Uiteenzetting van de financiële positie

Overzicht van baten en lasten

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht
x € 1.000
Programmarekening Rekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
Programma
0 Bestuur en Ondersteuning -3.469 -2.958 -3.897 -3.841 -3.931 -3.988
1 Veiligheid -1.818 -1.970 -2.126 -2.144 -2.143 -2.143
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat -6.741 -8.972 -8.251 -8.308 -8.313 -8.268
3 Economie -1.532 -965 -664 -834 -602 -543
4 Onderwijs -3.962 -4.139 -3.870 -3.931 -3.963 -3.886
5 Sport, Cultuur en Recreatie -3.607 -5.154 -4.273 -4.288 -4.232 -4.267
6 Sociaal Domein -36.707 -39.896 -40.178 -35.581 -35.354 -35.331
7 Volksgezondheid en Milieu -7.653 -9.174 -9.607 -9.516 -9.494 -9.467
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing -3.954 -4.948 -6.814 -5.263 -4.703 -4.426
Algemene dekkingsmiddelen
Overzicht algemene dekkingsmiddelen -762 -650 -862 -839 -908 -970
Gerealiseerde kosten Overhead
Overzicht kosten overhead -16.918 -21.900 -21.181 -20.498 -20.606 -20.368
Onvoorziene uitgaven
Overzicht onvoorziene uitgaven - -905 -1.495 -1.695 -1.395 -1.395
Totaal Lasten -87.124 -101.633 -103.218 -96.739 -95.644 -95.051
Baten
Programma
0 Bestuur en Ondersteuning 1.863 260 454 466 526 515
1 Veiligheid 30 51 51 51 51 51
2 Verkeer, Vervoer en Waterstaat 325 170 140 140 140 140
3 Economie 548 594 358 528 296 240
4 Onderwijs 1.179 993 993 993 993 993
5 Sport, Cultuur en Recreatie 705 805 843 777 749 582
6 Sociaal Domein 9.198 11.433 12.289 8.489 8.461 8.341
7 Volksgezondheid en Milieu 6.140 6.705 6.872 6.963 6.912 6.793
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing 2.269 2.558 4.726 3.254 2.774 2.496
Algemene dekkingsmiddelen
Overzicht algemene dekkingsmiddelen 64.868 64.041 69.348 69.394 65.169 64.547
Gerealiseerde kosten Overhead
Overzicht kosten overhead 7.137 8.259 8.455 8.043 8.153 8.019
Totaal Baten 94.261 95.869 104.529 99.098 94.225 92.718
Saldo van baten en lasten 7.137 -5.764 1.311 2.360 -1.419 -2.333
Mutaties reserves
Lasten -8.758 -16.817 -25 -25 -25 -25
Baten 9.650 20.037 208 237 363 363
Saldo reserves 892 3.221 183 211 339 339
Begrotingssaldo 8.029 -2.544 1.494 2.571 -1.081 -1.995
Saldo incidenteel 798 1.302 485 142 25 13
Saldo structureel evenwicht 8.827 -1.242 1.979 2.713 -1.056 -1.982

Overzicht van incidentele lasten en baten

incidentele lasten en baten

Terug naar navigatie - incidentele lasten en baten
x € 1.000
Incidentele lasten en baten Begroot MJB MJB MJB
2024 2025 2026 2.027
Lasten
0 Bestuur en Ondersteuning
EU-leader programma 25 25 25 13
3 Economie
Grondexploitaties bedrijventerreinen 350 520 288 231
Verrekening grondexploitaties met de balans -13 -13 -13 -13
4 Onderwijs
*Schilderskosten kozijnen Linde college 71
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij baten 434 434 434 434
5 Sport, Cultuur en Recreatie
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij baten 195 195 167 0
6 Sociaal domein
Bijdrage aan proceskosten Regiodeal, zie ook baten 15
Opvang vluchtelingen (Oekraïne), zie ook baten 3.800
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij baten 148 148 120 0
7 Volksgezondheid en Milieu
Ondersteunend afval beleid 100
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij baten 688 688 120 0
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
Grondexploitaties woningbouwlocaties 4.068 2.596 2.117 1.839
Verrekening grondexploitaties met de balans -61 -61 -61 -61
Beeldkwaliteitsprogramma Openbare Ruimte 100
Huisvestingsprogramma 30 50
Woon(zorg)visie 25
Overhead
E-depot (tm 2024) 65
Optimalisatie (projecten) I&A 300
Project achterstanden archief 250 200
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen
Totaal incidentele lasten 10.520 4.782 3.268 2.443
Baten
3 Economie
Grondexploitaties bedrijventerreinen 1.513 710 1.008 1.095
Verrekening grondexploitaties met de balans -1.176 -203 -733 -877
4 Onderwijs
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij lasten 434 434 434 434
5 Sport, Cultuur en Recreatie
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij lasten 195 195 167 0
6 Sociaal domein
Opvang vluchtelingen (Oekraïne), zie ook lasten 3.800
Dekking proceskosten Regiodeal uit reserve 15
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij lasten 148 148 120 0
7 Volksgezondheid en Milieu
Diverse specifieke uitkeringen (SPUK), zie ook bij lasten 688 688 120 0
8 Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Stedelijke Vernieuwing
Grondexploitaties woningbouwlocaties 1.894 2.885 4.239 5.883
Verrekening grondexploitaties met de balans 2.113 -350 -2.183 -4.106
Overhead
OWO bijdrage van Ooststellingwerf en Opsterland voor OWO-BV 410 133
Totaal incidentele baten 10.035 4.641 3.172 2.430
Saldo incidenteel 485 142 96 13
Totaal incidentele lasten conform BBV (zonder *) 10.520 4.782 3.197 2.443
Totaal incidentele baten conform BBV (zonder *) 10.035 4.641 3.172 2.430
Saldo incidenteel met invloed op het structureel begrotingssaldo 485 142 25 13
* Dit zijn incidentele middelen die niet vallen onder de definitie zoals in het Besluit Begroten en verantwoorden (BBV) is opgenomen. Daardoor zijn deze bedragen ook niet van belang voor het bepalen van het structurele evenwicht van de begroting.

Toelichting op tabel incidenteel

Terug naar navigatie - Toelichting op tabel incidenteel

Verschil structurele en incidentele baten en lasten

Voor het bepalen van het structureel evenwicht van de begroting is het van belang om te weten wanneer uitgaven als structureel of als incidenteel worden beschouwd. Omdat de gemeente structurele taken uitvoert, zijn structurele baten en lasten de regel. Incidentele baten en lasten zijn de uitzondering.
Deze uitzonderingen van incidentele baten en lasten worden volledig opgenomen in het verplichte overzicht van incidentele baten en lasten. Zowel in de begroting en de meerjarenraming als in de jaarrekening.

Bij het bepalen of een post als incidenteel aangemerkt kan worden, dienen de uitgangspunten van het BBV gehanteerd en toegelicht te worden. In de toelichting moet daarom tenminste het volgende zijn opgenomen:
- Waarom deze begrotingspost naar de aard van de raming als incidenteel aangemerkt is;
- De duur waarvoor de begrotingspost geraamd is, waarbij er sprake moet zijn van een duidelijke en onvoorwaardelijke einddatum.

Toelichting op de tabel

EU-Leader programma 
Het EU-Leader programma is een subsidieprogramma dat gericht is op financiering van projecten op het platteland op het gebied van sociaal-economische ontwikkeling, versterking sociale cohesie, klimaat, milieu, water, landschap en biodiversiteit. Leader is bedoeld voor nieuwe projecten die vanuit de samenleving tot stand zijn gekomen en de leefbaarheid van het landelijk gebied versterken. In totaal komt er voor de regio Zuidoost-Friesland gedurende vier jaar € 3,7 miljoen aan Leader-subsidie beschikbaar. Tegenover deze EU-Leadermiddelen moeten de gemeenten die meedoen in de regio Zuidoost-Friesland financieel bijdragen. Voor de gemeente Weststellingwerf betekent dit over een looptijd van vier jaar een bijdrage van € 100.000. Per jaar € 25.000. Voor 2023 geldt dat de uiteindelijke regeling pas in de tweede helft van 2023 wordt opgesteld. Om die reden loopt dit programma gedurende de jaren 2023 tot en met 2027.

Grondexploitaties (programma 3 en programma 8, baten en lasten)
Mutaties grondexploitaties zijn naar de aard van de raming incidenteel. Het totaal van de lasten en het totaal van de baten grondexploitatie dient in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen te worden. De mutatie met de balanspost voorraden, waarmee een saldo van € 0 gerealiseerd wordt, wordt afzonderlijk opgenomen in het overzicht van incidentele baten en lasten. De mutaties grondexploitatie hebben dus geen invloed op het structureel begrotingssaldo. Overigens niet te verwarren met de (tussentijdse) winstneming grondexploitatie, die heeft namelijk wel invloed op het begrotingssaldo en is ook altijd incidenteel.

Vergoeding constructiefout kozijnen Lindecollege
Het Lindecollege heeft extra kosten voor het onderhoud aan de kozijnen als gevolg van een constructiefout in het verleden. Hiervoor is in 2011 een bedrag van € 447.722 door de raad beschikbaar gesteld. Dit bedrag is gebaseerd op de technische levensduur van de kozijnen, de normale cyclus voor buitenschilderwerk, de gemiddelde prijs per m2 buitenschilderwerk en de noodzakelijke extra schilderbeurten om de normale levensduur van de kozijnen (30 jaar) te realiseren. De aanvullende vergoeding is toen in overleg met het Lindecollege berekend op gemiddeld € 71.374 (incl. btw en begeleiding) per extra schilderbeurt. Op grond hiervan is voor de eerste periode tot en met 2011 door ons in 2012 een bedrag betaald van € 233.600. En in 2020 een aanvullende uitkering van € 71.374. In 2026 volgt nog de laatste aanvullende uitkering van € 71.374.  

Regiodeal, proceskosten
In juli 2020 is de Regiodeal Zuidoost Friesland gesloten met het Rijk. Een samenwerking tussen 7 partners in Zuidoost Friesland (Opsterland, Weststellingwerf, Ooststellingwerf, Heerenveen, Smallingerland, Wetterskip en Provincie Friesland) en het Rijk. De proceskosten zijn noodzakelijke kosten die we maken om de Regiodeal verder te begeleiden en uit te werken. Deze kosten worden incidenteel gedekt uit een reserve.

Opvang vluchtelingen Oekraïne (stelpost)
In 2024 verwachten wij voor € 3.800.000 aan kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Hier vallen diverse kosten onder. Te denken valt aan huisvestingskosten, zorgkosten, beveiligingskosten, leefgeld. De situatie rond de oorlog in Oekraïne en de daarmee samenhangende opgave voor gemeenten om gevluchte Oekraïners te huisvesten is aan verandering onderhevig. Wij gaan er vanuit dat de kosten die zijn gemaakt voor de opvang van vluchtelingen worden vergoed door het Rijk. Om die reden is deze post zowel bij de uitgaven als bij de inkomsten opgenomen.

Beeldkwaliteitsplan Openbare Ruimte
Het is noodzakelijk dat er naast een DIOR (duurzame inrichting van de openbare ruimte) een totaalplan Kwaliteitsambitie Openbare Ruimte voor beheer en onderhoud wordt opgesteld, dit is inclusief het in beeld brengen van de noodzakelijke investeringen. Vanuit wetgeving heeft de gemeente een belangrijke zorgplicht van de openbare ruimte. Met het kwaliteitsplan kan gestuurd worden om efficiënt de afgesproken doelen (vastgesteld ambitieniveau) te halen en daarover met inwoners en ondernemers te communiceren. Het plan geeft ook inzicht in bijvoorbeeld het planmatig baggeren en beschrijft de ambitie (groenstructuur) voor ombouw van traditioneel groen naar ecologisch groen. Dit plan wordt eenmalig opgesteld en de kosten hiervan zijn € 100.000.         

Huisvestingsprogramma
Om de bouw van het aantal benodigde nieuwe woningen in Nederland sneller te laten verlopen heeft demissionair Minister de Jonge een nieuwe wet in de tweede kamer aangeboden, te weten het wetsontwerp “Wet inzake versterking regie volkshuisvesting”. Deze wet geeft het Rijk, provincies en gemeenten de wettelijke instrumenten om samen regie te voeren op de volkshuisvesting.
De bouwopgave tot en met 2030 telt landelijk 981.000 woningen erbij, waarvan twee derde betaalbaar. Om hierop te kunnen sturen schrijft de Omgevingswet straks voor dat Rijk, provincie en gemeenten een volkshuisvestingsprogramma opstellen. De woonzorgvisie en woonvisie dienen vanaf 2024 als basis voor het nieuw op te stellen Huisvestingsprogramma. Dat Huisvestingsprogramma moet op 1 januari 2026 gereed zijn en het opstellen en begeleiden kost in 2024 € 30.000 en in 2025 € 50.000.  

Woon(zorg)visie 
Op 13 februari 2023 hebben de 18 gemeenten in Fryslân het plan van aanpak “Fryske Taskforce wonen en zorg” ondertekend om te komen tot regionale uitvoeringsagenda’s. Daarin is onder andere ook het opstellen van de regionale woonzorgvisie met uitvoeringsagenda opgenomen. We willen dit gezamenlijk met de gemeenten Heerenveen, Oosterwolde en Opsterland (HWOS) oppakken. Dit is een eenmalige actie en de kosten voor onze gemeente zijn € 25.000 incidenteel.

E-depot
Een e-depot is een voorziening waarmee digitale informatie duurzaam wordt beheerd. Belangrijk is dat documenten/zaken gemakkelijk teruggevonden kunnen worden en gepreserveerd. Bij preserveren gaat het erom dat informatie wat betreft vorm, inhoud, structuur, samenhang en gedrag in de toekomst duurzaam toegankelijk blijft. In 2024 is er € 65.000 beschikbaar om de invoering van een E-depot te onderzoeken.

Intensivering en optimalisatie I&A
In OWO verband streven we naar het verminderen van kwetsbaarheid, het verhogen van de kwaliteit en het beperken van de kosten. We hebben daarbij op het gebied van ICT en informatievoorziening sterk gestuurd op de kostenbeheersing, waarbij we de grenzen hebben opgezocht en mogelijk overschreden. Vorig jaar is daarom een koerscorrectie ingezet, waarin we de investeringen op het vlak van ICT meer in lijn brengen met de toegenomen eisen, maar ook aansluiten op de sterke stijging van de kosten die op dit vlak die nog te voorzien zijn. Naast structurele middelen zijn hiervoor net als in 2023 ook in 2024 incidentele middelen beschikbaar gesteld.

Project achterstanden archief
Er ligt een forse achterstand in het verwerken en digitaliseren van het papieren archief. We zijn in 2023 een inhaalslag gestart. Ook in 2024 en 2025 werken we nog aan de uitvoering van het verbeterplan rondom onze (documentaire) informatievoorziening. Doel van het verbeterplan is onze post- en interne processen eenvoudiger in te richten en te digitaliseren. 

OWO-bijdrage van Ooststellingwerf en Opsterland voor incidentele middelen OWO bedrijfsvoering
Voor het samenwerkingsverband Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland (OWO) zijn incidentele bedragen nodig van € 615.000 (€ 205.000 per gemeente) in 2024 en € 200.000 (€ 67.000 per gemeente) in 2025. Dit is nodig voor het E-depot, de optimalisatie van I&A en het project achterstanden archief (zie toelichtingen hiervoor).

Geprognosticeerde balans 2024-2027

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans
Geprognosticeerde balans 2024-2027 x € 1.000
Activa per 31-12 Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023* 2024 2025 2026 2027
Vaste activa
(Im)Materiële vaste activa 64.255 71.390 67.072 66.203 67.511 65.287
Financiële vaste activa: Kapitaalverstrekkingen 321 321 321 321 321 321
Financiële vaste activa: Leningen en uitzettingen 18.610 12.209 8.201 7.713 1.821 3.013
Totaal vaste activa 83.186 83.920 75.594 74.237 69.653 68.621
Voorraden: Onderhanden werk & Overige grond- en hulpstoffen 12.711 10.723 14.971 14.729 12.124 7.452
Voorraden: Gereed product en handelsgoederen & vooruitbetalingen 0 2 2 2 2 2
Uitzettingen < 1 jaar 7.392 3.892 2.500 2.500 4.203 4.455
Liquide middelen 467 470 470 470 470 470
Overlopende activa/bijstelling o.b.v. geïnventariseerde risico's 5.516
Totaal vlottende activa 26.086 15.087 17.943 17.701 16.799 12.379
Totaal activa 109.272 99.007 93.537 91.938 86.452 81.000
Passiva per 31-12 Rekening Begroting Begroting Begroting Begroting Begroting
2022 2023* 2024 2025 2026 2027
Eigen vermogen 46.990 41.589 42.900 45.260 43.841 41.507
Voorzieningen 6.044 6.031 5.934 5.837 5.741 5.644
Vaste schulden 45.197 41.852 38.507 35.162 31.817 28.472
Totaal vaste passiva 98.231 89.472 87.341 86.259 81.399 75.623
Vlottende schulden 6.827 5.500 4.500 4.500 3.800 3.800
Overlopende passiva 4.214 4.035 1.696 1.179 1.253 1.577
Totaal vlottende passiva 11.041 9.535 6.196 5.679 5.053 5.377
Totaal passiva 109.272 99.007 93.537 91.938 86.452 81.000
* betreft de geactualiseerde begroting 2023

Toelichting op de geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Toelichting op de geprognosticeerde balans

In het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV, art. 20; lid 1 b) is de verplichting vastgesteld dat de gemeenten een geprognosticeerde begin- en eindbalans van de begrotingsjaren opnemen onder de uiteenzetting van de financiële positie. Het meerjarig opnemen van de geprognosticeerde balans geeft de raad meer inzicht in de ontwikkeling van de investeringen, het aanwenden van reserves en voorzieningen en de financieringsbehoefte. Voor meer inhoudelijke duiding verwijzen wij graag naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing en de paragraaf financiering.

In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing worden de verplichte kengetallen genoemd. Deze kengetallen zijn gebaseerd op de geprognosticeerde balans. Een van de kengetallen is het solvabiliteitsratio. Het geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. De solvabiliteitsratio is een kengetal dat weergeeft welk deel van het gemeentelijk vermogen is gefinancierd met eigen vermogen. Conclusie op basis van deze geprognosticeerde balans is dat de solvabiliteitsratio de komende jaren ruimschoots boven ons streefpercentage van minimaal 20% blijft. 

Reserves en Voorzieningen

Reserves en Voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en Voorzieningen
x 1.000
Reserves en voorzieningen
Stand per 31 december 2022 2023 2024 2025 2026 2027
Algemene reserve
Algemene reserve 23.038 4.673 6.167 8.738 7.657 5.661
Totaal Algemene reserve 23.038 4.673 6.167 8.738 7.657 5.661
Bestemmingsreserves
Reserve afvalstoffenverwijdering 456 556 556 556 556 556
Reserve vervanging/onderhoud riolering 1.696 1.265 1.265 1.265 1.265 1.265
Bestemmingsreserve investeringsambities 12.827 15.162 15.147 15.147 15.147 15.147
Bestemmingsreserve energietransitie 328 353 378 403 428 453
Bestemmingsreserve Noodfonds energie 495 495 495 495 495
Dekkingsreserve kapitaallasten 8.646 19.086 18.893 18.657 18.294 17.931
Totaal bestemmingsreserves 23.952 36.916 36.733 36.522 36.184 35.846
Totaal reserves 46.990 41.589 42.900 45.260 43.841 41.507
Voorzieningen
Voorziening nalatenschap dames Hofstee 151 151 151 151 151 151
Voorziening verlofsparen 163 163 163 163 163 163
Voorziening uitkering pensioenen gewezen wethouders 2.812 2.725 2.570 2.414 2.259 2.104
Voorziening opbouw pensioenen gewezen wethouders 2.275 2.352 2.428 2.505 2.581 2.658
Voorziening ontslagvergoeding voormalige wethouders 81 81 81 81 81 81
Voorziening afkoopsom onderhoud graven 562 559 541 524 506 488
Totaal voorzieningen 6.044 6.031 5.934 5.837 5.741 5.644
Totaal reserves en voorzieningen 53.034 47.620 48.834 51.097 49.581 47.151

Algemene reserve

Terug naar navigatie - Algemene reserve

Doel
Reserve ter dekking van (on)voorziene risico's die niet op een andere wijze zijn op te vangen. Onvoorziene risico's zijn risico's die niet van te voren zijn in te schatten, niet te voorkomen en niet te beïnvloeden zijn.

Mutatie
Op de reserve ligt nog een beslag van € 1,9 miljoen in 2023 voor incidentele budgetten. Dit betreft budgetoverheveling uit eerdere jaren. Daarnaast wordt € 1,0 miljoen onttrokken voor het Noodfonds energie en wordt in totaal € 12,9 miljoen onttrokken voor de projecten rondom centrum Wolvega.

Het geraamde exploitatiesaldo van 2023 (stand voorjaarsnota) van € 2,6 miljoen negatief en de saldi uit deze meerjarenbegroting 2024-2027 verrekenen we met de algemene reserve. Eind 2027 komen we dan uit op een stand van € 5,7 miljoen.

Bestemmingsreserves

Terug naar navigatie - Bestemmingsreserves

Reserve afvalstoffenverwijdering
Doel
Egalisatiereserve om eventuele fluctuaties in het tarief op te kunnen vangen.
Mutatie
Uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie. In 2024 is het dekkingspercentage van de afvalstoffenheffing 100%. Er wordt om die reden geen beroep gedaan op deze egalisatiereserve. 

Reserve vervanging/onderhoud riolering
Doel
Egalisatiereserve om eventuele fluctuaties in het tarief op te kunnen vangen.
Mutatie
Uitgangspunt is een 100% kostendekkende exploitatie. In 2024 is het dekkingspercentage van taakveld riolering 100%. Er wordt om die reden geen beroep gedaan op deze egalisatiereserve. In de exploitatie zijn de financiële gevolgen van het vastgestelde GRP 2021-2025 meegenomen.

Bestemmingsreserve investeringsambities
Doel
Deze reserve is bij de behandeling van de jaarstukken 2017 door de raad ingesteld. De reserve is gevoed vanuit diverse raadsbesluiten, waaronder voordelige exploitatieresultaten, de voorziening precario en het collegeprogramma 2024-2027.
Mutatie
De reserve wordt ingezet voor de dekking van projecten uit het dynamisch investeringsprogramma. De financiële vertaling van de projecten wordt pas in de begroting opgenomen als de projecten gereed zijn voor uitvoering. Dit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. In de paragraaf 'Dynamisch investeringsprogramma' zijn projecten opgenomen die vanuit deze bestemmingsreserve gedekt worden. In 2024 wordt vanuit deze reserve bijgedragen aan de proceskosten (€ 15.000) van de regionale samenwerking en de uitvoering van de Regiodeal.

Bestemmingsreserve energietransitie
Doel
Deze reserve is in de loop van 2019 door de raad ingesteld. Het is gevoed met de eenmalige bijdrage van € 248.500 voor de realisatie van de zonneparken Wolvega en Noordwolde. Daarnaast worden de huuropbrengsten van de zonneparken in deze reserve gestort. 
Mutatie
De reserve wordt de komende jaren gevoed met de jaarlijkse huuropbrengst van de zonneparken. Het wordt ingezet voor de uitvoering van het gemeentelijk klimaat- en duurzaamheidsbeleid. 

Dekkingsreserve kapitaallasten
Doel
Deze reserve bestaat uit het totaal van dekkingsreserves kapitaallasten. Deze zijn door de raad ingesteld voor de dekking van de kapitaallasten van diverse projecten waaronder het project Centrum Wolvega, herinrichting de Blesse en project Driewegsluis. De reserve is gevoed vanuit de bestemmingsreserve investeringsambities.
Mutatie
Vanaf 2024 gaan de kapitaallasten op de exploitatie drukken. Deze lasten worden gedekt door een onttrekking aan deze bestemmingsreserve. 
Als een project klaar is, berekenen we de benodigde dekking opnieuw aan de hand van de definitieve investeringsbedragen (via de componentenbenadering).

Voorzieningen

Terug naar navigatie - Voorzieningen

Voorziening nalatenschap dames Hofstee
Doel
Deze voorziening is gevormd uit een legaat met als verplichting dat de opbrengsten ten gunste komen van de Triade.
Mutatie
Jaarlijks vindt zowel een dotatie als een onttrekking aan deze voorziening plaats ter grootte van de bespaarde rente. Dit bedrag komt ten goede aan de Triade.

Voorziening verlofsparen
Doel
Deze voorziening voorziet in de dekking van de verplichting van spaarverlof van medewerkers.
Mutatie
Jaarlijks wordt de verplichting voor het spaarverlof berekend en de voorziening hierop aangepast.

Voorziening uitkering pensioenen gewezen wethouders
Doel
Pensioenuitkering aan (weduwen/weduwnaars van) gewezen wethouders.
Mutatie
De genoemde pensioenuitkeringen worden hieruit betaald. Jaarlijks wordt gekeken of deze voorziening nog op peil is.

Voorziening opbouw pensioenen gewezen wethouders
Doel
Reservering voor de pensioenen van wethouders.
Mutatie
Jaarlijks wordt de hoogte van deze voorziening op peil gebracht aan de hand van actuariële berekeningen.

Voorziening ontslagvergoeding voormalig wethouders
Doel
Reservering voor de betaling van wachtgeld voor voormalig wethouders.
Mutatie
Jaarlijks wordt de hoogte van deze voorziening op peil gebracht aan de hand van de laatste ontwikkelingen aangaande de wachtgeldregeling.  

Voorziening afkoopsom onderhoud graven
Doel
Deze voorziening voorziet in de dekking van toekomstige onderhoudskosten aan de graven en begraafplaats.
Mutatie

Jaarlijks wordt de afkoopsom van het onderhoud voor toekomstige jaren gedoteerd in de voorziening. De onttrekking betreft de bijdrage aan de exploitatie voor het betreffende jaar.

Structurele reservemutaties

Terug naar navigatie - Structurele reservemutaties

In deze tabel worden de structurele reservemutaties weergegeven.

+ = storting - = onttrekking x 1.000
Structurele reservemutaties
2024 2025 2026 2027
Bestemmingsreserves
Bestemmingsreserve energietransitie 25 25 25 25
Dekkingsreserve kapitaallasten -193 -237 -363 -363
Totaal structurele reservemutaties -168 -212 -338 -338

Meerjareninvesteringsplan 2024-2027

Meerjareninvesteringsplan 2024-2027

Terug naar navigatie - Meerjareninvesteringsplan 2024-2027

Hierbij bieden wij u het investeringsplan voor de begrotingsperiode 2024-2027 aan. Wij vragen u om de geplande investeringskredieten voor 2024 beschikbaar te stellen. De bijbehorende lasten zijn meerjarig meegenomen in deze programmabegroting.

Geplande investeringen

Terug naar navigatie - Geplande investeringen
Geplande investeringen 2024 - 2027 Bruto investering 2024 Bruto investering 2025 Bruto investering 2026 Bruto investering 2027 Toelichting dekking
Programma 2
Vervangingsbudget openbare verlichting 89.000 0 0 0 Algemene exploitatie
Programma 4
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 1.238.631 508.248 734.022 353.113 Algemene exploitatie
Programma 5
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 1.279.155 588.045 839.586 65.219 Algemene exploitatie
Beweegtuin Hanepolle 100.000 Algemene exploitatie
Programma 6
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 163.143 101.813 337.226 0 Algemene exploitatie
Programma 7
Budget rioleringswerkzaamheden:
Vervangen riolering 250.000 250.000 250.000 250.000 Reserve
Vervangen rioolgemalen (elektromechanisch) 161.875 62.500 153.125 62.500 Reserve
Aanleg hemelwaterriool 1.475.000 956.250 1.625.000 1.956.250 Reserve
Programma 8
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed 0 0 0 0 Budgettair neutraal door kostenbesparing
Programma overhead
Budget informatisering 450.000 450.000 450.000 450.000 2/3 bijdragen van derden, overig alg. exploitatie
Vervangingsbudget:
Automatisering 219.451 1.528.453 620.697 1.477.041 2/3 bijdragen van derden, overig alg. exploitatie
Tractie 240.000 485.000 617.500 67.500 Algemene exploitatie
Investeringsbudget gemeentelijke gebouwen op basis van het MJOP 178.105 0 519.622 83.172 Algemene exploitatie
Totaal geplande investeringen 5.844.360 4.930.309 5.627.157 4.681.623