Programma 7 | Volksgezondheid en Milieu

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

2007 Notitie Mestvergisting
2008 Notitie Beleidskaders nieuwe Wet geluidshinder
2010 Notitie Geurbeleid
2010 Integraal Vergunningenplan
2011 Gebiedsvisie Wet geurhinder en veehouderij
2012 Geurverordening Weststellingwerf
2014 Preventie- en handhavingsplan Drank- en Horecawet
2017 Projectplan Vitale Regio Noordwolde 2018-2020
2018 Watergangen waarop via een riooloverstort wordt geloosd
2019 Plan van aanpak Jongeren Op Gezond Gewicht 2019-2021
2019 Uitvoeringsprogramma Drank- en Horecawet 2019-2021
2019 Plan van Aanpak gezondheidsachterstanden 2019-2021 - De GIDS-aanpak in Weststellingwerf
2020 VTH beleidsplan OWO 2020-2024
2020 Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2025
2021 Transitievisie Warmte OWO
2021 Strategienota Grondstoffenbeleid Weststellingwerf
2021 Beleidsbrief Klimaat & Duurzaamheid (inclusief Strategische Planning)
2021 Strategienota Grondstoffenbeleid Weststellingwerf
2022 Lokaal gezondheidsbeleid Gemeente Weststellingwerf 2022-2025
2022 Notitie Scenario's uitbreiding ecologisch bermbeheer gemeente Weststellingwerf
2022 OWO actieplan Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen
2022 Nota Bodembeheer (inclusief bodemkwaliteitskaarten)
2023 OWO- Uitvoeringsprogramma warmtetransitie
2023 Uitvoeringsprogramma 2024 en Jaarverslag 2023 Fysieke leefomgeving

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Omgevingswet & FUMO
De invoeringsdatum voor de Omgevingswet is definitief vastgesteld op 1-1-2024. Er vindt een verschuiving van taken plaats van provincie naar gemeenten en van gemeenten naar de omgevingsdienst als gevolg van de Omgevingswet. Bovendien zijn er frictiekosten als gevolg van de inwerkingtreding van genoemde wet. Deze effecten zijn vertaald in een wijziging op de begroting 2024 van de GR FUMO. Een deel is incidenteel (40%) en heeft betrekking op de frictiekosten rond de invoering van de Omgevingswet. Na 2 jaar zal de FUMO evalueren of de aannames rond deze verschuivingen juist zijn en vindt zo nodig een verrekening plaats. De FUMO werkt met een financieringssystematiek waarbij alleen betaald wordt voor de daadwerkelijke afgenomen diensten. 

Hiertegenover staan effecten op de begroting van OWO-VTH. De effecten op de formatie van OWO-VTH zijn echter niet evenredig aan de uitzetting van de begroting van de FUMO. Dit is te verklaren omdat de FUMO een hoger (integraal) uurtarief hanteert en de kengetallen voor taken bij de FUMO hoger zijn dan bij gemeenten, tenslotte zit in de hogere bijdrage meer effecten dan alleen de over te dragen taken door gemeenten. Een opvallende heeft betrekking op bodemtaken die de provincie overdraagt. Er vinden gesprekken plaats over compensatie voor deze kosten door de provincie, aangezien zij deze taken kwijt raken en hiervoor door het Rijk gecompenseerd worden. Verevening met formatie van OWO-VTH is op dit moment niet aan te bevelen aangezien de gemeenten, evenals de FUMO te maken hebben met frictiekosten als gevolg van de invoering van de Omgevingswet. Per jaar monitoren we de ontwikkelingen als gevolg van deze grote wetswijziging. Na de evaluatie door de FUMO kan het werkelijke effect op de formatie van OWO-VTH verrekend worden.

Klimaat en duurzaamheid
Het Nationaal Klimaatakkoord is voor gemeenten de leidraad voor het uitvoeren van het gemeentelijk klimaat- en duurzaamheidsbeleid. Onze gemeente werkt dat periodiek uit in een Beleidsbrief Klimaat & Duurzaamheid. Het is een operationele, programmatische aanpak. Wij doen dat vanuit de programmapijlers communicatie & samenwerken, energie-transitie, klimaat-robuust en circulaire economie. Programmapijler communicatie & samenwerken is daarbij overkoepelend voor de drie andere pijlers. Wij informeren u daarbij regelmatig over de voortgang, actualiteiten en ontwikkelingen.

Van RES-Fryslân naar Friese Energie Tafel (FET)
Het samenwerken binnen de RES-Fryslân richtte zich de afgelopen jaren alleen op de duurzame energieopwekking. Echter het op de juiste plek beschikbaar hebben van voldoende duurzaam opgewekte energie, is onlosmakelijk verbonden met de warmtetransitie. Binnen de Friese Energie Tafel werken we in 2024 met de andere Friese gemeenten, de provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân, netbeheerder Liander en overige stakeholders verder aan een meer integrale aanpak op het gebied van duurzame energie, de warmtetransitie en de energie-infrastructuur.

Systeemstudie en integraal programmeren
Een systeemstudie kijkt vooral in de toekomst. Het geeft inzicht in vraag en aanbod van energie, en wat dit betekent voor de benodigde energie-infrastructuur. Onze gemeente heeft baat bij een energie-infrastructuur die op tijd klaar is. Zodat in de toekomst we geen knelpunten ervaren bij nieuwe ontwikkelingen (bijvoorbeeld woningbouw en economie) en het realiseren van duurzaamheidsambities. 
We concretiseren ontwikkelingen zo veel mogelijk om benodigde investeringen in het energienetwerk zowel op de korte, als lange termijn in kaart te brengen.
In het tweede kwartaal 2024 starten wij met een systeemstudie voor onze gemeente. Wij doen dat samen met Ooststellingwerf.
In samenwerking tussen onder andere VNG, IPO (Interprovinciaal Overleg), de Unie van Waterschappen en de ministeries van EZ/BZK is een systematiek van integraal programmeren ontwikkeld. De regie op het uitwerken ligt bij de provincies (Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat (PMIEK)).
In de kern heeft het integraal programmeren in onze provincie als doel: “Het ontwikkelen en groeien naar het energiesysteem van de toekomst in Fryslân, met als einddoel een energieneutraal Fryslân”.
De resultaten van de regionale (intergemeentelijke) systeemstudies vormen de basis voor de totstandkoming van de PMIEK.

Warmtetransitie
Op termijn (2050) moet het gebruik van fossiele brandstoffen voor het verwarmen worden beëindigd. Met het Nationaal Klimaatakkoord is de warmtetransitie een structurele taak van de gemeente geworden. Eind 2021 stelde uw raad met de Transitievisie OWO hiervoor de kaders. Deze werkten wij verder uit in het OWO-Uitvoeringsprogramma en OWO-Actieplan. In deze fase zetten we vooral in op energie besparen en op het bieden van handelingsperspectief (haalbaar en betaalbaar) voor iedereen. 
In 2023 zijn wij onder meer gestart met de uitwerking van het Nationaal Isolatie Programma (zie ook onder kopje Lokale Isolatie Aanpak). In 2024 voeren wij het Actieplan verder uit. Wij doen dat vooral ook met onze samenwerkingspartners Opsterland en Ooststellingwerf.
Vooralsnog lijken de hieruit voorkomende kosten grotendeels te kunnen worden gedekt met geld dat het Rijk beschikbaar stelt. Zo nodig komen wij met een vervolgvoorstel naar uw raad.

Rijksgeld Maatregelen aanpak energiearmoede
Het Rijk heeft het besteden van dit geld verlengd tot 31 december 2024. In samenwerking met onze plaatselijke witgoedwinkeliers zijn we in 2023 gestart met het project Energiecoachgesprek en witgoedwissel voor de huishoudens met de laagste inkomens. Na evaluatie van de eerste ronde zullen wij besluiten over de inzet van het resterende rijksbudget in 2024.  

Lokale Isolatie Aanpak
Vanuit de eerste tranche van het Nationaal Isolatie Programma (NIP) heeft de gemeente SPUK-gelden ontvangen voor het opzetten van een Lokale Isolatie Aanpak voor particuliere woningen met een energielabel D, E, F of G. Provinciaal, binnen de regio Zuidoost en in OWO-verband werken we aan een zoveel mogelijk uniforme aanpak, qua juridische regeling, uitvoering en communicatie. We zetten op gemeentelijk niveau in op extra communicatie richting de particuliere woningeigenaren met een laag inkomen binnen de doelgroep .

Uitvoeringcapaciteit Klimaat en Duurzaamheid op orde
De beperkt beschikbare uitvoeringscapaciteit en het versneld uitvoeren van het gemeentelijk klimaat- en duurzaamheidsbeleid vraagt om creatieve oplossingen. Ook in 2024 wordt ingezet op het verder op orde krijgen van de personele bezetting. We ontvangen hier onder andere incidentele SPUK gelden (die we structureel mogen inzetten, zie uitgangspunten). 

Gezondheidsbeleid
Specifieke uitkering gezonde generatie (Brede SPUK)
Met de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023-2026 ('Brede SPUK') stelt het Rijk van 2023 tot en met 2026 geoormerkt budget beschikbaar voor de uitvoering van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Sportakkoord II. Deze SPUK is een specifieke uitkering gericht op het ontwikkelen van een regionale en lokale aanpak voor gezondheid, preventie, sociale basis, en sport en bewegen. Stip op de horizon: een gezonde generatie in 2040. Centraal staat het verbeteren van de gezondheid van alle inwoners van Nederland, met specifieke aandacht voor inwoners met gezondheidsachterstanden en inwoners in kwetsbare situaties.

In het Plan van Aanpak Weststellingwerf 2023-2026 staan de doelstellingen van de programma's en interventies die in samenhang worden georganiseerd vermeld. In dit plan van aanpak hebben we integrale, samenhangende plannen opgesteld over de sociale en fysieke domeinen heen. In 2023-2026 ontvangt gemeente Weststellingwerf voor alle vijftien SPUK-onderdelen budget. Het betreft de volgende onderdelen waarop we de komende jaren gaan inzetten:
1. Lokaal Sportakkoord
2. Brede regeling combinatiefuncties
3. Terugdringen gezondheidsachterstanden
4. Kansrijke Start
5. Mentale gezondheid
6. Aanpak overgewicht en obesitas
7. Valpreventie
8. Leefomgeving
9. Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO) en vroegsignalering alcoholproblematiek
10. Versterken sociale basis
11. Mantelzorg
12. Een tegen Eenzaamheid
13. Welzijn op Recept
14. Versterking Kennis- en Adviesfunctie GGD
15. Coördinatiekosten regionale aanpak preventie

Een aantal onderdelen zijn nieuw, maar er zijn ook onderwerpen waarbij we de ingezette koers kunnen blijven volgen en waar nodig en mogelijk uitbreiden. Het betreft hier het Lokaal Sportakkoord, de brede regeling combinatiefuncties, het terugdringen van gezondheidsachterstanden (voorheen waren dit de GIDS-gelden), Kansrijke Start, het versterken van de sociale basis, inzet op mantelzorg, Een tegen Eenzaamheid en Welzijn op Recept.

Ook wordt verwacht dat er op een aantal onderdelen per 2024 ketenaanpakken worden opgezet. Dit geldt voor ten minste Kansrijke Start, Aanpak overgewicht en obesitas onder kinderen, gecombineerde leefstijlinterventie, Welzijn op Recept en valpreventie. Voor Kansrijke Start en Welzijn op Recept is reeds sprake van een nauwe samenwerking. Voor de andere onderdelen gaan we in 2024 nog meer samenwerken met belangrijke ketenpartners, zoals huisartsen, wijkverpleegkundigen, fysiotherapeuten, buurtsportcoaches en scholen. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Grondstoffenbeleid - Diftar

Terug naar navigatie - Grondstoffenbeleid - Diftar

Wat willen we bereiken?

VANG-doelstelling
Wij zetten in op het bereiken van de VANG doelstelling (Van Afval Naar Grondstof). De VANG doelstelling is het terugbrengen van de hoeveelheid te verbranden huishoudelijk restafval. Deze doelstelling is ontwikkeld om stappen te zetten naar een circulaire economie.

Strategienota Grondstoffenbeleid Weststellingwerf en Diftar
De raad heeft de strategienota Grondstoffenbeleid Weststellingwerf vastgesteld. Ook besloot de raad om Diftar in te voeren. Diftar staat voor ‘gedifferentieerd tarief’. Inwoners betalen voor de hoeveelheid afval die ze aanbieden.

De kosten voor het verwerken van restafval is de laatste jaren flink gestegen. Dat komt door de verhoging van de verbrandingsbelasting. Inmiddels weten we dat er ook een Co2 heffing wordt ingevoerd voor iedere ton afval die verbrand wordt. Het dossier rondom de CO2-heffing is nog volop in ontwikkeling. De hoogte van de CO2-heffing en het moment van invoering weten we nog niet. Een financiële doorrekening over de invoering van Diftar+ zal met de klankbordgroep Diftar, bestaande uit raadsleden afgestemd worden.

Wat doen wij ervoor

Klimaat en duurzaamheid

Terug naar navigatie - Klimaat en duurzaamheid

Wat willen we bereiken?
Wij voeren het gemeentelijk klimaat- en duurzaamheidsbeleid uit. Wij leveren daarmee een bijdrage aan de realisatie van het belangrijkste doel van het Nationaal Klimaatakkoord en het Coalitieakkoord 2021-2025 van het Rijk, om stap voor stap de CO2 uitstoot te verminderen. Wij doen dat vanuit vier programmapijlers, waarbij programmapijler Communicatie & Samenwerken de drager is van de drie andere programmapijlers. Draagvlak en acceptatie staan hierbij centraal. Zo werken wij aan een duurzamer Weststellingwerf.

Wat doen wij ervoor

Aan de slag met gezondheidsbeleid

Terug naar navigatie - Aan de slag met gezondheidsbeleid

Wat willen we bereiken?

Specifieke uitkering gezonde generatie (Brede SPUK)
In de gemeente Weststellingwerf dragen we bij aan de gezondheid van onze inwoners en een gezonde generatie in 2040. Dat doen we door uitvoering van ons plan van aanpak voor de SPUK-middelen, met daarin aandacht voor de gezondheidsdoelen zoals gesteld in GALA, het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en de afspraken uit Sportakkoord II.

Wat doen wij ervoor

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
7-1 Volksgezondheid 1.278 1.601 1.828 1.829 1.778 1.659
7-2 Riolering 1.894 2.108 2.045 2.103 2.140 2.213
7-3 Afval 3.035 3.032 3.328 3.229 3.219 3.236
7-4 Milieubeheer 1.232 2.160 2.047 1.997 1.997 1.997
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 214 273 358 358 359 362
Totaal Lasten 7.653 9.174 9.607 9.516 9.494 9.467
Baten
7-1 Volksgezondheid 2 202 170 170 120 0
7-2 Riolering 2.186 2.277 2.277 2.369 2.369 2.369
7-3 Afval 3.636 3.492 3.672 3.672 3.672 3.672
7-4 Milieubeheer 177 543 543 543 543 543
7-5 Begraafplaatsen en crematoria 139 191 209 209 209 209
Totaal Baten 6.140 6.705 6.872 6.963 6.912 6.793
Saldo van lasten en baten 1.513 2.469 2.735 2.553 2.582 2.674
Onttrekkingen
0-10E Mutaties reserves 19 803 0 0 0 0
Stortingen
0-10E Mutaties reserves 295 125 25 25 25 25
Mutaties reserves 276 -678 25 25 25 25

Toelichting wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Toelichting wat mag het kosten

Begroting 2024 ten opzichte van de begroting 2023
De directe loonkosten van personeel moeten worden verdeeld over de taakvelden die in ieder programma staan. Om de kosten per taakveld beter in beeld te hebben is de verdeling voor 2024 opnieuw uitgerekend. Dit geeft een verschuiving in de kosten van de diverse taakvelden.

Lasten
Volksgezondheid
Vanaf 2024 is er een hogere structurele bijdrage aan de Veiligheidsregio Fryslân geraamd (€ 92.000). En in 2023 is er een incidenteel budget voor het uitvoeren van het Nationaal Preventieakkoord (€ 20.000). Zie ook bij de baten. De rest van het verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Riolering
In 2023 zijn de energiekosten die voor de riolering worden gebruikt hoger dan in 2024 (€70.000).

Afval
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor het flankerend beleid (vanuit het collegeprogramma), vallen de lasten in 2024 hoger uit dan in 2023 (€100.000). Daarnaast nemen de kosten en de doorbelastingen toe die aan dit taakveld worden toegerekend. 

Milieubeheer
Door het beschikbaar stellen van de incidentele middelen voor uitvoering energietransitie (€ 209.000) en opstellen transitievisie warmte (€ 164.000) vallen de lasten in 2024 hoger uit dan in 2023. Ook stijgt de bijdrage aan de FUMO door begrotingswijziging 2024 structureel met € 85.000 en incidenteel met € 50.000 (zie ook programma 8). De rest van het verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Begraafplaatsen en crematoria
Dit verschil komt door de herverdeling van de directe loonkosten.

Baten
Volksgezondheid
In 2023 is er een incidenteel baat voor het uitvoeren van het Nationaal Preventieakkoord ( € 20.000). Zie ook bij de lasten.

Afval
De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn in lijn gebracht met de kosten voor inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval. De baten van afvalstoffenheffing zullen toenemen om 100% kostendekkend te blijven. 

Begroting 2024 en meerjarenperspectief

Lasten
Volksgezondheid
Er is een nieuwe regeling specifieke uitkering gezonde generatie (Brede SPUK) voor de jaren 2023 – 2026. Het aflopende bedrag voor de jaren 2025 tot en met 2027 komt hierdoor.

Riolering
Door de geplande investeringen uit het GRP te voeren nemen de kapitaallasten toe in het meerjarenperspectief. 

Milieubeheer
De bijdrage aan de FUMO stijgt door begrotingswijziging 2024 structureel met € 85.000. 

Baten
Volksgezondheid
Er is een nieuwe regeling specifieke uitkering gezonde generatie (Brede SPUK) voor de jaren 2023 – 2026. Het aflopende bedrag voor de jaren 2025 tot en met 2027 komt hierdoor.

Mutaties reserves
Er is in 2022 een budgetoverheveling geweest naar 2023. Dit zijn de gelden van uitvoering klimaatakkoord (€ 209.000) en de gelden voor het opstellen visie energietransitie. (€164.000). Daarnaast is in 2023 €400.000 uit het GRP onttrokken voor het project centrumontwikkeling (Winkelstraat Wolvega). Tot slot worden de mutaties afval en riool verwerkt in de reserves. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Omschrijving 2024 2025 2026 2027
Vervangen riolering 250.000 250.000 250.000 250.000
Vervangen rioolgemalen (elektromechanisch) 161.875 62.500 153.125 62.500
Aanleg hemelwaterriool 1.475.000 956.250 1.625.000 1.956.250
Totaal bruto investeringsbedrag 1.886.875 1.268.750 2.028.125 2.268.750