar één overkoepelende economische organisatie voor heel ondernemend Weststellingwerf. Stiekm Trots is hierin de initiatiefnemer en wil graag vanaf 1 januari 2024 op een nieuwe manier georganiseerd zijn.
Centrumontwikkelingen
Voor de centrumgebieden Noordwolde en Wolvega wordt in 2024 inzet op het versterken van het winkelgebied.
Wat willen we bereiken?
Samen met de ondernemers werken aan een positief ondernemingsklimaat. Wij faciliteren, investeren en verbinden.
Exploitatie | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
3-1 Economische ontwikkeling | 107 | 129 | 68 | 68 | 67 | 65 | |
3-2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 1.137 | 572 | 337 | 507 | 275 | 219 | |
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 153 | 170 | 169 | 169 | 169 | 169 | |
3-4A Economische promotie | 135 | 94 | 91 | 91 | 91 | 91 | |
Totaal Lasten | 1.532 | 965 | 664 | 834 | 602 | 543 | |
Baten | |||||||
3-2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 532 | 572 | 337 | 507 | 275 | 219 | |
3-3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | 16 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 | |
Totaal Baten | 548 | 594 | 358 | 528 | 296 | 240 | |
Saldo van lasten en baten | 984 | 372 | 306 | 306 | 306 | 303 | |
Resultaat | 984 | 372 | 306 | 306 | 306 | 303 |
Begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023
De directe loonkosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden die in ieder programma staan. Om de kosten per taakveld beter in beeld te hebben is de verdeling voor 2024 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.
Lasten
Economische ontwikkeling
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor de economische beleidsnotitie (€30.000) vallen de lasten in 2023 hoger uit dan in 2024.
Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Het taakveld fysieke bedrijfsinfrastructuur gaat over de grondexploitaties van de bedrijventerreinen. Een toelichting hierop vindt u in de paragraaf grondbeleid. De baten en lasten van dit taakveld hebben nagenoeg geen invloed op het saldo van dit programma.