Programma 1 | Veiligheid

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Landelijk is er veel aandacht voor ondermijnende criminaliteit. Het Rijk heeft dit onderwerp geprioriteerd en extra middelen beschikbaar gesteld aan onder ander het Regionale Inlichtingen en Expertise Centra (RIEC) voor de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Ook politie Zuidoost Fryslân heeft het geprioriteerd en hier capaciteit voor ingericht. In samenwerking met onze ketenpartners werken we onder andere aan het implementeren van het Bibob beleid. Daarnaast zijn ook de aanpak digitale criminaliteit en aanpak van personen met verward gedrag en de ketensamenwerking Zorg en Veiligheid actuele thema's. De gemeentelijke rol in de keten rondom aanpak digitale criminaliteit is in beweging. Bovenstaande vraagt steeds meer van de gemeentelijke organisatie, om die reden is in de kadernota besloten om de capaciteit van openbare orde en veiligheid te versterken. 

Het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) is een kaderstelling door de gemeenteraad en wordt door deze raad voor de komende vier jaar vastgesteld. Op korte termijn wordt het geactualiseerde IVB 2024 - 2027 aan u voorgelegd. Speerpunten in het IVB zijn: 1. Aanpak ondermijnende criminaliteit; 2. Aanpak digitale criminaliteit verbeteren; 3. Het verbinden van zorg en veiligheid voor een veilige woon- en leefomgeving; 4. Lokale verbinding en betrokkenheid bij brandveiligheid. 

Het tot stand komen van de speerpunten is gerealiseerd in nauw overleg met diverse interne en externe partijen. Belangrijke partijen zijn in ieder geval de politie, het OM en RIEC. Onder het kopje Doelstelling worden deze speerpunten nader omschreven. In het genoemde IVB concretiseren wij deze speerpunten. In 2024 gaan we het gebruik smart solutions verder ontwikkelen ten behoeve van de speerpunten uit het IVB.

De politie heeft aangekondigd het politiebureau in Wolvega eind 2024 te gaan sluiten. De gemeenteraad heeft, middels de motie Politiebureau Wolvega tijdens de raadsvergadering van 3 juli 2023, het college verzocht om het politiebureau in Wolvega te behouden of een alternatieve oplossing te zoeken. In 2024 wordt dit onderzoek afgerond. Het onderzoek en een dergelijke oplossing kan financiële consequenties hebben.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Uitvoeren van beleidsplan integrale veiligheid

Terug naar navigatie - Uitvoeren van beleidsplan integrale veiligheid

Wat willen we bereiken?

Het doel van het Integraal Veiligheidsbeleid is om het welzijn van de inwoners van de gemeente te vergroten door te werken aan veiligheid. Om het welzijn te vergroten wordt ingezet op bewustwording, preventie en het bieden van een handelingsperspectief op de door de gemeenteraad bepaalde speerpunten. Via deze strategie verwachten we de weerbaarheid te vergroten en het aantal slachtoffers van onder andere criminaliteit te verminderen. 

Communicatie en participatie
Afhankelijk van de prioriteit wordt een passende vorm gekozen om te communiceren. Bij alle prioriteiten uit het beleidsplan Integrale Veiligheid wordt nadrukkelijk ingezet op contact met de inwoners. Bijvoorbeeld door voorlichting te geven aan ondernemers in het buitengebied over de gevaren van deelnemen in hennepteelt.

Wat doen wij ervoor

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De gemeenteraad krijgt jaarlijks via de begrotingscyclus inzicht in de activiteiten die worden gepland en uitgevoerd. De verantwoording over de uitvoering van de prioriteiten is kwantitatief van aard, namelijk welke acties zijn uitgevoerd, welke doelgroep is bereikt en wat het bereik is geweest. Criminaliteitscijfers worden waar mogelijk ondersteunend gebruikt. 

De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de sociale kwaliteit woon- en leefomgeving aantal x1
Lokale beleidsindicator 2019 2020 2021 2022
Doorverwezen buurtbemiddelingen* - 18 16 17
Geregistreerde meldingen over burengerucht** 96 129 103 98
Meldingen van overspannen/gestoorde personen** 113 89 144 110
Nazorg ex-gedetineerden trajecten*** 19 3 4 3
Waarvan begeleiding vanuit zorg mbt ex- gedetineerden**** 9 1 3 0
Incidenten vernieling en zaakbeschadiging** 155 96 77 95
Incidenten overlast** 397 475 522 332
*Bron: Interne registratie veiligheid
**Bron: 12 maand rapportage politie
***Bron: Justid
****Bron: Interne registratie procesregisseur Sociaal domein
Verklaring stijgingen en daling:
Overlast: De meeste overlastmeldingen gaan over pleinen en parkeerterreinen waar jongeren voor overlast zorgen. Het aantal overlastmeldingen zijn significant gedaald. Doordat gemeente en politie in gesprek zijn met deze jongeren en melders lijkt dit de reden te zijn van de daling.
Verwarde personen: Ondanks dat het landelijk beeld een stijging van meldingen verwarde personen laat zien, constateren wij een daling in meldingen. De meldingen in onze gemeente zijn te herleiden naar enkele personen, die meerdere malen voor overlast zorgen.
Vernieling: Hier is een lichte stijging te zien ten opzichte van vorig jaar, maar gelijk gebleven aan het coronajaar 2020.
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de objectieve veiligheid en de criminaliteit aantal x1
Lokale beleidsindicator 2019 2020 2021 2022
Aangiftes woninginbraken* 68 14 12 20
Aangiftes inbraken in schuren/bijgebouwen* 10 7 10 6
Aangiftes mishandelingen* 45 43 38 28
Aangiftes bedreigingen* 32 45 26 29
Opgelegde huisverboden** 3 5 5 7
Registraties huiselijk geweld* 100 91 59 62
:*Bron: 12 maand rapportage politie
**Bron: Online registratie huisverboden Khonraad
Verklaring stijging en daling:
Bedreigingen: Het aantal bedreigingen in 2022 is gedaald naar het niveau van voorgaande jaren.
Woninginbraken: Het aantal woninginbraken in 2022 laat in dit jaar een stijging zien. Waarschijnlijk zijn het afschaffen van de coronamaatregelen, bijvoorbeeld het thuiswerken, hiervoor verantwoordelijk.
Mishandelingen: Het aantal mishandelingen in 2022 laat een dalende trend zien. De reden hiervan is onbekend.
De gemeente is een veilige samenleving op het gebied van de brandveiligheid aantal x1
Lokale beleidsindicator 2019 2020 2021 2022
Controles op brandveiligheid bedrijven* 59 37 38 55
Voorlichtingen op scholen** 8 3 1 14
Oefeningen in de wijk** 2 0 0 0
Voorlichtingen na brand** 5 0 0 1
*Bron: Jaarrapportage VTH
**Bron: Jaarrapportage brandweer
Verklaring stijging
Voor de stijging bij alle vier beleidsindicatoren geldt dat na het beëindigen van de coronamaatregelen de werkzaamheden weer zo goed als zijn opgepakt en uitgevoerd.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 1.586 1.667 1.826 1.845 1.844 1.844
1-2 Openbare orde en veiligheid 232 303 299 299 299 299
Totaal Lasten 1.818 1.970 2.126 2.144 2.143 2.143
Baten
1-1 Crisisbeheersing en brandweer 2 0 0 0 0 0
1-2 Openbare orde en veiligheid 28 51 51 51 51 51
Totaal Baten 30 51 51 51 51 51
Saldo van lasten en baten 1.788 1.919 2.074 2.093 2.092 2.092

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023 
De directe loonkosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden die in ieder programma staan. Om de kosten per taakveld beter in beeld te hebben is de verdeling voor 2024 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.

Lasten
Crisisbeheersing en brandweer
Het verschil komt door een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio Fryslân (€ 102.000). De rest van het verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Begroting 2024 en meerjarenperspectief
Lasten
Crisisbeheersing en brandweer
We baseren de geraamde bijdrage aan Veiligheidsregio Fryslân op de meerjarenbegroting van de veiligheidsregio.