Programma 8 | Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

2004 Welstandsnota
2011 Handleiding schaalvergroting agrarische sector
2012 Facetbestemmingsplan Kernen Weststellingwerf
2013 Beheersverordening agrarische percelen bestemmingsplan buitengebied 
2014 Bestemmingsplan Buitengebied
2014 Nadere regels Algemene Plaatselijke Verordening (APV) voor terrassen en uitstallingen (2014)
2014 Ontwerp Antennebeleid
2016 Bestemmingsplan Buitengebied (versie VA03) aangepast naar aanleiding van uitspraak Raad van State
2016 Woonvisie gemeente Weststellingwerf 
2017 Uitvoeringsregels evenementen gemeente Weststellingwerf 2017
2017 Bestemmingsplan Buitengebied intensieve veehouderij
2017 Notitie strategisch omgaan met gemeentelijk vastgoed
2019 Omgevingsvisie Weststellingwerf 
2020 Plan van aanpak Verduurzamen gemeentelijke vastgoedportefeuille
2021 Algemeen plaatselijke verordening Weststellingwerf 2021
2022 Facetbestemmingsplan Geitenhouderijen
2022 Facetbestemmingsplan kleine windturbines Weststellingwerf 
Bestemmingsplannen voor de dorpen

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Omgevingsvisie 
De omgevingsvisie van de gemeente Weststellingwerf is vastgesteld in juni 2019. Daarmee heeft de Gemeente Weststellingwerf in een vroeg stadium ingespeeld op de naderende omgevingswet. De Omgevingsvisie en het Omgevingsplan zijn als belangrijkste planvormen aangewezen, als opvolger van het structuur- en bestemmingsplan. De omgevingsvisie is de afgelopen jaren de achterliggende visie geweest voor ruimtelijke ontwikkelingen. In de omgevingsvisie van Weststellingwerf staat dat de visie om de 4 jaar moet worden doorlicht. Het is de bedoeling om de omgevingsvisie in 2024 te evalueren. Tijdens de monitoring/evaluatie van de omgevingsvisie wordt gekeken of het nodig is om de omgevingsvisie aan te passen en/of te actualiseren. 

Welstandsnota
Onze welstandsnota, vastgesteld in 2004, is op sommige punten niet meer actueel. Wij hebben steeds gemeend met het opstellen van een nieuwe welstandsnota te moeten aansluiten bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. In eerste instantie was de inwerkingtreding voorzien op 1 januari 2023 maar is nu uitgesteld naar 1 januari 2024. 

De welstandsnota zelf blijft nog van kracht, hiervoor geldt een overgangsperiode. Met name nieuwe ontwikkelingen zijn slecht toetsbaar aan de welstandsnota. Soms resulteert dat in een negatief advies. Wij vinden dat onwenselijk en zijn in OWO-verband bezig met het verkennen van de opties om de welstandsnota te herzien of aan te passen. Het is de bedoeling dat de herziening van de welstandnota in 2024 plaats gaat vinden.

Regionale woon(zorg)visie
Op 13 februari 2023 hebben de 18 gemeenten in Fryslân het plan van aanpak “Fryske Taskforce wonen en zorg” ondertekend om te komen tot regionale uitvoeringsagenda’s. Daarin is onder andere ook het opstellen van de regionale woonzorgvisie met uitvoeringsagenda opgenomen. Nu de planning van de visie vorm begint te krijgen, willen we dit in HOWOS-verband op gaan pakken en komen de kosten voor de gemeenten in beeld. 

Wet versterking regie op de huisvesting en Huisvestingsprogramma
Volkshuisvesting is een gezamenlijke taak. De bouwopgave tot en met 2030 telt 981.000 woningen erbij, waarvan twee derde betaalbaar. Om hierop te kunnen sturen schrijft de Omgevingswet straks voor dat Rijk, provincie en gemeenten een volkshuisvestingsprogramma opstellen. Het wetsvoorstel regie op de volkshuisvesting maakt het mogelijk dat juridisch beter knopen doorgehakt kunnen worden over wat, op welke plek voor wie gebouwd. Op deze manier werken de overheden als één overheid samen aan de volkshuisvestelijke opgave. Zo kunnen er met meer tempo en met meer regie meer betaalbare woningen gebouwd worden. De woonzorgvisie en woonvisie dienen vanaf 2024 als basis voor het nieuw op te stellen Huisvestingsprogramma. Dat Huisvestingsprogramma moet op 1 januari 2026 gereed zijn en dus het opstellen en begeleiden in 2024 en 2025 en vaststelling in 2025. 

Urgentieverordening 
De gemeente Weststellingwerf heeft geen volkshuisvestingsverordening. Er is echter wel een verplichting om een urgentieverordening voor bepaalde vastgestelde doelgroepen op te stellen. Wij hebben ons aangesloten bij het initiatief van de gemeente Leeuwarden om voor alle gemeenten een basisverordening te maken. Deze basisverordening kan door iedere gemeente naar behoefte nader worden aangepast. Naar bekend hebben inmiddels de meeste gemeenten zich aangemeld en de verwachting is dat alle gemeenten mee gaan doen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verduurzamen gemeentelijk vastgoed

Terug naar navigatie - Verduurzamen gemeentelijk vastgoed

Wat willen we bereiken?

In 2020 is het plan van aanpak Verduurzamen gemeentelijke vastgoedportefeuille opgesteld. Hieruit vloeide de opdracht om op gebouwniveau een plan van aanpak op te stellen voor de vijf gebouwen uit de kernportefeuille.

Wat doen wij ervoor

Werken met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - Werken met de Omgevingswet

Wat willen we bereiken?

Vanaf 1 januari 2024 werken we met de omgevingswet. We blijven doorontwikkelen en de impact hiervan monitoren.

Wat doen wij ervoor

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 195 283 279 273 274 277
8-1 Ruimtelijke ordening 842 1.299 1.220 1.150 1.100 1.100
8-2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreine 1.759 1.930 4.007 2.535 2.056 1.777
8-3 Wonen en bouwen 1.159 1.436 1.308 1.305 1.273 1.271
Totaal Lasten 3.954 4.948 6.814 5.263 4.703 4.426
Baten
0-3 Beheer overige gebouwen en gronden 54 7 7 7 7 7
8-1 Ruimtelijke ordening 35 0 0 0 0 0
8-2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreine 1.503 1.930 4.007 2.535 2.056 1.777
8-3 Wonen en bouwen 677 621 711 711 711 711
Totaal Baten 2.269 2.558 4.726 3.254 2.774 2.496
Saldo van lasten en baten 1.686 2.390 2.088 2.009 1.929 1.930
Onttrekkingen
0-10F Mutaties reserves 187 20 0 0 0 0

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023
De directe loonkosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden die in ieder programma staan. Om de kosten per taakveld beter in beeld te hebben is de verdeling voor 2024 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.

Lasten

Ruimtelijke ordening
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor implementatie omgevingswet (€ 413.000) en DIOR (€ 50.000) vallen de lasten in 2024 hoger uit dan in 2023. De rest van het verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)
Het taakveld Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) gaat over de grondexploitaties van de niet-bedrijventerreinen. Een toelichting hierop vindt u in de paragraaf grondbeleid. De baten en lasten van dit taakveld hebben nagenoeg geen invloed op het saldo van dit programma.

Wonen en bouwen
Dit verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Baten
Wonen en bouwen
De gemeente heeft in 2022 chalets aangeschaft voor de huisvesting van statushouders. Vanaf 2023 ontvangt de gemeente hier huurinkomsten voor. Daarnaast beginnen vanaf 2024 de afschrijvingen van huisvesting Oekraïne, deze kapitaallasten zijn neutraal opgevoerd en laten daarom vanaf 2024 een geraamde baat zien van € 90.000. Wij verwachten dat alle kosten die wij maken voor de opvangen van Oekraïners neutraal zijn en vergoed worden door het Rijk.

Begroting 2024 en meerjarenperspectief
Lasten
Ruimtelijke ordening
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor DIOR (€ 100.000) vallen de lasten in 2024 hoger uit dan het meerjarenperspectief. Het opstellen van de regionale woonzorgvisie met uitvoeringsagenda gaat voor ons naar verwachting € 25.000 kosten. Daarnaast zal voor implementeren van de nieuwe wet versterking regie op de huisvesting en het opstellen en begeleiden van het hele Huisvestingsprogramma voor 2024 en 2025 een budget van € 80.000 benodigd zijn. Ook verwachten we in 2024 kosten (€ 15.000) te gaan maken voor het opstellen van een urgentieverordening. Ook stijgt de bijdrage aan de FUMO door begrotingswijziging 2024 structureel met € 85.000 (zie ook programma 7) en incidenteel € 50.000. De incidentele verhoging dekken we uit de middelen implementatie omgevingswet. 

Wonen en bouwen
Dit verschil komt door de aflopende kapitaallasten van de herinrichting Lyklamaweg (€ 29.000).