Programma 2 | Verkeer, Vervoer en Waterstaat

Taakvelden

Terug naar navigatie - Taakvelden
  • Openbaar vervoer
  • Economische havens en waterwegen
  • Openbaar groen en (openlucht) recreatie (in de openbare ruimte)
  • Verkeer en vervoer
  • Recreatieve havens
  • Parkeren (geen lasten en baten)

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Centrum Wolvega
In 2024 gaan wij vanuit de centrumvisie Wolvega aan de slag met 3 projecten. Deze projecten hebben één gemene deler namelijk een hoog ambitieniveau.
De projecten dragen bij aan een vitaal, toekomstig bestendig en onderscheidend centrum met een aantrekkelijk verblijfsklimaat, een goede bereikbaarheid en duidelijke routing.

  1. Herinrichting winkelstraat
    Het herinrichtingsplan is een kwalitatief hoogwaardig plan waarin de identiteit van Wolvega zichtbaar wordt. Zo worden er hoefijzers en sporen van een sulky (tweewielige kar achter paarden) in de bestrating verwerkt die verwijzen naar de paardensport waar Wolvega om bekend staat.
  2. Gebiedsontwikkeling Pastorieplein: het groene hart van Wolvega
    In het gebied tussen Huize Lindenoord en de Kerk op de Hoogte, inclusief het Pastorieplein, wordt het groene hart van Wolvega gerealiseerd. Dit gebied wordt ingericht als een park. Ook wordt er rekening gehouden met de toekomstige parkeerbehoefte. Hierbij werkt de gemeente samen met lokale ondernemers aan deze gebiedsontwikkeling.
  3. Gebiedsontwikkeling Acht-Pilarenplein
    Wij gaan samen met de lokale ondernemers de mogelijkheden onderzoeken en uitwerken hoe het Acht-Pilarenplein verder te ontwikkelen. 

Oevers
Op 1 januari 2024 verdeelt de provincie Friesland het beheer van de oevers langs de Friese vaarwegen. Het gaat om de oevers langs de vaarwegen die benoemd zijn in het Provinciaal Verkeer en Vervoersplan. In de afgelopen jaren hebben de Friese gemeenten, het Wetterskip en de provincie gewerkt aan de verdeling.  

Baggeren vijvers en watergangen binnen de bebouwde kommen 
In 2024 wordt het baggerplan geactualiseerd, samen met de kwaliteitsambitie openbare ruimte.

Biodiversiteit 
We stellen als doel om de biodiversiteit te behouden en waar mogelijk te versterken. In 2023 zijn we begonnen met bermbeheer naar (80%) ecologisch, in 2024 naar 100%. In 2024 worden ook voor het openbaar groen deel binnen de kommen plannen gemaakt. Deze worden meegenomen in het op te stellen plan kwaliteitsambitie openbare ruimte. Elk jaar gaan we een deel van het groen omvormen van traditioneel naar ecologisch, onder andere van gazon naar bloemrijke weides.

Eikenprocessierups
Wij zijn al jaren bezig om op verschillende manieren de eikenprocessierups te bestrijden. Bijvoorbeeld via natuurlijke bestrijding met aaltjes en het verbeteren van de leefomgeving van de natuurlijke vijanden (zoals vogels, insecten). Met het vergroten van de biodiversiteit in de bermen met meer bloemen, het planten van bloembollen en het plaatsen van nestkasten voor vogels geven wij hier verder invulling aan. De resultaten hiermee zijn positief. Een natuurlijk evenwicht vraagt om een meerjarige aanpak. Wij hebben als boomeigenaar een wettelijke zorgplicht. Om daar aan te voldoen moeten we blijven investeren om te voorkomen dat er overlast ontstaat voor zowel mensen, als huisdieren en vee. We blijven investeren in maatregelen om de overlast te beperken. Binnen de begroting is hiervoor budget beschikbaar. Wij werken met veel partijen en instanties samen aan onderzoeken naar andere wijzen van behandeling van de eikenprocessierups. Wij houden u op de hoogte van deze ontwikkeling.

Veenweideprogramma 2021-2030
Het Rijk heeft in de Startnotitie voor het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) uitgesproken dat er één beleidsprogramma wordt opgesteld voor de opgaven die er zijn voor de natuur, stikstof, landbouw, water, bodem en klimaat. De provincies zijn verantwoordelijk voor de uitwerking. Inmiddels heeft de Provincie Fryslân het eigen ontwerp-FPLG opgeleverd. Het Veenweidegebied is hierin opgenomen als deelgebied. Het is waarschijnlijk dat het Veenweideprogramma 2021-2030 hier in ondergebracht wordt. Samen met de andere Veenweidegemeenten voegen wij een medewerker toe aan de programmaorganisatie, om de positie van de gemeenten te borgen. In 2024 zal de Funderingsaanpak uitgewerkt worden.

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Van beleid naar uitvoering

Terug naar navigatie - Van beleid naar uitvoering

Het proces om te komen tot een gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan is in november 2022 gestart. Het gaat hierbij om het opstellen van een GVVP dat de volledige breedte van het (beleids-)veld verkeer- en vervoer bestrijkt. In het plan is onder meer gekeken naar de wegenstructuur/wegen-categorisering (functies van de weg). Aan alle wegen binnen de gemeente zal een categorie en functie worden toegekend volgens het landelijke beleid “Duurzaam Veilig”. Een van de uitkomsten van het beleidsproces is dat verkeerskundige knelpunten inzichtelijk worden gemaakt. In het voorjaar 2024 wordt het GVVP ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.

Wat doen we ervoor

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
2-1 Verkeer en vervoer 4.653 6.733 5.856 5.866 5.865 5.827
2-3 Recreatieve havens 173 109 83 126 132 125
2-4 Economische havens en waterwegen 3 2 45 45 44 44
2-5 Openbaar vervoer 29 27 4 4 4 4
5-7 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. 1.884 2.100 2.263 2.267 2.267 2.267
Totaal Lasten 6.741 8.972 8.251 8.308 8.313 8.268
Baten
2-1 Verkeer en vervoer 177 76 46 46 46 46
2-3 Recreatieve havens 42 31 31 31 31 31
2-5 Openbaar vervoer 4 6 6 6 6 6
5-7 Prog 2 Openbaar groen (openlucht)recr. 102 58 58 58 58 58
Totaal Baten 325 170 140 140 140 140
Saldo van lasten en baten 6.416 8.801 8.110 8.168 8.172 8.127
Onttrekkingen
0-10A Mutaties reserves 16 1.018 193 193 319 319
Stortingen
0-10A Mutaties reserves 400 10.290 0 0 0 0
Mutaties reserves 384 9.272 -193 -193 -319 -319

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023
De directe loonkosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden die in ieder programma staan. Om de kosten per taakveld beter in beeld te hebben is de verdeling voor 2024 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.

Lasten
Verkeer en vervoer
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor verkeerskundige knelpunten (€ 500.000), restant budget GVVP (€ 34.000) elementenverharding (€ 70.000), ecologisch bermbeheer (€ 70.000), onderzoekgelden asfaltwegen (€25.000) en groot onderhoud van de verkeersbrug Steenwijkerweg (€ 55.000) vallen de lasten in 2023 hoger uit dan in 2024. Ook zijn de geraamde energielasten voor de openbare verlichting in 2023 hoger uit dan in 2024 (€ 100.000).

Economische havens en waterwegen
Vanaf 2024 krijgen we van de provincie de overdracht van de oevers, zoals bij de Kadernota 2024 is aangegeven. Dit geeft een extra structurele last vanaf 2024 (€ 43.000).

Openbaar groen 
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor een extra bijdrage aan uitvoering baggerplan vijvers (€ 75.000), extra budget voor baggerwerkzaamheden (€ 35.000) en digitale kaart flora/fauna (€ 10.000) vallen de lasten in 2023 hoger uit dan in 2024. De rest van het verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Baten
Verkeer en vervoer
Het verschil komt door te ontvangen leges en degeneratie vergoedingen van nutspartijen die binnen de gemeente werkzaamheden aan kabels en leidingen uitvoeren. Deze opbrengsten zijn in 2023 hoger dan in 2024 (€ 30.000). 

Mutatie reserves
In 2023 zijn twee mutaties in de reserves kapitaallasten begroot. Voor dekkingsreserve Centrum Wolvega (€ 4.549.000) en dekkingsreserve Groene Hart Wolvega (€ 5.741.000) is gezamenlijk € 10.290.000 toegevoegd.